Moderator: Redaktörer
HenrikTornquist skrev:Jag vet inte om jag var otydlig i min frågeställning. Det som alltid låtit bra låter fortfarande bra. Somligt låter bättre. Men det som tidigare låtit tveksamt eller dåligt, det låter ofta sämre nu. Frågan är om det bättre rummet tar fram det dåliga mer än det sämre rummet. De fysiska apparaterna är desamma som tidigare.
I-or skrev:Min erfarenhet är att allt låter bättre på en bra anläggning, men att skillnaderna mellan bra och dåliga inspelningar ökar. Detta kan av vissa lyssnare tolkas som att de dåliga inspelningarna låter sämre än tidigare.
MoonMartin skrev:Köp en Umik, ladda ned REW och kolla själv. Om inte annat klappa händerna hårt lite överallt i rummet.
distad skrev:Mitt råd är, byt högtalare så kommer skivsamlingen bli trevligare.
I-or skrev:Min erfarenhet är att allt låter bättre på en bra anläggning, men att skillnaderna mellan bra och dåliga inspelningar ökar. Detta kan av vissa lyssnare tolkas som att de dåliga inspelningarna låter sämre än tidigare.
MoonMartin skrev:Köp en Umik, ladda ned REW och kolla själv. Om inte annat klappa händerna hårt lite överallt i rummet.
HenrikTornquist skrev:distad skrev:Mitt råd är, byt högtalare så kommer skivsamlingen bli trevligare.
Byt till vad? Jag är rätt nöjd med mina pi60.
JM skrev:Med högupplösande anläggning typ Quad upplevs fler detaljer. Nyanserna i ljudet är mer framträdande oberoende av distorsion eller ej i ekofrittrum.
Upplevd distorsion kan minskas hos normalhörande i ekofrittrum.
1. Med ökande volym över 85 dB.
2. Tät musik.
Rummet kan ge upplevd förvrängning av upplevt ljud hos normalhörande i subekozonen.
Starka och/eller tidiga reflexer förvränger ljudet - i synnerhet hos tät musik. Förvrängningen är ej lika framträdande vid långsamt tal eller gles musik. Inte ovanligt i vanliga lyssningsrum.
Rummet och nedsatt hörsel ger ytterligare förvrängning av upplevt ljud.
Åldersnedsatt hörsel ger förvrängning av upplevt ljud. Ytterligare ökad ljudförvrängning av starka/tidiga reflexer, diskanten minskar, separeringen av enskilda ljud minskar - mm
Förvärvad överkänslighet för vissa frekvenser - hyperakusis. Ökar ljudförvrängningen med ökande starka/tidiga reflexer. Hyperakusis är vanligt och ofta ej medvetet.
Befäst hörselskada vid vissa frekvenser ökar känsligheten för ljudförvrängning av starka/tidiga reflexer.
Minskning av rummets ljudförvrängning kan ske genom att öka direktljudet relativt reflexerna.
Siegfried Linkwitz på sin ålders höst placerade högtalare närmare lyssningspositionen.
JM
Goldfinger skrev:Rum med ofördelaktig akustik ger sameness helt enkelt, fonogrammen låter mer lika varandra i kvalitet gentemot ett rum med fördelaktig akustik.
Det är rummets egenskaper som bidrar med egenljud i olika grad.
Tänker på min barndom när jag i halvöppen planlösning skulle överrösta syrrans dubbeldäckare med min egen av samma storlek, det kunde vara Carola mot Pernilla i ett sammelsurium av dist minns jag, men då är vi inne på ämnet överhörning och således off-topic.
Bill50x skrev:Om musiken låter sämre på en miljonanläggning än en köksradio är det inte musiken som är dåligt inspelad/mixad/mastrad utan miljonanläggningen som är kass.
Hur svårt kan det vara?
Magnuz skrev:Bill50x skrev:Om musiken låter sämre på en miljonanläggning än en köksradio är det inte musiken som är dåligt inspelad/mixad/mastrad utan miljonanläggningen som är kass.
Hur svårt kan det vara?
Nja, det finns faktiskt vissa saker som en bra anläggning ”förvärrar” och en sådan är lågfrekvent skräp. Det finns förvånansvärt många inspelningar med lågfrekvent buller som blir störande i en anläggning som återger hela registret men som inte hörs i en köksradio. Som tur är går det ju att eq:a bort eländet.
Goldfinger skrev:Med lågrekvent buller, menar du brister i akustiken i inspelningslokalen eller nåt annat som tillförts vid produceringsprocessen till färdig media?
Magnuz skrev:Goldfinger skrev:Med lågrekvent buller, menar du brister i akustiken i inspelningslokalen eller nåt annat som tillförts vid produceringsprocessen till färdig media?
Oftast är det väl ventilationssystem och liknande tänker jag. Det finns en hel del inspelningar av klassisk musik med det här problemet.
JM skrev:MoonMartin skrev:Köp en Umik, ladda ned REW och kolla själv. Om inte annat klappa händerna hårt lite överallt i rummet.
Hur tänker du att Umik/REW kan ge användbar information hur HenrikTornquist upplever ljudförvrängningen?
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster