Få osmarta är smarta nog att missleda osmarta hifi-typer?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Få osmarta är smarta nog att missleda osmarta hifi-typer

Inläggav Almen » 2025-04-09 10:17

Hej Flint! Trevligt att du inte trillat av pinn. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-09 10:45

Almen skrev:Hej Flint! Trevligt att du inte trillat av pinn. :)

Tack! Mina forumaktiviteter har legat lågt i några år. Istället har jag byggt ett antal gitarrer.
Eller egentligen bara monterat ihop av färdiga delar.
Det är nog kneigt bara det med massor med finlir innan allt är perfekt.

Några firmor som håller hög kvalitet.
https://www.guitarbuild.co.uk/collections/guitar-bodies
https://www.rockinger.com/en/parts/bodies-necks/guitar-necks/
https://eu.tonerider.co.uk/collections/pickups-for-teles

Men så fick jag helt plötsligt för mig att titta in här och liva upp er lite. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-09 11:12

Tack för påminnelsen... glömt att jag behöver få iväg en av mina på service!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-09 11:18

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Det finns ju massor av liknande nischer att i så fall reta upp sig på.

Nämn någon där felaktiga uppgifter om teknisk prestanda är på en liknande och lika genomgående nivå?

Vilka tekniska prestanda menar du?
Frekvensgång? Brus? Harmonisk distorsion? IM? Faskurva? Impulssvar? Grupplöptid?
Eller menar du: resistans per meter, kapacitans per meter, induktans per meter. Men det är inga tekniska prestanda.
Eller menar du: storlek och vikt? Inte heller tekniska prestanda.
Normalt sett visar man aldrig tekniska prestanda på kablar. Inte som jag kan påminna mig om ha sett.

Jag har lagt upp beskrivande text på 2 dyra högtalarkablar på förra sidan i tråden.
Den enda tekniska prestanda jag där kan relatera till är ”Överföringshastighet: 98 % av ljusets hastighet”.
Här kan man fråga sig vad de menar med ljusets hastighet. Det normala är att man relaterar ljusets hastighet i vacuum.
Dock är det elektromagnetisk strålning med överföringshastighet som beror på isolatorns dielektriska egenskaper.
Man talar om dielektrisk konstant i isolationsmaterial i kablar. Idag kallar man det snarast permittivitet.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Relative_permittivity#Terminology

Det är denna konstant som bestämmer den elektromagnetiska vågens utbredningshastighet i olika isolationsmaterial i förhållande till vacuum som normalt sett kallas ljusets hastighet. Luft ligger nära vacuum, men inte plastmaterial.

Sedan kan det diskuteras hur det påverkar det upplevda ljudet. Men det överlämnar jag till andra att älta.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-09 11:21

Nattlorden skrev:Tack för påminnelsen... glömt att jag behöver få iväg en av mina på service!

Är den vårsjuk? Känner av luftfuktighetsförändringen?
Mina gitarrer har några veckor både vår och höst när dom inte riktigt känns igen.
Lika irriterande varje gång, men som tur är så går det över.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-04-09 11:22

Flint skrev:
Almen skrev:Hej Flint! Trevligt att du inte trillat av pinn. :)

Tack! Mina forumaktiviteter har legat lågt i några år. Istället har jag byggt ett antal gitarrer.
Eller egentligen bara monterat ihop av färdiga delar.
Det är nog kneigt bara det med massor med finlir innan allt är perfekt.

Några firmor som håller hög kvalitet.
https://www.guitarbuild.co.uk/collections/guitar-bodies
https://www.rockinger.com/en/parts/bodies-necks/guitar-necks/
https://eu.tonerider.co.uk/collections/pickups-for-teles

Men så fick jag helt plötsligt för mig att titta in här och liva upp er lite. :D

Kul! Du blir väl själv lite upplivad, kan jag tro. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-09 11:28

Almen skrev:Kul! Du blir väl själv lite upplivad, kan jag tro. :)

Javisst, men krutet har nog naturligt mattats av lite. Nästa vipp i tidsskålen blir 72.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-04-09 12:42

Nattlorden skrev:
Flint skrev:distad
Exakt. Eftersom det finns köpare så finns det efterfrågan. Om köparna inte är nöjda kommer efterfrågan att "svalna". Enkel logik.

