exmag skrev:Jag var väl inte så där riktigt kristallklar i det jag skrev:
Jo, de kostar ca 500kr. Jag skrev dock att jag inte gillar dem och att betala som en begagnad bil för andra diskanter är inget alternativ, speciellt inte när originalet räcker långt.
I övrigt är det väldigt intressant att se ingående mätningar på Stigs största, speciellt med olika ingående prylar i filtren och med förklaringar.
Jag vill påpeka att de frekvenskurvor som man ser, är inga mätningar utan det är simuleringar.
Däremot är impedanskurvorna på elementen uppmätta i frifält förutom diskanterna som är i sin lilla inbyggda kavitet.
Utifrån impedanskurvorna kan man bygga upp sina delningsfilternät och simulera frekvensgång till respektive frekvensregister efter delningsfilter.
Dessa frekvenskurvor representerar inte direktljudet eller ens ljudet i respektive punkt i det ljudutsatta rummet/rymden.
Däremot representerar kurvorna den totala energimängd som påförs respektive frekvensregister.
Sedan sker en akustisk utstrålning från respektive frekvensregister som har sin frekvenskurva i respektive utstrålad riktning. Om en summering av samtliga utstrålade riktningar skulle ske och summan skulle vara identisk med tillförd energi, så är utstrålad energi = tillförd energi och full frekvenslinjäritet råder.
Nu sker även en summering av energierna från respektive frekvensregister från högtalarens utstrålade energi.
Då är frågan om summering sker enligt superpositionsprincipen eller enligt medelvärdesprincipen? Det kan faktiskt vara så att man använder superpositionsprincipen under 1 kHz d v s i delningen mellan bas och mellanregister och enligt summationsprincipen över 1 kHz d v s i delningen mot diskanten.
Det har att göra med fasen mellan elementen i olika riktningar. Fram t o m OA2212 summerade Stig Carlsson allt enligt medelvärdesprincipen. Det fick till följd att frekvensområdet kring 250-600 Hz fick en stor svacka på direktljudet men inversen till svackan d v s energiökning blev i andra riktningar. Vad händer då?
Jo, kvoten mellan reflekterat ljud och direktljudet ändras markant, troligtvis en faktor 4 ggr i det frekvensintervallet med onaturlig diffusitet som följd kring 300-500 Hz. Tippar att det är detta fenomen som många har svårt för, inkl mig själv. Därför ville jag ha modifieringen av Stig då det begav sig. Det blev bättre, men inte tillräckligt för mitt vidkommande.
I min senaste modifikation, eliminerade jag i stort sett den problematiken.
Mina mätningar i direktljudsriktningen motsvarade den tillförda energin och även andra riktningar såg bra ut.
Min hypotes är att den där tidsfördröjningen hos diskanten i delningsfrekvensområdet gör att mellanregister och diskant får en betydligt bättre fassamstämmighet vilket bidrar till bättre summation i den delningen.
Om det dessutom skulle visa sig att samtliga utstrålade riktningar beter sig tonkurvemässigt lika och summeringen blir = tillförd energi, så är kravet uppnått att frekvensgång akustiskt ut = frekvensgång elektriskt in.
Till de som tror att det resulterar i tråkigt ljud eller diffust ljud kan jag vittna om följande: Det blir motsatsen, d v s en kusligt spöklik autentisk reell ljudupplevelse med livs levande karaktär.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.