X-ray skrev:Men grundfrågan är som jag ser det obesvarad.
Huruvida gör det skillnad eller ej för slutresultatet om basen är 3 dB svagare än de övriga elementen.
Ska jag / bör jag dämpa mellan och diskant med motstånd.
Svante skrev:Det är vanligt att diskantelement har högre känslighet än baselement. Man bör kompensera för detta i delningsfiltret, tex med seriemotstånd.
X-ray skrev:Men nu kommer det en följdfråga direkt, jag har möjlighet att koppla elementen så att totalimpedansen ändras i stort hur jag vill (ja, det är en typ av linjekälla på mellan och diskant) om jag låt säga ökar från 8 till 10 Ohm vad händer då med känsligheten, jag vet inte. Någon som kan svara på detta, enkelt please.
/ Thord
Oj... Ja då är frågan en helt annan. Om man kopplar ihop flera element ändras känsligheten. Om man tex tar fyra fyraohmsbasar och kopplar dem i serie-parallell så att impedansen blir 4 ohm, så ökar känsligheten med 6 dB. Det blir likartat, fast mer komplicerat med diskanter, eftersom avståndsskillnaden till de olika delarna av linjekällan inte är liten i förhållande till våglängden.
Känsligheten är alltså inte oberoende av antalet element, även om de kopplas så att impedansen blir samma som för ett element.
Jag får rekommendera en sökning på "linjekälla" ed här på faktiskt, Isidor gjorde några höjdarinlägg för något år sedan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.