I-or skrev:Flint skrev:Jag gillar dämpfaktor runt 4, dvs. runt två ohm till en 8-ohms låda. Och förstärkarkonstruktörer borde i första hand inrikta sig på att konstruera förstärkare som låter bra, utöver att vara driftsäkra.
Det verkar som om du snarare än distorsionsreduktion är ute efter den frekvensgångspåverkan som man erhåller via spänningsdelning mellan utgångsimpedansen och högtalarimpedansen. Förändringen blir tydligt lastberoende och får samma form som impedansgången. Typiskt erhåller man med en utgångsimpedans om 2 Ω skillnader om ca 2-4 dB, d.v.s. en måttlig till tydlig klangförändring.
Visst kan man göra på det sättet om man vill krångla till det, men det är närmast oändligt mycket enklare och mer flexibelt att investera i en ekvalisator.
Ja, jag är fullt medveten om att det påverkar frekvensgången. Min lyssningsnivå ligger aldrig högre än 60-70 dB och jag tycker att ett extra tjoff i bas och bastrumma fungerar som en lättare loudnesseffekt på rätt ställe. Jag kör annars helt tonkontrollfritt. Jag bryr mig som du nog har märkt nu mer om subjektiva lyssningintryck än mätdata även om jag ändå tycker att mäta är bland det roligaste man kan hålla på med, utöver att lira gitarr förstås. Kanske hör dom egenskaperna ihop.