Renovering av OA116

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
smorgar

Renovering av OA116

Inläggav smorgar » 2025-06-11 19:41

Hej vänner av välljud!

Jag har köpt ett par OA116 från Polen av alla ställen. Men jag ser det lite som en plikt att plocka hem det som tillhör vårt svenska folkhem... Det var antingen det eller åka tur och retur till Trosa från Göteborg vilket i sig är en rätt trög resa. Så jag tog en för laget och plockade hem paret från Polen.

En hel del har redan gjorts på dom så som att byta alla diskanter, mellanregister, basar samt delningsfilter enligt informationen på carlssonkult.se. Det är även Anders från carlssonkult.se som byggt de nya delningsfiltren.

Jag har ännu inte fått hem dom men den som väntar på något gott väntar oftast på DHL...

Det finns lite saker som behöver göras på dom och jag tänkte fråga er erfarna om råd. Jag har för ca 13år sen helrenoverat ett par OA14 så en hel del erfarenhet från denna serie av högtalare har jag sen dess.

Högtalarna är i fullt fungerande skick men det finns en del, mest kosmetiska områden som klart kan förbättras.

Kablarna mellan diskanterna och dess delningsfilter är orginal och dom vill jag byta dels för att dom har ett gäng år på nacken men främst för att dom är rätt fult dragna, en har dessutom gått av och har fått skarvas med lod och eltejp.

Så till saken; jag har några frågor om var man hittar vissa saker och vad som rekommenderas enligt nedan:

- Finns det någon allmän rekommendation på kablar att använda mellan delningsfilter och diskanter, mellanregister och baselement?
- Går det att få tag på Sonab emblem i koppar eller mässing som jag sett på forumet?
- Finns det någon rekommenderad gummilist att byta på topgallrena? Jag har letat runt en hel del och det är inte busenkelt att hitta rätt...
- Byte av XLR kontakt, eftersom föregående ägare har byggt ny bottenplatta i mdf och installerat orginal XLR kontakten så klurar jag på om man helt enkelt kan byta själva XLR kontakten och om den sitter monterad i en hylsa som man kan plocka isär och stoppa in en ny XLR? Vilken skulle i så fall passa?
- Baselementet i botten är bytt till ett SEAS L22RN4X/P men jag är lite orolig att katten ska komma åt det, finns det något lämpligt galler man kan installera som fästs ihop med skruvarna runt elementet?
Jag har tittat en del på https://www.seas.no/images/stories/pres ... asheet.pdf men för mig är det oklart hur stort gallret ska vara... Det ser för mig ut som att det är 220mm men när jag söker runt så verkar 200mm väldigt vanligt så det kanske är ett sådant som faktiskt passar i skruvhålen?

När allt detta är klart så åker mina OA14 samt OA116 in på professionell omlackning i Göteborg. Bilder kommer när saker börjar röra på sig :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Re: Renovering av OA116

Inläggav STDI » 2025-06-11 19:52

smorgar skrev:...
- Går det att få tag på Sonab emblem i koppar eller mässing som jag sett på forumet?
- Finns det någon rekommenderad gummilist att byta på topgallrena? Jag har letat runt en hel del och det är inte busenkelt att hitta rätt...
...
- Baselementet i botten är bytt till ett SEAS L22RN4X/P men jag är lite orolig att katten ska komma åt det, finns det något lämpligt galler man kan installera som fästs ihop med skruvarna runt elementet?
...

Emblemen är alltid svarta i original. Men det är målad mässing (?) så du kan skrapa och putsa bort färgen om du vill. Emblemen sitter med två stift/pinnar in träet. Du kan försiktigt bända bort dem med en tunn kniv.

Kuntze har rätt list: 5110100
https://www.kuntze.se/produkt/u-gummilist-med-rund-botten/

Här bör du hitta användbart galler. https://www.hifikit.se/finmaskigt-hogtalargaller.html
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-06-12 09:54

STDI skrev:
smorgar skrev:...
...
...

Emblemen är alltid svarta i original. Men det är målad mässing (?) så du kan skrapa och putsa bort färgen om du vill. Emblemen sitter med två stift/pinnar in träet. Du kan försiktigt bända bort dem med en tunn kniv.

Kuntze har rätt list: 5110100
https://www.kuntze.se/produkt/u-gummilist-med-rund-botten/

Här bör du hitta användbart galler. https://www.hifikit.se/finmaskigt-hogtalargaller.html

Toppen, strort tack för svaren!

Fick precis meddelande från DHL att högtalarna kommer att levereras idag. Samtidigt som jag är som en 5åring på julafton så har jag en ohygglig oro att DHL har varit hårdhänta under frakten. Väldigt motstridiga känslor på samma gång. Jag hoppas att någon hifigud tittar ner på mig med en välsignelse :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-06-12 10:29

Jag skulle rekommendera den här kabeln internt:
https://audio55.se/sv/products/supra-cl ... -blue-b300
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-06-12 11:49

Gummilist till gallerna finns på HiFi kit, passa på att köpa bla internkablage samtidigt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-06-12 12:45

Hjalmar_Branting skrev:Gummilist till gallerna finns på HiFi kit, passa på att köpa bla internkablage samtidigt.

Men dom har inte den halogenfria polyeten-varianten av supra längre!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-06-12 14:09

paa skrev:Jag skulle rekommendera den här kabeln internt:
https://audio55.se/sv/products/supra-cl ... -blue-b300

Det är faktiskt den kabeln jag kör mellan OA14 och förstärkaren idag. Internt fungerar den ju utmärkt föreställer jag mig men kanske inte så snygg att dra upp ur baffeln till diskanterna... Något svart eller mer diskret skulle jag nog föredra.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-06-12 18:43

Hjalmar_Branting skrev:Gummilist till gallerna finns på HiFi kit, passa på att köpa bla internkablage samtidigt.

Vi har för tillfället slut på den nu.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-06-13 10:53

Igår kom högtalarna hem... Med skräckblandad förtjusning öppnade jag lådorna som DHL lämnade av. Tyvärr så visade det sig att DHL hade varit tämligen hårdhänta med paketen vilket resulterade i en lös spole som virat upp sig och slagit loss diverse komponenter i botten av lådan. Tack och lov så har Seas basen i botten klarat sig utan minsta skada. Så nu får jag ersätta spolen och plåstra om saker med lite lod och eltejp.

Det visade sig också att de flesta gängorna gett upp, förmodligen när dom fått sig en redig smäll i frakten. 9/12 skruvar på höger topp kom ut mer eller mindre täckta i plast, vilket då innebär att dom inte längre har något att bita tag i när man skruvar ner dom igen. Jag klurar på om jag kan skaffa skruv i lite grövre diameter som kan bita i den plast som finns kvar. Alternativt kanske limma ner i hålen och sen skruva i det, eller kanske lägga något i hålet?
Jag tänker kanske ett litet tunt buntband utan själva "låset" så att hålet blir lite tightare och skruven får bita tag i buntbandet. Vad tror ni? Jag har ingen erfarenhet av en sådan reparation. Det kanske finns något lim eller liknande massa som är till för just sånt här?

Imperial-Blomman skrev:

Vi har för tillfället slut på den nu.

Passar på när jag insåg att du jobbar på Hifikit: Vet du vilket galler som skulle passa till Seas basen i botten?
Bilagor
20250612_162954__50.jpg
20250612_162954__50.jpg (1.27 MiB) Visad 770 gånger
20250612_160221__50.jpg
20250612_160221__50.jpg (780.56 KiB) Visad 770 gånger

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-06-13 11:16

Nog borde det väl gå att rädda den där spolen? Limma gavlar på spolen och sen spänna tråden och linda tillbaka tråden?

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-06-13 11:36

johaneriksson skrev:Nog borde det väl gå att rädda den där spolen? Limma gavlar på spolen och sen spänna tråden och linda tillbaka tråden?

Det var min första tanke men vid närmre inspektion som inte syns på bilderna så hade den fått ett par riktigt djupa jack som nästan kapat av tråden helt rakt över 4-5 upplindade varv på ett par 2-3 ställen.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-06-13 14:12

Är det någon som vet vilken storlek det är på kabel hylsan/skorna som används internt i delningsfiltren? Något som hifikit säljer kanske? :)
Min plan är att byta ut samtliga kablar och det hade ju varit fint att slippa löda rakt på terminalerna på delningsfiltren så att det går att ta isär utan att plocka fram kolven i framtiden.

Axorion

Inläggav Axorion » 2025-06-13 17:42

Tråkigt med alla skador som blivit.

Personligen hade jag bytt spolen om den inte är hundra, men om du skall laga den kolla så det inte blir kortslutning någon stans, är ju ett tunt lager lack på ledarna.

Angående hålen, ett alternativ skulle vara att fylla dem med epoxy och sedan borra upp dem igen till rätt dimension.

Köpte själv gummikanal till gallren på Kuntze när jag renoverade ett par, de är dyra men passar bra.

Angående kabel tycker jag personligen Van Den Hul låter bra, till diskanterna har det inte så stor betydelse vad du använder då det är så kort kabel, sålänge det inte är ståltråd.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-06-13 19:57

smorgar skrev:Passar på när jag insåg att du jobbar på Hifikit: Vet du vilket galler som skulle passa till Seas basen i botten?

Njae!
Inte just nu.
Dom vanliga gallerna något mindre än Seas elementet.
Ja får kolla att kantuphängningen går fri under gallret.

Va gäller skruvhålen så skulle ja köra 60min epoxi.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-06-13 20:06

smorgar skrev:Är det någon som vet vilken storlek det är på kabel hylsan/skorna som används internt i delningsfiltren? Något som hifikit säljer kanske? :)
Min plan är att byta ut samtliga kablar och det hade ju varit fint att slippa löda rakt på terminalerna på delningsfiltren så att det går att ta isär utan att plocka fram kolven i framtiden.

https://www.hifikit.se/komponenter/kont ... 433-g.html

Vi har bara dessa.
Deltidare på Hifikit.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-06-13 20:12

smorgar skrev:Igår kom högtalarna hem... Med skräckblandad förtjusning öppnade jag lådorna som DHL lämnade av. Tyvärr så visade det sig att DHL hade varit tämligen hårdhänta med paketen vilket resulterade i en lös spole som virat upp sig och slagit loss diverse komponenter i botten av lådan. Tack och lov så har Seas basen i botten klarat sig utan minsta skada.

Där hade du tur 8O :) :)
Dom där konerna e väldigt känsliga.
Var försiktig m dom när du skruvar.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-06-13 22:48

smorgar skrev:
johaneriksson skrev:Nog borde det väl gå att rädda den där spolen? Limma gavlar på spolen och sen spänna tråden och linda tillbaka tråden?

Det var min första tanke men vid närmre inspektion som inte syns på bilderna så hade den fått ett par riktigt djupa jack som nästan kapat av tråden helt rakt över 4-5 upplindade varv på ett par 2-3 ställen.

Du kan göra på två sätt:

1) Knipsa bort det trasiga/utrullade och löd ihop. Skillnaden i induktans är marginell. Det är så mycket annat i konstruktionen samt placeringen i rummet att det spelar ingen roll.

2) Om du är övernitiskt noga: Knipsa bort det trasiga och rulla på med isolerad kabel som är lika lång som det bortknipsade. Dimensionen spelar mycket liten roll.

På endera vis sparar du hundratals kronor.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-06-17 16:29

Johan_Lindroos skrev:
smorgar skrev:

Du kan göra på två sätt:

1) Knipsa bort det trasiga/utrullade och löd ihop. Skillnaden i induktans är marginell. Det är så mycket annat i konstruktionen samt placeringen i rummet att det spelar ingen roll.

2) Om du är övernitiskt noga: Knipsa bort det trasiga och rulla på med isolerad kabel som är lika lång som det bortknipsade. Dimensionen spelar mycket liten roll.

På endera vis sparar du hundratals kronor.

Problemet är bara att ganska långt in på spolen så är nästan trådarna helt av så jag får rulla upp 5-6-7 varv till utöver de 3-4 varven som lindade upp sig själv. Det känns som att där nånstans blir det lite väl mycket så ny spole fick det bli.

Jag har beställt diverse delar från Hifikit nu som är på väg och dyker väl upp i nästa vecka. Jag upptäckte att förra ägaren har varit väldigt slarvig med hur man satt diskanterna och vissa av dom sitter lite snett och vissa längre fram, andra längre bak men de flesta sitter ändå okej till. Pedantisk som man är så kan man inte leva med sånt hanverk. Speciellt inte när detta är ett drömprojekt.
Så nya fästen från Hifikit fick det bli för att slippa borra upp nya hål precis brevid de "felaktigt" borrade av förra ägaren. Så nu kan jag skruva T22 diskanterna rätt ner i orginalfästena.
Nya fina däck valde jag också att kosta på mig, men då känns det ju trist att bottenplattan är lite slarvigt målad och tejpad i kanterna för att dölja skador, diverse borrhål som man ångrat är också befintliga i bottenplattorna. Hålen är inte helt igenom men det lämnar lite att önska så ett par nya bottenplattor är också beställda via Anders på Carlssonkult. Eftersom ny bottenplatta åker på och jag får migrera delarna från befintlig platta så valde jag även att köra en konvertering från XLR till bananpluggar. Sådant fäste är också beställt via Hifikit.
Kantlist till galler beställd via Kuntze.
Externa kablar och bananpluggar via Ljudfokus.se
Nya dekaler är köpta via Hifibelysning.se

Just nu letar jag efter en lämplig kabel att ersätta kopplingen mellan diskantfilter och diskanterna, alltså dom som går upp genom baffeln. Dom är lödda på plats så det är väldigt dumt dragna kablar och väldigt fula lödningar. Två av kablarna har man råkat komma åt med kolven så där har man smält av en delar av plasthöljet på kablarna var av en har gått av helt och förlängts med en redigt ful lödning och lite svettig eltejp. Allt ska lossas, lödas om snyggt och sen återmonteras, men vilken kabel bör jag använda? Jag har frågat hifikit då jag bara hittar 1,5mm som minst... Jag tror man vill komma närmre 1mm.
I skrivande stund så har jag siktat in mig på denna från Classe i sjön: https://www.clasohlson.com/se/p/49-21-10 ... Heller inte helt optimal men är den lätt att jobba med och inte så stel så är det det bästa jag kan hitta för stunden. Blir ju snyggt om allt synligt kablage blir svart med.

Gällande att reparera de urgängade hålen under bafflarna så har jag fått tipset från två personer att köra med smältlim. Så länge man får en vettig bond mot befintlig plast så tror jag nog att det är en rätt bra lösning. Lätt att bättra på om det skulle behövas.
Men jag har också detta på min radar: https://www.clasohlson.com/se/Repair-Pu ... /p/34-9016
En typ av lera som blir halvård när den härdar. Ska enligt informationen på sidan gå att gänga och är väldigt beständig så jag tror nog att jag vill gå den vägen... Bara att hitta lämplig fingängad skruv som passar i hålen och mata ner leran och packa den. Borra ett hål och låta flexibiliteten i leran ge vika när jag sen drar ner skruvarna. Vad tror ni om det, eller borde jag sikta på smältlim?

Jag har också skickat ut förfrågan till två lackfirmor i Göteborg för att få dom lackade av någon som kan sin sak. Har ni tips på någon i Göteborgsområdet som skulle tycka att det var kul att göra ett sånt jobb? Jag kommer att lämna in dom utan topp eller botten-baffel för att göra allt jobb medans dom lackas om.
Jag har ett par OA14 med som skall få lite kärlek och ny färg på sig med men det kommer senare.

Axorion

Inläggav Axorion » 2025-06-17 20:02

smorgar skrev:Just nu letar jag efter en lämplig kabel att ersätta kopplingen mellan diskantfilter och diskanterna, alltså dom som går upp genom baffeln. Dom är lödda på plats så det är väldigt dumt dragna kablar och väldigt fula lödningar. Två av kablarna har man råkat komma åt med kolven så där har man smält av en delar av plasthöljet på kablarna var av en har gått av helt och förlängts med en redigt ful lödning och lite svettig eltejp. Allt ska lossas, lödas om snyggt och sen återmonteras, men vilken kabel bör jag använda? Jag har frågat hifikit då jag bara hittar 1,5mm som minst... Jag tror man vill komma närmre 1mm.
I skrivande stund så har jag siktat in mig på denna från Classe i sjön: https://www.clasohlson.com/se/p/49-21-10 ... Heller inte helt optimal men är den lätt att jobba med och inte så stel så är det det bästa jag kan hitta för stunden. Blir ju snyggt om allt synligt kablage blir svart med.

Audiophonics har ganska stort utbud av kabel, tittade lite snabbt och såg tex denna https://www.audiophonics.fr/en/mono-con ... -7382.html
men de har andra om den inte funkar.

smorgar skrev:Gällande att reparera de urgängade hålen under bafflarna så har jag fått tipset från två personer att köra med smältlim. Så länge man får en vettig bond mot befintlig plast så tror jag nog att det är en rätt bra lösning. Lätt att bättra på om det skulle behövas.
Men jag har också detta på min radar: https://www.clasohlson.com/se/Repair-Pu ... /p/34-9016
En typ av lera som blir halvård när den härdar. Ska enligt informationen på sidan gå att gänga och är väldigt beständig så jag tror nog att jag vill gå den vägen... Bara att hitta lämplig fingängad skruv som passar i hålen och mata ner leran och packa den. Borra ett hål och låta flexibiliteten i leran ge vika när jag sen drar ner skruvarna. Vad tror ni om det, eller borde jag sikta på smältlim?

Ditt val, men jag hade använt epoxy, då får det i princip samma egenskaper som det var från början och är stabilt över tid. Men har som sagt inte någon erfarenhet av de andra lösningarna.

smorgar skrev:Jag har också skickat ut förfrågan till två lackfirmor i Göteborg för att få dom lackade av någon som kan sin sak. Har ni tips på någon i Göteborgsområdet som skulle tycka att det var kul att göra ett sånt jobb? Jag kommer att lämna in dom utan topp eller botten-baffel för att göra allt jobb medans dom lackas om.
Jag har ett par OA14 med som skall få lite kärlek och ny färg på sig med men det kommer senare.

Ett tips är att leta efter firmor som målar om skåpsluckor (sprutmålar), lämnade in mina till en sådan, de gjorde även allt underarbete och resultatet blev perfekt, 2000kr för båda lådorna.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-06-17 20:30

Axorion skrev:Ditt val, men jag hade använt epoxy, då får det i princip samma egenskaper som det var från början och är stabilt över tid. Men har som sagt inte någon erfarenhet av de andra lösningarna.

Jag gillar hur du tänker, det enda som stretar emot lite är eventuellt spill och kladd men det får man förbereda för så ska man väl lyckas. Men just med hållbarheten över tid som du påpekar så tycker jag att det låter som den bästa lösningen!

Axorion skrev:Ett tips är att leta efter firmor som målar om skåpsluckor (sprutmålar), lämnade in mina till en sådan, de gjorde även allt underarbete och resultatet blev perfekt, 2000kr för båda lådorna.

Det är precis det jag gjort. En hittade jag via google och andra fick jag rekommenderad för att dom även är beryktat duktiga snickare. Bara första har svarat...

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-06-18 09:43

Då är frågan hur man får ner expoxyn i hålen på ett vettigt sätt? 60min epoxy ger ju lite tid att jobba med till skillnad från 5min varianten men jag är ändå osäker på hur jag ska lyckas med detta...

Användarvisningsbild
jannew

Inläggav jannew » 2025-06-18 09:48

Gbgs Köks o Möbelmåleri målade högtalare,för ett antal år sedan med bra resultat.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-06-18 13:03

jannew skrev:Gbgs Köks o Möbelmåleri målade högtalare,för ett antal år sedan med bra resultat.

Det är faktiskt en av de firmorna jag har kontaktat. Men ännu inget svar. Läste dock att dom är dåliga på mail så jag ska testa att ringa dom idag. Tack för tipset!

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-06-18 13:04

smorgar skrev:Då är frågan hur man får ner expoxyn i hålen på ett vettigt sätt? 60min epoxy ger ju lite tid att jobba med till skillnad från 5min varianten men jag är ändå osäker på hur jag ska lyckas med detta...

Jag svarar på min enga fråga för framtida forumiter som är på samma äventyr: Man köper klistersprutor som t.ex: https://www.hornbach.se/p/klisterspruta/6840651/

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-06-18 18:58

smorgar skrev:
smorgar skrev:Då är frågan hur man får ner expoxyn i hålen på ett vettigt sätt? 60min epoxy ger ju lite tid att jobba med till skillnad från 5min varianten men jag är ändå osäker på hur jag ska lyckas med detta...

Jag svarar på min enga fråga för framtida forumiter som är på samma äventyr: Man köper klistersprutor som t.ex: https://www.hornbach.se/p/klisterspruta/6840651/

De går bra å peta ner epoxi m tandpetare.

Vad gäller galler så kan ja ta några bilder nästa vecka då vi fått in ett par 116 som ska få bli m t22 där nån limmat gallren direkt på Seas korgen.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-06-18 19:51

Jag har också petat ner epoxi med tandpetare...

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-06-19 10:16

Tycker ni att jag borde peta ner epoxy med tandpetare? Jag tänker att man i så fall inte riktigt får kontroll över hur pass fyllt hålet är... Men det kanske räcker med bara lite epoxy?
Jag var nämligen inne på att fylla dom helt och sen borra upp dom till orginal igen men det kanske är onödigt arbete, vad tror ni?

Jag fick kontakt med Göteborgs kök och möbelmåleri men dom var fullt upptagna och hade tid först i slutet av September. Dom rekommenderade då nsonbolagen.se istället och där fick jag napp snabbt. Högtalarna är bokade för omlackning vecka 27 och återfås samma vecka eller tidigt vecka 28. Även topgaller kommer att avfärgas och lackas om. Färgen blir antingen klassisk svart eller en väldigt mörk "midnight blue". Det hade varit fräckt om dom fick en lätt blå ton om ljuset ligger på rätt. Sonabemblemen kommer att avfärgas och lackas i glansig guldfärg alt. klassisk blanksvart beroende på vad lackfirman tror blir bäst.
I samband med lackningen så kommer alla korrigeringar och modifieringar att installeras så som:

Fästen till T22 diskanterna för att få dom i orginalposition igen.
Byte av samtligt kablage mellan diskantfiltret och diskanterna.
Korrigering av felaktiga kopplingar till diskantfiltret, byglarna är inte rätt kopplade och det verkar var lite huller om buller med vilka diskanter som är fasvända på högra högtalaren.
Flytt av baselement, basreflex och delningsfilter till nya bottenbafflarna.
Bananpluggar via kittet avsett för OA116 från Hifikit.
Nya orginalhjul från Hifikit.
Nya gummilister till topgallren från Kuntze.
Nya fina delkaler från Hifibelysning.

Var och hämtade upp två nya snygga bafflar av Anders på Carlssonkult igår:
nya bafflar.jpg
nya bafflar.jpg (1.3 MiB) Visad 288 gånger

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-06-19 12:52

Någon som vet om nån bra metod för att fräsha upp topbaffeln? Den ska såklart rengöras men jag har sett vissa bilder där dom har en otrolig lyster i plasten. Jag tänker möbelpolish MP52 kanske men det är en ren och skär oerfaren gissning. Jag har tidigare använt det på matt och torr plast med gott resultat men det finns ju risk att det blir en dålig reaktion mellan plasten och de kemikalier som finns i MP52

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-06-19 13:05

smorgar skrev:Tycker ni att jag borde peta ner epoxy med tandpetare? Jag tänker att man i så fall inte riktigt får kontroll över hur pass fyllt hålet är... Men det kanske räcker med bara lite epoxy?
Jag var nämligen inne på att fylla dom helt och sen borra upp dom till orginal igen men det kanske är onödigt arbete, vad tror ni?

Det är en fördel om det inte är snabbepoxi, den flyter ut väldigt bra. Jag har använt epoxi även på MDF, fyllt hålen helt och sedan borrat nya efter härdningen.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-06-19 15:16

Jag har skruvat i många skruvar i hål med förstörda gänget på Sonabhögtalare.
Jag stoppar i antingen en tandpetare eller en kabelisolering (alltså utan trådarna). Man får se till att de inte ramlar rakt igenom. Sen i med skruven som då drar bra. Kan göras om igen om det behövs och förändrar inget på originalet.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati