Jag har själv gjort åtskilliga försök hemma med att försöka lokalisera basmoduler delade vi 80 Hz och misslyckats när topparna varit av och källan varit testsignaler (sinus), om jag inte spelade extremt högt, om det då var dist eller rumsljud som gjorde det lättare att lokalisera vet jag inte.
När jag spelade musik (topparna på) och lät någon switcha fram och tillbaka mellan stereo och mono (med filter Ino cr80es, 30/18 dB oktav vid 80Hz som har en stereo/mono-knapp) så hörde jag antingen ingen skillnad eller föredrog basen i stereo.
Oftast var det små skillnader (eller inga som sagt) men på vissa inspelningar var skillnaden tydlig, och också att stereo föredrogs.
Om det som föredrogs kan beskrivas som "envelopment" eller inte vet jag inte då jag inte riktigt förstår vad som menas med det men i stereoläge så lät det mer naturligt, det lät mindre högtalare, när det fanns någon skillnad alls.
Så oavsett den bakomliggande teorin så är jag 100% övertygad om att det kan vara tydliga skillnader, hemma i lyssningsrummet, och att i alla fall jag föredrog stereo.
Nu kör jag inte delat längre så nu är "problemet" borta