Hur viktigt är feel good för er?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tell

Re: Hur viktigt är feel good för er?

Inläggav Tell » 2025-08-04 10:45

sprudel skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
Goldfinger skrev:Det jag menar är musik med täta ansatser, start och stopp i snabb följd.
Tänk trummor och snabba gitarr-riff ovanpå varandra.

Ja, avslöjande.
Ett verkligt BRA system är bra på all musik, både ljudmässigt o musikaliskt.

Jag tror det är en myt faktiskt. Olika typer av anläggningar förhöjer upplevelsen av närvaro, ger mer intimitet av röster osv, men kan ha bekymmer med annan typ av musik.

Inte en myt, även fast det kan stämma för musik som ät dåligt mastrad och mixad då högtalarna kan kompensera för den dåligt producerade musiken. Typ hårdrockare gillar högtalare med mycket bas för att kompensera att mycket hårdrock (åtminstone förr) hade rätt klent med bas från källan.
Med andra ord; bra högtalare är bra och dåligt producerad musik år dåligt producerad musik.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-08-04 12:42

Det jag använder mig av, vilket nog är mer ”feel good” än att det ger verklig hörbart skillnad, är väl att jag faktiskt använder mig av en faspenna för att säkerställa att alla komponenter i systemet har samma fas. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-08-04 13:12

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Ja, avslöjande.

Jag tror det är en myt faktiskt. Olika typer av anläggningar förhöjer upplevelsen av närvaro, ger mer intimitet av röster osv, men kan ha bekymmer med annan typ av musik.

Dvs att deras dålighet råkar passa viss musik. :wink:

Ja, faktiskt. Ta ett hornsystem så kan ju även ett dåligt hornsystem låta "roligt" på till exempel rock eller blåsmusik. Men låta riktigt illa på sång och klassisk musik. Dock har hornsystem förmågan att låta mer fysiskt än vanliga högtalare vid mycket lägre volymer.
Och en del trevliga system låter inte sällan sämre vid högre ljudvolymer. Vaktparaden brukar sålla friskt bland system man tror klarar allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-08-04 13:17

Harryup skrev: Vaktparaden brukar sålla friskt bland system man tror klarar allt.

Definitivt så! Kyrkorgel är också notoriskt svårt att få till att upplevas trovärdigt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-08-04 13:37

sprudel skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
Goldfinger skrev:Det jag menar är musik med täta ansatser, start och stopp i snabb följd.
Tänk trummor och snabba gitarr-riff ovanpå varandra.

Ja, avslöjande.

Jag tänkte egentligen inte skriva något. Men, jag ser det liknande och det finns massor av högtalare och elektronik där ute som låter olika och i min värld så är inte några märken "mer rätt" än andra.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-08-04 13:42

Tell skrev:
sprudel skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Ja, avslöjande.

Inte en myt, även fast det kan stämma för musik som ät dåligt mastrad och mixad då högtalarna kan kompensera för den dåligt producerade musiken. Typ hårdrockare gillar högtalare med mycket bas för att kompensera att mycket hårdrock (åtminstone förr) hade rätt klent med bas från källan.
Med andra ord; bra högtalare är bra och dåligt producerad musik år dåligt producerad musik.

Och om man då väljer ett par högtalare som kompenserar för den klena basen på hårdrock, är det fel ? För mig är det helt naturligt. Lika naturligt som att en del gillar välsaltat mat, andra tycker mindre salt.... Ljud är tycke och smak, som allt annat.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-08-04 14:28

distad skrev:
Tell skrev:Typ hårdrockare gillar högtalare med mycket bas för att kompensera att mycket hårdrock (åtminstone förr) hade rätt klent med bas från källan.

Och om man då väljer ett par högtalare som kompenserar för den klena basen på hårdrock, är det fel ? För mig är det helt naturligt. Lika naturligt som att en del gillar välsaltat mat, andra tycker mindre salt.... Ljud är tycke och smak, som allt annat.

Nej, man gör definitivt inget fel. Men påstår man att de är bättre än något som kan spela allt - utan att precisera att det bara gäller för hårdrock - då gör man fel. Klassiska debatten subjektivt kontra objektivt... Det är bara hur man uttrycker sig som spelar roll.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-08-04 16:26

Nattlorden skrev:
distad skrev:
Tell skrev:Typ hårdrockare gillar högtalare med mycket bas för att kompensera att mycket hårdrock (åtminstone förr) hade rätt klent med bas från källan.

Nej, man gör definitivt inget fel. Men påstår man att de är bättre än något som kan spela allt - utan att precisera att det bara gäller för hårdrock - då gör man fel. Klassiska debatten subjektivt kontra objektivt... Det är bara hur man uttrycker sig som spelar roll.

De flesta anläggningar kan spela allt, men hur f-n låter det? :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-08-04 16:30

sprudel skrev:De flesta anläggningar kan spela allt, men hur f-n låter det? :mrgreen:

Olika! Att välja högtalare efter musikgenre känns lite överdrivet, det är dyr form av ekvalisering om man måste ha flera uppsättningar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-08-04 18:08

RogerGustavsson skrev:
sprudel skrev:De flesta anläggningar kan spela allt, men hur f-n låter det? :mrgreen:

Olika! Att välja högtalare efter musikgenre känns lite överdrivet, det är dyr form av ekvalisering om man måste ha flera uppsättningar.

Fast minst en anläggning i varje rum och lite grunkor i reserv på hyllor i garaget är väl rimligt?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-08-04 19:06

All typ av musik låter bra i min nuvarande ljudanläggning oavsett hur gles, tät, lugn eller intensiv den är.

Jag har dock ägt ett par högtalare förrut som fick mig att undvika snabb, tät och intensiv musik, vilket jag normalt brukar föredra. Jag märkte det inte så där på direkten, utan det hade kommit krypande allt eftersom tills jag en dag bara "vaknade till" och undrade vad det egentligen var för typ av musik jag börjat lyssna på.

Nu vet jag dock inte vad detta egentligen har att göra med "feel good", det som beskrivs är snarare ett bra ljudsystem som klarar all typ av musik oavsett vad den består utav, kontra ett dåligt ljudsystem som inte behöver visa sina brister så länge man inte spelar upp något utmanande musikmaterial. :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-08-04 19:16

Jag tycker att feel good är viktigt :|
Men feel good för mig har mycket lite med hur det låter att göra.
Det handlar mer andra faktorer som att förstärkare är fullbredd.
Att rattar, knappar och andra reglage känns kvalitativa.
Och att högtalare tillåts ha acceptabel fysisk kvalité med trä faner, gjutna korgar etc.
Jag fördrar till ock med strumpor på kablar :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Tell

Inläggav Tell » 2025-08-04 20:39

distad skrev:
Tell skrev:
sprudel skrev:

Nej inte alls fel! Om nu mixen/mastern är dålig (vilket såklart ändå är hyfsat subjektivt) och man vill kompensera för det genom att köpa basigare högtalare eller vrid på sin EQ så kan man ju göra det. Men spelar man sen nån kul basmusik som är "perfekt" producerat så kommer det nog låta rätt bröligt, och isf hade jag gärna önskat att den där hårdrocken hade varit bättre producerat. Men såklart så är ju det omöjligt, så att alltid ha en liten EQ till hands kanske inte är helt fel.
Men generellt sett så skulle jag säga att bra högtalare kommer låta bra för den absolut mesta musiken man matar dom med, det gör iaf mina piP :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-08-04 20:44

Ny Onkyo visad med inbyggd feelgood:
Bild

Bravo!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-08-04 21:49

RogerGustavsson skrev:

Det är ju det som folk gör. De spelar sina favvomusik och väljer högtalare utifrån vad som låter bäst.
Och det där med hårdrock som låter blodfattigt är ju rena självplågan att lyssna på, på många högtalare. Jag kommer någon gång skaffa något som man kan spela hårdrock på "utan självplågan" då det finns mycket bra musik inom hårdrock. Men det finns en genväg, och det är *trollerilåda* och tex. någon bra JBL med stora basar. Då kan man ha olika inställningar i grunkan beroende på vad man spelar för musik. Mycket som jag lyssnar på låter ändå okej till bra och jag vill inte ha en bas som vrålar hela tiden, till normala inspelningar.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2025-08-05 16:11

Det behövs inga stora högtalare för att återge hårdrock på ett trovärdigt sätt, det är inte särskilt lågfrekvent musik, däremot bör tonkurvan för mellanregister och diskant vara tämligen kontrollerad utan smalbandiga peakar, annars kan det bli elakt, med det kommer känslan av att det är basfattigt fastän så inte behöver vara fallet, att höja basnivån kan göra det behagligare att lyssna men det som sker är att man maskerar ett fel med ett annat och får ett dubbelfel tillbaka.
Det är ingen bra lösning för välljud.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi