Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Önskar att jag kunde mer om elektronik.
Vilket program kan du simulera detta?
RogerGustavsson skrev:Dart Zeels lyssningsrum tycker jag verkar väldigt naket, https://www.youtube.com/watch?v=ZZTWhJtY0vI
LeifB skrev:Flint
Var inte så blygsam.
Du fixar det.
petersteindl skrev:Då jag konstruerar förstärkare, så strävar jag efter att nolla alla deltoner över 4e delton. De indikerar för mig att det finns någon form av klippning. Det finns då något spetsigt så att säga, som ger de högre ordningens över/del-tonerna. Oftast i övergångsområdet kring nollan i komplementära förstärkare tycks de uppstå; Övergångsdist, så stt säga.
Finns därför inte på samma sätt i rör, som i komplemmentära trissesteg. Om du drar 80 mA i tomgång så undrar jag vad som händer om man inför 0,33 ohm emittermotstånd på utgångstrissorna?
LeifB skrev:Nej det är inte några Krell.
LeifB skrev:Klass A.
Neuhausen skrev:Även om Krell inte varit aktuellt för mig så gnagde det i bakhuvudet att de hade en krets som anpassade tomgångsströmmen till effektuttaget. Jag har sökt lite tidigare utan att hitta något schema men det går att hitta de som säger att det introducerades även på KSA förstärkarna.
Har någon mer information?
LeifB skrev:Ja ett par. Kontroll på basen. I ett järngrepp och ändå silkeslen diskant.
Stor strömkapacitet.
Dubblar effekten ner till 2ohm
Klass A.
KSA 50 och KSA100.
Klassiker.
petersteindl skrev:Ragnwald skrev:Det var bröderna Dan and Rondi D'Agostino, som startade Krell på 80-talet.
Undrar om inte Mrs Cheung Yan är nye ägaren. Hon är inte bara rikast i Kina utan också världens rikaste kvinna. Gör stora affärer i USA nu.
![]()
![]()
Nja, Rondi är Dans före detta hustru
Då jag besökte Dan 1980 eller snarast 1981 i samband med summer CES i Chicago så var vi strax norr om NY och besökte Dan. Då var det två brudar som jobbade åt Dan. Den ena kom från Mark Levinson och den andra hade jobbat åt Mitch Cotter. Båda ville "snärja" Dan och Rondi vann duellen och den andra bruden slutade. Nu var det så att då jag och Adib Khavari från tyska Audio Components och Peter Qvortrup numera Audio Note UK ltd. besökte Dan så var båda brudarna lediga och det blev ett herrans partaj hemma hos Dan. Det var mycket trevligt och jag lärde känna Rondi en del
![]()
fast inte fullt ut
![]()
![]()
Nåväl, jag fick agenturen för Sverige och hade Krell i ungefär ett år innan Leif Häggmark fick agenturen för Skandinavien.
Så, Rondi och Dan är inte bröder![]()
Dock har Rondi och Dan gått ihop igen efter skilsmässan och driver Dans nya företag tillsammans men jag vet inte om de har mer än business ihop.
MvH
Peter
It is with a heavy heart that I share the news of the passing of Rondi D’Agostino, the Owner and Chairman of Krell Industries. Rondi was a visionary leader and a true icon in the audio industry, beloved by audiophiles and professionals alike. Her passion for music and commitment to excellence were the driving forces behind Krell’s success, and her legacy will forever be intertwined with the history of high-end audio
To recap: On June 18, 2024, Krell Industries closed following the unexpected death of owner and CEO Rondi D’Agostino. An early announcement indicated that the closing would be brief, but Krell has been in limbo ever since.
Stereophile skrev:Krell's regulation feature is still more impressive when you take into account Krell's "Sustained Plateau Biasing," a patented Krell technique that provides an effective equivalent to class-A biasing—without a long-term power dissipation penalty—by anticipating the size of any and every musical event (footnote 1). It uses high-speed current-feedback circuitry to do this, then holds these required levels in a static condition for tens of seconds after the event is over. This minimizes any possible dynamic interaction of bias level with sound quality. The FPB 600's seven stages of bias represents the highest evolution yet of this technique.
Stereophile skrev:Hand-in-hand, Motorola microprocessors control optimization of Krell's Sustained Plateau Bias II system. The updated circuitry "evaluates" both the musical signal and the speaker impedance and passes that information along to the microprocessors charged with dynamically adjusting the bias plateaus to keep the amp in class-A "during any musical passage or speaker condition." Each bias plateau is sustained from 30 to 90 seconds, so the output stage is always ready to rumble.
Stereophile skrev:The output stage in all FPB amps is fully and actively regulated through a "free-floating feedback arrangement" where "ultra-fast regulators" operate independently of the output stage while monitoring its condition and responding to even the smallest drop in current or voltage with "essentially instantaneous regulator response."
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster