Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Hjalmar_Branting skrev:Svårt att tro att de svarvar ut en låda men fräser gör de säkert![]()
Lycka till med projektet!
momotom skrev:Det där är ju faktiskt en tacksam låda att tillverka, i synnerhet jämfört med OA51. Den kräver ingen avancerad 5-axlig Cnc-fräs med balkar, en enkel 3-axlig underlättar snarare. 1-2 verktyg beroende på om man sågar geren i justersåg, eller låter Cnc:n fräsa 45 vinkeln. Om inte snickeriet kan hjälpa dig kan du höra med skyltmakare eller billjudsfolket, många av dessa använder maskinen som behövs till detta jobb. Det är väl just det att det är semestertider om det är akut.
Prozac skrev:Kan lådan göras i nån tjockare plywood i fin kvalitet?
RogerGustavsson skrev:Är det bara 12 mm i originallådorna? MDF i möbelkvalitet finns i många tjocklekar, https://ceos.se/produkter/mdf93.html
Misstänker att det kan bli dyrt att låta någon göra allt jobb. Det lär bli några arbetstimmar.
data_foggen skrev:
Mätte med skjutmåttet, om du vill ha på mm.
Mina 116 är i delar för tillfället för en uppfräschning.
Neuhausen skrev:Vill du bygga lådorna på samma sätt som ursprunget eller kan du tänka dig att bygga dem med lite annan teknik. Tex med bara grunda frästa spår eller inga alls, hörn kapade i 45 grader och liknande?
momotom skrev:Använd gärna mm som måttenhet, det blir mkt enklare att utläsa. Cred för att du inte blandar dockNär vi skulle göra garderobsdörrar till en kund en gång (han skulle prompt mäta själv) så fick vi en skiss med alla möjliga märkliga mått. Jag frågade kunden om all måttsättning var i mm: -Jodå kör på bara. Vi åkte dit med 4 dörrar 596mm breda och 240mm i höjd. Väldig låga
Vi hade naturligtvis med de rätta dörrarna också.
RogerGustavsson skrev:HDF verkar bara finnas i tunnare skivor. Har aldrig sett 12-16-19 mm. Sedan får du nog finna dig i att snickeriet hämtar sitt material från sin vanliga leverantör. Material är en sak men jag misstänker timkostnaden blir dominerande men du kanske har en kompis som inte tar betalt?
smorgar skrev:Jag antar att ett helt annat alternativ är att låta en bättre lackfirma ta hand om orginallådorna.
Den som lever får se!![]()
Återgå till Carlsson Illuminati