Possible worlds skrev:Conan
1) Vem avgör det? Du kan såklart hävda att x är en objektiv högtalare, och att y inte är det, men vad gör det för skillnad? Det blir ännu en åsikt om vad det objektiva är, som, misstänker jag, någon ytterligare person - med objektiva anspråk - har en motsatt åsikt om.
2) Fönstret ja… - gillar inte den metaforen. Men förstår att använder man den, ligger det i linje med hur du resonerar.
Mitt problem med den metaforen är att det ”ursprungliga fönstret” var de högtalare och lyssningsrum som ursprungligen tog fram ljudsignalen och formade den. När vi lyssnar till ljudsignalen på våra högtalare i vårt lyssningsrum blir det något annat.
Jag tycker att en målning är en bättre metafor.
Tänk t ex en fresk 1 som målas i ett visst rum a, med ett visst ljus x. Sedan flyttas den till rum b med ljus y. Då syns en massa grynigheter och andra blemmor. 1 blir mindre njutbar. Men inte kan man påstå att vi ser 1 som den egentligen är. Jo, på ett vis gör vi det. Men tänker man att 1 togs fram av konstnären för att avnjutas i a med x, och inte i b med y, beskriver det förhållandet bättre, anser jag.
1) Om man först definierar en återgivningsmässigt bra högtalare som t.ex. en som har en jämn och fin tonkurva, bra spridningsegenskaper och låg distorsion, så är det inte längre så "subjektivt" att bedöma huruvida en högtalare når upp till de kraven eller inte. Vad någon då "tycker" blir inte så intressant lika lite som om någon "tycker" att en fönsterruta är ren och genomsläpplig eller inte. Det går då att koka ner högtalarens "braighet" till mer objektiva prestanda eller t.o.m. tekniska mätdata.
2) Det som "ursprungligen tog fram ljudsignalen och formade den" inträffade under inspelningstillfället; i konserthuset, i studion eller på jazzklubben. Allt mellan det tillfället och dina öron ska vara så ofärgande som möjligt
om målet är en så oförfalskad återgivning som möjligt. Man kan ha andra preferenser av vad en ljudanläggning ska åstadkomma, men då har man inte preferensen "oförfalskad ljudåtergivning".
Med din metafor med målningar kan man ana att dina preferenser med anläggningen inte primärt är oförfalskad återgivning, utan du vill att ljudanläggningen ska bidra med nåt annat till musikuppspelningen och t.o.m. kanske själv vara en del av musicerandet. Det är helt OK att tycka så och det ena målet är inte finare än det andra, så men det ÄR skillnad på "det rena fönstret som tillåter en oförfalskad bild av det på andra sidan fönstret" och "fönstret och det som är utanför fönstret är
tillsammans en del av upplevelsen".
Sen kan man såklart hävda att eftersom målet "oförfalskad återgivning" är så ouppnåeligt och exotiskt att det är ingen ide att ens försöka, men jag tycker att strävan mot det målet är vad HiFi handlar om i grunden.