Generella tips?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Generella tips?

Inläggav HenrikTornquist » 2025-06-27 10:39

Jag har precis fått iordning ett rum för musik och film. Dock har jag inte koll på vad som behöver göras för att få till en vettig akustik. Det enda som är gjort är att jag lagt in en heltäckningsmatta, och det gjorde ju en del nytta för det allmänna ljudet. Högtalarna är Ino pi60, för vad det är värt.

Men vad fungerar generellt? Det är nog lite för mycket eko där, så jag misstänker att mer dämpning behövs. Men var gör den mest nytta? Jag är inte ute efter ett "Öhman-rum", men lite mer dämpning på rätt ställen vore trevligt för den allmänna upplevelsen.

Rummet är 6,2m på längden och 3,6m på bredden. Två fönster på ena långsidan, och en dörr på den motstående. Bilder bifogas över hur det ser ut i dagsläget.

Edit: jag har varken utrustning, kunskap eller lust att göra mätningar på rummet. Det ligger utanför min intressesfär. Börjar jag med sånt så grottar jag ner mig mer än önskvärt.

IMG_20250627_095114_652.jpg
IMG_20250627_095114_652.jpg (360.04 KiB) Visad 571 gånger
Bilagor
IMG_20250627_095030_777.jpg
IMG_20250627_095030_777.jpg (392.61 KiB) Visad 571 gånger
IMG_20250627_095103_631.jpg
IMG_20250627_095103_631.jpg (426.87 KiB) Visad 571 gånger
IMG_20250627_095049_026.jpg
IMG_20250627_095049_026.jpg (403.93 KiB) Visad 571 gånger
Senast redigerad av HenrikTornquist 2025-06-27 11:47, redigerad totalt 1 gång.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Generella tips?

Inläggav Nattlorden » 2025-06-27 11:17

Definitivt väggen bakom högtalarna, förutom i mitten. Kan man ta hela hörnet till djupare absorbent vore det kanon, kanske ut en bit på sidovägg med, men där går frågan över till diffusion istället. Lite dämpning i bakhörnen ser ju ut att vara möjligt också, och kan man sätta lite skum bak i bokhyllefacken så.

För övrigt önskas soffbord och gardiner och lite på väggarna som bryter reflexerna. Taket tillhör väl den överkursen som "Öhman-rum" åsyftar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2025-06-27 11:25

Högtalarväggen bör dämpas, oavsett högtalarnas avstånd till den?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-06-27 11:34

Mitt generella tips är att mäta först i REW, då ser man vilket frekvensspann som främst behöver åtgärdas för att uppnå en så jämn efterklangstid som möjligt. Sen kan man leta runt på nätet efter passande absorbenter som är så effektiva som möjligt för det aktuella frekvensspannet, och antingen köper man dessa eller så bygger man egna. Diffuserande åtgärder ser jag som en sekundär lösning efter att man löst de största felen med ojämn efterklangstid.

Man kan enligt min erfarenhet ta de akustiska åtgärderna stegvis, då vet man efter mätning och lyssning vad varje enskild åtgärd har gjort och vad nästa steg bör vara.

Egentligen är inte detta särskilt svårt, men EQ är nog för de flesta svaret på att lösa de typiska djupbas-problemen, vilka oftast är ytterst svåra och krävande att lösa med akustikreglerande åtgärder.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2025-06-27 11:48

goat76 skrev:Mitt generella tips är att mäta först i REW, då ser man vilket frekvensspann som främst behöver åtgärdas för att uppnå en så jämn efterklangstid som möjligt. Sen kan man leta runt på nätet efter passande absorbenter som är så effektiva som möjligt för det aktuella frekvensspannet, och antingen köper man dessa eller så bygger man egna. Diffuserande åtgärder ser jag som en sekundär lösning efter att man löst de största felen med ojämn efterklangstid.

Man kan enligt min erfarenhet ta de akustiska åtgärderna stegvis, då vet man efter mätning och lyssning vad varje enskild åtgärd har gjort och vad nästa steg bör vara.

Egentligen är inte detta särskilt svårt, men EQ är nog för de flesta svaret på att lösa de typiska djupbas-problemen, vilka oftast är ytterst svåra och krävande att lösa med akustikreglerande åtgärder.

Jag har editerat mitt startinlägg. Jag borde tagit med min inställning till mätning redan från början, men glömde.
I sak har du naturligtvis rätt, men jag pallar inte nörda ner mig så mycket.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-06-27 16:27

Det stora problemet är nog att rummet är ganska smalt.

Här kommer för övrigt i repris en gammal goding ur PAA:s intervju:

Intervju med Ing. Öhman skrev:Kan du rekommendera ett enkelt och elegant sätt att förbättra
akustiken hörbart i hemmet utan att ställa in rullar med gullfiber eller
dylikt i rummet?

Min första rekommendation blir att försöka avhålla sig just ifrån att
ställa in rullar med gullfiber. Det ser för konstigt ut. Bra grundregler, en
för varje finger på ena handen, är:

1. Välj rätt rum! Rätt rum är stort, minst 4,5 meter på minsta ledden.
Försök undvika rum där väggarna är väldigt parallella. Det är också bra
om väggarna är lite eftergivliga så att inte basregistret blir alltför
drabbat av ståendevågor. Alla öppningar i form av fönster och dörrar
skall helst gå att stänga. Det skall vara mycket tyst i rummet. Låg
grundstörnivå är väldigt viktigt.

2. Täck golvet med mattor, hela golvet. Ryamattor på
heltäckningsmattan är extra bra. Repetition: Täck HELA golvet, inte
nästan hela. Hela betyder att inga delar av golvet skall vara otäckta.
Matta överallt.

3. Ha mycket grejor på väggarna.

4. Stor soffgrupp är bra. Med lågt soffbord framför.

5. Se till så att både högtalarna och du själv hamnar på rumsellipsen.
Alltså där rimlig klanglig balans råder. Måste högtalarna av något skäl
hamna innanför ellipsen kan det kompenseras genom att man sätter sig
strax utanför, eller tvärtom.

Sådana rum fungerar i regel utmärkt för musiklyssning. Lite överkurs är
att sätta upp takbjälkar på tvären som bryter takreflexerna utan att
döda rummets klang uppifrån.

[…]

Hur pass (o)viktigt är det att dämpa väggen bakom högtalarna (framför
lyssnaren) jämfört med golvet?

Golvet är alltid viktigast att dämpa. Hela golvet, inte 50, 70, 81 eller 94 %
av det, utan hela. HELA! Varje procent ger förbättringar.

Om man ändå inte vill täcka hela golvet är det faktiskt bättre att ha
mattor runt kanterna än i mitten. Fast det kanske kan verka lite
bakfram. Att bara lägga små mattor framför respektive högtalare för att
ta upp golvreflexen är en riktigt dålig lösning. Man skall hellre göra
precis tvärtom.

Observera att en av grundreglerna är en tumregel. 8O

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2025-06-27 16:35

Vad gäller för dämpning bakom högtalarna? Så hög densitet som möjligt? Mineralull?

rigi

Inläggav rigi » 2025-06-27 17:02

Köp en mick och mät med REW. Allt du gör och vad som påverkar ser du i mätningarna.
Lek med eq, mät och sedan lyssna vad du upplever för skillnader.
En umik1 för ca1500kr är väl investerade pengar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-06-27 18:39

Dämpning bakom högtalarna är förvisso inte dåligt men heller inte det allra viktigaste.

Allra viktigast i det här fallet är absorbenter på sidoväggarna för att hantera förstareflektionerna (man finner enklast positionen genom att låta en medhjälpare flytta en spegel längs väggen tills diskantelementet syns från lyssningspositionen). Detta reducerar de problem som ett smalt rum ger upphov till. En yta om ca 0,7 m2 stycket kan vara en bra utgångspunkt i det ganska kala rummet. Absorbenterna på sidoväggarna bör ha en tjocklek om minst 5 cm för att vara verkningsfulla. Det finns mängder av olika produkter att välja mellan här. Fibrösa (resistiva) absorbenter på högtalarväggen bör ha en tjocklek om minst 7 cm alternativt utföras som en spaltabsorbent som ger högre lågfrekvensabsorption (reaktiv Helmholtzabsorbent).

Att fylla bokhyllan med lite större prylar ger välkommen diffusion vid lyssnarväggen. Diffusorer på sidoväggarna är fördelaktigt men kanske lite överkurs.

Man bör dessutom försöka att hitta den uppställning som ger jämnast möjliga frekvensgång under ca 500 Hz i lyssningspositionen, speciellt utan ekvalisering Jag höftade rumsdimensionerna och ser att det blir en del överskottsbas under ca 40 Hz men att frekvensgången går att få ganska jämn för övrigt med optimerade positioner för soffa och högtalare (antagligen bör du flytta fram soffan en bit, men som skrivet var har jag bara höftat rumsdimensionerna).
Senast redigerad av I-or 2025-06-27 18:45, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-06-27 18:44

Vilken heltäckningsmatta valde du, förresten?

Mvh E*

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-06-27 20:10

Trevligt att kunna gå från tomt rum till önskad inredning! Jag har gjort detsamma med flera högtalare i rum med liknande storlek. Senast har jag under tjugo år i samma rum - vars utseende liknar ditt - succesivt plockat ut det mesta av dämppaneler till förmån för cd-skivor längs väggarna, vinylskivor på golvet och en hel del andra prylar. För mig blev det ett rejält lyft att styra bort sidoväggsreflexen genom att bygga och installera gälabsorbenter längs sidoväggarna samt att placera fronthögtalarna omkring 110 cm från framväggen. Det senare blev i själva verket närmast ett krav när frontväggen fylldes med skivor i dubbla rader. Med tillräckligt stort avstånd till frontväggen blir direktljudet dominerande.

Man måste inte nörda ner sig! Ett alternativ till gälabsorbenter eller specialbyggda sidoväggsabsorbenter är att ställa bokhyllor med böcker eller skivor (vinylskivor är i det här fallet att föredra efter som de är förpackade i kartong och inte hårdplast) längs väggarna framför högtalarna. Då erhålls diffusion (spridning i olika riktningar) och i någon mån absorption av sidoväggsreflexen.

Du verkar av bilderna att döma ha börjat bra. Fortsätt att fylla rummet med textilier, mjuka möbler, diverse andra prylar och, som sagt, bokhyllor med oregelbundna saker. Du ser för övrigt också ut att ha den kritiska metern till ytor bakom lyssningsplats. Ytterligare ett tips är att dra ned rullgardinen framför fönstren vid finlyssning och, om skaller uppstår i rutorna vid höga ljudtryck, fästa träribbor på dessa med exempelvis smältlim.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-06-27 21:29

Gälar på sidoväggar kan vara en bra lösning på det något snäva rummet. Då får du bort jobbiga sidoreflexer och sidan av gälen som vätter mot lyssnaren skickar diagonalt direktljud (vänster högtalares mot höger gäl och tvärtom) rakt bakåt längs sidorna i samma riktning som direktljudet rakt framifrån. Dämp på baksidan av gälar.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-06-27 21:42

juanth skrev:Dämp på baksidan av gälar.

Vad betyder det? Gälen (vars öppning är vänd mot högtalarna) ska fyllas av dämpmaterial för att inte resonera men utsidan ska vara reflekterande för att dels reflektera ljud bakåt till nästa gäl samt för att ge naturlig rumsklang i lyssnarens del av rummet. Jag kanske missuppfattar din formulering?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-06-28 02:39

PekkaJohansson skrev:
juanth skrev:Dämp på baksidan av gälar.

Vad betyder det? Gälen (vars öppning är vänd mot högtalarna) ska fyllas av dämpmaterial för att inte resonera men utsidan ska vara reflekterande för att dels reflektera ljud bakåt till nästa gäl samt för att ge naturlig rumsklang i lyssnarens del av rummet. Jag kanske missuppfattar din formulering?

Med vänlig hälsning

Pekka

Kanske en bild hjälper?

Gälar i rött. Grönt bakom gälar är dämpmaterial. Soffa med lyssnare baktill i rummet. Framsidan av gälar, dvs den sida som vetter mot lyssnaren reflekterar ljudet från diagonalt motsatt högtalare och styr rakt bakåt. På skissen är vinklar ungefärliga…
Jag tycker att dessa reflexer som styrs rakt bakåt ökar känslan av insvepning, samtidigt som sidoväggsreflexer tas om hand och dämpas på baksida av gälar.
Det fungerar utmärkt när högtalare kommer för nära sidoväggar i ett smalare rum. På bilden är högtalarna inte invinklade som de bör vara i verkligheten.

IMG_5139.jpeg
IMG_5139.jpeg (135.19 KiB) Visad 364 gånger
Mvh Johan

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2025-06-28 12:15

Hemma på min gata lyssnar jag på tvären, tvunget pga planlösning.
Kanske skulle du hamna för nära lyssningsfönstren, men rumsellipsen och stående åker vågor åker väl ut med fönster på glänt?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2025-06-28 12:26

Vad är rumsellipsen? Jag är inte så insatt i det här.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-06-28 12:45

HenrikTornquist skrev:Vad är rumsellipsen? Jag är inte så insatt i det här.

Här är en tråd om den: viewtopic.php?f=9&t=7847&start=30
Mvh Johan

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-06-28 13:33

ChristianAndersson skrev:Hemma på min gata lyssnar jag på tvären, tvunget pga planlösning.
Kanske skulle du hamna för nära lyssningsfönstren, men rumsellipsen och stående åker vågor åker väl ut med fönster på glänt?

Du behöver inte öppna fönstret för att deformera rumsellipsen.

Mvh E*

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2025-06-28 14:10

Något slags tak-, golv- och väggägg, kanske jämnast rumskoppling?

https://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/MoLt/Vardagsrumsakustik%20del%203.pdf
Shatterer of words

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2025-06-28 17:58

E skrev:Vilken heltäckningsmatta valde du, förresten?

Mvh E*

Den heter Cruz, från Matt-Tema. 1580g/m².
https://www.matt-tema.se/mattor/heltackningsmattor/cruz-rost-400-cm

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2025-06-28 18:02

PekkaJohansson skrev:Trevligt att kunna gå från tomt rum till önskad inredning! Jag har gjort detsamma med flera högtalare i rum med liknande storlek. Senast har jag under tjugo år i samma rum - vars utseende liknar ditt - succesivt plockat ut det mesta av dämppaneler till förmån för cd-skivor längs väggarna, vinylskivor på golvet och en hel del andra prylar. För mig blev det ett rejält lyft att styra bort sidoväggsreflexen genom att bygga och installera gälabsorbenter längs sidoväggarna samt att placera fronthögtalarna omkring 110 cm från framväggen. Det senare blev i själva verket närmast ett krav när frontväggen fylldes med skivor i dubbla rader. Med tillräckligt stort avstånd till frontväggen blir direktljudet dominerande.

Man måste inte nörda ner sig! Ett alternativ till gälabsorbenter eller specialbyggda sidoväggsabsorbenter är att ställa bokhyllor med böcker eller skivor (vinylskivor är i det här fallet att föredra efter som de är förpackade i kartong och inte hårdplast) längs väggarna framför högtalarna. Då erhålls diffusion (spridning i olika riktningar) och i någon mån absorption av sidoväggsreflexen.

Du verkar av bilderna att döma ha börjat bra. Fortsätt att fylla rummet med textilier, mjuka möbler, diverse andra prylar och, som sagt, bokhyllor med oregelbundna saker. Du ser för övrigt också ut att ha den kritiska metern till ytor bakom lyssningsplats. Ytterligare ett tips är att dra ned rullgardinen framför fönstren vid finlyssning och, om skaller uppstår i rutorna vid höga ljudtryck, fästa träribbor på dessa med exempelvis smältlim.

Med vänlig hälsning

Pekka

Rullgardinerna åker alltid ner när det ska lyssnas. Både fönster och dörr kommer att täckas av nån form av gardiner. Det blir svårt med möblering på långväggarna då de är asymmetriska. Högtalarna kommer nog att flyttas ut en bra bit.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-06-28 18:26

HenrikTornquist skrev:Rullgardinerna åker alltid ner när det ska lyssnas. Både fönster och dörr kommer att täckas av nån form av gardiner. Det blir svårt med möblering på långväggarna då de är asymmetriska. Högtalarna kommer nog att flyttas ut en bra bit.

Svårt att bedöma på bild, men det känns som du behöver högtalarbredden för att uppnå T-kvoten?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2025-06-28 18:43

Det kommer att ställas in en tv på 77" eller 83" mellan högtalarna. För att få ett lagom avstånd till tv, och behålla t-kvoten så bra som möjligt så hamnar högtalarna nära sidoväggarna.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-06-28 18:59

HenrikTornquist skrev:
E skrev:Vilken heltäckningsmatta valde du, förresten?

Den heter Cruz, från Matt-Tema. 1580g/m².
https://www.matt-tema.se/mattor/heltackningsmattor/cruz-rost-400-cm

Tack!

Synd att den verkar ha litet kort lugg? Men fin färg ändå.

Och det går ju som sagt utmärkt att komplettera med ryamattor.

Mvh E*

JM

Inläggav JM » 2025-06-29 08:29

juanth skrev:

Rumsellipsen är okänd för mig. Har svårt att se någon praktisk betydelse för optimalt ljud i rummet?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-06-29 08:41

JM skrev:
juanth skrev:

Rumsellipsen är okänd för mig. Har svårt att se någon praktisk betydelse för optimalt ljud i rummet?

JM

Nej, den är teoretiskt intressant snarare än praktiskt användbar.

JM

Inläggav JM » 2025-06-29 09:43

Förklara hur den kan vara teoretiskt intressant. Förklara gärna -jag vill förstå.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-06-29 09:51

JM skrev:Förklara hur den kan vara teoretiskt intressant. Förklara gärna -jag vill förstå.

Länk till MoLT-artikel finns ett par poster upp.

JM

Inläggav JM » 2025-06-29 10:17

Nattlorden skrev:
JM skrev:Förklara hur den kan vara teoretiskt intressant. Förklara gärna -jag vill förstå.

Länk till MoLT-artikel finns ett par poster upp.

Ok - teoretisk lek med en ellips utan förankring i optimalt hörande.
Tyvärr finns ingen enkel formel för optimalt hörande i rum.

JM

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-06-29 12:47

Nattlorden skrev:Nej, den är teoretiskt intressant snarare än praktiskt användbar.

Varför skulle det inte vara praktiskt användbart att ha något att utgå
ifrån? Ungefär som med T-kvoten.

I konceptet ingår ju också att man får en förståelse för hur ellipsen
deformeras av olika saker i rummet.

(För övrigt är det nästan obegripligt att man kan ha undgått att höra
talas om rumsellipsen efter fjorton år på Faktiskt. :o )

Mvh E*

Nästa

Återgå till Akustikforum