Den perfekta demolåten

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
slockna

Den perfekta demolåten

Inläggav slockna » 2025-06-06 21:31

Sååå, lek med tanken att ni bara skulle ha EN (1) låt att lyssna på när ni valde anläggning, vilken skulle det vara ?

Jag har själv väldigt svårt att begränsa mig, har en lista på uppåt 20 spår, men det finns säkert även de som VET att låter den här låten bra , så låter allt bra, eller också räcker det att "flugan" med Wilmer X låter bra för det är det enda jag lyssnar på...

skulle jag välja idag skulle jag säga "lovely 2 C U" med Goldfrapp men det är här och nu det..

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Den perfekta demolåten

Inläggav Bill50x » 2025-06-06 22:53

slockna skrev:Sååå, lek med tanken att ni bara skulle ha EN (1) låt att lyssna på när ni valde anläggning, vilken skulle det vara ?

Jag har själv väldigt svårt att begränsa mig, har en lista på uppåt 20 spår, men det finns säkert även de som VET att låter den här låten bra , så låter allt bra, eller också räcker det att "flugan" med Wilmer X låter bra för det är det enda jag lyssnar på...

Det vanliga är att spela det som man tror låter bäst. Dvs välja ut några välljudande låtar/album och sedan njuta av resultatet. Om man bara lyssnar på sådan musik är metodiken naturligtvis OK. Men vill man lyssna på annan bra musik är det idé att spela den musik man vanligtvis lyssnar på. Typ skränig punk, lofi-musik, taskiga live-spelningar och annat kul. Om dessa album inte låter bra hemma, vad ska man då ha sin anläggning till?

Och tro mig, en riktigt bra anläggning får även "dåliga" inspelningar att prestera sitt bästa.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-06-07 12:55

Man kan dela upp de grundläggande subjektiva egenskaperna för en anläggning i klang, ljudsceneri och renhet/dynamik (i tekniska termer frekvensgång, spridning och distorsion). För att kunna testa anläggningen inom samtliga områden bör man naturligtvis välja lämpliga inspelningar.

Mina krav för en enastående demolåt är som följer:

- Naturliga instrument- och röstklanger alternativt balanserad klang för elektroniska instrument
- Hög toppfaktor och hög maximal ljudtrycksnivå (som såvitt kan bedömas avspeglar artistens/producentens intentioner)
- Hög renhet
- Omfattande frekvensinnehåll
- Tydlig rumslighet (inte nödvändigtvis "äkta")

Många faktisktianer har en ganska tillåtande inställning speciellt till de två första punkterna ovan. Dynamiskt stympade produktioner, där åtminstone vissa instrument (ofta trummor eftersom de vanligen är de enda akustiska instrumenten) har en märklig klang accepteras lite för lätt i mitt tycke. Nu kan man förvisso vid utvärderingen åtminstone i viss mån ta hänsyn till diverse konstigheter för en känd inspelning, men insatsen blir då betydligt mer komplicerad och mer osäker.

För en hyggligt heltäckande bild av en anläggnings ljudkvalitet vill jag utnyttja åtminstone 5 välinspelade låtar från helt olika genrer, men om jag bara får välja en låt så blir det Wishing Well från albumet Speaking in Melodies med Michael Ruff. Många olika instrument och ett flertal sångare förenklar bedömningen.

Att man sedan kanske väljer helt annan musik vid normal lyssning är en annan sak. En rakt igenom välpresterande anläggning låter förstås bättre oavsett musikval.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-06-07 14:14

Bill50x skrev:Om dessa album inte låter bra hemma, vad ska man då ha sin anläggning till?

Man kan ha den till att studera hur dessa usla fonogram bör ekvaliseras
för att bli rimligt öronvänliga.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-06-07 16:24

E skrev:
Bill50x skrev:Om dessa album inte låter bra hemma, vad ska man då ha sin anläggning till?

Man kan ha den till att studera hur dessa usla fonogram bör ekvaliseras
för att bli rimligt öronvänliga.

Nu är det ju inte bara frekvensgången som betyder något ;-)

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-06-07 16:41

Jag är rätt enig om Iors lista, men det är svårt att hitta ett spår som uppfyller kraven. En bra inspelad flygel, ev tillsammans med antingen cello eller fiol, i en sonat vore nog mitt första val. Eller kanske jazztrio, med flygeln, akustisk bas och slagverk. Båda musiktyperna finns i en uppsjö av inspelningar.

Jag känner väl till hur flygeln låter, just nu i nedervåningen... :)

PS. "Omfattande frekvensinnehåll" är kanske inte uppfyllt, när jag tänker efter.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-06-07 17:11

Det är förstås ovanligt med påtagligt basinnehåll under 40 Hz. Inte heller Wishing Well passerar kravet på omfattande frekvensinnehåll fullt ut även om det är bra tryck från ca 40 Hz till strax över 20 kHz. Man får leta upp kyrkorglar, synthesizers eller specialeffekter för att få ordentligt drag i bottenoktaven. Symfoniorkestrarnas gran cassa mullrar åtminstone på ordentligt i den övre delen av denna oktav.

Jag brukar använda mig av audiofilbolagsinspelningar av populärmusik, klassiskt (helst storslagna symfonier och körverk) och jazz vid seriös utvärdering, men Wishing Well är en bra utgångspunkt utan att för den skull vara en helt perfekt inspelning.
Senast redigerad av I-or 2025-06-07 17:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-06-07 17:12

Ett akustisk ljud/ljudbild (behöver inte vara musik men kan vara det) som man själv hört i verkliga verkligheten,
känner till hur det spelats in, och hela kedjan på vägen till "färdig" ljudfil.

Helst så man kan göra jämförelser upprepat med några sekunders mellanrum.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

HakanC

Inläggav HakanC » 2025-06-07 18:48

Denna tråd kan bli intressant att följa, men det vore bra om ni som ger exempel på konkreta låtar/musikstycken skulle vilja vara vänliga att även posta länkar.
Allra helst till Tidal, eftersom det är den streamingtjänst jag mest lyssnar på, men även andra varianter går förstås bra.
(Ja, jag är lat!)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-06-07 20:50

Mike Oldfield ’Amarok’ borde funka bra. Lite segt om man ska höra hela för A-B test dock. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-06-08 00:00

Varierad och fin dynamik.

Jag tycker även att Oh Helga natt som här har fått ett engelskt namn är bra för utvärdering.
IMG_4799.jpeg
IMG_4799.jpeg (210.46 KiB) Visad 697 gånger
Bilagor
IMG_4797.jpeg
Utmärkt som demo.
IMG_4797.jpeg (333.79 KiB) Visad 701 gånger
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-06-08 07:55

Ja, Franskt namn är det förstås.. :)
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2025-06-08 11:40

Den perfekta demolåten finns inte, men från 1977 med DR13 är tyvärr bättre än det mesta.

Michael Ruff - Wishing Well på Qobuz har en True Peak på 1,113753 (0,94 dBTP) och klipper vid uppspelning 2654 gånger men spåret har i alla fall DR16. Hoppas den gamla CD-utgåvan är bättre.

Ett litet flygeltips är (Qobuz) som har DR16 samt True Peak på 0,903140 (-0,88 dBTP) och klipper därmed inte vid uppspelning. Jag gillade filmen också (med Nirvana-låten).

masvis-online 01. Gloria Cheng - Sonata in Darkness (from The Batman).png
masvis-online 01. Gloria Cheng - Sonata in Darkness (from The Batman).png (304.79 KiB) Visad 630 gånger
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-06-08 13:39

Rätt svårt att bara välja ut en enda låt för demo för en ljudanläggning då det är flera olika kvaliteter jag vill undersöka, så som en solid stereobild, tydlig och distinkt ljudande fantomcenter, dynamik, "köttighet" i ljudet så att ljudobjekten låter verklighetstrogna med bibehållen tydlig separation i ljudmixens olika lager utan att falla ihop och låta "grötig" även om ljudmixen är tät och intensiv. Full baskapacitet och en övergripande naturlig ljudklang är även de viktiga ljudaspekter. Både djup och bredd i ljudbilden ska finnas där och låta övertygande när sådan information finns i inspelningen.

Jag har nog aldrig stött på en enda låt som täcker upp för alla ovanstående parametrar, men för att hålla mig strikt till trådskaparens vilja att hålla detta till endast EN (1) låt, så får valet falla på något som iallafall täcker upp för många av de ovanstående aspekterna. Valet av låt är nog med stor sannolikt inte musik som de flesta här på Faktiskt skulle välja för finlyssning, men den uppfyller iallafall några av de ljudaspekter jag tycker är mest avgörande, så som att avgöra om ljudanläggningen kan hålla isär saker och ting i ljudmixen trots tätheten och intensiteten. Låter det rörigt, okontrollerat och grötigt så anser jag att det finns brister i anläggningen, typiskt sådana brister som kanske gör att låtvalet hellre faller på något glest och lättsmält så som "mässjazz". :)

The Jesus Lizard - Lady Shoes
https://tidal.com/browse/track/61691202?u
Även om länken går till Tidal så är de såpass välvilliga att man får välja mellan Tidal, Spotify, Apple Music, YouTube Music och Amazon Music.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-06-08 14:43

pLudio skrev:
Michael Ruff - Wishing Well på Qobuz har en True Peak på 1,113753 (0,94 dBTP) och klipper vid uppspelning 2654 gånger men spåret har i alla fall DR16. Hoppas den gamla CD-utgåvan är bättre.

CD-utgåvan för Wishing Well, som har en toppfaktor om för populärmusik ovanligt höga 23,4 dB, klipper mycket kortvarigt och subjektivt oftast harmlöst på en handfull ställen, vilket framgår nedan via mitt klippningsreparationsskript (Matlab). Vänster kanal överst:

Wishing Well.png
Wishing Well.png (27.08 KiB) Visad 595 gånger

Totalt för båda kanalerna handlar det om drygt 700 klippta samples (av nästan 30 miljoner) med kriteriet att minst 3 samples i rad med ett absolutbelopp för amplituden nära 1 har i det närmaste samma amplitud. Antalet tillfällen för klippning är ett par dussin, något beroende på hur långa tidsperioder som man delar upp klippningsförloppen i. Albumet Speaking in Melodies släpptes 1993 när även audiofilbolagen uppenbarligen hade börjat att dras med i the loudness race även om resultatet här, till skillnad från nästan alla andra samtida och senare inspelningar, är långt ifrån katastrofalt.

Som skrivet var, fonogrammet är inte perfekt, bara mycket bra. Jag har mängder av helt oklippta inspelningar som inte låter tillnärmelsevis lika bra.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2025-06-08 14:59

I-or skrev:
pLudio skrev:Michael Ruff - Wishing Well på Qobuz har en True Peak på 1,113753 (0,94 dBTP) och klipper vid uppspelning 2654 gånger men spåret har i alla fall DR16. Hoppas den gamla CD-utgåvan är bättre.

CD-utgåvan för Wishing Well, som har en toppfaktor om för populärmusik ovanligt höga 23,4 dB, klipper mycket kortvarigt och subjektivt oftast harmlöst på en handfull ställen,

Tittar man nogrannare på Qobuz så ser man att den utgåvan är från 2007 och den får ej heller en AccurateRip-träff. Et tu, Sheffield Lab.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-06-08 15:01

Hur mycket behöver man skruva upp volymen om man väljer att spela
den reparerade utgåvan från AudI-orfilbolaget#?

(Dvs vilken toppfaktor har den?)

#) Jag känner inte till så mycket av katalogen, men även Daft Punk lär väl finnas i
förbättrad version.

Mvh E*

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-06-08 15:16

Ca 4 dB för att få med den allra högsta toppen, men man bör komma ihåg att all klippningsreparation baseras på i bästa fall någorlunda välgrundade gissningar. Den oklippta toppfaktorn för låten skulle därmed landa runt 27 dB. 8O

Daft Punks Random Access Memories låter förvisso förhållandevis bra i den inofficiella, icke söndermastrade, versionen, men håller långtifrån toppklass.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2025-06-08 15:32

Jag gillar Jazz att the pawnshop, men jag vet inte om den kvalar in med avseende på inspelningskvalitet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-06-08 16:37

Den är inte alls dålig om än något klangligt och dynamiskt återhållen. Det finns även jazzinspelningar som producerar ett mer trovärdigt ljudsceneri.

För klassisk musik skulle jag rekommendera spåret Pops Hoe-Down från albumet Round-up med Cincinnati Pops. Lättsam och helfestlig musik som på ett ovanligt bra sätt demonstrerar hur en symfoniorkester kan låta.

Round-Up.jpg
Round-Up.jpg (131.04 KiB) Visad 531 gånger

Man klarar sig heller inte utan storskaliga orgelverk, här i form av Bachs Toccata och Fuga i D moll med bra tryck ned till 18 Hz:

An Organ Blaster.jpg
An Organ Blaster.jpg (68.04 KiB) Visad 531 gånger

Stor konsertflygel, lyssna gärna på det första spåret d.v.s. första satsen i den s.k. Waldstein-sonaten:

Beethoven Piano Sonatas Volume 2.jpg
Beethoven Piano Sonatas Volume 2.jpg (51.76 KiB) Visad 531 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-06-08 17:32

Tanken med den här tråden är väl att man endast får välja en (1) låt, inte ett album eller flera låtar. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-06-08 18:08

Som du förhoppningsvis noterade så har jag redan valt en (1) låt ovan. Jag höll mig där till någorlunda typisk populärmusik eftersom jag vet att de flesta faktisktianer mest lyssnar på den typen av musik.

Nu har vi dock i sann faktiskt-anda expanderat trådfrågan och för jazzälskarna vill jag peka på låten Taps Miller från albumet Swing is Here med Dick Hyman:

RR-72_Cover.jpg
RR-72_Cover.jpg (38.11 KiB) Visad 512 gånger

(Majoriteten av inspelningar signerade "professor" Johnson är mycket bra om än av något varierande klass, men senare inspelningar utan Johnson på Reference Recordings är inte speciellt imponerande.)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2025-06-08 22:19

Det är egentligen enklast med musik som många högtalare har svårt att klara av. T.ex. välinpelad virvelkagge. De flesta högtalare har problem med det. Så här handlar det mer om att solla bort dåliga än att hitta bra.
Dom som klarar detta kan man gå vidare med, med lite mer avancerade grejjor. Musik där det händer mycket på en gång. Grötar det ihop sig? Sådana grejjor.

Men skulle jag bara få ha ett enda wax skulle det bli något med bra virvel. Klarar högtalaren det bra, klarar den troligen det mesta annat bra.

Transistorelektronik finner jag det meningslöst att testa som konsument. Så länge förstäraren inte klipper låter i princip allt helt OK.

Grammofoner har jag inte koll på, så jag vet inte vad som dom generellt har problme med. Antar att det varierar mycket beroende på pick-up/arm kombo.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-06-08 22:40

Max_Headroom skrev:virvelkagge

Sådär har jag själv sagt någon gång och då fått höra att det bara är den
största trumman som heter (bas)kagge.

Mvh E*

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2025-06-09 08:46

Valfri låt från Donald Fagens The Nightfly. Telarc's Beethoven Piano Sonater med John O'Connor. Telac's A Window In Time, Rachmaninov Plays Rachmaninov. Denna är litet speciell då den framförs på ett Bösendorfer 290 SE Reproducing Piano.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-06-09 19:27

Donald Fagens The Nightfly är intressant. Ända sedan släppet 1982 en stor audiofilfavorit med hög toppfaktor och relativt god renhet (om än inte i audiofilbolagsklass), men vad hände med klangbalansen? Hela basen ligger ca 5 dB för lågt och skiljer sig därmed en hel del mot inspelningarna med Steely Dan. Jag nöjer mig med ett spår för jämförelsen nedan, men hela albumet klingar ungefär lika baslöst:

The Nightfly.png
The Nightfly.png (27.13 KiB) Visad 309 gånger

Jag misstänker starkt att de studiomonitorer som användes vid lyssningen var extremt bastunga i mixningspositionen. Det blir lätt på det här sättet när man inte har inmätta system.

(Naturligtvis finns The Nightfly numer i en klangbalanserad version remastrad av I-or 8) )

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-06-09 22:31

I-or skrev:(Naturligtvis finns The Nightfly numer i en klangbalanserad version remastrad av I-or 8) )

Och hur kommer man åt den?

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-06-10 07:35

I-or skrev:Donald Fagens The Nightfly är intressant. Ända sedan släppet 1982 en stor audiofilfavorit med hög toppfaktor och relativt god renhet (om än inte i audiofilbolagsklass), men vad hände med klangbalansen? Hela basen ligger ca 5 dB för lågt och skiljer sig därmed en hel del mot inspelningarna med Steely Dan. Jag nöjer mig med ett spår för jämförelsen nedan, men hela albumet klingar ungefär lika baslöst:

Det är väl Maxine som är det lysande undantaget, va? Har för mig att det är någorlunda bas på den.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2025-06-10 11:32

Bill50x skrev:
I-or skrev:(Naturligtvis finns The Nightfly numer i en klangbalanserad version remastrad av I-or 8) )

Och hur kommer man åt den?

Kanske räcker det med en SoX kommandorad att köra på spåren? I stil med nedan fast fler parametrar till bashyllan.
Kod: Markera allt
sox -SV4 --guard in.flac -C8 -b 24 out.flac bass +5 dither stats

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-06-10 11:43

Det är fler ingrepp i ekvaliseringen utöver basen. Bill50x har nu tillgång till den remastrade versionen.

Basnivån framstår som en aning varierande mellan låtarna även med jämn frekvensgång i lyssningspositionen, men större skillnader beror nog mest på ojämnheter i frekvensgången hos lyssnaren ifråga:

The Nightfly 2.png
The Nightfly 2.png (23.8 KiB) Visad 202 gånger

Som synes framträder ungefär samma relativa nivåer för låtarna på vad som var A-sidan på LP:n (detta är dock CD-versionen). Det är ytterst ovanligt med en sådan klangbalans för populärmusik av den typ som förekommer på The Nightfly. S.k. presningseffekter är också ganska tydliga och förstärker intrycket av baslöshet ytterligare.

Nästa

Återgå till Musikstugan