Upplevd distorsion

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Upplevd distorsion

Inläggav HenrikTornquist » 2025-08-08 09:29

Kanske en dum fråga, men jag ställer den ändå. Att olika anläggningar tar fram olika saker i skivorna är väl erkänt. Att bättre anläggningar avslöjar både bra och dåliga inspelningar tydligare än sämre anläggningar.

Frågan är om bättre och sämre rum gör samma sak? Jag vill inte påstå att mitt rum är bra, även om det är bättre än tidigare, men jag tycker mig höra skillnader på skivorna på ett annat sätt nu när det är bättre dämpat. Tyvärr upplever jag många skivor som kraftigt distorderade, vilket gör dem mindre roliga att lyssna på.

Är det min hörsel som spökar, eller finns det belägg för teorin att bättre rum är mer avslöjande, på samma sätt som bättre anläggningar?
Senast redigerad av HenrikTornquist 2025-08-14 23:46, redigerad totalt 1 gång.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Upplevd distortion

Inläggav Max_Headroom » 2025-08-08 09:44

Jag skulle nog påstå att skillnanden mellan olika rum är större än mellan olika anläggningar. Vädligt grove räknat, men du förstår nog poängen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2025-08-08 09:55

Jag förstår hur du menar, tror jag. Men även om det är stor skillnad mellan olika rum, kan skillnaden ta sig sådana uttryck som att skivan upplevs som mer distorderande trots bättre rum? Då är det ju ett tveeggat svärd att skapa bättre rum.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-08 11:21

Typiska populärmusikinspelningar låter nästan alltid mer eller mindre orent (framförallt p.g.a. alla läskiga effektburkar/-pluggar som använts). Gräv fram några fonogram från Sheffield Lab med artister som Michael Ruff eller Pat Coil om du vill kontrollera anläggningen/hörseln.

Annars finns även en hel del renljudande inspelningar av jazz och klassiskt på bolag som t.ex. Reference Recordings och Telarc.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2025-08-08 11:56

Det hjälper ju inte mycket om inspelningen är jättefin om muzaken får klockorna att stanna...

Se till at ha rum och högtalare så bra du kan, i det hus/lägenhet du råkar ha + förstärkre som är stor nog så att den inte klipper. Då är typ 95% av jobbet gjort, med det du kan påverka.
Resten ger så små skillnader att det blir mer som "kul grej" att hålla på med, men dålig utväxling på insatta pengar så att säge.

Inspelningarna av musiken kan vi inte ändra på, men en del kan ju raskt och enkelt EQas. Är man hard core kan man mastra om skivan, men det tycker jag är för jobbigt, så det blir inte av.
Sedan finns de som lyssnar på musik för inspelningen, inte för att musiken är bra (för det är den ofta inte). Så höll jag också på en kort period på 90-talet. Men jag tillfrisknade tack vare punken.

Kan inskjuta att nästan inget av den musik jag lyssnar på någonsin har framförts, utan det är multikanalinspelningar i studio och det är inte ens säkert att alla spår är inspelade i samma studio. Men det spelar mindre roll. Följ mitt tips om rum och högtalare, så är du på rätt spår.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-08 12:38

För att kontrollera anläggningen (och som i det här fallet även hörseln) bör man alltid utnyttja tekniskt framstående fonogram.

Vilken musik som man sedan föredrar att avnjuta är en helt annan sak.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2025-08-08 13:51

Jag vet inte om jag var otydlig i min frågeställning. Det som alltid låtit bra låter fortfarande bra. Somligt låter bättre. Men det som tidigare låtit tveksamt eller dåligt, det låter ofta sämre nu. Frågan är om det bättre rummet tar fram det dåliga mer än det sämre rummet. De fysiska apparaterna är desamma som tidigare.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-08-08 14:03

Sheffield Labs har ju producerat lite olika skivor

Nu vet jag inte om allt håller samma höga klass som Ruff men genomgående verkar de ha bra ljud.

https://www.discogs.com/label/93546-She ... Lab?page=1

https://open.spotify.com/playlist/3lveB ... def501478d

Thelma Houston är ju lite mer "pepp" musik tex :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-08 16:27

HenrikTornquist skrev:Jag vet inte om jag var otydlig i min frågeställning. Det som alltid låtit bra låter fortfarande bra. Somligt låter bättre. Men det som tidigare låtit tveksamt eller dåligt, det låter ofta sämre nu. Frågan är om det bättre rummet tar fram det dåliga mer än det sämre rummet. De fysiska apparaterna är desamma som tidigare.

Min erfarenhet är att allt låter bättre på en bra anläggning, men att skillnaderna mellan bra och dåliga inspelningar ökar. Detta kan av vissa lyssnare tolkas som att de dåliga inspelningarna låter sämre än tidigare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-08-08 22:08

I-or skrev:Min erfarenhet är att allt låter bättre på en bra anläggning, men att skillnaderna mellan bra och dåliga inspelningar ökar. Detta kan av vissa lyssnare tolkas som att de dåliga inspelningarna låter sämre än tidigare.

Jo, jag har ofta undrat över kommentarerna över "dåliga" inspelningar på "bättre" anläggningar. Ärligt talat har jag svårt att tro att en viss (förmodat dålig) inspelning låter sämre på en en bra anläggning än på en dålig anläggning. Är detta fallet är den braiga anläggningen inte speciellt bra utan rentav dålig.

Om man tycker att "de allra flesta av mina album låter bättre på en dålig anläggning för 25 tusen än på en superhifiduper-anläggning för 1 miljon". Ja vad ska man dra för slutsats av detta? En snygg produktion av lite mäss-jazz låter ju skitbra på en köksradio även om den naturligtvis låter riktigt superskitbra på en dyr och kompetent anläggning.

Vad kan man dra för slutsats av detta? Jo, att inspelning och efterproduktion, inklusive mix/master, är oändligt mycket viktigare än vilken anläggning man spelar upp det hela på.

Om musiken låter sämre på en miljonanläggning än en köksradio är det inte musiken som är dåligt inspelad/mixad/mastrad utan miljonanläggningen som är kass.

Hur svårt kan det vara?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

JM

Inläggav JM » 2025-08-09 09:38

Med högupplösande anläggning typ Quad upplevs fler detaljer. Nyanserna i ljudet är mer framträdande oberoende av distorsion eller ej i ekofrittrum.

Upplevd distorsion kan minskas hos normalhörande i ekofrittrum.
1. Med ökande volym över 85 dB.
2. Tät musik.

Rummet kan ge upplevd förvrängning av upplevt ljud hos normalhörande i subekozonen.
Starka och/eller tidiga reflexer förvränger ljudet - i synnerhet hos tät musik. Förvrängningen är ej lika framträdande vid långsamt tal eller gles musik. Inte ovanligt i vanliga lyssningsrum.

Rummet och nedsatt hörsel ger ytterligare förvrängning av upplevt ljud.
Åldersnedsatt hörsel ger förvrängning av upplevt ljud. Ytterligare ökad ljudförvrängning av starka/tidiga reflexer, diskanten minskar, separeringen av enskilda ljud minskar - mm
Förvärvad överkänslighet för vissa frekvenser - hyperakusis. Ökar ljudförvrängningen med ökande starka/tidiga reflexer. Hyperakusis är vanligt och ofta ej medvetet.
Befäst hörselskada vid vissa frekvenser ökar känsligheten för ljudförvrängning av starka/tidiga reflexer.

Minskning av rummets ljudförvrängning kan ske genom att öka direktljudet relativt reflexerna.
Siegfried Linkwitz på sin ålders höst placerade högtalare närmare lyssningspositionen.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-08-09 10:23

Köp en Umik, ladda ned REW och kolla själv. Om inte annat klappa händerna hårt lite överallt i rummet.

JM

Inläggav JM » 2025-08-09 14:18

MoonMartin skrev:Köp en Umik, ladda ned REW och kolla själv. Om inte annat klappa händerna hårt lite överallt i rummet.

Hur tänker du att Umik/REW kan ge användbar information hur HenrikTornquist upplever ljudförvrängningen?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-08-09 14:54

Mitt råd är, byt högtalare så kommer skivsamlingen bli trevligare.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2025-08-09 17:53

distad skrev:Mitt råd är, byt högtalare så kommer skivsamlingen bli trevligare.

Byt till vad? Jag är rätt nöjd med mina pi60.

Användarvisningsbild
E

Re: Upplevd distorsion

Inläggav E » 2025-08-09 18:14

Ämnet lider av distorsion i rubriken. (En oförvrängd svenska ger en inre
tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar … Nåja.)

Nu lider det dessutom av litet trams från undertecknad. :oops:

I-or skrev:Min erfarenhet är att allt låter bättre på en bra anläggning, men att skillnaderna mellan bra och dåliga inspelningar ökar. Detta kan av vissa lyssnare tolkas som att de dåliga inspelningarna låter sämre än tidigare.

Det bästa är nog en kass anläggning i ett kasst rum. Då menar jag inte
nödvändigtvis en köksradio, eftersom dessa kan vara effektiva vad
beträffar att undvika ful rumsakustik. Nej, fläska på med hela registret
i en uppställning som framhäver det kassa rummet (att man bör ge
faderulingen i moderna ekvalisatorer behöver jag väl inte nämna).

MoonMartin skrev:Köp en Umik, ladda ned REW och kolla själv. Om inte annat klappa händerna hårt lite överallt i rummet.

Se bara till att dra för gardinerna för att slippa utpressningsförsök
från de smygfilmare vilka har fångat hur du går omkring och klappar.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-08-09 22:50

HenrikTornquist skrev:
distad skrev:Mitt råd är, byt högtalare så kommer skivsamlingen bli trevligare.

Byt till vad? Jag är rätt nöjd med mina pi60.

När jag läser första inlägget får jag inte intrycket att du är rätt nöjd. Lyssna runt, låt det ta tid och se vad du upptäcker. Finns kanske någon i din närhet som har något intressant Men är du nöjd så är ju tråden ganska onödig utan då får du stå ut med "många skivor som kraftigt distorderade"
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2025-08-09 23:48

Rum med ofördelaktig akustik ger sameness helt enkelt, fonogrammen låter mer lika varandra i kvalitet gentemot ett rum med fördelaktig akustik.
Det är rummets egenskaper som bidrar med egenljud i olika grad.
Tänker på min barndom när jag i halvöppen planlösning skulle överrösta syrrans dubbeldäckare med min egen av samma storlek, det kunde vara Carola mot Pernilla i ett sammelsurium av dist minns jag, men då är vi inne på ämnet överhörning och således off-topic.

JM

Inläggav JM » 2025-08-10 07:54

Möjligen blir det lättare att förstå dina problem om du beskriver o ritar upp ditt lyssningsrum med lyssningsposition o högtalarplacering samt uppskattade mått.

Om jag förstår dig rätt har du mycket bra anläggning och tillgång till mycket bra inspelningar.
Min gissning som läkare är att dina problem är relaterade till din hörsel. Med försämrad hörsel blir rummet allt mer störande.

1 Uteslut vaxproppar. Revaxör att bra. Pilla inte för mycket med tops. Stimulerar till ökad vaxproduktion.

Kvarstår problemen efter vaxproppar uteslutits?
2 Gör som Siegfried Linkwitz placera högtalarna ngn meter från väggen i en liksidig triangel på typ 2,5 m med lyssningspositionen i tredje hörnet. Ökar direktljudet o minskar reflexerna. Om bättre ljudperception kan det vara tecken på hörselskada.
3 Ladda ner en tongenerator. Svep långsamt genom frekvensbandet med med relativt hög ljudnivå på 80-85 dB. Upprepa svepningen några gånger. Om någon frekvens är mer framträdande eller tom mer störande finns risk att du en lokal skada förenlig med hyperakusis. Öka inte ljudnivån över 85 dB för att testa hur höga frekvenser du hör. Lätt att skapa permanenta hörselskador. Vårdcentralens hörseltest sker vid ca 65 dB.

Var inte vaxproppar problemet bör du boka tid på vårdcentralen för hörselutredning.

JM

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2025-08-10 15:59

JM skrev:Med högupplösande anläggning typ Quad upplevs fler detaljer. Nyanserna i ljudet är mer framträdande oberoende av distorsion eller ej i ekofrittrum.

Upplevd distorsion kan minskas hos normalhörande i ekofrittrum.
1. Med ökande volym över 85 dB.
2. Tät musik.

Rummet kan ge upplevd förvrängning av upplevt ljud hos normalhörande i subekozonen.
Starka och/eller tidiga reflexer förvränger ljudet - i synnerhet hos tät musik. Förvrängningen är ej lika framträdande vid långsamt tal eller gles musik. Inte ovanligt i vanliga lyssningsrum.

Rummet och nedsatt hörsel ger ytterligare förvrängning av upplevt ljud.
Åldersnedsatt hörsel ger förvrängning av upplevt ljud. Ytterligare ökad ljudförvrängning av starka/tidiga reflexer, diskanten minskar, separeringen av enskilda ljud minskar - mm
Förvärvad överkänslighet för vissa frekvenser - hyperakusis. Ökar ljudförvrängningen med ökande starka/tidiga reflexer. Hyperakusis är vanligt och ofta ej medvetet.
Befäst hörselskada vid vissa frekvenser ökar känsligheten för ljudförvrängning av starka/tidiga reflexer.

Minskning av rummets ljudförvrängning kan ske genom att öka direktljudet relativt reflexerna.
Siegfried Linkwitz på sin ålders höst placerade högtalare närmare lyssningspositionen.

JM

Att min hörsel blivit sämre med åren upplever jag tydligt, men det är svårt att beskriva hur. Mest är det väl min tinnitus som ökat, och som triggas av vissa saker. Köra bil på grov asfalt ger ofta en vobblande och förstärkande effekt på tinnitusen.

Jag ska, i sinom tid, försöka komma till rätta med reflexerna.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2025-08-10 16:00

Mätande står inte på agendan, det har jag avhandlat i akustiktråden.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2025-08-10 16:01

Goldfinger skrev:Rum med ofördelaktig akustik ger sameness helt enkelt, fonogrammen låter mer lika varandra i kvalitet gentemot ett rum med fördelaktig akustik.
Det är rummets egenskaper som bidrar med egenljud i olika grad.
Tänker på min barndom när jag i halvöppen planlösning skulle överrösta syrrans dubbeldäckare med min egen av samma storlek, det kunde vara Carola mot Pernilla i ett sammelsurium av dist minns jag, men då är vi inne på ämnet överhörning och således off-topic.

Akustiken är bättre nu än den varit tidigare, skulle jag tro.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2025-08-11 22:36

Bill50x skrev:Om musiken låter sämre på en miljonanläggning än en köksradio är det inte musiken som är dåligt inspelad/mixad/mastrad utan miljonanläggningen som är kass.

Hur svårt kan det vara?

Nja, det finns faktiskt vissa saker som en bra anläggning ”förvärrar” och en sådan är lågfrekvent skräp. Det finns förvånansvärt många inspelningar med lågfrekvent buller som blir störande i en anläggning som återger hela registret men som inte hörs i en köksradio. Som tur är går det ju att eq:a bort eländet.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2025-08-12 17:23

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:Om musiken låter sämre på en miljonanläggning än en köksradio är det inte musiken som är dåligt inspelad/mixad/mastrad utan miljonanläggningen som är kass.

Hur svårt kan det vara?

Nja, det finns faktiskt vissa saker som en bra anläggning ”förvärrar” och en sådan är lågfrekvent skräp. Det finns förvånansvärt många inspelningar med lågfrekvent buller som blir störande i en anläggning som återger hela registret men som inte hörs i en köksradio. Som tur är går det ju att eq:a bort eländet.

Med lågrekvent buller, menar du brister i akustiken i inspelningslokalen eller nåt annat som tillförts vid produceringsprocessen till färdig media?

Användarvisningsbild
E

Re: Upplevd distorSion

Inläggav E » 2025-08-12 17:44

En miljonanläggning bör väl kunna inrymma möjligheter till ekvalisering,
exempelvis subsoniskt filter för icke perfekta fonogram.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2025-08-13 08:34

Goldfinger skrev:Med lågrekvent buller, menar du brister i akustiken i inspelningslokalen eller nåt annat som tillförts vid produceringsprocessen till färdig media?

Oftast är det väl ventilationssystem och liknande tänker jag. Det finns en hel del inspelningar av klassisk musik med det här problemet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-08-13 17:07

Magnuz skrev:
Goldfinger skrev:Med lågrekvent buller, menar du brister i akustiken i inspelningslokalen eller nåt annat som tillförts vid produceringsprocessen till färdig media?

Oftast är det väl ventilationssystem och liknande tänker jag. Det finns en hel del inspelningar av klassisk musik med det här problemet.

Ja, och tyvärr kan man ibland höra t.ex. jordbrum (50/60/100/120 Hz) på studioinspelningar. Två av mina favoritartister, Björk och Eva Dahlgren har tidvis släppt låtar med helt horribel ljudkvalitet.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
E

Re: Upplevd distorSSSion

Inläggav E » 2025-08-13 17:41

Minskar man inte ventilationen rejält i tysta passager på konserthus?

Jag tycker att störnivån är onödigt hög där jag brukar gå.

Man borde ha en väl tilltagen kapacitet och köra full ventilation före
konsert samt i pausen i stället, tycker jag nog.
(Brukar vara ~25 min paus.)

Mvh E*

Användarvisningsbild
E

Re: Upplevd distorSSSion

Inläggav E » 2025-08-13 17:49

PS. Jordbrum borde väl Aud I-or filbolaget kunna tvätta bort?
.(Ha! Märket mådde bra av tvenne inskjutna "hair space".)

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-08-13 23:28

JM skrev:

Hur tänker du att Umik/REW kan ge användbar information hur HenrikTornquist upplever ljudförvrängningen?
JM

Oroa dig inte för det. Jag gav två goda råd. Han kan välja att ignorera och använda startpistol i stället.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi