Känslighet på element

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
X-ray

Känslighet på element

Inläggav X-ray » 2006-05-07 13:33

Ja som ni vet så är det svårt att få samma känslighet på alla element i en konfiguration. Man kan förvisso bränna bort överflödet med motstånd.

Men nu till frågan : hur stor skillnad kan man acceptera, tänker på en ny 3-vägare där det diffar ca : 3 dB mellan basen (alltså 3 dB lägre än mellan och diskant) och de övriga elementen då mellan och diskant ligger på samma känslighet.

Har detta stor eller liten betydelse?

Möjligen har någon sagt om det ligger kommersiella tankar bakom kostruktionen så är detta viktigt. Men i mitt fall ska dessa lådor spela för mig i källaren. Så bra som möjligt dock.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-05-07 14:45

Jag har ju alltid fått en förnimmelse av att man kan påverka effektfördelningen mellan elementen i delningsfiltret, genom olika branthet i LP resp HP-delen.

/J

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-07 14:51

Det är vanligt att diskantelement har högre känslighet än baselement. Man bör kompensera för detta i delningsfiltret, tex med seriemotstånd. Dessutom bör man minnas baffelsteget, som gör att baselementet strålar i helrymd och diskantelementet i halvrymd, och att detta gör att baselementet får 6 dB lägre känslighet i basen ärn vad databladet anger.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-07 15:09

Är det inte större problem, att elemeneten i dom olika registren kan skilja inbördes när det gäller hur mycket talspolarna värms upp, vid olika nivåer på musiken, än att grundkänsligheten skiljer lite grann?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-07 15:38

paa skrev:Är det inte större problem, att elemeneten i dom olika registren kan skilja inbördes när det gäller hur mycket talspolarna värms upp, vid olika nivåer på musiken, än att grundkänsligheten skiljer lite grann?

Om man har balanserat bort "grundkänsligheten", ja. Gör man inte det så är typiskt skillnaden i grundkänslighet större än den som blir av uppvärmning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-07 15:41

egentligen måste man då konstruera en högtalare för vilken nivå man kan tänkas använda den? alltså om man bara fislyssnar så skiljer det ju knappast mellan talspolsvärmen? men om man brassar på en massa så kanske man måste kompensera?

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-05-07 20:12

Well, tänkvärda yttringar om talspolar och dess elektriska egenskaper.

Men grundfrågan är som jag ser det obesvarad.

Huruvida gör det skillnad eller ej för slutresultatet om basen är 3 dB svagare än de övriga elementen.

Ska jag / bör jag dämpa mellan och diskant med motstånd.

Men nu kommer det en följdfråga direkt, jag har möjlighet att koppla elementen så att totalimpedansen ändras i stort hur jag vill (ja, det är en typ av linjekälla på mellan och diskant) om jag låt säga ökar från 8 till 10 Ohm vad händer då med känsligheten, jag vet inte. Någon som kan svara på detta, enkelt please.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-07 20:24

X-ray skrev:Men grundfrågan är som jag ser det obesvarad.

Huruvida gör det skillnad eller ej för slutresultatet om basen är 3 dB svagare än de övriga elementen.

Ska jag / bör jag dämpa mellan och diskant med motstånd.

Svante skrev:Det är vanligt att diskantelement har högre känslighet än baselement. Man bör kompensera för detta i delningsfiltret, tex med seriemotstånd.

X-ray skrev:Men nu kommer det en följdfråga direkt, jag har möjlighet att koppla elementen så att totalimpedansen ändras i stort hur jag vill (ja, det är en typ av linjekälla på mellan och diskant) om jag låt säga ökar från 8 till 10 Ohm vad händer då med känsligheten, jag vet inte. Någon som kan svara på detta, enkelt please.

/ Thord

Oj... Ja då är frågan en helt annan. Om man kopplar ihop flera element ändras känsligheten. Om man tex tar fyra fyraohmsbasar och kopplar dem i serie-parallell så att impedansen blir 4 ohm, så ökar känsligheten med 6 dB. Det blir likartat, fast mer komplicerat med diskanter, eftersom avståndsskillnaden till de olika delarna av linjekällan inte är liten i förhållande till våglängden.

Känsligheten är alltså inte oberoende av antalet element, även om de kopplas så att impedansen blir samma som för ett element.

Jag får rekommendera en sökning på "linjekälla" ed här på faktiskt, Isidor gjorde några höjdarinlägg för något år sedan.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-05-07 21:21

Svante skrev:
Oj... Ja då är frågan en helt annan. Om man kopplar ihop flera element ändras känsligheten. Om man tex tar fyra fyraohmsbasar och kopplar dem i serie-parallell så att impedansen blir 4 ohm, så ökar känsligheten med 6 dB. Det blir likartat, fast mer komplicerat med diskanter, eftersom avståndsskillnaden till de olika delarna av linjekällan inte är liten i förhållande till våglängden.

Känsligheten är alltså inte oberoende av antalet element, även om de kopplas så att impedansen blir samma som för ett element.

Jag får rekommendera en sökning på "linjekälla" ed här på faktiskt, Isidor gjorde några höjdarinlägg för något år sedan. Slut på Svantes inlägg.

Tack, det är precis från det inlägget som Isidor så föredömligt redovisade om hemligheterna med linjekälla som inspirationen till detta bygge grodde.

Men hur jag än gör så kommer känsligheten för baselementet att ligga 3 dB under mellan och diskant, tänker köra basen (ensam) som punktkälla till att börja med.

Tänkte då att om man ökar totalimpedansen per post högtalare så borde även känsligheten minska något.

/ Thord
Let it in and let it out

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-07 21:29

Det gör den men det är svårt att förutse....just eftersom det agerar linjekälla. Blir till att mäta och justera med motstånd i filtret om så behövs

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-07 22:15

Ja, avståndsberoendet för en linjekälla är ju -3 dB per fördubbling av avståndet. Om man kombinerar det med en rundstrålande bashögtalare, vars avståndsberoende är -6 dB per fördubbling av avståndet får man en avståndsberoende tonkurva. Det är inte trivialt att räkna ut hur de olika delarna ska dämpas, och dessutom kommer diskantdelen att få en tonkurvelutning på -3 dB/oktav.

Jag tycker att det luktar att man ska bygga ihop prylen och sedan mäta vad man behöver för kompenation.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-05-08 07:59

Svante skrev:Jag tycker att det luktar att man ska bygga ihop prylen och sedan mäta vad man behöver för kompenation.

Jag tackar för svar, hmm får väl börja med bygget då med andra ord.

Återkommer med reportage om detta. Troligtsvis till hösten.

/ Thord
Let it in and let it out

Återgå till DIY-forum