Hej!
Jag köpet ett Rotel RB-1552 steg begagnat. Tyvärr visar det sig att det är ett högt brus på båda kanalerna som är konstant.
Jag har pratat lite med säljaren och han säger att det mest troligt är "bias" som är för högt och därför brusar den. Och det kan han fixa åt mig.
Men då måste jag åka långvägars fram och tillbaka ett par varv för att både lämna och hämta steget... Så jag klurar på om detta är något jag kan göra själv men behöver då få tag på servicemanualen till Rotel RB-1552 (INTE MKII). Är det någon av er som råkar ha den, eller vet var jag kan hitta den? Har spenderat en ganska bra stund hos farbror Google utan att det burit frukt.
Jag fick tipset av Fonzeka via IRC att mäta utgångarna och där kan jag mäta:
Växel: 0.03V
Lik: 1.8V
1.8V känns lite högt men förra ägaren säger att likspänning påverkar bara baselementet och det ska mer till än 1.8V för att förstöra det. Om detta är sant eller ej är för mig en bra fråga, men han känns kunnig och pålitlig.
Jag kan tillägga att jag har testat flera olika uttag här hemma på olika faser. Jag har testat 3 olika högtalare och det är precis lika brusigt oavsett vad jag provar.
Steget brusar även om det bara är ström och högtalare anslutna, alltså ingen in-signal eller något sådant anslutet. När man slår på strömmen så hörs ett ganska starkt "pop" ljud följt av brus.
Utöver bruset så spelar detta steget brallorna av min Yamaha A-S801 så det är ju skoj och jag känner att det nu låter väldigt mycket som jag vill, med undantag för bruset.