Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Precis, en skiva på 2x2m med en skiva i mitten som är utbytningsbar mot olika håldiametrar för elementen skulle vara smuttigt!
(nytt favoritutryck)
lilltroll skrev: Så här ser det ut i Z-"rummet" dvs samma poler och nollställen fast tältduken är nu utritad i 3D. Varje x har blivit en pinne som håller upp duken, och varje o har blivit en pinne som håller ner duken. Bilden är roterad 135 grader jämfört med bilden ovan.
En sån fixar jag!paa skrev:Kaffekoppen skrev:Precis, en skiva på 2x2m med en skiva i mitten som är utbytningsbar mot olika håldiametrar för elementen skulle vara smuttigt!
(nytt favoritutryck)
Varför inte baffel med standardiserade IEC-mått?
("IEC baffle is a flat board, 135 cm wide, 165 cm high with driver center offset 15 cm to one side and 22.5 cm towards the top from the baffle center.)
Kaffekoppen skrev:En sån fixar jag!paa skrev:Kaffekoppen skrev:Precis, en skiva på 2x2m med en skiva i mitten som är utbytningsbar mot olika håldiametrar för elementen skulle vara smuttigt!
(nytt favoritutryck)
("IEC baffle is a flat board, 135 cm wide, 165 cm high with driver center offset 15 cm to one side and 22.5 cm towards the top from the baffle center.)
phon skrev: Fasen vad häftigt!
Svante skrev:Kaffekoppen skrev:En sån fixar jag!paa skrev:Kaffekoppen skrev:Precis, en skiva på 2x2m med en skiva i mitten som är utbytningsbar mot olika håldiametrar för elementen skulle vara smuttigt!
(nytt favoritutryck)
Mm, IEC-baffelsteget ser ut som gröna kurvan, medan en 2x2-meters baffel med källan precis i mitten ser ut som den röda.
lilltroll skrev:Trunkerat inna första reflexen så blir det dock spikrakt!
Svante skrev:lilltroll skrev:Trunkerat inna första reflexen så blir det dock spikrakt!
Ja, ska du vara sån så ska förstås baffeln vara så stor som möjligt och elementet placerat i mitten. Aja Baja Lilltroll, inte såga i studioväggen...
Därav valet av 2x2m (jag har ju tjyvkikat på plats)lilltroll skrev:Om baffeln får plats att bäras utom genom dörren så funkar det väl?
Kaffekoppen skrev:Därav valet av 2x2m (jag har ju tjyvkikat på plats)lilltroll skrev:Om baffeln får plats att bäras utom genom dörren så funkar det väl?
Så... vilken baffel vill ni ha?
phon skrev:lilltroll skrev:Ni ser också att jag behöver andra antifikningsfilter (6.3 kHz)! Fungerar inte till diskanterna!
Kan du inte tota ihop det i mjukvara? Annars duger väl en LMF100 plus några motstånd, kostar inte många kronor.
Kan man testa din kod på ett Audigy? Det finns 5.1 tillgängliga utgångar och jag har 4 slutsteg som går att köra samtidigt.
lilltroll skrev:
Men fasen är ju mycket liten, t o m minimal![]()
(Minimum - fas EQ)
JohanS skrev:Har precis börjat läsa lite om ARMA-modeller (arma modeller?). Din implementation verkar bli ett IIR-filter, finns det något konceptuellt som inte funkar med att spektrumskatta med en AR-modell och sedan använda inversen som förkompensering, givet att man låter bli de frekvensområden som man inte vill peta på.
(Varning, mina kunskaper lever än så länge i en rosenskimrande värld där inte verkligheten börjat bråka än)
lilltroll skrev:Tanke 1: Eftersom mätningen inte sker i ett ekofritt rum, så måste impulsvaret trunkeras, annars kompenserar vi för fel saker. Därför måste vi första skatta impulsvaret och trunkera detta. Vi kan inte köra vitt brus genom högtalaren, och direkt bygga en AR -modell.
Vi måste använda ett verktyg som kan bygga modeller på impulsvar - och det finns redan ett flertalProny är en av dem, med sina styrkor och svagheter
lilltroll skrev:Tanke 2: Vi vill att slutresultatet ska vara beräkningseffektivt. Bygger vi en modell med bara nollställen (FIR) så behöver vi många tappar, men det kan beräknas effektivt m h a FFT. Talorgansets formanter beskrivs väl av AR modeller, och varje liten resonans i tonkurvan beskriv också väl av ett polpar, men det behövs lite nollställen här och där också. Det går att bygga en modell med bara poler, men den kommer att få en mycket hög ordning i högtalarfallet för att minimera modellfelet. Det blir inte beräkningseffektivt. MEN AR modeller är alltid direkt inverterbara, vilket är trevligt. Inversen blir ett MA (FIR filter) som kan beräknas effektivt med FFT, så det är inte döfött.
lilltroll skrev:Psykoakustiskt så är det dock farligt med FIR filter som kompensator. Vissa saker hör örat inte alls, men andra hörs mycket bra. FIR filtret har begränsad längd i tiden, men vad händer efter den tidenHögtalarens impulsvar är oändligt långt.
Vi kan få små, som örat uppfattar det, ekon i det området. Även om energin i ekot bara är 1/1000 jämfört med början så motsvarar det -30 dB, vilket inte är en stor dynamik får våra fantastiska öron. Eftersom just det har passerat lång tid innan ekot kommer så kommer det inte tidsmaskeras i hjärnan.
lilltroll skrev:De finns flera metoder för att testa olika familjer av modeller - man testar helt enkelt för en given modellordning vilket antal av poler och nollställen som minimerar felet.
Du kan få något impulsvar att provbygga med. Det finns många sätt, och jag har säkert inte valt det bästa
lilltroll skrev:Skippa tankarna på AR modellen, kör invers baserat på Hilberttransform istället - en rad i MATLAB.
Kort, du vänder på tonkurvan och tar fram motsvarande minfas baserat på Hilberttransform, sedan stoppar du in det i en IFFT så har du din FIR baserade kompensator. Om du kan köra med 1 sekund långa FIR filter så kommer de ha hamnat under brusgolvet innan 1 sekund, vilket torde fungera bra.
Har du MATLAB till Linux ?
Trolldist borde fungera rakt av i Linux!
h_hilbert=real(ifft(exp(conj(hilbert(log(abs(1./fft(IR{1}))))))));
L=length(IR{1});
h_aryule=aryule(IR{1},L);
K=mean(abs(freqz(conv(IR{1},h_aryule),1,256,fs)));
h_arburg=arburg(IR{1},L-1);
h_arcov=arcov(IR{1},floor(L/2));
plot(0:1000/fs:1000*(length(h_hilbert)-1)/fs,h_hilbert...
,0:1000/fs:1000*(length(h_aryule)-1)/fs,h_aryule/K...
,0:1000/fs:1000*(length(h_arburg)-1)/fs,h_arburg...
,0:1000/fs:1000*(length(h_arcov)-1)/fs,h_arcov);
legend('Hilbert Transform','AR parameter estimation via Yule-Walker method'...
,'AR parameter estimation via Burg method.','AR parameter estimation via covariance method')
xlabel('Tid [ms]')
[H,W]=freqz(IR{1},1,1024);
[Index,APA]=find(W/pi>18000/(0.5*fs));
H(Index)=H(Index(1));
[Index,APA]=find(W/pi<200/(0.5*fs));
H(Index)=H(Index(end));
[B,A]=invfreqz(H,W,0,1024);
h_inv=A/B;
lilltroll skrev:Har du MATLAB till Linux ?
Trolldist borde fungera rakt av i Linux!
lilltroll skrev:AR parameter estimering med Yule-Walkers metod presterade bättre än Hilbert transform i praktiken.
lilltroll skrev:Den skapar en digital minfas FIR-EQ i området [200 - 18000 ] Hz från impulsvaret IR{1} där frekvensgången på slutresultatet ripplar mindre än +- 0.02 dB inom området. EN KILLER !
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 216 gäster