Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Hej Flint! Trevligt att du inte trillat av pinn.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Det finns ju massor av liknande nischer att i så fall reta upp sig på.
Nämn någon där felaktiga uppgifter om teknisk prestanda är på en liknande och lika genomgående nivå?
Nattlorden skrev:Tack för påminnelsen... glömt att jag behöver få iväg en av mina på service!
Flint skrev:Almen skrev:Hej Flint! Trevligt att du inte trillat av pinn.
Tack! Mina forumaktiviteter har legat lågt i några år. Istället har jag byggt ett antal gitarrer.
Eller egentligen bara monterat ihop av färdiga delar.
Det är nog kneigt bara det med massor med finlir innan allt är perfekt.
Några firmor som håller hög kvalitet.
https://www.guitarbuild.co.uk/collections/guitar-bodies
https://www.rockinger.com/en/parts/bodies-necks/guitar-necks/
https://eu.tonerider.co.uk/collections/pickups-for-teles
Men så fick jag helt plötsligt för mig att titta in här och liva upp er lite.
Almen skrev:Kul! Du blir väl själv lite upplivad, kan jag tro.
Nattlorden skrev:Flint skrev:distad
Exakt. Eftersom det finns köpare så finns det efterfrågan. Om köparna inte är nöjda kommer efterfrågan att "svalna". Enkel logik.
Varför det? Så länge köparna inte förstår att de blivit lurade så kommer de att fortsätta bli det i framtiden också. "Lägg 10 miljoner till på bilen så kommer den att kunna gå i 550km/h istället för bara 450km/h". Hur många som slantar upp kommer att märka att de blev blåsta?
Harryup skrev:Och äntligen är Flint tillbaka!! Välkommen.
Morello skrev:Snart kanske ingenjör Max Gallerström också dyker upp likt gubben i den berömda lådan.
Några framsteg ifråga om den i vissa läger så utskällda återkopplingen - skall den ännu idag vara 14 dB?
Flint skrev:Nattlorden skrev:Tack för påminnelsen... glömt att jag behöver få iväg en av mina på service!
Är den vårsjuk? Känner av luftfuktighetsförändringen?
Mina gitarrer har några veckor både vår och höst när dom inte riktigt känns igen.
Lika irriterande varje gång, men som tur är så går det över.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:Tack för påminnelsen... glömt att jag behöver få iväg en av mina på service!
Är den vårsjuk? Känner av luftfuktighetsförändringen?
Mina gitarrer har några veckor både vår och höst när dom inte riktigt känns igen.
Lika irriterande varje gång, men som tur är så går det över.
Hade nog märkt av något... sadeln small av när jag skulle stämma ljusa e-strängen...
Morello skrev:Snart kanske ingenjör Max Gallerström också dyker upp likt gubben i den berömda lådan.
Flint skrev:petersteindl skrev:Tjolahopp, Flint är i stan!![]()
Välkommen tillbaka.
Tackar! Ja, det är ju din förtjänst.
hifikg skrev:Flint skrev:petersteindl skrev:Tjolahopp, Flint är i stan!![]()
Välkommen tillbaka.
Tackar! Ja, det är ju din förtjänst.
Kul att se dig igen, särskilt nu när jag nästan enbart spelar på rör, vill minnas att du var lagd åt det hållet
hifikg skrev:Minns jag rätt när jag tror att du inte bor alltför långt från min by?
Om så, ja även om du inte gör det, så är du välkommen att hälsa på vid tillfälle!
Flint skrev:hifikg skrev:Minns jag rätt när jag tror att du inte bor alltför långt från min by?
Om så, ja även om du inte gör det, så är du välkommen att hälsa på vid tillfälle!
Tack! Ja, jag bor i Söping (med K).
(Söping med K är ett gammalt 60-talsskämt när invandringen från Finnland var som störst. Det påstås att en vinsk kvinna hade ringt in till ett live radiopratarprogram och presenterade sig på det sättet. Hon ville kanske bara vara tydlig. Finska språket har tydligen svårt för ljudet K som i Köping. Vet inte om det bara är en skröna?
Flint skrev::) Ja så var det. I det brukssamhälle jag växte vi upp i, någon mil från där jag bor nu, hade vi finsk majoritet.
Men man märkte aldrig av några direkta motsättningar typ bombsmällar som jämnade ut villakvarteren.
Det var mer av en idyll där folk jobbade i veckorna, söra gula rucken, och som värst festade på helgerna.
JM skrev:Jag har genom åren anställt fler än hundra skarpa kompetenta medarbetare. Förutom specifik kompetens är en moralisk kompass en förutsättning för företagets framgång. I arbetet uppstår frestelser att ta genvägar, skapa egna egna ekonomiska vinningar på företagets bekostnad, använda ofärdiga AI-verktyg mm. Tyvärr har inte alla denna moraliska kompass och vi har tvingats gå skilda vägar. I min företagssektor är ryktet helt avgörande för överlevnad eller undergång. Att erbjuda produkter/lösningar som inte är förenliga med konsensusvetenskapen eller medicinsk beprövad erfarenhet är uteslutet.
Om jag hade en hifi-butik skulle jag vara tydlig med att produkter typ kablar där det inte finns vetenskaplig konsensus som motiverar det höga priset inte erbjuds. En seriös hifi-butik skall enligt mitt förmenande ha en moralisk kompass. En kund skall kunna gå in i butiken och veta här finns kompetens och yrkesskicklighet inom området. Kunden skall inte skall inte behöva ha någon kompetens i området. Kunden skall kunna ha genuint förtroende för säljarens kompetens och moraliska etik för att erhålla en produkt där omgivningen senare kommer bekräfta att valet säljaren gjorde var rätt.
Om kunden vill köpa dyra kablar för kompisens kablar låter bra är det min skyldighet enligt förtagets moraliska kompass som säljare att informera det inte finns konsensus om dyra kablar förträfflighet och hänvisa till annan butik om kunden insisterar.
Att hävda att kunden får avgöra själv tvärtemot vetenskapliga fakta är oetiskt och sänker säljarens trovärdighet.
Om kunden köpt dyra kablar i en annan butik och blir sent om sider varse om att kompisen hade fel. Dyra kablar tillför inget till ljudet. Dyra kablar är ofta till salu på andrahandsmarknaden. Blir några sålda?
Bra rykte tar lång tid att bygga upp men kan raseras momentant.
I vilken butik kommer han att gör sitt nästa inköp i?
JM
JM skrev:Jag har genom åren anställt fler än hundra skarpa kompetenta medarbetare. Förutom specifik kompetens är en moralisk kompass en förutsättning för företagets framgång. I arbetet uppstår frestelser att ta genvägar, skapa egna egna ekonomiska vinningar på företagets bekostnad, använda ofärdiga AI-verktyg mm. Tyvärr har inte alla denna moraliska kompass och vi har tvingats gå skilda vägar. I min företagssektor är ryktet helt avgörande för överlevnad eller undergång. Att erbjuda produkter/lösningar som inte är förenliga med konsensusvetenskapen eller medicinsk beprövad erfarenhet är uteslutet.
Om jag hade en hifi-butik skulle jag vara tydlig med att produkter typ kablar där det inte finns vetenskaplig konsensus som motiverar det höga priset inte erbjuds. En seriös hifi-butik skall enligt mitt förmenande ha en moralisk kompass. En kund skall kunna gå in i butiken och veta här finns kompetens och yrkesskicklighet inom området. Kunden skall inte skall inte behöva ha någon kompetens i området. Kunden skall kunna ha genuint förtroende för säljarens kompetens och moraliska etik för att erhålla en produkt där omgivningen senare kommer bekräfta att valet säljaren gjorde var rätt.
Om kunden vill köpa dyra kablar för kompisens kablar låter bra är det min skyldighet enligt förtagets moraliska kompass som säljare att informera det inte finns konsensus om dyra kablar förträfflighet och hänvisa till annan butik om kunden insisterar.
Att hävda att kunden får avgöra själv tvärtemot vetenskapliga fakta är oetiskt och sänker säljarens trovärdighet.
Om kunden köpt dyra kablar i en annan butik och blir sent om sider varse om att kompisen hade fel. Dyra kablar tillför inget till ljudet. Dyra kablar är ofta till salu på andrahandsmarknaden. Blir några sålda?
Bra rykte tar lång tid att bygga upp men kan raseras momentant.
I vilken butik kommer han att gör sitt nästa inköp i?
JM
JM skrev:Intressant att jag betraktas som naiv idealist. Har under årtionden framgångsrikt drivit ffa privata verksamheter med hälsosamma vinster. Det gäller att göra rätt affärer - inte alla. Kabelaffärer för hundratusentals kronor är i totalen en negativ affär ur ett ekonomiskt, etiskt o ryktes perspektiv.
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster