DIY - faktiskt.se

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-04 22:18

Precis, en skiva på 2x2m med en skiva i mitten som är utbytningsbar mot olika håldiametrar för elementen skulle vara smuttigt!

(nytt favoritutryck)

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-06 23:57

Tidigare visad ARMA modell baserad på Prony

Bild

Så här ser det ut i Z-"rummet" dvs samma poler och nollställen fast tältduken är nu utritad i 3D. Varje x har blivit en pinne som håller upp duken, och varje o har blivit en pinne som håller ner duken. Bilden är roterad 135 grader jämfört med bilden ovan.
Bild

Den röda kurvan är frekvensgången för kompensatorn. Det är den som ni är vana att se i 2D. Punkten 1 i det komplexa talplanet motsvarar 0 Hz, punkten j motsvarar 11025 Hz och punkten -1 motsvarar 22050 Hz (½fs)

"Baffelsteget" kan bland annat utskiljas - några dB höjning i kompensatorn för låga frekvenser.
Senast redigerad av lilltroll 2006-05-07 22:50, redigerad totalt 1 gång.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-07 00:12

Kaffekoppen skrev:Precis, en skiva på 2x2m med en skiva i mitten som är utbytningsbar mot olika håldiametrar för elementen skulle vara smuttigt!

(nytt favoritutryck)

Varför inte baffel med standardiserade IEC-mått?

("IEC baffle is a flat board, 135 cm wide, 165 cm high with driver center offset 15 cm to one side and 22.5 cm towards the top from the baffle center.)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-07 12:21

lilltroll skrev: Så här ser det ut i Z-"rummet" dvs samma poler och nollställen fast tältduken är nu utritad i 3D. Varje x har blivit en pinne som håller upp duken, och varje o har blivit en pinne som håller ner duken. Bilden är roterad 135 grader jämfört med bilden ovan.
Bild

.
.
. Fasen vad häftigt!
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-07 14:32

phon skrev:Fasen vad häftigt!

Ja, fast just fasen är ju inte med i den där bilden... :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-07 14:46

fasiken också ;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-07 22:12

paa skrev:
Kaffekoppen skrev:Precis, en skiva på 2x2m med en skiva i mitten som är utbytningsbar mot olika håldiametrar för elementen skulle vara smuttigt!

(nytt favoritutryck)

("IEC baffle is a flat board, 135 cm wide, 165 cm high with driver center offset 15 cm to one side and 22.5 cm towards the top from the baffle center.)
En sån fixar jag!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-07 22:32

Kaffekoppen skrev:
paa skrev:

(nytt favoritutryck)

En sån fixar jag!

Mm, IEC-baffelsteget ser ut som gröna kurvan, medan en 2x2-meters baffel med källan precis i mitten ser ut som den röda.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-07 22:47

phon skrev: Fasen vad häftigt!

Ja, det var inte enkelt att få till på ett bra sätt. De första 4 försöken såg ut av bara f*n. Ljusättning, materialval, kameravinekl osv gör att hjärnan kan greppa vad man ser på ett enkelt sätt. Det blir lätt en röra mer massa små linjer utan. Om man har kunskap om vad man ser så är det dock coool i 3D :)

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-07 23:59

Svante skrev:
Kaffekoppen skrev:
paa skrev:

(nytt favoritutryck)

En sån fixar jag!

Mm, IEC-baffelsteget ser ut som gröna kurvan, medan en 2x2-meters baffel med källan precis i mitten ser ut som den röda.

Bild

Trunkerat inna första reflexen så blir det dock spikrakt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-08 00:44

lilltroll skrev:Trunkerat inna första reflexen så blir det dock spikrakt!

Ja, ska du vara sån så ska förstås baffeln vara så stor som möjligt och elementet placerat i mitten. Aja Baja Lilltroll, inte såga i studioväggen... :lol:

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-08 00:50

Svante skrev:
lilltroll skrev:Trunkerat inna första reflexen så blir det dock spikrakt!

Ja, ska du vara sån så ska förstås baffeln vara så stor som möjligt och elementet placerat i mitten. Aja Baja Lilltroll, inte såga i studioväggen... :lol:

Om baffeln får plats att bäras utom genom dörren så funkar det väl?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-08 00:55

lilltroll skrev:Om baffeln får plats att bäras utom genom dörren så funkar det väl?
Därav valet av 2x2m (jag har ju tjyvkikat på plats)

Så... vilken baffel vill ni ha?

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-08 00:57

Kaffekoppen skrev:
lilltroll skrev:Om baffeln får plats att bäras utom genom dörren så funkar det väl?
Därav valet av 2x2m (jag har ju tjyvkikat på plats)

Så... vilken baffel vill ni ha?

Man ska kunna montera upp till 15" i baffeln. En mindre platta i baffeln som är utbytbar kanske, men rymmer 15 tum.

Är baffeln 2*2 m^2 så stor så behövs inte ens en låda bakom. Trunkeringen av impulsvaret fixar biffen, och så kör man närfält för låga frekvenser.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-08 01:12

Det var min tanke, kanske inte just 15" men det är ju en nötknäckarsak...hittar på nått halvvettigt... ;-)

På tal om vettiga saker så är ju Lilltrolls Legolåda lite underbar...

Ubytbara volymenheter! Bitarna finns i olika volymstorlekar och kan kombineras ihop till önskad volym. Det finns delar med justerbar längd på basreflexporten också. Bitarna sitterihop med egen tyngd (och extravikt på toppen) och är tätade genom sin konstruktion och tätningslist. Smuttigt! Måste varit ett jäkla jobb att såga/fräsa till delarna...

Bild
Bild

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-08 21:48

Svante skrev:
phon skrev:Fasen vad häftigt!

Ja, fast just fasen är ju inte med i den där bilden... :wink:

Men fasen är ju mycket liten, t o m minimal :lol:

(Minimum - fas EQ)

Användarvisningsbild
lilltroll

Re: Häftiga grejor

Inläggav lilltroll » 2006-05-08 21:55

phon skrev:
lilltroll skrev:Ni ser också att jag behöver andra antifikningsfilter (6.3 kHz)! Fungerar inte till diskanterna!

Kan du inte tota ihop det i mjukvara? Annars duger väl en LMF100 plus några motstånd, kostar inte många kronor.

Kan man testa din kod på ett Audigy? Det finns 5.1 tillgängliga utgångar och jag har 4 slutsteg som går att köra samtidigt.

Hittade MAX274 samt MAX275, ska prova med dem. Lite svårare att ställa dynamiskt, men de ska ha bättre SNR och THD.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-09 18:35

:twisted: :twisted: :twisted: Vilken MATLAB amatör jag är !
Först nu har jag hittat de icke blockerande anropen till ljudkortet i MATLAB.

Det kräver att man har Data Aq. Toolbox, men då kan man göra sakerna i realtid istället - bra om man ska provlyssna. Mitt nuvarande digitala delningsfilter kör på DSP, men det har inte geneme man nytta av.

Som jag förstår det så går det dock inte att göra stand alone kod med JAVA-MATLAB baserade objekt. Har jag rätt ?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-09 18:51

lilltroll skrev:
Men fasen är ju mycket liten, t o m minimal :lol:

(Minimum - fas EQ)

Jag ser ingen fas alls 8O

Du får ta fram Edge-verktyget och fixa till fasen på lådan, du får ju brott på derivatan när sinusvågen knäcks över en vass kant sådär, är det så man fixar till kantvåg .... ? :D :D

Bild

Edgar man så blir det triangelvåg istället, den behövar man inte gipsa för derivatabrott. 8) Fast ibland får derivatan brått, speciellt om kompisen den andra derivatan sticker iväg utan att säga nåt. Kan man inta ha koppeltvång på derivator, i alla fall på våren? 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-09 19:39

Kaffekoppen skrev:Bild

Här ser man att Lilltroll är mannen bakom skapelsen... :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-09 22:52

Han är lite blyg bara ;-)

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-05-11 11:28

Har precis börjat läsa lite om ARMA-modeller (arma modeller?). Din implementation verkar bli ett IIR-filter, finns det något konceptuellt som inte funkar med att spektrumskatta med en AR-modell och sedan använda inversen som förkompensering, givet att man låter bli de frekvensområden som man inte vill peta på.

(Varning, mina kunskaper lever än så länge i en rosenskimrande värld där inte verkligheten börjat bråka än)

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-11 14:49

JohanS skrev:Har precis börjat läsa lite om ARMA-modeller (arma modeller?). Din implementation verkar bli ett IIR-filter, finns det något konceptuellt som inte funkar med att spektrumskatta med en AR-modell och sedan använda inversen som förkompensering, givet att man låter bli de frekvensområden som man inte vill peta på.

(Varning, mina kunskaper lever än så länge i en rosenskimrande värld där inte verkligheten börjat bråka än)

Tanke 1: Eftersom mätningen inte sker i ett ekofritt rum, så måste impulsvaret trunkeras, annars kompenserar vi för fel saker. Därför måste vi första skatta impulsvaret och trunkera detta. Vi kan inte köra vitt brus genom högtalaren, och direkt bygga en AR -modell.
Vi måste använda ett verktyg som kan bygga modeller på impulsvar - och det finns redan ett flertal :) Prony är en av dem, med sina styrkor och svagheter

Tanke 2: Vi vill att slutresultatet ska vara beräkningseffektivt. Bygger vi en modell med bara nollställen (FIR) så behöver vi många tappar, men det kan beräknas effektivt m h a FFT. Talorgansets formanter beskrivs väl av AR modeller, och varje liten resonans i tonkurvan beskriv också väl av ett polpar, men det behövs lite nollställen här och där också. Det går att bygga en modell med bara poler, men den kommer att få en mycket hög ordning i högtalarfallet för att minimera modellfelet. Det blir inte beräkningseffektivt. MEN AR modeller är alltid direkt inverterbara, vilket är trevligt. Inversen blir ett MA (FIR filter) som kan beräknas effektivt med FFT, så det är inte döfött.
Psykoakustiskt så är det dock farligt med FIR filter som kompensator.
Vissa saker hör örat inte alls, men andra hörs mycket bra. FIR filtret har begränsad längd i tiden, men vad händer efter den tiden :?: Högtalarens impulsvar är oändligt långt.
Vi kan få små, som örat uppfattar det, ekon i det området. Även om energin i ekot bara är 1/1000 jämfört med början så motsvarar det -30 dB, vilket inte är en stor dynamik får våra fantastiska öron. Eftersom just det har passerat lång tid innan ekot kommer så kommer det inte tidsmaskeras i hjärnan.

De finns flera metoder för att testa olika familjer av modeller - man testar helt enkelt för en given modellordning vilket antal av poler och nollställen som minimerar felet.

Du kan få något impulsvar att provbygga med. Det finns många sätt, och jag har säkert inte valt det bästa :wink:

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-05-11 17:48

lilltroll skrev:Tanke 1: Eftersom mätningen inte sker i ett ekofritt rum, så måste impulsvaret trunkeras, annars kompenserar vi för fel saker. Därför måste vi första skatta impulsvaret och trunkera detta. Vi kan inte köra vitt brus genom högtalaren, och direkt bygga en AR -modell.
Vi måste använda ett verktyg som kan bygga modeller på impulsvar - och det finns redan ett flertal :) Prony är en av dem, med sina styrkor och svagheter

Här är vi överens, och det borde inte vara omöjligt att hitta någon lämplig metod.

lilltroll skrev:Tanke 2: Vi vill att slutresultatet ska vara beräkningseffektivt. Bygger vi en modell med bara nollställen (FIR) så behöver vi många tappar, men det kan beräknas effektivt m h a FFT. Talorgansets formanter beskrivs väl av AR modeller, och varje liten resonans i tonkurvan beskriv också väl av ett polpar, men det behövs lite nollställen här och där också. Det går att bygga en modell med bara poler, men den kommer att få en mycket hög ordning i högtalarfallet för att minimera modellfelet. Det blir inte beräkningseffektivt. MEN AR modeller är alltid direkt inverterbara, vilket är trevligt. Inversen blir ett MA (FIR filter) som kan beräknas effektivt med FFT, så det är inte döfött.

Det var ju precis möjligheten att kunna använda inversen rakt av till ett FIR-filter som var det intressanta, faltat med önskad överföringsfunktion för delningen då. Då kan jag nämligen lägga in filtret i BruteFIR och köra hela filtreringen genom det och ut genom ljudkortet (som än så länge tyvärr är begränsat till två kanaler). På en relativt vanlig dator (1Ghz Athlon) ska programmet klara av 26 filter med 131072 taps med 90% processorlast enligt "manualen", och det borde ju förhoppningsvis räcka.

lilltroll skrev:Psykoakustiskt så är det dock farligt med FIR filter som kompensator. Vissa saker hör örat inte alls, men andra hörs mycket bra. FIR filtret har begränsad längd i tiden, men vad händer efter den tiden :?: Högtalarens impulsvar är oändligt långt.

Vi kan få små, som örat uppfattar det, ekon i det området. Även om energin i ekot bara är 1/1000 jämfört med början så motsvarar det -30 dB, vilket inte är en stor dynamik får våra fantastiska öron. Eftersom just det har passerat lång tid innan ekot kommer så kommer det inte tidsmaskeras i hjärnan.

Det här är nog det största problemet, jag har kikat på lite på program för digital rumskorrigering och där tar de till en hel radda knep för att undvika ringningar. Tyvärr sker ju allt automatiskt där, och kanske inte alls på det sätt som man önskar med avseende på frekvensgången utanför lyssningsposition.

lilltroll skrev:De finns flera metoder för att testa olika familjer av modeller - man testar helt enkelt för en given modellordning vilket antal av poler och nollställen som minimerar felet.

Du kan få något impulsvar att provbygga med. Det finns många sätt, och jag har säkert inte valt det bästa :wink:

Det skulle uppskattas, jag tror att saker klarnar lite när man börjar mixtra själv. Ett bekymmer är att BruteFIR bara finns till linux, men det gör inga program som jag kan mäta i, allra minst något som trunkerar impulssvaret. Det här har jag ju varit inne på att skriva själv, men när det hamnar längst upp i högen av saker att göra vete tusan.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-11 18:03

Skippa tankarna på AR modellen, kör invers baserat på Hilberttransform istället - en rad i MATLAB.
Kort, du vänder på tonkurvan och tar fram motsvarande minfas baserat på Hilberttransform, sedan stoppar du in det i en IFFT så har du din FIR baserade kompensator. Om du kan köra med 1 sekund långa FIR filter så kommer de ha hamnat under brusgolvet innan 1 sekund, vilket torde fungera bra.
Har du MATLAB till Linux ?
Trolldist borde fungera rakt av i Linux!

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-12 01:51

lilltroll skrev:Skippa tankarna på AR modellen, kör invers baserat på Hilberttransform istället - en rad i MATLAB.
Kort, du vänder på tonkurvan och tar fram motsvarande minfas baserat på Hilberttransform, sedan stoppar du in det i en IFFT så har du din FIR baserade kompensator. Om du kan köra med 1 sekund långa FIR filter så kommer de ha hamnat under brusgolvet innan 1 sekund, vilket torde fungera bra.
Har du MATLAB till Linux ?

:oops: :oops: :oops:

AR parameter estimering med Yule-Walkers metod presterade bättre än Hilbert transform i praktiken.

Följande kod ger:
Kod: Markera allt
    h_hilbert=real(ifft(exp(conj(hilbert(log(abs(1./fft(IR{1}))))))));
    L=length(IR{1});
    h_aryule=aryule(IR{1},L);
    K=mean(abs(freqz(conv(IR{1},h_aryule),1,256,fs)));
    h_arburg=arburg(IR{1},L-1);
    h_arcov=arcov(IR{1},floor(L/2));
    plot(0:1000/fs:1000*(length(h_hilbert)-1)/fs,h_hilbert...
        ,0:1000/fs:1000*(length(h_aryule)-1)/fs,h_aryule/K...
        ,0:1000/fs:1000*(length(h_arburg)-1)/fs,h_arburg...
        ,0:1000/fs:1000*(length(h_arcov)-1)/fs,h_arcov);
    legend('Hilbert Transform','AR parameter estimation via Yule-Walker method'...
        ,'AR parameter estimation via Burg method.','AR parameter estimation via covariance method')
    xlabel('Tid [ms]')

om impulsvaret ligger i IR{1}

Bild
Alla fyra kan implementeras som FIR filter direkt. Burg samt covariance ger mest skräp i det här fallet - men Yule-Walker gick bättre än jag trodde!

Användarvisningsbild
lilltroll

Mitt starkaste kort

Inläggav lilltroll » 2006-05-12 03:28

är dock denna gobit!
Kod: Markera allt
    [H,W]=freqz(IR{1},1,1024);
    [Index,APA]=find(W/pi>18000/(0.5*fs));
    H(Index)=H(Index(1));
    [Index,APA]=find(W/pi<200/(0.5*fs));
    H(Index)=H(Index(end));
    [B,A]=invfreqz(H,W,0,1024);
    h_inv=A/B;

Den skapar en digital minfas FIR-EQ i området [200 - 18000 ] Hz från impulsvaret IR{1} där frekvensgången på slutresultatet ripplar mindre än +- 0.02 dB inom området. EN KILLER ! Jag kommer ihåg att den fungerade bäst av alla metoder jag tidigare testat, och det behöver inte bli bättre än 0.02 dB. Dessutom har den en fin Energy Time Curve - den är robust och får inte fnatt i tidsdomänen.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-05-12 07:07

lilltroll skrev:Har du MATLAB till Linux ?

Jag har inte Matlab till Linux (bara Octave), men sånt brukar ju gå att ordna. Trolldist är ju faktiskt det mest kompletta mätprogrammet till det operativsystemet dags till dato, givet att allt funkar som det ska.

lilltroll skrev:AR parameter estimering med Yule-Walkers metod presterade bättre än Hilbert transform i praktiken.

Där ser man, ibland funkar det mycket bättre när man är lyckligt ovetande om alla krångliga metoder man har att välja på :wink:

lilltroll skrev:Den skapar en digital minfas FIR-EQ i området [200 - 18000 ] Hz från impulsvaret IR{1} där frekvensgången på slutresultatet ripplar mindre än +- 0.02 dB inom området. EN KILLER !

Nej, nu måste jag faktiskt prova, förhoppningsvis får jag lite tid i helgen att mäta upp mina högtalare on- och off-axis, sen ska det laboreras med digitala filter!

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-12 13:26

Det är alltid nyttigt att ifrågasättas av dem med ofärgade och nya ögon, som inte har förutfattade meningar i bagaget. :wink:

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-12 15:18

Hmm, det har ändrat sig lite på 6 år. År 2000 så hade jag problem med att RAM minnet tog slut. Det går åt mycket RAM om man ska lösa jättematriser i MATLAB - och stora blir de. Hilberttransformmetoden blir bara en vektor så den går snabbt utan minnesåtgång, men de bättre metoderna som använder MATLAB \ operatorn blir snabbt stora.

Nu behöver jag dock hjälp av er som kan matte.

Vi söker lösningen till a och b så att felet hos |H(z)-B(z)/A(z)| minimeras.
H(z) är impulsvaret i Z-domänen, och A(z) samt B(z) är polynomkoef. i Z-domänen.

Problemet kan beskrivas på följande form
Bild

Där wt(k) är en diskret viktfunktion som ger möjligheten att vikta olika frekvenser, h(k) är impulsvaret. A(w(k)) och B(w(k)) är Fouriertransformen av polynomen a och b.

Vid en första anblick så förstår man kanske ingenting, men om man delar utrycket med A(w(k)) så står det

Bild
Nu är det inte så svårt att se. Vill vill skriva vårt impulsvar på polynomform B/A så det kvadratiska felet minimeras.

Lösningen kan nu hittas genom att göra ett system med linjära ekvationer - men det här är inte purfärskt i min hjärna - hur sätter man upp matriserna ? Det här är ju basic linjär algebra :oops: :oops: :oops: jag skäms
Det här var det första jag fick lära mig på högskolan, t o m i MATLAB :roll:

PS. Jag söker bara lösningen för en förutbestämd ordning på A och B DS.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum