Hej vänner av välljud!
Ni som läst min tråden rörande min omrenovering av OA116 har säkert noterat att jag inte var speciellt nöjd med lackjobbet som lackfirman utförde. Man slipade sparsamt vilket ledde till kvarvarande gropar i lådorna och även lite bubblor i lacken. Utöver detta reparerade man nästan inget av lådorna innan man lackade dem. Panelerna på mina lådor har separerat sig lite lätt på utsidan och detta skulle man limma och klämma ihop, men struntade i.
Man maskerade heller inte mot insidan av lådorna som det var sagt utan lådorna är numera svarta på insidan, vilket i sig är snyggt men trist att man lackade över serienummer och även den lilla mängden dämpmaterial som förra ägaren limmat in i lådorna. Dämpmaterialet är svart och frasigt i lackfärg.
Det finns mycket mer att säga om detta lackjobb men jag låter det vara osagt. Det hela har lett mig till att bygga ett par helt nya lådor istället för att försöka få ordning på de gamla.
Jag tänkte först göra de nya lådorna i MDF men medans jag skapar ritningarna så har jag klurat lite på om man inte skulle ta något mer stryktåligt trä. Vad det blir vet jag inte ännu men jag har lagt en förfrågan om att svarva ut och ev. sätta ihop lådorna hos Götebrogs möbelsnickeri.
Dom har semester och svarar väl när dom är tillbaka, jag hoppas att detta är ett kul projekt för dem att sätta tänderna i.
Tanken var som sagt att svarva ut alla delar till lådorna i MDF i en CNC-svarv men en vän med viss kunskap om CNC säger att det beror på vilken typ av svarv dom ev. har, om ens någon. Vi får se när dom svarar och hur det blir med den biten.
I bästa fall säger dom ja till jobbet och rekommenderar mig ett vettigt och lagom prisvärt trä istället för MDF. I värsta fall får jag leta fram någon med CNC i Göteborg som bara kan svarva ut alla delar åt mig och monteringen görs av mig själv.
Blir det ett snyggt trä istället för MDF så funderar jag på att köra mörk bets och behålla ådringen. Blir det MDF så blir dom lackade i svart.
Emblemet som lackfirman lackade över ska jag försöak rädda och flytta över till de nya lådorna. Tanken är att emblemet skall vara i naken mässing, eller guldlackas. Det finns också en idé om att fixa helt nya emblem i mässing.
Min grundidé var att flytta över plastreglarna från orginallådorna men eftersom de flesta gängorna är helt borta så väljer jag att göra nya reglar i trä med m4 pluggar/inslagsmuttrar och m4 maskinskruv som fästningsanordning.
De håliga "hyllplanen" i lådan får lätt rundade hål istället för raka och dom kommer att få en skåra/bana i lådornas inre väggar för perfekt montering ihop med lim.
Om någon har en OA116 topbaffel lös eller tillgänglig så skulle jag uppskatta enormt om man kunde mäta dess tjocklek. Jag har höftat på 2,5cm men jag är osäker.[Edit] Det lutar snarare åt att bafflarna är 3cm tjocka på sina tjockaste ställen, kan någon verifiera detta så vore jag tacksam [/Edit]
[Edit2] Den visar sig vara 2,5cm nu när jag mätte med en tun mätsticka nerstucken längst med topbaffeln och lådväggen [/Edit2]
Sakta men säkert...

- {255478BD-F98A-425D-81C9-5D23973D80E9}.png (701.55 KiB) Visad 330 gånger