Clone D9PRO Dartzeel, Krell och flera.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Re: Clone D9PRO Master DartZeel

Inläggav LeifB » 2025-04-17 20:45

Önskar att jag kunde mer om elektronik.
Vilket program kan du simulera detta?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-17 21:17

LeifB skrev:Önskar att jag kunde mer om elektronik.
Vilket program kan du simulera detta?

LT-spice.
https://www.analog.com/en/resources/des ... lator.html

Det är ett gratisprogram som IC-tillverkaren Analog Devices står för.
Det är framför allt tänkt som en service till deras kunder att testa och jobba med de kretsar dom tillverkar och säljer.
Fördelen är att man inte är låst till Analog Devices utan kan ladda in spicemodeller för i stort sett vad elektriskt som helst
bara det bygger på P-spicekomatibla prylar. Det finns också en massa demokretsar att labba med.
Det tar lite tid innan man kommer igång men om man börjar med t.ex. bara ett motstånd
och mäter sig igenom det från alla tänkbara håll tills man märker att "det här funkar ju" så är man snart igång.
Testa, jag kan skicka över kretsar och lite grunder om inställningar mm.
Dessutom finns det mycket på tuben att kolla och snappa åt sig av. Se'n är det bara att växa.
En liten varning bara, det är beroendeframkallande.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-04-18 10:58

Dart Zeels lyssningsrum tycker jag verkar väldigt naket, https://www.youtube.com/watch?v=ZZTWhJtY0vI

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-18 13:23

RogerGustavsson skrev:Dart Zeels lyssningsrum tycker jag verkar väldigt naket, https://www.youtube.com/watch?v=ZZTWhJtY0vI

Det ser väldigt opassande ut än så länge.
Undrar hur det ser ut ett år senare?

Skön klon. Kanske den bästa.
https://m.youtube.com/watch?v=rwZUQryE7 ... IHJvb20%3D

I just found this on AliExpress:
28 429,70kr | Black Widow DarTZeel NHB-268 NO Feedback Fully Balanced Post Amplifier :260W RMS,8Ω, 420W RMS,4Ω
https://a.aliexpress.com/_EyQe6OC

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-18 14:26

Nytt på gång.
Har simulerat den här i natt och vaknade för en kaffekopp se'n.
Känner mig inte riktigt klar än, vill dubbelkolla en "överraskning".
Återkommer efterhand så fort jag "vågar". :)
Trend, mest positiv men som sagt var, ett frågetecken.

Bild

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-18 15:07

Flint

Var inte så blygsam.
Du fixar det.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-18 15:18

LeifB skrev:Flint

Var inte så blygsam.
Du fixar det.

Jag vet, men det ser snyggare ut om man slår lite snett underifrån. 8)
Samtidigt blir det ju lite mer deckare också, eller thriller som vi säger i Sverige. :roll:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-18 16:49

Då ska vi si.

Stor bild. DarTZeel NHB-108
(Jag gillar inte blaffiga bilder direkt i rutan. De riskerar att ge bestående scrollningsskador.)

Liten bild.
Bild

Vi börjar med överraskningen så vi får den överstökad på en gång.
I den här versionen har konstruktören i princip helt lämnat Klass-A.
Sluttrissornas viloström ligger på runt 80 mA.
Total effektförbrukning för en kanal i vila ligger på ca. 42 W. Säg 100W för hela maskinen.
Den bör därför inte bli mycket mer än säg ljummen när den inte spelar musik.

Klass-A i 8 ohm blir därför ca. 270 mW.
Sluttrissornas emitterström:
Bild

Och i 4 ohm ca. 125 mW.
Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-18 18:33

Nu ett populärt ämne - Dist.

Jag har testat 100 w i vardera 8 och 4 ohm, och 1W i 8 ohm.

Först THD 100W 8ohm = 0.37%.
Bild

THD 100W 4ohm = 0.73%
Bild

THD 1W 8ohm = 0.41%
Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-18 20:09

Distjämförelse mellan det motkopplade spänningsförstärkande steget och inkl. det efterföljande strömförstärkande.
Lätt att göra den jämförelsen eftersom signalnivån är densamma.

Thd från hela steget V(ut) = 0.37%
Thd från det spänningsförstärkande steget V(driv) = 0.03%
Vid 100W i 8 ohm i båda fallen.
De omotkopplade sluttrissorna ställer alltså till det en del.
Jag var kanske lite snabb med omdömet "mest positivt" tidigare.
Jag gillade att den här versionen inte innehåller något tydligt synbart klippande.

Bild

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-18 20:38

Tycker den verkar vara klart bättre.
Snyggt jobbat. :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-18 20:53

Tack! Men nu tror jag att jag tar någon timmes paus eller åtta.
Det finns lite mer att testa som frekvensgång och dämpfaktor mm.
Du hade visst beställt ett steg hördes det som.
När dyker det upp?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-18 21:04

Då jag konstruerar förstärkare, så strävar jag efter att nolla alla deltoner över 4e delton. De indikerar för mig att det finns någon form av klippning. Det finns då något spetsigt så att säga, som ger de högre ordningens över/del-tonerna. Oftast i övergångsområdet kring nollan i komplementära förstärkare tycks de uppstå; Övergångsdist, så stt säga.
Finns därför inte på samma sätt i rör, som i komplemmentära trissesteg. Om du drar 80 mA i tomgång så undrar jag vad som händer om man inför 0,33 ohm emittermotstånd på utgångstrissorna?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-18 21:15

petersteindl skrev:Då jag konstruerar förstärkare, så strävar jag efter att nolla alla deltoner över 4e delton. De indikerar för mig att det finns någon form av klippning. Det finns då något spetsigt så att säga, som ger de högre ordningens över/del-tonerna. Oftast i övergångsområdet kring nollan i komplementära förstärkare tycks de uppstå; Övergångsdist, så stt säga.
Finns därför inte på samma sätt i rör, som i komplemmentära trissesteg. Om du drar 80 mA i tomgång så undrar jag vad som händer om man inför 0,33 ohm emittermotstånd på utgångstrissorna?

Menar du samma viloström 80mA i båda fallen?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-18 21:35

80mA viloström i båda fallen.
Inte mycket skillnad.

Utan emittermotstånd 0.370646%
Bild

Med emittermotstånd 0.330640%
Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-19 00:46

Bra där. I princip ingen skillnad och definitivt inte till det bättre.

Då man simulerar, så kan man lägga strömprober på olika ställen inuti schemat för att se hur respektive ström beter sig. Man kan också se strömmarnas p-p i förhållande till respektive transistors viloström.

Ungefär så brukar jag analysera alla arbetspunkter i förstärkare. Ibland kan man hitta en klart svagaste punkt som, med enkla medel, ofta går att korrigera.

Ibland, eller snarast alltid, brukar jag även titta på fyrkantvåg internt överallt för att se om det finns någon overshoot som ser klippt ut. Även sådant går oftast med enkla medel att fixa. Då brukar det bli bättre.

Efter sådan analys, så lär man sig kopplingens styrkor och svagheter på ett bra sätt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-19 01:23

Visst, det kan man göra på många olika listiga sätt. Du har ju nosat lite på simulering men tydligen lagt av.
Jag föreslår att du tar upp intresset igen och laddar ner LT-spice och börjar om.
Det är visserligen bara ett prestigelöst gratisprogram, men ett bra sådant.
Då kan vi kanske hitta lite kluriga saker att diskutera som vi båda kan ha nytta av.
Man vet aldrig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-19 09:38

DarTZeel NHB-108 lämpar inte så bra till att driva lågohmig belastning.

Uteffekt vid klipp i

8 ohm = 145W
4 ohm = 128W
2 ohm = 100W

Motsvarande värden för det första schemat jag simulerade (modell ?) är

8 ohm = 83W
4 ohm = 55W
2 ohm = 34W

Trenden är alltså densamma.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-19 10:07

Nej det är inte någon Krell. :wink:
Senast redigerad av LeifB 2025-04-19 10:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-19 10:13

LeifB skrev:Nej det är inte några Krell. :wink:

Och det kan vi leva med tycker jag.
Jag har aldrig lyssnat på någon Krell, kom jag på. :oops:
Har du?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-19 10:31

Ja ett par. Kontroll på basen. I ett järngrepp och ändå silkeslen diskant.
Stor strömkapacitet.
Dubblar effekten ner till 2ohm
Klass A.
KSA 50 och KSA100.
Klassiker.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-19 11:24

LeifB skrev:Klass A.

Njae... möjligen i de allra första modellerna.
Sen dess är det nog a/b som gäller även där.
Det är bara att jämföra uppgiven uteffekt med maskinens tomgångseffekt.

Kom på att KSA50 nog var en av de första modellerna.
Har hittat några scheman på det steget och ska testa vad LT-spice säger om det vad gäller klass-A mm.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-04-19 12:04

Även om Krell inte varit aktuellt för mig så gnagde det i bakhuvudet att de hade en krets som anpassade tomgångsströmmen till effektuttaget. Jag har sökt lite tidigare utan att hitta något schema men det går att hitta de som säger att det introducerades även på KSA förstärkarna.

Har någon mer information?

Med en DSP i ett slutsteg så skulle man kunna eliminera påstådda nackdelar genom att introducera några millisekunders fördröjning mellan att slutsteget vet att det skall spelas högt och att ljudet spelas upp.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-19 12:18

Neuhausen skrev:Även om Krell inte varit aktuellt för mig så gnagde det i bakhuvudet att de hade en krets som anpassade tomgångsströmmen till effektuttaget. Jag har sökt lite tidigare utan att hitta något schema men det går att hitta de som säger att det introducerades även på KSA förstärkarna.
Har någon mer information?

Nej, ingen information men väl en bestämd synpunkt.
Dom hade någon sorts avkännare som påstods justera tomgångsströmmen beroende på signalens storlek/styrka.
Det borde ju så att säga ske i förväg och jag förstår inte hur det ska gå till innan samma signal redan är igång.
Digitalteknikrevolutionen med säg en sekunds erforderlig fördröjning i det här fallet hade ju inte kommit igång än då.
Jag betraktar det hela som mytologisk marknadsföring. Där tappade jag förtroendet för Krell.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-19 13:34

Krells Plateau Bias var ingen höjdare och gav hög övergångsdist.
LeifB skrev:Ja ett par. Kontroll på basen. I ett järngrepp och ändå silkeslen diskant.
Stor strömkapacitet.
Dubblar effekten ner till 2ohm
Klass A.
KSA 50 och KSA100.
Klassiker.

Precis i början då de kom, 1980/81 så var jag och Harryup importör av Krell i Sverige och vi sålde dessa i Ljudbutiken i Stockholm. Strax därpå fick Audionord/Leif Häggmark agenturen för Norge och Sverige. Då köpte vi Krell via Audionord.

Så här skrev jag 2011-04-16.
petersteindl skrev:
Ragnwald skrev:Det var bröderna Dan and Rondi D'Agostino, som startade Krell på 80-talet.
Undrar om inte Mrs Cheung Yan är nye ägaren. Hon är inte bara rikast i Kina utan också världens rikaste kvinna. Gör stora affärer i USA nu.

:lol: :lol: :lol: Nja, Rondi är Dans före detta hustru 8) Då jag besökte Dan 1980 eller snarast 1981 i samband med summer CES i Chicago så var vi strax norr om NY och besökte Dan. Då var det två brudar som jobbade åt Dan. Den ena kom från Mark Levinson och den andra hade jobbat åt Mitch Cotter. Båda ville "snärja" Dan och Rondi vann duellen och den andra bruden slutade. Nu var det så att då jag och Adib Khavari från tyska Audio Components och Peter Qvortrup numera Audio Note UK ltd. besökte Dan så var båda brudarna lediga och det blev ett herrans partaj hemma hos Dan. Det var mycket trevligt och jag lärde känna Rondi en del 8O 8) fast inte fullt ut :P :oops: :D Nåväl, jag fick agenturen för Sverige och hade Krell i ungefär ett år innan Leif Häggmark fick agenturen för Skandinavien.

Så, Rondi och Dan är inte bröder 8)

Dock har Rondi och Dan gått ihop igen efter skilsmässan och driver Dans nya företag tillsammans men jag vet inte om de har mer än business ihop.

MvH
Peter

Rondi tog sedermera över hela Krell som dessförinnan hade sålts till helt andra som inte kunde driva företaget.
Rondi dog i juni 2024. Citat från Absolute Sound.
It is with a heavy heart that I share the news of the passing of Rondi D’Agostino, the Owner and Chairman of Krell Industries. Rondi was a visionary leader and a true icon in the audio industry, beloved by audiophiles and professionals alike. Her passion for music and commitment to excellence were the driving forces behind Krell’s success, and her legacy will forever be intertwined with the history of high-end audio

Från Stereophile i februari 2025.
To recap: On June 18, 2024, Krell Industries closed following the unexpected death of owner and CEO Rondi D’Agostino. An early announcement indicated that the closing would be brief, but Krell has been in limbo ever since.

Det var slutet för Krell.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-19 17:05

Krell utnyttjade under slutet av 1990-talet och tidigt 00-tal en lösning med signal-/last-/temperaturberoende tomgångsström som benämndes Sustained Plateau Bias och sedermera Sustained Plateau Bias II:

Stereophile skrev:Krell's regulation feature is still more impressive when you take into account Krell's "Sustained Plateau Biasing," a patented Krell technique that provides an effective equivalent to class-A biasing—without a long-term power dissipation penalty—by anticipating the size of any and every musical event (footnote 1). It uses high-speed current-feedback circuitry to do this, then holds these required levels in a static condition for tens of seconds after the event is over. This minimizes any possible dynamic interaction of bias level with sound quality. The FPB 600's seven stages of bias represents the highest evolution yet of this technique.

https://www.stereophile.com/solidpowera ... index.html

Stereophile skrev:Hand-in-hand, Motorola microprocessors control optimization of Krell's Sustained Plateau Bias II system. The updated circuitry "evaluates" both the musical signal and the speaker impedance and passes that information along to the microprocessors charged with dynamically adjusting the bias plateaus to keep the amp in class-A "during any musical passage or speaker condition." Each bias plateau is sustained from 30 to 90 seconds, so the output stage is always ready to rumble.

https://www.stereophile.com/solidpowera ... index.html

Patentansökan för ursprungslösningen finner man här: https://patents.google.com/patent/US5331291A/en

Utöver SPB var matningsspänningen reglerad:

Stereophile skrev:The output stage in all FPB amps is fully and actively regulated through a "free-floating feedback arrangement" where "ultra-fast regulators" operate independently of the output stage while monitoring its condition and responding to even the smallest drop in current or voltage with "essentially instantaneous regulator response."

Konstruktioner med SPB uppvisade som synes i Stereophiles mätreportage goda till hyggliga mätresultat överlag och självklart Krells allestädes närvarande strömfetischism, vilken förvisso kan vara användbar för knasbollshögtalare men som är bortkastad för typiska högtalare - se t.ex. denna tråd angående strömbehov med musiksignaler: viewtopic.php?f=10&t=75120.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-19 17:22

Vad menar du med "knasbollshögtalare".
Det vore bättre för din egen trovärdighet att använda
tekniska förklaringar än subjektivt nedsättande fraser.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-19 17:31

Ptja, jag brukar alltid kalla en spade för en spade. Här har du ett par exempel på knasbollshögtalare: Infinity Kappa 9 (minimumimpedans 0,8 Ω) och Martin Logan Montis (minimumimpedans 0,7 Ω).

Se denna länk för detaljer - jag skulle tro att man finner tillräckligt med teknisk information där för att tillfredsställa även den mest kräsne konnässör: viewtopic.php?f=10&t=75120

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-19 17:35

Jag står korrigerad, åtminstone fläckvis.

Däremot köper jag inte idén att med hjälp av stegets temperatur öka tomgångsströmmen tillfälligt och kalla det för en Klsss-A förstärkare.
En Klass-A förstärkare går i Klass-A konstant. Men det är kanske bara att fastna i ideologi och/eller tänjbar marknadsföring.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-19 17:58

Vad man kallar det hela är mindre intressant ur min synvinkel. Det är i slutänden bara prestanda som räknas. SPB gjorde säkert nytta för att reducera förstärkarnas strömförbrukning och värmeutveckling.

Enligt vad jag har läst så blev dock framförallt Krell Full Power Balanced 600 (2x600 W i 8 Ω) trots allt ordentligt varm - speciellt vid pådrag med krävande högtalare.

P.S. Minimumimpedansen för Martin Logan Montis är t.o.m. 0,55 Ω (0,7 Ω inkluderar Stereophiles mätkablage). 8O

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi