Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2025-06-27 20:21

Lite oväntad start på fredagspopkvällen: bredvid Righteous Brothers i skivhyllan hittade jag Rihanna och albumet "Talk that talk". På fjärde spåret, som är titellåten, konstaterar jag att det är lyssningsbart så länge som ljudnivån hålls låg - och när jag skriver detta noterar jag också att just detta spår är det sämsta hittills såväl musikaliskt som ljudkvalitetsmässigt. Det ska mycket till om Rihanna blir kvar i spelaren efter spår fem. Nåväl, ingen kan anklaga mig för att inte ha försökt!

Edit: Rihanna åkte ut och in åkte öronmassage i form av Finn Kalvik och "Lille vackra Anna" med Abba-Benny som producent. Ännu bättre är samlingen med Marty Robbins som nu följer. "El Paso" är ett av bevisen på att Robbins var en av countrymusikens bästa historieberättare.

Edit 2: Jag verkar ha hamnat i en instrumentalrockperiod. I går hörde jag Spotnicks och nu snurrar The Shadows i cd-spelaren. Jag hade tur att hinna se Spotnicks på Metallverken i Västerås samt Cliff Richard & The Shadows i Globen på avskedsturnén.

Edit 3: Hämtade en glass i frysen och kyler ner mig med soulpop i form av Whams debutalbum "Fantastic". Sony hade en trist tendens att ersätta album- och singelversioner av hitlåtar med instrumentala versioner på tidiga cd-utgåvor - Wham! och Paul Young är två exempel. För övrigt gav jag Andrew Ridgeleys soloalbum en chans för ett par veckor sedan men det var lönlöst. Jag är dock honom evigt tacksam för hans insats som medkompositör till "Last Christmas".

Edit 4: Slog på Steve Hacketts "Highly strung" från 1985 och på cd-utgåva från 1989. Trevlig lyssning!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Solveit

Inläggav Solveit » 2025-06-27 22:17

För att skippa era darlings och testa anläggningen.
Dra på ordentligt.
Inte hårdrock är det bara tungt med rätt högtalare och EQ.
Aquraium-Pablo Bolivar
Gillar att det testar hur du har gain stage dina högtalare.
Det svävar.
Ändå sitter en mittpunkt.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-06-27 22:45

"Fiska fiskar", sjunger Gessle och Gyllene Tider på en cd-ep från 1996 och bättre pop hörs sällan även om ljudkvaliteten inte är något att skriva hem om. Detsamma gäller den avslutande "Faller ner på knä" vars harmonier Gessle förefaller ha lånat till en senare solo-platta. Det är faktiskt inget annat än en skandal att de flesta av de senaste 35 årens popproduktioner - original eller återutgivningar - låter så illa. Det är konstigt att en popkonnässör som Gessle lånar sig till det sluttande planet där det mesta, inklusive återutgivningarna av Gyllene Tider, låter sämre än på 60-talet. Med låtar som "Det är över nu" får man ta det onda med det goda.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2025-06-28 00:18

Nytt med Laleh!

Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-06-28 00:22

Lassej skrev:Nytt med Laleh!

[ Bild ]

Bra musik om än inte hennes bästa. Trist mastrat dock. Låter rätt dåligt. Vad tycker ni andra?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2025-06-29 00:24

Bill50x skrev:
Lassej skrev:Nytt med Laleh!

[ Bild ]

Bra musik om än inte hennes bästa. Trist mastrat dock. Låter rätt dåligt. Vad tycker ni andra?

/ B

Nu har jag lyssnat lite mer. Kan hålla med om att det inte är hennes bästa men det är ändå bra. Håller även med om ljudkvaliteten. Kunde ha varit bättre.

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-06-29 20:25

VA: Because We Love Music 2024, Download. 26 härliga elektroniska låtar släppta en om dagen januari 2024. En salig blandning mellan bl.a. techno, ambient, house och rätt experimentella skapelser. Den låt som satt sig mest här är Louie.Lou: Porten i Torsåker. En riktigt vemodig dark ambient med kyrkorgelliknande ljud. Och tro f-n det; Där avrättades enligt källor 71 kvinnor som häxor 1675, efter att barn vittnat mot dem. En slump är att denna låt släpptes samma dag som TV-serien "Historien om Sverige" visade ett avsnitt där just denna händelse togs upp.
Bild

The Splash Band: The Music Of John Carpenter, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-06-30 09:42

Faith No More: I'm Easy / Be Aggressive, CD-Singel. Att göra en rätt trogen cover på Commodores Easy var väl inte vad jag väntat mig av dem. Men det är ju Faith No More, och de är ju kameleonter. Den släpptes som singel efter albumet "Angel Dust" och blev en hit. Den blev uppgraderad på re-releasen av albumet och fick då vara med där som bonuslåt.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-06-30 11:03

Tiger Stripes: Nocturnes, 12". Rätt snabb och lättillgänglig techno. Fötterna i underjorden men skulle nog fungera på de stora arenorna också.
Bild

Nancy And Frank Sinatra: Somethin' Stupid / I Will Wait For You, 7".
Bild

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2025-06-30 19:00

Solveit skrev:För att skippa era darlings och testa anläggningen.
Dra på ordentligt.
Inte hårdrock är det bara tungt med rätt högtalare och EQ.
Aquraium-Pablo Bolivar
Gillar att det testar hur du har gain stage dina högtalare.
Det svävar.
Ändå sitter en mittpunkt.

Aquarium?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-06-30 21:37

https://www.facebook.com/share/v/16VggLk3S4/

Manfred Mann's Earth Band - Father of Day, Father of Night. Härlig live-version!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Föregående

Återgå till Musikstugan