distad skrev:Hur låter bygget då totalt ? *nyfiken* Bastunga, eller ? Ser att du har metall diskanten monterad... Hur låter den jämfört emot tygdomen ? Eller vad är skillnaden ?
Jag tror nog de står sig bra mot annat uppåt 15-20000kr, säkerligen med vissa undantag på både ena och andra hållet. Inte bastunga som sådant, i alla fall inte placerade så långt ut som nu. Men en spelglad bas. Med tygdiskanten upplevs de en aning varma i karaktären medan man återgår ljuset i toppen med metalldiskanten. Skulle man peta in absurdum, så skulle man nog prova att lyfta tygdomen minimalt mot att sänka metalldomen... men då menar jag i utstäckningen 0.1-0.2dB. Jag kan definitivt tänka mig att det finns personer som skulle uppskatta den lite mysigt varmare, medan de blir lite mer spelglada med något lite mer diskant... Som i en tallriksmodell av en badkarskurva. Men nu är jag jävlig, så det skulle behöva någon annans öron också.
Behöver ta hem lite list till baselementet för mer slutgiltig montering... Stressar jag dem till att försöka spela djupt så läcker de faktiskt lite under chassiekanten ( testade Isungset och ville mest känna på slaglängden, så det var då jag märkte det ). Skulle jag spela riktigt högt på dem blir det säkert aktuellt även högre upp. Har inte gjort någon sådan test ännu, de får upp på mjukfötter först då.
Så de är lite mer av det som diskutterats i Feelgood-tråden.... de har sina musikpreferenser och när man träffar rätt låter de väldigt bra. Eivør - Trøllabundin var riktigt magisk - där kom nog deras spridning väl till bruk. Code Alice - Freakshow tror jag det var som stack ut som hand-i-handske.
Har lyssnat mycket på ABBAs Andante, Andante... den har jag haft med i mitt personliga referensbibliotek sedan första gången jag spelade den på ett par Snell E/III (borde det ha varit, det var början av 90-talet). Billy Idols Mother Dawn är jag en diskant-preferens att leta efter i.... där är det Magnapan (MG1.4) som är min best-in-class upplevelse.
Högtalarkonceptet tror jag verkligen på.... Om man byggde från grunden, så ett kabinett lite större så man kan ta en 10" hela vägen ned till äkta fullrange.... en ännu bättre mellanregisterdome som klarar lite lägre delning... Bliesmas ser väldigt trevligt och självklart Volts ATC-arvtagare. Och en modernare brantare delning, även om detta kanske försämrar spridningsegenskaperna och därmet inte har Dali 7-DNA längre.
Kanske kommer vi att se fler sådana högtalare framöver? Finns ju några få liknande ännu - fast i helt annat prisläge(!!!) :

Revival Atalante 5

ATC SCM-100 i den förlängda kabinettvarianten
It's all fun and games until Darth Vader comes.