Varför det? Så länge köparna inte förstår att de blivit lurade så kommer de att fortsätta bli det i framtiden också. "Lägg 10 miljoner till på bilen så kommer den att kunna gå i 550km/h istället för bara 450km/h". Hur många som slantar upp kommer att märka att de blev blåsta?

Nja, det är väl ingen som säljer kablar som säger att anläggningen kommer att få någon mera specifik prestanda som är mätbar. Man pratar i mjuka värden och säljarna tror på att produkten faktiskt ger ett mervärde.
Det där med att leverantörer luras och de skall avslöjas är en faktiskt åsikt som går i arv och rullar på och rätt var det är så kommer någon ny på forumet och vill göra alla uppmärksamma på att det finns lurendrejare i branschen. Jag ser ingen likhet alls med din jämförelse. Kunder lånar och testar kablar och om det finns skillnader eller ej är ju upp till kunden. Kanske det gör det i folks anläggningar och sen är det ju fråga om folk gillar skillnaden eller inte.
Den jämförelse jag skulle vilja dra fram är när IÖ på en mässa får Shaktifolket att gå med på att göra en blindtest av en sten och dom går gärna med på det eftersom dom tycker stenen är så bra. Till deras uppenbara förvåning så hör dom ingen skillnad men dom gick med på att göra testen.
Väldigt vanligt är det också så att man på faktisk förutsätter att alla har som mål att slutsteg skall inte gå att höra i en korrekt uppsatt F/E-test. Har företaget inte sagt att dom har det som mål så kan man inte säga att det är dåligt om slutsteget ger en hörbar färgning för det kanske låter precis som tillverkaren har tänkt sig.
Så jag ser inte att kabelköpare i gemen blir lurade beroende på priset på kabeln då dom kan välja själva.
Möjligen lurar dom sig själva att tycka sig att höra skillnader, men även om det inte finns någon skillnad så kan det ju ge en bättre känsla när man sitter och lyssnar på en kostsam kabel då den allmänna sinnestämningen gör att man tycker att man är nöjdare. De flesta som jag känner som sitter med mera kostsamma kablar, testar då och då nya och kanske byter någon ibland eller ratar den man lånat. Vid köp av nya apparater så kan det göras jämförande lyssningstester för att se om du upptäcker några kombinationseffekter.
Har inga dyra kablar själv men då jag har haft mycket lättdrivna högtalare och rörförstärkare har jag haft mitt fokus på välisolerade kablar inklusive skärmade nätkablar och det har gjort skillnader.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-04-09 12:52

Och äntligen är Flint tillbaka!! Välkommen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-09 12:55

Harryup skrev:Och äntligen är Flint tillbaka!! Välkommen.

Ha ha. Tack!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-04-09 12:58

Snart kanske ingenjör Max Gallerström också dyker upp likt gubben i den berömda lådan.

Några framsteg ifråga om den i vissa läger så utskällda återkopplingen - skall den ännu idag vara 14 dB?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-04-09 13:45

Jag köpte en kabel idag :oops: Har jag blivit lurad :? Vad får en kabel kosta? Tycker att den är lite finare än en kabel utan strumpa åtminstone.

lurad.jpg
lurad.jpg (731.15 KiB) Visad 3229 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-09 14:04

Morello skrev:Snart kanske ingenjör Max Gallerström också dyker upp likt gubben i den berömda lådan.

Några framsteg ifråga om den i vissa läger så utskällda återkopplingen - skall den ännu idag vara 14 dB?

14dB står sig bra om man gillar välljud från trafoavslutade pentod/tetrod-förstärkare.
Andra kanske hellre prioriterar mätvärden.Det stör mig inte. Det är deras problem.

Sedan några år kör jag den här. En ombyggd Dynaco SCA35 som till slut fick godkänt efter kanske tio riv & bygg om-försök.
Den saknar helt global motkoppling. LM334 är en positiv upptäckt.
Inte ny men ganska ny för mig. Du verkar föredra diskreta komponenter.
Schemat kan innehålla fel. Jag byter simulator från LT-spice till Qspice och virrar lite från den ena till den andra
https://forum.qorvo.com/

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-09 14:11

Flint skrev:
Nattlorden skrev:Tack för påminnelsen... glömt att jag behöver få iväg en av mina på service!

Mina gitarrer har några veckor både vår och höst när dom inte riktigt känns igen.

Hade nog märkt av något... sadeln small av när jag skulle stämma ljusa e-strängen...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-09 14:32

Nattlorden skrev:
Flint skrev:

Hade nog märkt av något... sadeln small av när jag skulle stämma ljusa e-strängen...

Då låg den nog inte dikt an till skårans botten.
Att fila in sadlar är en liten vetenskap i sig.

Samma radie på sadel och hals
Rätt mått på vare strängs skåra så att strängen varken nyper eller glappar
Rätt vinkel mot stämskruvarna så att strängen ovanför sadeln inte ringer efter och stör.
Rätt avstånd mellan strängarna
mm, mm

Kretskort Glasfiber, FR4 funkar bra som sadelämne. Slitstarka med låg friktion.
Limmar ihop 2 x 1.5 mm vilket passar perfekt till Fenderhalsar.
Ganska skonsamma för filar/verktyg att bearbeta.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-09 22:13

Morello skrev:Snart kanske ingenjör Max Gallerström också dyker upp likt gubben i den berömda lådan.

Ja, Ing Gallerström dyker nog snart upp, i någon form. 8)
Men hette han verkligen Max i förnamn. Det hade jag glömt.
Han menade förstås som ett värde på strömstyrkan.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-04-09 23:20

Flint skrev:
petersteindl skrev:Tjolahopp, Flint är i stan! :D

Välkommen tillbaka.

Tackar! Ja, det är ju din förtjänst.

Kul att se dig igen, särskilt nu när jag nästan enbart spelar på rör, vill minnas att du var lagd åt det hållet :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-09 23:37

hifikg skrev:
Flint skrev:
petersteindl skrev:Tjolahopp, Flint är i stan! :D

Välkommen tillbaka.

Tackar! Ja, det är ju din förtjänst.

Kul att se dig igen, särskilt nu när jag nästan enbart spelar på rör, vill minnas att du var lagd åt det hållet :)

Tack! Ja, jag är lagt åt hållet "riktig HiFi". De senaste åren har det bara blivit rör efter att ha fuskat en tag med kiselgrus.
Klass D går helt bort tills tillverkarna och den mätande delen av marknaden slutar mäta stegen med fuskfilter som tar bort de störningar som stegen producerar.
Jag har dock ett par mindre Hypexkretsar som ligger till ingen nytta. Har funderat på att bygga en basgitarrförstärkare av dom. Får se om jag får lust någon gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-04-10 00:00

Minns jag rätt när jag tror att du inte bor alltför långt från min by?
Om så, ja även om du inte gör det, så är du välkommen att hälsa på vid tillfälle!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-10 00:28

hifikg skrev:Minns jag rätt när jag tror att du inte bor alltför långt från min by?
Om så, ja även om du inte gör det, så är du välkommen att hälsa på vid tillfälle!

Tack! Ja, jag bor i Söping (med K).
(Söping med K är ett gammalt 60-talsskämt när invandringen från Finnland var som störst. Det påstås att en vinsk kvinna hade ringt in till ett live radiopratarprogram och presenterade sig på det sättet. Hon ville kanske bara vara tydlig. Finska språket har tydligen svårt för ljudet K som i Köping. Vet inte om det bara är en skröna?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-04-10 07:45

Flint skrev:
hifikg skrev:Minns jag rätt när jag tror att du inte bor alltför långt från min by?

Tack! Ja, jag bor i Söping (med K).
(Söping med K är ett gammalt 60-talsskämt när invandringen från Finnland var som störst. Det påstås att en vinsk kvinna hade ringt in till ett live radiopratarprogram och presenterade sig på det sättet. Hon ville kanske bara vara tydlig. Finska språket har tydligen svårt för ljudet K som i Köping. Vet inte om det bara är en skröna?

Jodå. Växte upp i ett litet brukssamhälle, utan systembolag, med invandrade finnar som jobbade på pappersbruket. De hade svårt för vissa kombinationer av konsonanter som tr, br osv, och tje-ljudet.
En återkommande beskrivning av deras besvär med svenska språket, och förtjusning i starka drycker:

” Åka Rollhättan, söpa rännvin!”
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-10 09:57

:) Ja så var det. I det brukssamhälle jag växte vi upp i, någon mil från där jag bor nu, hade vi finsk majoritet.
Men man märkte aldrig av några direkta motsättningar typ bombsmällar som jämnade ut villakvarteren.
Det var mer av en idyll där folk jobbade i veckorna, söra gula rucken, och som värst festade på helgerna.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-10 12:46

Flint skrev::) Ja så var det. I det brukssamhälle jag växte vi upp i, någon mil från där jag bor nu, hade vi finsk majoritet.
Men man märkte aldrig av några direkta motsättningar typ bombsmällar som jämnade ut villakvarteren.
Det var mer av en idyll där folk jobbade i veckorna, söra gula rucken, och som värst festade på helgerna.

Det var bättre förr, helt enkelt. Likadant för min del nere på Gotland. Till och med i Stockholm kunde man ligga dyngrak på någon gräsmatta och sova i Årsta på 80-talet utan att bli rånad osv. :mrgreen:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

JM

Inläggav JM » 2025-04-10 14:40

Jag har genom åren anställt fler än hundra skarpa kompetenta medarbetare. Förutom specifik kompetens är en moralisk kompass en förutsättning för företagets framgång. I arbetet uppstår frestelser att ta genvägar, skapa egna egna ekonomiska vinningar på företagets bekostnad, använda ofärdiga AI-verktyg mm. Tyvärr har inte alla denna moraliska kompass och vi har tvingats gå skilda vägar. I min företagssektor är ryktet helt avgörande för överlevnad eller undergång. Att erbjuda produkter/lösningar som inte är förenliga med konsensusvetenskapen eller medicinsk beprövad erfarenhet är uteslutet.

Om jag hade en hifi-butik skulle jag vara tydlig med att produkter typ kablar där det inte finns vetenskaplig konsensus som motiverar det höga priset inte erbjuds. En seriös hifi-butik skall enligt mitt förmenande ha en moralisk kompass. En kund skall kunna gå in i butiken och veta här finns kompetens och yrkesskicklighet inom området. Kunden skall inte skall inte behöva ha någon kompetens i området. Kunden skall kunna ha genuint förtroende för säljarens kompetens och moraliska etik för att erhålla en produkt där omgivningen senare kommer bekräfta att valet säljaren gjorde var rätt.
Om kunden vill köpa dyra kablar för kompisens kablar låter bra är det min skyldighet enligt förtagets moraliska kompass som säljare att informera det inte finns konsensus om dyra kablar förträfflighet och hänvisa till annan butik om kunden insisterar.
Att hävda att kunden får avgöra själv tvärtemot vetenskapliga fakta är oetiskt och sänker säljarens trovärdighet.
Om kunden köpt dyra kablar i en annan butik och blir sent om sider varse om att kompisen hade fel. Dyra kablar tillför inget till ljudet. Dyra kablar är ofta till salu på andrahandsmarknaden. Blir några sålda?
Bra rykte tar lång tid att bygga upp men kan raseras momentant.
I vilken butik kommer han att gör sitt nästa inköp i?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-04-11 15:09

Skulle säga att om man vill ha en butik som överlever i en stad så kan man och bör man ju ha en röd linje i sina produktval.
Men om man hänvisar kunder till andra butiker lär man aldrig överleva särskilt länge.
Och skall man lägga sig i till varje pris vad en kund skall få köpa så funkade det för Linn på 80-talet och det funkar i Japan där man inte får köpa det man vill utan valet skall göras av en gammal mästare som skräddarsyr kunden anläggning.
I övrigt så blir man otroligt nischad om man är riktigt snäv och man skulle inte ens i Stockholm överleva på att enbart sälja den utrustning som LTS rekommenderar.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-04-11 16:57

JM skrev:Jag har genom åren anställt fler än hundra skarpa kompetenta medarbetare. Förutom specifik kompetens är en moralisk kompass en förutsättning för företagets framgång. I arbetet uppstår frestelser att ta genvägar, skapa egna egna ekonomiska vinningar på företagets bekostnad, använda ofärdiga AI-verktyg mm. Tyvärr har inte alla denna moraliska kompass och vi har tvingats gå skilda vägar. I min företagssektor är ryktet helt avgörande för överlevnad eller undergång. Att erbjuda produkter/lösningar som inte är förenliga med konsensusvetenskapen eller medicinsk beprövad erfarenhet är uteslutet.

Om jag hade en hifi-butik skulle jag vara tydlig med att produkter typ kablar där det inte finns vetenskaplig konsensus som motiverar det höga priset inte erbjuds. En seriös hifi-butik skall enligt mitt förmenande ha en moralisk kompass. En kund skall kunna gå in i butiken och veta här finns kompetens och yrkesskicklighet inom området. Kunden skall inte skall inte behöva ha någon kompetens i området. Kunden skall kunna ha genuint förtroende för säljarens kompetens och moraliska etik för att erhålla en produkt där omgivningen senare kommer bekräfta att valet säljaren gjorde var rätt.
Om kunden vill köpa dyra kablar för kompisens kablar låter bra är det min skyldighet enligt förtagets moraliska kompass som säljare att informera det inte finns konsensus om dyra kablar förträfflighet och hänvisa till annan butik om kunden insisterar.
Att hävda att kunden får avgöra själv tvärtemot vetenskapliga fakta är oetiskt och sänker säljarens trovärdighet.
Om kunden köpt dyra kablar i en annan butik och blir sent om sider varse om att kompisen hade fel. Dyra kablar tillför inget till ljudet. Dyra kablar är ofta till salu på andrahandsmarknaden. Blir några sålda?

JM

Lycka till med butiken.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-04-11 19:02

JM skrev:Jag har genom åren anställt fler än hundra skarpa kompetenta medarbetare. Förutom specifik kompetens är en moralisk kompass en förutsättning för företagets framgång. I arbetet uppstår frestelser att ta genvägar, skapa egna egna ekonomiska vinningar på företagets bekostnad, använda ofärdiga AI-verktyg mm. Tyvärr har inte alla denna moraliska kompass och vi har tvingats gå skilda vägar. I min företagssektor är ryktet helt avgörande för överlevnad eller undergång. Att erbjuda produkter/lösningar som inte är förenliga med konsensusvetenskapen eller medicinsk beprövad erfarenhet är uteslutet.

JM

Problemet är att du behöver slantar till hyran också. Och för att hålla lager. O kanske för att ha ett urtjusigt lyssningsrum. Men visst, vem vill handla hos en kabelnasare!? Å andra sidan, vilken butik är inte kabelnasare? Tänker du starta din? Nä, du gör mer nytta med din kärnverksamhet! HiFi är mest mumbo-jumbo. Alla vet hur man når fram, men ändå ska det pysslas o tweakas o debatteras in absurdum.

Som väl är finns det en massa dyra lösningar som är nästan lika bra :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-11 19:26

Butiker behöver betalande kunder och inte idealister som bara pratar sig trötta i sin iver att övertyga sin omgivling om det rätta förhållningssättet till allt. Jag hade några sådana kunder i min tillvaro bakom disken. En medelålders man dök upp varje lördag i säg en månads tid och berättade om hur bra hans inköp var och hur perfekt matchat allting var hos honom. Han visade dock inga köpreflexer. Till sist tröttnade jag och sa att nu har jag lyssnat på dig i några timmar så nu tycker jag att du ska lyssna på mig i åtminstone tio minuter. Han försvann omgående och efter det dök han aldrig upp igen. Jag inser så här 45-50 år senare att jag nog kunde ha hanterat det bättre.

JM

Inläggav JM » 2025-04-12 11:10

Intressant att jag betraktas som naiv idealist. Har under årtionden framgångsrikt drivit ffa privata verksamheter med hälsosamma vinster. Det gäller att göra rätt affärer - inte alla. Kabelaffärer för hundratusentals kronor är i totalen en negativ affär ur ett ekonomiskt, etiskt o ryktes perspektiv.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-12 11:15

JM skrev:Intressant att jag betraktas som naiv idealist. Har under årtionden framgångsrikt drivit ffa privata verksamheter med hälsosamma vinster. Det gäller att göra rätt affärer - inte alla. Kabelaffärer för hundratusentals kronor är i totalen en negativ affär ur ett ekonomiskt, etiskt o ryktes perspektiv.

JM

Ta inte åt dig personligen. Jag har stor respekt för dig och din yrkesutövning. Jag pratar om att långa tröttande ideologiska diskussioner inte hör hemma i butiksmiljö.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi