Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Per, vad nyttjar du för förstärkare?
Morello skrev:En klassiker med andra ord!
PerStromgren skrev:Tack för era råd, Calleberg och Ior! Jag ställer undan Quad och flyttar rund Revellerna litet, så de får så bra chans som möjligt.
paa skrev:Maarten skrev:...
Elektrostatdiskant i kombination med de bästa konventionella elementen under 1000 Hz? Där kommer förmodligen elektrostaterna mer till sin rätt när den begränsade slaglängden inte påverkar lika mycket?
Återstår att få till jämn spridning med denna lösning, vilket förmodligen inte är helt enkelt.
Jag tror också att problem med ojämn spridning, och ojämn tonkurva i olika riktningar, är ett större problem än en liten ökning av dist över 1000Hz.
PerStromgren skrev:PerStromgren skrev:Tack för era råd, Calleberg och Ior! Jag ställer undan Quad och flyttar rund Revellerna litet, så de får så bra chans som möjligt.
Nu har jag gjort det. Det blev (pinsamt) mycket bättre ljudbild! Sångerskan åkte in i flygeln, där hon brukar stå.Tonkurvan får jag pilla lite med: det finns reglage och puff att stoppa i basreflexrören att experimentera med.
JM skrev:paa skrev:Maarten skrev:...
Elektrostatdiskant i kombination med de bästa konventionella elementen under 1000 Hz? Där kommer förmodligen elektrostaterna mer till sin rätt när den begränsade slaglängden inte påverkar lika mycket?
Återstår att få till jämn spridning med denna lösning, vilket förmodligen inte är helt enkelt.
Jag tror också att problem med ojämn spridning, och ojämn tonkurva i olika riktningar, är ett större problem än en liten ökning av dist över 1000Hz.
Hur tänker du här? På vilket sätt ökar distorsionen över 1000 Hz?
JM
eljulio skrev:Men det var väl bra! Ser fram emot att läsa om fler intryck.
Almen skrev: Slagverk kan man aldrig få för mycket av.
Morello skrev:Almen skrev: Slagverk kan man aldrig få för mycket av.
Stark lyssningsrek:
https://www.youtube.com/watch?v=PuZFyTvMPLk
Morello skrev:Inspelningen är ganska taffligt.
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Per, ni har väl en flygel som också ska på plats? Går det i lägenhet? Det kanske går att plocka fram Quad:arna när det ska spisas fonogram och annars ha dem ställda mot vägg?
Det finns ju mindre alternativ till flygel, men jag vågar påsta att alla är sämre. Försöåk att ställa en Dry Martini på ett keybord tex
/ B
Då är vi i alla fall tre som har ett par F208 här på faktiskt. Verkar inte vara så vanliga.Mirage skrev:Roligt med ett par F208 till på Faktiskt och i Värmland! Hoppas du blir nöjd med dem!
Ted_B skrev:Då är vi i alla fall tre som har ett par F208 här på faktiskt. Verkar inte vara så vanliga.Mirage skrev:Roligt med ett par F208 till på Faktiskt och i Värmland! Hoppas du blir nöjd med dem!
Harryup skrev:När man diskuterar hur låg dist det är ifrån elektrostater så kommer ju inte lyssningsintrycken av 2 högtalare i ett rum med.
Jag tycker faktiskt att elektrostater i många fall har klart hög dist när det gäller hög naturtrogenhet. Det låter för vackert hela tiden eftersom dom har ett ganska stort "eget ljud" som läggs på alla framförande beroende på beteendet i rummet. LTS har ju vurmat för låg påverkan med sina f/e-tester men samtidigt har man i stort föredragit Ino, Carlsson och Quad som mindre färgande högtalare. Jag tycker inte att dessa högtalare låter särskilt lika så då är det ju konstigt att drivningen är på petimeternivå. Har haft ESL-63 själv och beroende på musik och rumsplacering så låter dom ju bra, men skulle inte vilja ha dom själv som en allroundhögtalare. Pga av dom låter Quad oavsett vilken musik vad man spelar, för låg "jävlarannama" på pop och rock, för stort på många mindre besättningar etc. Så personligen räknar jag in det i distorsionen också och tycker därmed att elementdist är en annan sak. Typ som att jämföra moterer i bromsbänkar istället för hur man använder bilen.
Harryup skrev:När man diskuterar hur låg dist det är ifrån elektrostater så kommer ju inte lyssningsintrycken av 2 högtalare i ett rum med.
Jag tycker faktiskt att elektrostater i många fall har klart hög dist när det gäller hög naturtrogenhet. Det låter för vackert hela tiden eftersom dom har ett ganska stort "eget ljud" som läggs på alla framförande beroende på beteendet i rummet. LTS har ju vurmat för låg påverkan med sina f/e-tester men samtidigt har man i stort föredragit Ino, Carlsson och Quad som mindre färgande högtalare. Jag tycker inte att dessa högtalare låter särskilt lika så då är det ju konstigt att drivningen är på petimeternivå. Har haft ESL-63 själv och beroende på musik och rumsplacering så låter dom ju bra, men skulle inte vilja ha dom själv som en allroundhögtalare. Pga av dom låter Quad oavsett vilken musik vad man spelar, för låg "jävlarannama" på pop och rock, för stort på många mindre besättningar etc. Så personligen räknar jag in det i distorsionen också och tycker därmed att elementdist är en annan sak. Typ som att jämföra moterer i bromsbänkar istället för hur man använder bilen.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], juanth och 4 gäster