Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:Nu har jag inte lyssnat på Purifi EIGENTAKT 1ET9040BA...
Purifi EIGENTAKT 1ET400A den förra modellen låter inte bra, och då är jag en stark förespråkare för classD sedan jag köpte mina första UcD180 och UcD400 2003 typ.
Jag har Purifi EIGENTAKT 1ET9040BA och har lyssnat och jämfört med ett till likadant steg hemma, samma "fel" på steg 2 så det är alltså inget fel (trasigt) speciellt med mitt steg nr 1.
Nilai500 låter t ex betydligt mycket bättre.
RogerGustavsson skrev:avr7000 skrev:Nu har jag inte lyssnat på Purifi EIGENTAKT 1ET9040BA...
Purifi EIGENTAKT 1ET400A den förra modellen låter inte bra, och då är jag en stark förespråkare för classD sedan jag köpte mina första UcD180 och UcD400 2003 typ.
Jag har Purifi EIGENTAKT 1ET9040BA och har lyssnat och jämfört med ett till likadant steg hemma, samma "fel" på steg 2 så det är alltså inget fel (trasigt) speciellt med mitt steg nr 1.
Nilai500 låter t ex betydligt mycket bättre.
Blev lite motsägesefullt det där. "Jag har inte lyssnat på Purifi EIGENTAKT 1ET9040BA resp. jag har Purifi EIGENTAKT 1ET9040BA.
På vilket sätt låter Nilai500 bättre?
Maarten skrev:Jag tycker att elektronik är än mer vanskligt att testa än högtalare då skillnaderna ofta är oerhört små (såvida de inte är felaktigt implementerade, trasiga eller helt enkelt har ovanligt hög distorsion). Här är ju t ex LTS F/E-lyssningstest en bättre metod än referenslöst 'lyssna och tyck'.
Köpte ett Purifisteg i höstas och var lite besviken över att jag knappt hörde skillnad på det och en gammal Denon-reciver. Med tiden har jag dock kommit att uppskatta Purifi-stegets renhet och oansträngdhet när jag spelar relativt högt.
Jag har läst liknande det Stefan skriver ovan, - att Nilai ska vara lite mjukare.
Jag tycker generellt att intryck 'mår bra' av förklaringar och i denna tråd sammantällde jag skillnader mellan olika slutsteg. Här sammanställs distorsion vid 15 kHz som funkion av effekt:
En bild:
[ Bild ]
Svårt att hitta förklaringar här avseende skillnader mellan NcX, Nilai och Purifi (däremot är den äldre och billigare klass D-stegen klart sämre och Benchmark, Sybarite och HA är bäst av de jämförda, se viewtopic.php?f=9&t=75207&start=60#p2331574).
Utifrån det jag sett hittills vill jag minnas att Nilai har en aning mer förstärkning (typ 1 dB, se nedan), vilket kan påverka instrycken till det positiva för de som ger en aning högre nivå. Utöver att det kan finnas olika buffertsteg och implementationer, samt givetvis effektskillnader där lägre effekt lättare ger klippning.
distad skrev:"nakna" "fattiga" och "tunna" ljudet. Usch, det är inget ljud som jag skulle gilla i längden. Men jag gillar ju Nad ifrån 90-talet, utan de efter som heter 214,216 och 218 är klart sämre med ett grynigt ljud.
Can we mask harsh distortion by adding euphonic harmonic components?
...
My conclusion is that since distortion can only be added, not subtracted in this chain, the psychoacoustic mechanism is distortion masking.
...
I believe that second harmonic distortion is sonic gold for audiophiles: It's very seductive, especially if you want a warm sound quality, three-dimensionality, and beautiful reproduction of ambience and depth.
...
Based on these listening tests, I recommend a maximum level of second harmonic no higher than 60 dB below the fundamental at nominal level (mezzo forte), typically -20 dBFS...
Probably -66 dB second harmonic is the ideal setting, as in our listening it produces an attractive, warm, three dimensional quality with no apparent loss of detail or other side effects on any amplifier we tried.
Michael skrev:Jag har nu mätt lite på ett av mina steg.
ZAPsolute Mk2 (ej DC-modul, ej ULC-modul)
THD+N har utförts vid 1 kHz och följande tre spänningar (ca):
2,83V (1W 8ohm)
8,94V (10W 8ohm)
17,89V (40W 8ohm )
Dist resultat (värden inom parentes är i power-down läget):
8 ohm: 1W 0,040% (0,102) | 10W 0,104% (0,130) | 40W 0,145% (0,128)
4 ohm: 2W 0,034% (0,235) | 20W 0,096% (0,127) | 80W 0,192% (0,118)
2 ohm: 4W 0,033% (0,245) | 40W 0,220% (0,104) | 160W 0,254% (0,089)
Jag upptäckte att disten vid power-down ändrar sig efter att man kört i klass A ett tag. Värden vid klass A verkade stabila, men jag undrar lite om de ändrar sig när steget blivit varmt.
Jag vet tyvärr inte vilken tomgångsström som är inställd i steget. Så de kanske inte går i klass A så mycket som de är tänkta.
Vid 2 ohm och högsta effekten så började det tjuta om steget. Någon komponent som agerade högtalare. Jag fegade ur lite och gjorde ingen mätning i 1 ohm.
Jag mätte även lite på ett ZAPsolute Mk4. Lägsta dist 0,015%. Jag råkade nog blanda ihop lite siffror i mina anteckningar och så är tomgångsströmmen nerdragen. Därför väljer jag att inte redovisa alla mätvärden.
Har använt en Neutrik A1 vid mätning. Första gången jag mäter ett slutsteg, hoppas att det blev rätt.
[ Bild ]
//Michael
Harryup skrev:F/E-test är ju inte till för att hitta den grunka man gillar utan att lyssna efter vilken skillnad det blir om man kopplar in en förstärkare i den kedja som den testas i.
Finns ju exempel på ett användare här som trots det inte gillar t.ex. Bryston när det testast hemma ensam. Och det med utgångspunkt att den borde vara den men gillar men trots allt ändå inte blev det man gillade. Sen är ju frågan om t.ex. en Bryston har avslöjat ett fel i någon annan länk när man inte gillar den eller att den låter precis som den ska men eftersom den inte sitter i testanläggningen så kanske man inte ens skulle gillat hur den lät i testanläggningen. Att gilla något eftersom den klarat att inte höras i en F/E har ju inget strikt förhållande.
Maarten skrev:Grynigt låter som dist. Och det är då 214-218 som INTE gillade, utan typ 275 etc?
distad skrev:Maarten skrev:Grynigt låter som dist. Och det är då 214-218 som INTE gillade, utan typ 275 etc?
Det är inte jobbigt att lyssna på 216, ägde det steget i flera år. Men jag upplever ljudet som orent och grynigt utan hårdhet och så som säkert många tror. 275 låter ju helt neutralt som jag ser det. Men är jag petig så vill jag även ha värme i ljudet så det blir naturligt enligt mig. Det som många gillar här, tror jag inte skulle funka i längden hos mig. Vissa grejer funkar helt enkelt inte i mina öron, medan andra briser kan funka.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster