Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Vad handlar den här tråden om, egentligen? Bara undrar.
paa skrev:petersteindl skrev:Vad handlar den här tråden om, egentligen? Bara undrar.
I början handlade den om uppskattning av MoLT.
petersteindl skrev:Vad handlar den här tråden om, egentligen? Bara undrar.
distad skrev:paa skrev:petersteindl skrev:Vad handlar den här tråden om, egentligen? Bara undrar.
I början handlade den om uppskattning av MoLT.
Jag har läst ett nummer, sedan så hoppade jag.
paa skrev:Det är väl det, en del år har den varit bättre och andrapaa skrev:Det är väl det, en del år har den varit bättre och andra år lite mindre bättre...
r lite mindre bättre...
Froggy skrev:distad skrev:paa skrev:I början handlade den om uppskattning av MoLT.
Jag har läst ett nummer, sedan så hoppade jag.paa skrev:Det är väl det, en del år har den varit bättre och andrapaa skrev:Det är väl det, en del år har den varit bättre och andra år lite mindre bättre...
r lite mindre bättre...
Man kan som medlem givetvis ha synpunkter och önskningar på föreningens arbete och tidskriften MoLT men ha i åtanke att väldigt mycket (allt?) av arbetet är ideellt, mer än hälften av medlemsavgiften går åt till tryck och distribution av MoLT
distad skrev:... "men" sedan ska man egentligen vara tyst pga ideellt arbete..
Froggy skrev:distad skrev:paa skrev:I början handlade den om uppskattning av MoLT.
Jag har läst ett nummer, sedan så hoppade jag.paa skrev:Det är väl det, en del år har den varit bättre och andrapaa skrev:Det är väl det, en del år har den varit bättre och andra år lite mindre bättre...
r lite mindre bättre...
Man kan som medlem givetvis ha synpunkter och önskningar på föreningens arbete och tidskriften MoLT men ha i åtanke att väldigt mycket (allt?) av arbetet är ideellt, mer än hälften av medlemsavgiften går åt till tryck och distribution av MoLT
idea skrev:Det där var väl en sällsynt dålig kommentar, riktigt låg nivå. Anklaga MoLT för oseriös journalistik utan att ens ha läst den.
E skrev:Vissa mer visa än andra?
Prozac skrev:
Är det bara jag som ser en potentiell intressekonflikt när en kommersiell aktör ska sitta som v.ordf i styrelsen?
Det kanske är ok i detta fall men det är även en principiell fråga. Hur kommer LTS att hantera intressekonflikten?
Johan_Lindroos skrev:Prozac skrev:
Är det bara jag som ser en potentiell intressekonflikt när en kommersiell aktör ska sitta som v.ordf i styrelsen?
Det kanske är ok i detta fall men det är även en principiell fråga. Hur kommer LTS att hantera intressekonflikten?
För att förtydliga för den som inte läst på LTS hemsida kan jag förtydliga att den icke-nämnde personen ovan är Ingvar Öhman som även tillverkar högtalare.
Jag vill även nämna att det är medlemmarna som på årsmötet har valt alla personer i nya styrelsen. Det var ingen som nämnde något om någon intressekonflikt, utan snarare var det många som gladdes åt att Ingvar Öhman är tillbaka i styrelsen. Är du själv LTS-medlem?
Men som svar på din undran kan jag som ordförande har största förtroende för Ingvar. Han har exempelvis historiskt sett inte skrivit något om sina egna högtalare. Han var konstruktör för både LTS-högtalare i olika varianter och Carlsson OA-5MMX. Jag minns en händelse med någon som byggt sig några LTS-högtalare som t.o.m. blev lite ledsen när han senare insåg att Ingvar gör sitt eget högtalarfabrikat (som kan förmodas vara bättre(?)) som han kanske egentligen hellre skulle ha velat ha väl kontentan. Denne person hade nämligen inte förstått att Ingvar har ett eget högtalarfabrikat då han inte sett eller läst något om detta i medlemstidningen Musik & Ljudteknik. D.v.s. Ingvar skriver inget om sina egna högtalare i medlemstidningen. Ingvar har historiskt sett skrivit ett fåtal recensioner om andra högtalare, och då oftast goda recensioner. Jag kan bara komma på ett fall med högtalare som fick enligt mig rättmätig kritik av Ingvar och det gällde då Yamaha NS-10, en högtalare som då inte längre såldes på marknaden.
Är det något annat än ovanstående du tänker på när du avser "potentiell intressekonflikt"?
Prozac skrev: när en tillverkare (INO, Ingvar Ö) tar plats i styrelsen så borde det förstås utgöra nån form av undantag. Jag säger inte att det är fel, men att det bör betecknas som en form av undantag.
petersteindl skrev:. . . Vice Ordförande. . . typ, eller vise Ordförande?
PerStromgren skrev:branchen
Prozac skrev:Johan_Lindroos skrev:Prozac skrev:
För att förtydliga för den som inte läst på LTS hemsida kan jag förtydliga att den icke-nämnde personen ovan är Ingvar Öhman som även tillverkar högtalare.
Jag vill även nämna att det är medlemmarna som på årsmötet har valt alla personer i nya styrelsen. Det var ingen som nämnde något om någon intressekonflikt, utan snarare var det många som gladdes åt att Ingvar Öhman är tillbaka i styrelsen. Är du själv LTS-medlem?
Men som svar på din undran kan jag som ordförande har största förtroende för Ingvar. Han har exempelvis historiskt sett inte skrivit något om sina egna högtalare. Han var konstruktör för både LTS-högtalare i olika varianter och Carlsson OA-5MMX. Jag minns en händelse med någon som byggt sig några LTS-högtalare som t.o.m. blev lite ledsen när han senare insåg att Ingvar gör sitt eget högtalarfabrikat (som kan förmodas vara bättre(?)) som han kanske egentligen hellre skulle ha velat ha väl kontentan. Denne person hade nämligen inte förstått att Ingvar har ett eget högtalarfabrikat då han inte sett eller läst något om detta i medlemstidningen Musik & Ljudteknik. D.v.s. Ingvar skriver inget om sina egna högtalare i medlemstidningen. Ingvar har historiskt sett skrivit ett fåtal recensioner om andra högtalare, och då oftast goda recensioner. Jag kan bara komma på ett fall med högtalare som fick enligt mig rättmätig kritik av Ingvar och det gällde då Yamaha NS-10, en högtalare som då inte längre såldes på marknaden.
Är det något annat än ovanstående du tänker på när du avser "potentiell intressekonflikt"?
Hej, japp, jag är medlem (Björn Magnusson).
Enligt stadgarna:
"§ 2. Ljudtekniska Sällskapets syfte
Ljudtekniska Sällskapet är en ideell, från kommersiella intressen fristående förening med syfte att..."
Så när en tillverkare (INO, Ingvar Ö) tar plats i styrelsen så borde det förstås utgöra nån form av undantag. Jag säger inte att det är fel, men att det bör betecknas som en form av undantag. Ett sånt undantag måste kunna diskuteras och motiveras utan att det ska röra upp känslor. Undantaget kan dock komma att användas av utomstående som ett argument mot sällskapets recensioner i MOLT eller på annat sätt och det är därför det är extra viktigt att intressekonflikten diskuteras transparent, hanteras och på så sätt undanröjes.
Med "potentiell intressekonflikt" avser jag främst att INOs produkter ska recenseras i MOLT och hur det ska hanteras med trovärdighet men frågan om påverkan kan förstås användas, missbrukas av andra producenter som ett argument mot dåliga omdömen om deras produkter i MOLT.
Annars tycker jag förstås det är bra att styrelsen får fler extremt kunniga medlemmar som IÖ men av omsorg av LTS måste ändå frågan kunna lyftas och diskuteras.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], smile och 13 gäster