Moderator: Redaktörer
Neuhausen skrev:Jag har bara köpt något dyrare från Kina en gång, då var det kulskruvar till en CNC fräs för ganska mycket pengar och som jag räknade med så fick jag betala moms.
Jag tror att det beror på vilken frakt man väljer och vilken säljare man handlar av från på Aliexpress.
Det dyraste jag köpt nyligen kostade bara strax över tusenlappen och det blev ingen moms på det.
Tell skrev:Jag har handlat ganska mycket från Ali och Ebay, men nog aldrig över 1800kr och har aldrig åkt på tull. Har hänt att jag får trasiga eller bara dåliga ting och har oftast får tillbaka antingen hälften eller allt bara jag hör av mig till säljaren. Nån gång har jag varit tvungen att filma eller ta kort på att jag klipper sönder tingen men oftast så litar dom på en.
Men ja, jag köper aldrig superdyra prylar därifrån, inget jag vågar, både för att jag inte helt litar på kineserna med mina pengar och också för att det alltid är mer eller mindre grisen i säcken. Men är man lite smart så får det oftast bra iaf
LeifB skrev:Var du nöjd med kvaliten på varorna?
RogerGustavsson skrev:Det verkar vara en annan klon i den länken.
Neuhausen skrev:LeifB skrev:Var du nöjd med kvaliten på varorna?
Det måste vara rätt tillverkare i Kina då de inte drar sig för att sälja något som inte fungerar tillfredställande. Men det mesta jag köpt har varit bra.
Jag har svårt att tro att de bygger en sådan här förstärkare utan att ta genvägar med komponentvalet, även om de troligtvis lätt skulle kunna göra en exakt kopia av originalet för väldigt lite pengar. Vad jag förstår så är orginalet en enkel förstärkare i fina kläder och det lämpar sig bra för tillverkning i Kina.
LeifB skrev:RogerGustavsson skrev:Det verkar vara en annan klon i den länken.
Ja jag var lite osäker. Men efter sidan 11 verkar det handla om den aktuella.
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:RogerGustavsson skrev:Det verkar vara en annan klon i den länken.
Ja jag var lite osäker. Men efter sidan 11 verkar det handla om den aktuella.
Jag tänkte på denna bild:
[ Bild ]
LeifB skrev:Dom som har många kondensatorer är väl lite snabbare i transienterna har jag hört.
Många men naggande god.
Det är väl därför bland annat att D5pro är så lyckad med 6x10000uF per kanal.
jansch skrev:Men givetvis också att riktigt stora elyter blir av naturen sämre.
LeifB skrev:jansch
Vilken slutsteg använder plastkondensator parallellt med elektrolyter? Har jag missat något?
VintageHiFi skrev:LeifB skrev:jansch
Vilken slutsteg använder plastkondensator parallellt med elektrolyter? Har jag missat något?
Här finns lite att läsa.
https://svalander.se/tips_fakta/hifi-ti ... ensatorer/
VintageHiFi skrev:jansch skrev:Men givetvis också att riktigt stora elyter blir av naturen sämre.
Kan du förtydliga.
Vad klassar du som riktigt stora elyter?
RogerGustavsson skrev:Det är väldigt vanligt med plastfilmkondensatorer parallellt med elektrolyterna, ofta sitter de på kretskorten nära de aktiva komponenterna för att göra störst nytta.
jansch skrev:VintageHiFi skrev:jansch skrev:Men givetvis också att riktigt stora elyter blir av naturen sämre.
Kan du förtydliga.
Vad klassar du som riktigt stora elyter?
Borde kanske skrivit: Ju större elyter desto sämre HF-egenskaper...Fast då hade jag fått skit för det.
Något förenklat kan man säga att ju större fysiska mått desto mer kapacitans, men också resistans (ESR) och induktans.
Som vanligt kan man dock räkna på det (om det finns en spec på kondensatorn) och då konstatera hur "ineffektiv" den är vid högre frekvenser. Man blir förvånad över hur en liten "plastkondensator" tar över "verksamheten" vid högre frekvenser.
Bill50x skrev:Men är det inte/har varit ganska vanligt att man parallellkopplar en lite konding med en stor? Vill minnas att en del av Hiragas konstruktioner hade den lösningen.
/ B
Imperial-Blomman skrev:De har gjorts förstärkare m hela knippen m små lytar istället för några stora lytar.
Kommer inte på nån sån stärkare just nu.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster