Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Imperial-Blomman skrev:Den där lilla sprickan i kantuphängningen kan man limma igen m ett tunnt lager vatten
baserat kontaktlim på var sida.
Men de här e e no nonsens bygge så då ere väl nytt element som gäller.
Ang graf pro's limning av br rör så har ja klagat på otillräcklig limning tidigare.
Ja vet int va han körde m för lim tidigare men de va inte rätt.
smorgar skrev:Har någon här tips på lämpliga skruvar till att montera Seas basen i botten i den nya baffeln så tar jag galderligen emot det!
smorgar skrev:Imperial-Blomman skrev:Den där lilla sprickan i kantuphängningen kan man limma igen m ett tunnt lager vatten
baserat kontaktlim på var sida.
Men de här e e no nonsens bygge så då ere väl nytt element som gäller.
Ang graf pro's limning av br rör så har ja klagat på otillräcklig limning tidigare.
Ja vet int va han körde m för lim tidigare men de va inte rätt.
Jag pratade precis med Stefan på Hifikit som sa att dom hade en enda bas kvar och att dom slutat tillverka denna bas. Tur i oturen för min del!
Jag beställde Casco Superfix som Hifikit har, hoppas att det limmet ska vara bra nog.
Jag har insett att skruvarna jag har inte är orginal. Jag ser märken i baffeln efter orginalskruvarna och jag misstänker väl att det är dessa andra skruvar som tidigare ägare bytt till som fullständigt har käkat upp plastgängorna. Stefan skulle göra ett försök i att ordna fram lite orginalskruvar... Tall order som man säger i staterna då det rör sig om 56 skruvar. Jag hoppas på det bästa
På tal om skruvar så hörde jag nyss av mig till Grafpro för att se om jag kunde få köpa lite skruv för att fästa basarna. De skruvar som tidigare ägare använt misstänker jag är för grova och för o-grova i gängorna vilket gör att bottenplattans förborrade hål kommer att ge upp direkt.
Har någon här tips på lämpliga skruvar till att montera Seas basen i botten i den nya baffeln så tar jag galderligen emot det!
Imperial-Blomman skrev:Dom e snygga dom där fästena t T22 tycker jag.
Vi hade dom på Hifikit tidigare.
De va Adde som fixxa dom.
Imperial-Blomman skrev:Kolla m Adde om han har några fästen kvar lr kan göra nya.
Ja tror inte han släpper ifrån sej filen.
smorgar skrev:Imperial-Blomman skrev:Kolla m Adde om han har några fästen kvar lr kan göra nya.
Kan vara värt att kolla, sprickan jag fick vid montering var i slutändan obetydlig och osynlig så det får vara.
En bonusbild på mina OA14 med nya mid/bas element installerade. Kört med B65oaII i 13år sen jag gjorde i ordning dom. Det nya SB17NRX2 från SB Acoustics: JÖSSES vilken skillnad!!!
Diskanterna fick flytta tillbaka till orginalposition igen från "Y-montering" och sattes i de 3d-printade hållarna. Snyggt!
Lådorna ska in på lackning så fort jag är klar med mina OA116
smorgar skrev:smorgar skrev:Imperial-Blomman skrev:Kolla m Adde om han har några fästen kvar lr kan göra nya.
Bill50x skrev:smorgar skrev:Har någon här tips på lämpliga skruvar till att montera Seas basen i botten i den nya baffeln så tar jag galderligen emot det!
Ett sätt är att ha genomgående hål i baffeln och ha en mutter med taggar på baksidan. Bör lämpligen dras fast i förväg med lite lim på så man inte riskerar att trycka in den när man monterar elementet. De islagsmuttrarmuttrar jag köpt för ändamålet, ser ut så här:
/ B
smorgar skrev:Imperial-Blomman skrev:Dom e snygga dom där fästena t T22 tycker jag.
Vi hade dom på Hifikit tidigare.
De va Adde som fixxa dom.
Ja dom är riktigt snygga, ser så proffsigt och modernt ut! Dessa är köpta via Hifikit
Går det att få tag på printsen/modellerna av Adde tro? Kanske något man får betala för och det är ju lite sent nu kanske men jag har tillgång till en väldigt bra skrivare så det hade varit skoj att se hur dom blev i den.
Jag tycker att ibland passar dom inte riktigt, man får forcera allt som oftast och/eller leta efter felaktigheter i utskrifterna som gör att det inte passar. T.ex. en liten plastklump som inte ska vara där den är. Det hände mig igår vid montering att ena skruvhålet som man fäster mot baffeln sprack helt p.g.a en sån miss i printen. Bättre skrivare lämnar heller inte samma textur (ränderna) eller den lite "grova" sidan om man har en bättre bottenplatta att printa mot.
smorgar skrev:Bill50x skrev:smorgar skrev:Har någon här tips på lämpliga skruvar till att montera Seas basen i botten i den nya baffeln så tar jag galderligen emot det!
Ett sätt är att ha genomgående hål i baffeln och ha en mutter med taggar på baksidan. Bör lämpligen dras fast i förväg med lite lim på så man inte riskerar att trycka in den när man monterar elementet. De islagsmuttrarmuttrar jag köpt för ändamålet, ser ut så här:
/ B
Vet du vad det är för storlek på mutter/skruv som du kör med? Har tittat lite på olika byggvaruhus och dom pratar m6-m10 och jag anar ju att det är ett standardmått på skruv, som jag inte kan relaterat till
Har du specifikt monterat en Seas bas som denna och råkar veta exakt vilka man bör använda?
Chris71 skrev:smorgar skrev:Bill50x skrev:Ett sätt är att ha genomgående hål i baffeln och ha en mutter med taggar på baksidan. Bör lämpligen dras fast i förväg med lite lim på så man inte riskerar att trycka in den när man monterar elementet. De islagsmuttrarmuttrar jag köpt för ändamålet, ser ut så här:
/ B
Vet du vad det är för storlek på mutter/skruv som du kör med? Har tittat lite på olika byggvaruhus och dom pratar m6-m10 och jag anar ju att det är ett standardmått på skruv, som jag inte kan relaterat till
Har du specifikt monterat en Seas bas som denna och råkar veta exakt vilka man bör använda?
H1208 har 5mm hål i korgen så en M5 bör passa som hand i hansken.
paa skrev:En M5- skruv har några hundradelar mindre diameter än 5mm, så det går bra att stoppa i en M5-skruv i ett 5 mm hål. Notera: gäller endast en M5 skruv! Ska man borra för flera som ska passa i en grupp så krävs det större hål om man inte borrar dom med NC-maskin. Det finns tabeller för storlek på frigående hål. Men, ska man ha islagsmutter så ska hålet passa islagsmutterns hals, och i en islagsmutter finns ingen glappen i gängan, utan allt glapp som behövs för att ta upp oexaktheter i hålplaceringarna måste tas upp i elementens hål. Således bör man välja skruvar som glappar lite i korgens hål är man har islagsmutter.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster