Moderator: Redaktörer
slockna skrev:Sååå, lek med tanken att ni bara skulle ha EN (1) låt att lyssna på när ni valde anläggning, vilken skulle det vara ?
Jag har själv väldigt svårt att begränsa mig, har en lista på uppåt 20 spår, men det finns säkert även de som VET att låter den här låten bra , så låter allt bra, eller också räcker det att "flugan" med Wilmer X låter bra för det är det enda jag lyssnar på...
Bill50x skrev:Om dessa album inte låter bra hemma, vad ska man då ha sin anläggning till?
E skrev:Bill50x skrev:Om dessa album inte låter bra hemma, vad ska man då ha sin anläggning till?
Man kan ha den till att studera hur dessa usla fonogram bör ekvaliseras
för att bli rimligt öronvänliga.
pLudio skrev:
Michael Ruff - Wishing Well på Qobuz har en True Peak på 1,113753 (0,94 dBTP) och klipper vid uppspelning 2654 gånger men spåret har i alla fall DR16. Hoppas den gamla CD-utgåvan är bättre.
I-or skrev:pLudio skrev:Michael Ruff - Wishing Well på Qobuz har en True Peak på 1,113753 (0,94 dBTP) och klipper vid uppspelning 2654 gånger men spåret har i alla fall DR16. Hoppas den gamla CD-utgåvan är bättre.
CD-utgåvan för Wishing Well, som har en toppfaktor om för populärmusik ovanligt höga 23,4 dB, klipper mycket kortvarigt och subjektivt oftast harmlöst på en handfull ställen,
Max_Headroom skrev:virvelkagge
I-or skrev:(Naturligtvis finns The Nightfly numer i en klangbalanserad version remastrad av I-or)
I-or skrev:Donald Fagens The Nightfly är intressant. Ända sedan släppet 1982 en stor audiofilfavorit med hög toppfaktor och relativt god renhet (om än inte i audiofilbolagsklass), men vad hände med klangbalansen? Hela basen ligger ca 5 dB för lågt och skiljer sig därmed en hel del mot inspelningarna med Steely Dan. Jag nöjer mig med ett spår för jämförelsen nedan, men hela albumet klingar ungefär lika baslöst:
Bill50x skrev:I-or skrev:(Naturligtvis finns The Nightfly numer i en klangbalanserad version remastrad av I-or)
Och hur kommer man åt den?
sox -SV4 --guard in.flac -C8 -b 24 out.flac bass +5 dither stats
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster