I-or skrev:goat76 skrev:Det du har hänvisat till handlar bara om riktningsbedömning och har ingenting med trådens ämne vilket handlar om envelopment, vilket inte har något att göra med riktningbedömning hur mycket du än skulle vilja det. Företeelsen är däremot beroende av att just riktning inte går att detekteras, annars skulle inte upplevelsen bli just av omslutande karaktär.
Sen har du tagit upp exempel på Michael Jacksons låt Bad, vilket väl är så extremt mono i basen man kan komma då nästan alla ljudinslag i den ljudmixen är bundet till mitten av ljudbilden, med bara ett fåtal ljudinslag i stereo. Och med det spårvalet så ville du alltså bevisa att nästan all musik är mono i basen? Jag har redan motbevisat det med de slumpvalda låtspåren jag tog upp tidigare i tråden.
Utöver det har du försökt "bevisa" att det skulle ske små förändringar mellan kanalerna under 80 Hz genom att titta på genomsnittliga nivåer. Man lyssnar inte på något "genomsnitt" utan snarare upplevs musik i ett konstant flöde, så om man vill undersöka eventuella skillnader i basen mellan vänster och höger kanal så måste man titta på skillnader som uppstår i realtid. I videon jag länkade till ser man tydligt att det sker stora nivåskillnader (upp till 20 dB skillnader) mellan kanalerna, och det är det som leder till en drös fasskillnader som troligtvis kan vara orsaken till ökad upplevd lokalrymd, vilket alltså inte har något med riktningsbestämmande att göra.
Tror du på allvar att varken David Griesinger eller Thomas Lund är medvetna om att låga frekvenser inte går att riktningsbestämma i små till medelstora lyssningsrum, och tror du verkligen att de skulle mena att deras undersökningar endast går ut på något som bara går att höra i frifält. Tror du på allvar att de försöker förmedla att alla audifiler bör installera sina ljudanläggningar ute på en åker för att kunna uppleva det de kommit fram till i sina studier? Ställ den frågan till dem om du tror att det behövs.

Mycket enkelt uttryckt: utan förmåga till riktningshörsel så kan vi naturligtvis inte bedöma om ljudvågorna faller in framifrån, från sidorna, uppifrån eller diffust från alla håll. Ingen insvepning, alltså.
Det är du som nu börjar prata om riktningshörsel, det är väl klart att man har riktningshörsel även när man inte kan göra en
riktningsbedömning.
I-or skrev:Jag märker att grundkunskaperna tycks lämna en del övrigt att önska och eftersom du är intresserad av dessa frågor så rekommenderas läroböcker i psykoakustik som t.ex. Spatial Hearing: The Psychophysics of Human Sound Localization (Blauert) eller Psychoacoustics: Facts and Models (Fastl & Zwicker). Böcker som dessa kräver för bästa utbyte förvisso en del förkunskaper, men så är det förstås alltid om man ska förstå någonting lite mer på djupet. Till detta bör även läggas alla de rapporter som jag har hänvisat till tidigare gällande hörbarhet för stereobas.
Och jag kan se att dina påstådda grundkunskaper behöver komma upp i kvalitet, iallafall om du tycker att en studerandet av diverse medelvärdekurvor är ett bra sätt för att utröna eventuella skillnader mellan kanalerna i ett musikflöde. Man måste analysera sånt i realtid, det måste du väl ändå förstå.
I-or skrev:Det kan tyckas något märkligt att de 48 av 50 exempel på monobas som jag bjöd på inte räckte. Det finns långt mer extrema exempel än Bad som listan ovan visar. Bad ligger i princip mitt i intervallet för relativt basstereoinnehåll och valdes ut som hyggligt representativ. Naturligtvis varierar stereoinnehållet över tid även i basen precis som det gör för högre frekvenser, men det viktiga är hur förhållandet skillnadssignal ("stereo") relativt summasignal ("mono") ser ut överlag.
Nog kan jag titta på dina 48 exempel om det är det du vill, men om alla de uppvisar monobas så kan jag direkt påstå att de absolut inte var slumpmässigt valda, för det var mina exempel, och det skulle vara extremt osannolikt om jag av en slump bara råkade få så många med stereobas. Jag borde till och med köpt en lott den dagen för det hade garamterat varit en miljonvinst på den.
Och nej, Michael Jacksons låt Bad är ett extremt exempel på en väldigt statisk mix där de flesta ljudinslagen håller sig till mitten av ljudbilden. De enda ljudinslagen som rör sig ut mot sidorna är det inledande syntiga inslaget, sen har vi det där försiktiga tickande ljudinslaget som sveper lite fram och tillbaka, en försiktig lågmäld synt till vänster och lite sång i refrängen. Allt annat håller sig sylvast i mitten och framförallt basen. Det är på sin höjd ett bra exempel på en mix som knappt ens behöver göras om till mono i lägsta basen när basinslagen redan är så statiskt förankrade i mitten av ljudbilden.
I-or skrev:Lunds undersökning gäller alldeles uppenbart endast för utomhuslyssning (och hörlurslyssning) medan Griesinger för basinsvepning ställer upp sitt system enligt den bild som jag postade ovan med basmodulerna ca 80-100 cm från öronen, vilket är helt avgörande för uppfattning av stereobas i ett normalt lyssningsrum.
Så du tror liksom att det du har sett är det enda dessa herrar har gjort i sina undersökningar, att Lund kanske råkade vara ute på picknick och kom på att det här med stereobas kanske skulle vara lite intressant att prova, åtminstone för en dag?
David Griesinger har i flertalet studier visat bashögtalare i olika konstelationer, du måste t.ex ha sett de olika placeringarna i olika typer av rum där han med skisser visar var i rummen maximala fasskillnader kan nås, o.s.v. Men du vill uppenbarligen förminska även hans arbete till en dag vid köksbordet.
I-or skrev:Som skrivet var är frågan sedan länge utredd i mängder av tidigare trådar och tyvärr kommer vi nog inte längre. Detta får därför bli mitt sista försök att nå fram i denna tråd.
Bra beslut! Det har ändå mest varit en massa vilseledande information från din sida i all din iver att försöka lägga ett skynke över diskussionen om stereobas.