Temu+AliExpress

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Re: Temu+AliExpress

Inläggav LeifB » 2025-03-29 13:48

Här kan ni läsa om AliExpress m.m. Verkar som att man får betala tull när det överstiger 1800kr.

https://pctidningen.se/it-och-samhalle/ ... aliexpress

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-03-29 13:56

Jag har bara köpt något dyrare från Kina en gång, då var det kulskruvar till en CNC fräs för ganska mycket pengar och som jag räknade med så fick jag betala moms.

Jag tror att det beror på vilken frakt man väljer och vilken säljare man handlar av från på Aliexpress.

Det dyraste jag köpt nyligen kostade bara strax över tusenlappen och det blev ingen moms på det.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-03-29 14:21

Neuhausen skrev:Jag har bara köpt något dyrare från Kina en gång, då var det kulskruvar till en CNC fräs för ganska mycket pengar och som jag räknade med så fick jag betala moms.

Jag tror att det beror på vilken frakt man väljer och vilken säljare man handlar av från på Aliexpress.

Det dyraste jag köpt nyligen kostade bara strax över tusenlappen och det blev ingen moms på det.

Var du nöjd med kvaliten på varorna?
Läste lite om leverantörerna som kan skifta i kvaliten. Finns alltså rötägg även där.
Man bör välja leverantörer med gott anseende och goda referenser från tidigare kunder.
Att varan inte är för billig jämfört med samma vara hos andra leverantörer.

Tell

Inläggav Tell » 2025-03-29 17:27

Jag har handlat ganska mycket från Ali och Ebay, men nog aldrig över 1800kr och har aldrig åkt på tull. Har hänt att jag får trasiga eller bara dåliga ting och har oftast får tillbaka antingen hälften eller allt bara jag hör av mig till säljaren. Nån gång har jag varit tvungen att filma eller ta kort på att jag klipper sönder tingen men oftast så litar dom på en.
Men ja, jag köper aldrig superdyra prylar därifrån, inget jag vågar, både för att jag inte helt litar på kineserna med mina pengar och också för att det alltid är mer eller mindre grisen i säcken. Men är man lite smart så får det oftast bra iaf :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-03-29 20:44

Tell skrev:Jag har handlat ganska mycket från Ali och Ebay, men nog aldrig över 1800kr och har aldrig åkt på tull. Har hänt att jag får trasiga eller bara dåliga ting och har oftast får tillbaka antingen hälften eller allt bara jag hör av mig till säljaren. Nån gång har jag varit tvungen att filma eller ta kort på att jag klipper sönder tingen men oftast så litar dom på en.
Men ja, jag köper aldrig superdyra prylar därifrån, inget jag vågar, både för att jag inte helt litar på kineserna med mina pengar och också för att det alltid är mer eller mindre grisen i säcken. Men är man lite smart så får det oftast bra iaf :)

Ja man ska vara försiktig. Inte satsa mer än man kan förlora. En del saker kan vara svåra att få tag i Sverige. Vet inte allt är billigt som dom säljer. Jag har sett skrämmande saker som att kondensatorer som ser riktigt fina visuellt sett men som har en liten kondensator inne i den stora. Kanske samma värde eller t.o.m mindre.
Det är ju inte lätt att se på bilderna.
Man verkar få välja prylarna med omsorg.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-03-30 08:27

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-03-30 09:50

Det verkar vara en annan klon i den länken.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-03-30 09:51

LeifB skrev:Var du nöjd med kvaliten på varorna?

Det måste vara rätt tillverkare i Kina då de inte drar sig för att sälja något som inte fungerar tillfredställande. Men det mesta jag köpt har varit bra.

Jag har svårt att tro att de bygger en sådan här förstärkare utan att ta genvägar med komponentvalet, även om de troligtvis lätt skulle kunna göra en exakt kopia av originalet för väldigt lite pengar. Vad jag förstår så är orginalet en enkel förstärkare i fina kläder och det lämpar sig bra för tillverkning i Kina.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-03-30 10:26

RogerGustavsson skrev:Det verkar vara en annan klon i den länken.

Ja jag var lite osäker. Men efter sidan 11 verkar det handla om den aktuella.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-03-30 10:35

Neuhausen skrev:
LeifB skrev:Var du nöjd med kvaliten på varorna?

Det måste vara rätt tillverkare i Kina då de inte drar sig för att sälja något som inte fungerar tillfredställande. Men det mesta jag köpt har varit bra.

Jag har svårt att tro att de bygger en sådan här förstärkare utan att ta genvägar med komponentvalet, även om de troligtvis lätt skulle kunna göra en exakt kopia av originalet för väldigt lite pengar. Vad jag förstår så är orginalet en enkel förstärkare i fina kläder och det lämpar sig bra för tillverkning i Kina.

Mmm lite fusk måste det vara från originalet.
Delarna är inte billiga i originalet.
Men det är en del kommentarer om att klon är ganska bra trots allt. Någon som sa att den var bättre än Hegel 360 t.ex. Man får väl ta det med en klackspark.
Delarna i förstärkaren om dom är orginal plus lådan skulle kosta betydligt mer än priset den betingar.
En del har uppgraderat en del delar och har höjt kvaliten. Men många är ganska nöjda med originalet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-03-30 11:18

LeifB skrev:

Jag tänkte på denna bild:

Bild

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-03-30 11:39

RogerGustavsson skrev:
LeifB skrev:

Jag tänkte på denna bild:

[ Bild ]

Ja det är den dyrare klonen. 108 model 1. Finns i olika versioner. Jag hittade minst 5 olika versioner.
Balanserad med 2 transformatorer. Betydligt dyrare. Men flera alternativ.
108 kom 2004. Patenten gick ut 2015 så då var det fritt fram att använda kretsen.
Det har kommit nya modeller sedan dess. Bland annat 268 368 och monoslutstegen 468. Pris 3.200.000 kr

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-03-30 12:15

Den balanserade versionen. Med look of orginal låda.

I just found this on AliExpress:
37 394,08kr | LHY Audio New Balance Upgraded Version Refer to Swiss Sky-Price Famous Machine 108 Rear-Level Amplifier Finished Machine
https://a.aliexpress.com/_EJcIGGC

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-03-30 13:24

Dom som har många kondensatorer är väl lite snabbare i transienterna har jag hört.
Många men naggande god.
Det är väl därför bland annat att D5pro är så lyckad med 6x10000uF per kanal.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-03-30 13:39

jansch

Inläggav jansch » 2025-03-30 16:34

LeifB skrev:Dom som har många kondensatorer är väl lite snabbare i transienterna har jag hört.
Många men naggande god.
Det är väl därför bland annat att D5pro är så lyckad med 6x10000uF per kanal.

Som alla andra verkliga (inte teoretiska) komponenter har kondensatorer kapacitans, induktans och resistans. När det framförallt gäller elektrolytkondensatorer är dom därför ganska kassa vid högre frekvenser.
Man kanske kan förbättra en aning genom att dela upp den tänkta (kalkylerade) kapacitansen på flera, parallellkopplade elektrolyter men det är en idiotisk åtgärd för att försöka förbättra "transienterna"* (elytbankens förmåga att leverera ström vid transienter och därmed hålla den likriktade spänningen uppe).

Det enklaste sättet att få en mer "ideal" kondensatorbank är att använda kondensatorer som är betydligt bättre vid höga frekvenser än elyter då transienter är = höga frekvenser och korta förlopp kan dessa vara ganska små!

Hur blir lösningen då?
Jo, de stora ektektrolyterna kompletteras med t.ex en mindre plastkondensator som monteras parallellt och plötsligt har man en nästan ideal kondensatorbank till en merkostnad på sådär 1 krona i produktionsledet. Vill man göra det onödigt bättre lägger man en keramisk kondensator, också parallellt, på kondensatorbanken ( då klarar kodensatorbanken att leverera ström i MegaHerz-området vilket borde tillfredsställa den värsta audiofilen). Man har dock då fördyrat konstruktionen med yttrligare 1 krona till med tveksam nytta då en sådan kodensator borde placeras närmare förbrukaren.

*Att använda parallellkopplade elyter är vettigt p ga bl.a pris/prestanda, vettigare layout/bygge, ser mer imponerande ut, mm. Men givetvis också att riktigt stora elyter blir av naturen sämre.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2025-03-30 17:02

jansch skrev:Men givetvis också att riktigt stora elyter blir av naturen sämre.

Kan du förtydliga.
Vad klassar du som riktigt stora elyter?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-03-30 17:08

jansch

Vilken slutsteg använder plastkondensator parallellt med elektrolyter? Har jag missat något?

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2025-03-30 17:20

LeifB skrev:jansch

Vilken slutsteg använder plastkondensator parallellt med elektrolyter? Har jag missat något?

Här finns lite att läsa.

https://svalander.se/tips_fakta/hifi-ti ... ensatorer/

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-03-30 17:35

VintageHiFi skrev:
LeifB skrev:jansch

Här finns lite att läsa.

https://svalander.se/tips_fakta/hifi-ti ... ensatorer/

Intressant. Dom är på 12x10000uF.
Kanske inte så aktuellt på detta slutsteg.
Har inte sett några på mina slutsteg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-03-30 17:39

Det är väldigt vanligt med plastfilmkondensatorer parallellt med elektrolyterna, ofta sitter de på kretskorten nära de aktiva komponenterna för att göra störst nytta.

jansch

Inläggav jansch » 2025-03-30 19:34

VintageHiFi skrev:

Kan du förtydliga.

Borde kanske skrivit: Ju större elyter desto sämre HF-egenskaper...Fast då hade jag fått skit för det.
Något förenklat kan man säga att ju större fysiska mått desto mer kapacitans, men också resistans (ESR) och induktans.

Som vanligt kan man dock räkna på det (om det finns en spec på kondensatorn) och då konstatera hur "ineffektiv" den är vid högre frekvenser. Man blir förvånad över hur en liten "plastkondensator" tar över "verksamheten" vid högre frekvenser.

jansch

Inläggav jansch » 2025-03-30 19:37

RogerGustavsson skrev:Det är väldigt vanligt med plastfilmkondensatorer parallellt med elektrolyterna, ofta sitter de på kretskorten nära de aktiva komponenterna för att göra störst nytta.

Jo, det var därför jag skrev att t.ex keramiska kondensatorer bore vara placerade vid lasten
(underförstått glättning av matningsspänning)

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2025-03-30 19:48

jansch skrev:
VintageHiFi skrev:

Kan du förtydliga.

Borde kanske skrivit: Ju större elyter desto sämre HF-egenskaper...Fast då hade jag fått skit för det.
Något förenklat kan man säga att ju större fysiska mått desto mer kapacitans, men också resistans (ESR) och induktans.

Som vanligt kan man dock räkna på det (om det finns en spec på kondensatorn) och då konstatera hur "ineffektiv" den är vid högre frekvenser. Man blir förvånad över hur en liten "plastkondensator" tar över "verksamheten" vid högre frekvenser.

Bra då är vi på samma spår.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-03-30 21:11

Jag kan tänka mig lite nytta med att ha små kondensatorer vid de stora elektrolyterna då man kanske redan då kan absorbera lite högfrekvent oljud i fulströmmen från vägguttaget. Sådant som de stora elektrolyterna inte kan glätta och som annars skulle börja glättas först vid kondensatorerna på kretskorten.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-03-30 22:06

De har gjorts förstärkare m hela knippen m små lytar istället för några stora lytar.
Kommer inte på nån sån stärkare just nu.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-03-30 23:27

Men är det inte/har varit ganska vanligt att man parallellkopplar en lite konding med en stor? Vill minnas att en del av Hiragas konstruktioner hade den lösningen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-03-30 23:57

Bill50x skrev:Men är det inte/har varit ganska vanligt att man parallellkopplar en lite konding med en stor? Vill minnas att en del av Hiragas konstruktioner hade den lösningen.

/ B

Det är mycket vanligt även när man inte ser det tydligt. Ofta liten konding vid ett chip, lite större konding vid ingången för matningen på kortet och en större i apparatens nätdel.

Men att sätta en liten konding vid de stora i nätdelen är inte självklart då kablarna mellan nätdelen och det den driver gör att de mindre på kortet och vid tex chippet är absolut nödvändiga ändå.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-03-31 07:23

Fick ett tips att kunna byta ut högtalar anslutningarna. Viborg. Rhodium, guld och koppar. Istället för dom enkla mässingsanlutningarna som sitter på klonen D5pro.
Enligt kommentarerna skulle de ge mindre distortion och klarare ljud.

I just found this on AliExpress:
1 130,28kr | 2 pairs VIBORG 99.998% Pure Red Copper Banana Jack AMP Speaker Binding Post Gold/Rhodium Plated BP603 for Hi-Fi Audio
https://a.aliexpress.com/_EGeEqNE

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-03-31 07:34

Imperial-Blomman skrev:De har gjorts förstärkare m hela knippen m små lytar istället för några stora lytar.
Kommer inte på nån sån stärkare just nu.

Ja jag har sett det också. De sa att de blev snabbare med många små lytar. Mindre distortion. Det var vad jag förstod att det skulle ge. Har ingen aning vad stora lytar skulle ge för några fördelar? Om det finns fördelar med stora lytar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi