Jag har köpt ett par OA116 från Polen av alla ställen. Men jag ser det lite som en plikt att plocka hem det som tillhör vårt svenska folkhem... Det var antingen det eller åka tur och retur till Trosa från Göteborg vilket i sig är en rätt trög resa. Så jag tog en för laget och plockade hem paret från Polen.
En hel del har redan gjorts på dom så som att byta alla diskanter, mellanregister, basar samt delningsfilter enligt informationen på carlssonkult.se. Det är även Anders från carlssonkult.se som byggt de nya delningsfiltren.
Jag har ännu inte fått hem dom men den som väntar på något gott väntar oftast på DHL...
Det finns lite saker som behöver göras på dom och jag tänkte fråga er erfarna om råd. Jag har för ca 13år sen helrenoverat ett par OA14 så en hel del erfarenhet från denna serie av högtalare har jag sen dess.
Högtalarna är i fullt fungerande skick men det finns en del, mest kosmetiska områden som klart kan förbättras.
Kablarna mellan diskanterna och dess delningsfilter är orginal och dom vill jag byta dels för att dom har ett gäng år på nacken men främst för att dom är rätt fult dragna, en har dessutom gått av och har fått skarvas med lod och eltejp.
Så till saken; jag har några frågor om var man hittar vissa saker och vad som rekommenderas enligt nedan:
- Finns det någon allmän rekommendation på kablar att använda mellan delningsfilter och diskanter, mellanregister och baselement?
- Går det att få tag på Sonab emblem i koppar eller mässing som jag sett på forumet?
- Finns det någon rekommenderad gummilist att byta på topgallrena? Jag har letat runt en hel del och det är inte busenkelt att hitta rätt...
- Byte av XLR kontakt, eftersom föregående ägare har byggt ny bottenplatta i mdf och installerat orginal XLR kontakten så klurar jag på om man helt enkelt kan byta själva XLR kontakten och om den sitter monterad i en hylsa som man kan plocka isär och stoppa in en ny XLR? Vilken skulle i så fall passa?
- Baselementet i botten är bytt till ett SEAS L22RN4X/P men jag är lite orolig att katten ska komma åt det, finns det något lämpligt galler man kan installera som fästs ihop med skruvarna runt elementet?
Jag har tittat en del på https://www.seas.no/images/stories/pres ... asheet.pdf men för mig är det oklart hur stort gallret ska vara... Det ser för mig ut som att det är 220mm men när jag söker runt så verkar 200mm väldigt vanligt så det kanske är ett sådant som faktiskt passar i skruvhålen?
När allt detta är klart så åker mina OA14 samt OA116 in på professionell omlackning i Göteborg. Bilder kommer när saker börjar röra på sig