dewpo skrev:Jag tycker att feel good är viktigt
Men feel good för mig har mycket lite med hur det låter att göra.
Det handlar mer andra faktorer som att förstärkare är fullbredd.
Att rattar, knappar och andra reglage känns kvalitativa.
Och att högtalare tillåts ha acceptabel fysisk kvalité med trä faner, gjutna korgar etc.
Jag fördrar till ock med strumpor på kablar

Jodå jag tycker det låter som jag själv fungerar. Det är ju bara att erkänna att det finns en avsevärd del av "apparat-fetischism" inblandat för att skapa feelgood i mitt HiFi-intresse och det kan ta sig lite olika uttryck:
- Högtalare är roliga grejer och de kan vara roliga på lite olika sätt. Feta, gamla vintagehögtalare eller vintage-liknande lådor är spännande. JBL´s studioinspirerade modeller är fräna. Ino bra grejer såklart men det ska antingen vara de små (piM, piX,piP) eller system från pi60 och uppåt. Moderna "high-tech" är fascinerande (Arendal, KEF-blade mm). JBL Paragon... Mmmmm...

Den fina lådan får helst låta väldigt bra också men kan vara fascinerande ändå.
- Vissa vinylspelare lockar. Fina vintage-modeller är antingen gamla japanska direktdrivna eller coola Thorens. Nyare skapelser lockar inte lika mycket, men en fin Pro Ject helt i akryl går inte av för hackor heller.
- Spelare av blanka, silvriga skivor av olika former kan vara roliga men då främst om de kan spela en massa olika format. Här får gärna multifunktionalitet och återgivningskvalitet hänga ihop. Oppo, varför lämnade ni oss!?
- Förstärkare är en blandad kompott. Rör kan vara kul & fascinerande. Försteg som klarar av att spela lite vad som helst imponerar. Här får det gärna vara prestanda på topp också... och användarvänlighet. Vintagereceivrar med blanka knappar och lampor lockar faktiskt men kanske inte så mycket att jag skulle vilja ha en i anläggningen. RIAA- och hörlursstärkare ska bara vara så bra som möjligt. Hemmabio-receivrar fascinerar när dom är objektivt bra också.
- Annat: Kassettdäck? Näää. Rullbandare? Njaae... kanske? Tuner... Jodå en fin gammal. Hörlurar... ska vara så bra som möjligt men när dom är det så vinner dom mitt gillande. Mystiska kablar och annan mumbo-jumbo kan ta och ...