Senaste Molt! Qualitätspackad!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Senaste Molt! Qualitätspackad!!!

Inläggav petersteindl » 2025-03-15 23:26

Vad handlar den här tråden om, egentligen? Bara undrar.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-03-16 00:08

petersteindl skrev:Vad handlar den här tråden om, egentligen? Bara undrar.

I början handlade den om uppskattning av MoLT.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-03-16 01:56

paa skrev:

Jag har läst ett nummer, sedan så hoppade jag.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-03-16 02:03

Det är väl det, en del år har den varit bättre och andra år lite mindre bättre...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-03-16 11:07

En del trådar kan handla om mycket
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2025-03-16 12:01

distad skrev:
paa skrev:

paa skrev:Det är väl det, en del år har den varit bättre och andra
paa skrev:Det är väl det, en del år har den varit bättre och andra år lite mindre bättre...

r lite mindre bättre...

Man kan som medlem givetvis ha synpunkter och önskningar på föreningens arbete och tidskriften MoLT men ha i åtanke att väldigt mycket (allt?) av arbetet är ideellt, mer än hälften av medlemsavgiften går åt till tryck och distribution av MoLT

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-03-16 15:44

Froggy skrev:
distad skrev:
paa skrev:I början handlade den om uppskattning av MoLT.

paa skrev:Det är väl det, en del år har den varit bättre och andra år lite mindre bättre...

r lite mindre bättre...

Man kan som medlem givetvis ha synpunkter och önskningar på föreningens arbete och tidskriften MoLT men ha i åtanke att väldigt mycket (allt?) av arbetet är ideellt, mer än hälften av medlemsavgiften går åt till tryck och distribution av MoLT

Man kan ha synpunkter, "men" sedan ska man egentligen vara tyst pga ideellt arbete :? För min del så är det inget problem alls med den synen då jag bara betalt medlemskap en gång och sedan inte mer. Och det är ju lite "hemligt" vad som sker osv...
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2025-03-16 16:15

distad skrev:... "men" sedan ska man egentligen vara tyst pga ideellt arbete :? ..

.... eller så kan man "läsa/tolka/förstå" att man som medlem om man inte är nöjd kan bidra med ideelt arbete i den riktning man önskar :wink:

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2025-03-20 05:07

Froggy skrev:
distad skrev:
paa skrev:I början handlade den om uppskattning av MoLT.

r lite mindre bättre...

Det kan aldrig vara en ursäkt för oseriös journalistik! (Har dock inte läst de senaste numren av Molt).
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2025-03-20 12:14

Det där var väl en sällsynt dålig kommentar, riktigt låg nivå. Anklaga MoLT för oseriös journalistik utan att ens ha läst den.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-03-20 15:27

idea skrev:Det där var väl en sällsynt dålig kommentar, riktigt låg nivå. Anklaga MoLT för oseriös journalistik utan att ens ha läst den.

Skribenten verkar hysa ett oreflekterat agg gentemot MoLt och LTS i allmänhet, och vissa högtalarmärken i synnerhet, så det kommer små trådfjärtar då och då. Inget att göra något åt, tror jag.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-04-28 09:43

Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2025-04-28 10:06

Är det bara jag som ser en potentiell intressekonflikt när en kommersiell aktör ska sitta som v.ordf i styrelsen?

Det kanske är ok i detta fall men det är även en principiell fråga. Hur kommer LTS att hantera intressekonflikten?
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-04-28 17:25

När nu nya styrelsen i Ljudtekniska Sällskapet nämns, vill jag först passa på att nämna detta: (som även skickats till varje LTS-medlem, här med vissa namn ändrade till Faktiskt-alias)

"Det senarelagda årsmötet har nu avhandlats. Medlemmarna på årsmötet valde en styrelse med annan sammansättning och annan verksamhetsplan än tidigare. Framför allt består nya styrelsen av fler personer än tidigare. Vi tror att verksamheten därigenom också kan utvecklas och bli mer intressant för dig som LTS-medlem. Särskilt vill vi fokusera på att LTS ska vara till för medlemmarna. Vi vill göra MoLt både mer intressant att läsa och dessutom göra det lättare för dig som enskild medlem att kunna bidra med dina tankar, vad det än må vara. Det kommer att bli enklare att bli publicerad i MoLt. Du får gärna skicka in dina tankar t.ex. om något konsertbesök du varit på, någon ny musik du lyssnat på, kanske du köpt någon ny hifi-apparat. Vad vill du mer läsa om i tidningen? Vad vill du ha för innehåll på LTS webbsida? Skicka in dina synpunkter till info@lts.a.se.

Nya styrelsen vill rikta ett särskilt tack till den avgående styrelsen för mångårigt engagemang.

Styrelsen har även haft ett konstituerande styrelsemöte där fördelning av arbetsuppgifter gjordes enligt följande, :

Ordförande: Johan Lindroos *
Vise ordförande: Ingvar Öhman
Kassör: Peter Torngren *
Sekreterare: Staffan Ringesten *

Informationssektionen (med sina tre underavdelningar)
MoLt: Rille *, Torbjörn Averfors, Fredrik Hielscher

Webb: Staffan Ringesten *, Fostex

Multimedia: Rille *, pLudio, Fredrik Hielscher, Juanth

Tekniksektionen
Johan Lindroos *, samt övriga styrelsen.
Dessutom ingår: Illuwatar, Alexi, Maarten

Musiksektionen
Fredrik Hielscher *, Jörgen Lundmark, Stefan Grip

Mötessektionen
BAMBAM *, Juanth, Johan Lindroos, Staffan Ringesten

Registratorsektionen
Staffan Ringesten *, Peter Torngren

*) = Ansvarig/sammankallande

Med vänliga hälsningar,

Johan Lindroos
Ordförande"
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-04-28 17:45

Vissa mer visa än andra?

Men det blir nog bra ändå. Lycka till!

Mvh E*
Senast redigerad av E 2025-04-28 17:49, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-28 17:46

E skrev:Vissa mer visa än andra?

:lol: :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-28 17:49

Faktiskt-infiltrationen verkar ju gå bra. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-04-28 17:50

Prozac skrev:

Är det bara jag som ser en potentiell intressekonflikt när en kommersiell aktör ska sitta som v.ordf i styrelsen?

Det kanske är ok i detta fall men det är även en principiell fråga. Hur kommer LTS att hantera intressekonflikten?

För att förtydliga för den som inte läst på LTS hemsida kan jag förtydliga att den icke-nämnde personen ovan är Ingvar Öhman som även tillverkar högtalare.

Jag vill även nämna att det är medlemmarna som på årsmötet har valt alla personer i nya styrelsen. Det var ingen som nämnde något om någon intressekonflikt, utan snarare var det många som gladdes åt att Ingvar Öhman är tillbaka i styrelsen. Är du själv LTS-medlem?

Men som svar på din undran kan jag som ordförande har största förtroende för Ingvar. Han har exempelvis historiskt sett inte skrivit något om sina egna högtalare. Han var konstruktör för både LTS-högtalare i olika varianter och Carlsson OA-5MMX. Jag minns en händelse med någon som byggt sig några LTS-högtalare som t.o.m. blev lite ledsen när han senare insåg att Ingvar gör sitt eget högtalarfabrikat (som kan förmodas vara bättre(?)) som han kanske egentligen hellre skulle ha velat ha väl kontentan. Denne person hade nämligen inte förstått att Ingvar har ett eget högtalarfabrikat då han inte sett eller läst något om detta i medlemstidningen Musik & Ljudteknik. D.v.s. Ingvar skriver inget om sina egna högtalare i medlemstidningen. Ingvar har historiskt sett skrivit ett fåtal recensioner om andra högtalare, och då oftast goda recensioner. Jag kan bara komma på ett fall med högtalare som fick enligt mig rättmätig kritik av Ingvar och det gällde då Yamaha NS-10, en högtalare som då inte längre såldes på marknaden.

Är det något annat än ovanstående du tänker på när du avser "potentiell intressekonflikt"?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-04-28 18:26

Kul!
Lycka till alla. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-04-28 19:45

Flera nicknames man känner igen
Mycket trevligt tycker jag.
Lycka till från mig med :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500.Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-04-28 20:18

Kör hårt!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2025-04-28 22:36

Kul att Ingvar är tillbaka.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
jannew

Inläggav jannew » 2025-04-29 08:04

Ingvar får gärna komma tillbaka till Faktiskt också.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2025-04-29 09:31

Johan_Lindroos skrev:
Prozac skrev:

För att förtydliga för den som inte läst på LTS hemsida kan jag förtydliga att den icke-nämnde personen ovan är Ingvar Öhman som även tillverkar högtalare.

Jag vill även nämna att det är medlemmarna som på årsmötet har valt alla personer i nya styrelsen. Det var ingen som nämnde något om någon intressekonflikt, utan snarare var det många som gladdes åt att Ingvar Öhman är tillbaka i styrelsen. Är du själv LTS-medlem?

Men som svar på din undran kan jag som ordförande har största förtroende för Ingvar. Han har exempelvis historiskt sett inte skrivit något om sina egna högtalare. Han var konstruktör för både LTS-högtalare i olika varianter och Carlsson OA-5MMX. Jag minns en händelse med någon som byggt sig några LTS-högtalare som t.o.m. blev lite ledsen när han senare insåg att Ingvar gör sitt eget högtalarfabrikat (som kan förmodas vara bättre(?)) som han kanske egentligen hellre skulle ha velat ha väl kontentan. Denne person hade nämligen inte förstått att Ingvar har ett eget högtalarfabrikat då han inte sett eller läst något om detta i medlemstidningen Musik & Ljudteknik. D.v.s. Ingvar skriver inget om sina egna högtalare i medlemstidningen. Ingvar har historiskt sett skrivit ett fåtal recensioner om andra högtalare, och då oftast goda recensioner. Jag kan bara komma på ett fall med högtalare som fick enligt mig rättmätig kritik av Ingvar och det gällde då Yamaha NS-10, en högtalare som då inte längre såldes på marknaden.

Är det något annat än ovanstående du tänker på när du avser "potentiell intressekonflikt"?

Hej, japp, jag är medlem (Björn Magnusson).

Enligt stadgarna:
"§ 2. Ljudtekniska Sällskapets syfte
Ljudtekniska Sällskapet är en ideell, från kommersiella intressen fristående förening med syfte att..."

Så när en tillverkare (INO, Ingvar Ö) tar plats i styrelsen så borde det förstås utgöra nån form av undantag. Jag säger inte att det är fel, men att det bör betecknas som en form av undantag. Ett sånt undantag måste kunna diskuteras och motiveras utan att det ska röra upp känslor. Undantaget kan dock komma att användas av utomstående som ett argument mot sällskapets recensioner i MOLT eller på annat sätt och det är därför det är extra viktigt att intressekonflikten diskuteras transparent, hanteras och på så sätt undanröjes.

Med "potentiell intressekonflikt" avser jag främst att INOs produkter ska recenseras i MOLT och hur det ska hanteras med trovärdighet men frågan om påverkan kan förstås användas, missbrukas av andra producenter som ett argument mot dåliga omdömen om deras produkter i MOLT.

Annars tycker jag förstås det är bra att styrelsen får fler extremt kunniga medlemmar som IÖ men av omsorg av LTS måste ändå frågan kunna lyftas och diskuteras.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-04-29 13:20

Prozac skrev: när en tillverkare (INO, Ingvar Ö) tar plats i styrelsen så borde det förstås utgöra nån form av undantag. Jag säger inte att det är fel, men att det bör betecknas som en form av undantag.

Nja... Det är ju lurigt det där med små intresseföreningar i små språkgemenskaper, där det på grund av ett litet antal krafter är vanligt att kommersiella och ideella intressen sammanfaller. Tänk hundraser (uppfödare), stickning (garnmönster), rörförstärkare (komponentimport), och så vidare. Tror inte man skall se det som en anomali, utan bara försöka hantera det på bästa sätt när det dyker upp.

Just IÖ har ju en lång historia i LTS där hans eventuella jävighet har granskats fram och tillbaka under typ 40 års tid. Nu var jag inte på årsmötet där den nya styrelsen valdes, men att hans produkter helt plötsligt skulle börja recenseras i MoLt ser jag som extremt osannolikt (speciellt med honom själv som Ordf.). Har du annan information?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-29 15:01

. . . Vice Ordförande. . . typ, eller vise Ordförande?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-04-29 15:29

Jag håller med både Prozac och Almen. Det enklaste sättet att hantera saken (om det inte redan är gjort) är att markera IÖ:s koppling till marknaden på samma stt som vi gör här på faktiskt, med en anteckning där styrelsen är dokumenterad på webben. För formens skull, alltså; IÖ är mycket känd i vår del av branchen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-04-29 15:45

petersteindl skrev:. . . Vice Ordförande. . . typ, eller vise Ordförande?

Du är sen på bollen, Peter! :wink:

PerStromgren skrev:branchen

Aj, aj, aj …

(Måste dock erkänna att jag bara hade 9 av 10 rätt på SvD:s språkfrågor
i dag. :oops: )

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-04-29 15:58

Audio-näringsidkare i styrelsen för LTS är inte opreblematiskt och det handlar förstås inte om explicit markandsföring; något sådant har aldrig förekommit i Molt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-04-29 23:26

Prozac skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Prozac skrev:

Hej, japp, jag är medlem (Björn Magnusson).

Enligt stadgarna:
"§ 2. Ljudtekniska Sällskapets syfte
Ljudtekniska Sällskapet är en ideell, från kommersiella intressen fristående förening med syfte att..."

Så när en tillverkare (INO, Ingvar Ö) tar plats i styrelsen så borde det förstås utgöra nån form av undantag. Jag säger inte att det är fel, men att det bör betecknas som en form av undantag. Ett sånt undantag måste kunna diskuteras och motiveras utan att det ska röra upp känslor. Undantaget kan dock komma att användas av utomstående som ett argument mot sällskapets recensioner i MOLT eller på annat sätt och det är därför det är extra viktigt att intressekonflikten diskuteras transparent, hanteras och på så sätt undanröjes.

Med "potentiell intressekonflikt" avser jag främst att INOs produkter ska recenseras i MOLT och hur det ska hanteras med trovärdighet men frågan om påverkan kan förstås användas, missbrukas av andra producenter som ett argument mot dåliga omdömen om deras produkter i MOLT.

Annars tycker jag förstås det är bra att styrelsen får fler extremt kunniga medlemmar som IÖ men av omsorg av LTS måste ändå frågan kunna lyftas och diskuteras.

Synpunkten kommer att tas upp på kommande styrelsemöte.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi