Rotel RB-1552 Servicemanual

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
smorgar

Rotel RB-1552 Servicemanual

Inläggav smorgar » 2025-08-21 18:13

Hej!

Jag köpet ett Rotel RB-1552 steg begagnat. Tyvärr visar det sig att det är ett högt brus på båda kanalerna som är konstant.
Jag har pratat lite med säljaren och han säger att det mest troligt är "bias" som är för högt och därför brusar den. Och det kan han fixa åt mig.

Men då måste jag åka långvägars fram och tillbaka ett par varv för att både lämna och hämta steget... Så jag klurar på om detta är något jag kan göra själv men behöver då få tag på servicemanualen till Rotel RB-1552 (INTE MKII). Är det någon av er som råkar ha den, eller vet var jag kan hitta den? Har spenderat en ganska bra stund hos farbror Google utan att det burit frukt.

Jag fick tipset av Fonzeka via IRC att mäta utgångarna och där kan jag mäta:
Växel: 0.03V
Lik: 1.8V

1.8V känns lite högt men förra ägaren säger att likspänning påverkar bara baselementet och det ska mer till än 1.8V för att förstöra det. Om detta är sant eller ej är för mig en bra fråga, men han känns kunnig och pålitlig.

Jag kan tillägga att jag har testat flera olika uttag här hemma på olika faser. Jag har testat 3 olika högtalare och det är precis lika brusigt oavsett vad jag provar.
Steget brusar även om det bara är ström och högtalare anslutna, alltså ingen in-signal eller något sådant anslutet. När man slår på strömmen så hörs ett ganska starkt "pop" ljud följt av brus.
Utöver bruset så spelar detta steget brallorna av min Yamaha A-S801 så det är ju skoj och jag känner att det nu låter väldigt mycket som jag vill, med undantag för bruset.

Illuwatar

Re: Rotel RB-1552 Servicemanual

Inläggav Illuwatar » 2025-08-22 07:56

1.8V DC på högtalarutgången låter mycket - det borde vara nere i mV-området. Jag kollade på Hifiengine.com, men där fanns bara användar-manualen. Tyvärr ingen servicemanual. Dock är DC-offset och bias två olika inställningar. De brukar kunna justeras separat såvida inte slutsteget har något auto/servo-jox som sköter detta.

nijo

Inläggav nijo » 2025-08-22 08:50

smorgar skrev:Hej!

1.8V känns lite högt men förra ägaren säger att likspänning påverkar bara baselementet och det ska mer till än 1.8V för att förstöra det. Om detta är sant eller ej är för mig en bra fråga, men han känns kunnig och pålitlig.

Nu har jag ingen aning om det är ett vanligt klass A/B steg men om det brusar och du verkligen har 1,8 V DC på utgången så känns det inte riktigt friskt. Vet du inte riktigt vad du gör försök få till ett återköp. Titta på servicemanual på tidigare generations Rotel så,får du nog en fingervisning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-08-22 09:26

Rotel ändrar väldigt lite mellan olika generationer. RB-980, 981, 1070 och 1552 verkar vara väldigt lika förutom exteriören. Servicemanualerna för dem anger DC 4-10 mV beroende på modell.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-08-22 10:08

Tack för er input, ju mer kött på benen jag har desto bättre så att säga!

Steget såldes som nyskick men efter att problematiken dök upp och ett samtal med säljaren ägde rum så kröp det fram att den har varit inne på service då han hade upplevt något svagt missljud. Detta skulle då ha åtgärdats av butiken där steget köptes.
Min tanke var ju då att så kan det ju vara ibland, allt kan vara måndags-ex även om man testar rigoröst innan det skeppas till kund.

Men igår öppnade jag botten på stärkaren för det finns en lucka där. Det var mest av ren nyfikenhet för att se om det är något uppenbart fel som jag själv kan åtgärda...
Det visade sig då att väldigt mycket har lötts i den. T.ex. så har alla mosfests som sitter monterade mot de stora kylarna samtliga lötts om. Säkert inget fel på lödningarna rent funktionellt, och heller inte vad jag kan se vid nära inspektion (har sån lampa med inbyggt förstoringsglas) men det ser ju inte snyggt ut. Och det är ganska långt ifrån "nyskick" som det angavs av säljaren. Sen hittade jag två motstånd som är fastbuntade på transformatorn. Hittade efter det ställen på moderkortet där just dessa komponenter saknas...

Känns riktigt trist och jag hoppas att säljaren är medgörlig och tar tillbaka den. Vi får se, men mest troligt så har jag köpt grisen i säcken.

Här finns några dåliga bilder på lödningarna om man är nyfiken:
https://imgur.com/a/r-teln-tSLPLup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-08-22 10:26

Sitter det Mosfets i den? Är det så i original?

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-08-22 10:44

RogerGustavsson skrev:Sitter det Mosfets i den? Är det så i original?

Det kanske inte heter så... Men dom 3-benta svarta komponenterna som sitter monterade på de stora kylarna...

{41B4BB65-8C25-4C87-B45A-33DD39606DDA}.png
{41B4BB65-8C25-4C87-B45A-33DD39606DDA}.png (646.56 KiB) Visad 199 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-08-22 11:04

Kan du se om det är dessa som sitter där?

Bild

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-08-22 11:11

Japp det är det!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-08-22 11:27

Då är det inga Mosfet... Du skulle kunna jämföra med den tidigare versionen RB-1070.

https://user.faktiskt.io/RogerGustavsso ... pwr-sm.pdf

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-08-22 15:14

RogerGustavsson skrev:Då är det inga Mosfet... Du skulle kunna jämföra med den tidigare versionen RB-1070.

https://user.faktiskt.io/RogerGustavsso ... pwr-sm.pdf

Jag har inte undersökt detta jättenoga ännu men det där ser riktigt lovande ut! Stort tack för detta!

Jag får se om jag lyckas lämna tillbaka steget eller om det blir så att jag tar en resa och lär mig lite mer om detta genom att själv reparera det. Oavsett så beställde jag precis ett nytt steg från min lokala handlare hifikällarn! Mycket trevlig och bra kontakt där, bra pris och snabba ryck då det sägs vara på plats på måndag senast tisdag.

Hur jag ska överleva helgen när jag går och läntar efter det nya steget är en bra fråga. Men vi gör så att jag och sambon sticker iväg till Akkelis för att avnjuta lite hifi :)

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2025-08-22 18:12

smorgar skrev:Jag fick tipset av Fonzeka via IRC att mäta utgångarna och där kan jag mäta:

Det får max vara 50mV offset så 1,8V ut då är det definitivt något fel o det kan även vara därför det brusar, tänk att vid 1,8V ut o med tex 4 ohm högtalare blir det 0,8W konstant till basen.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-08-23 10:10

imac skrev:
smorgar skrev:Jag fick tipset av Fonzeka via IRC att mäta utgångarna och där kan jag mäta:

Det får max vara 50mV offset så 1,8V ut då är det definitivt något fel o det kan även vara därför det brusar, tänk att vid 1,8V ut o med tex 4 ohm högtalare blir det 0,8W konstant till basen.

Bra att känna till, du menar alltså att jag skulle kunna mäta allt från 0mV till 50mV och det är inom ramen för vad som är okej?
Jag tänker att med +1.8V så kommer ju baskonen ligga utfälld konstant, eller?

Jag försöker tänka lite kring bias som säljaren säger är orsaken till detta. Vad jag har läst mig till så kan ju bias sticka iväg över åren eller att ena kanalen smyger iväg och blir skev i jämförelse med den andra. Men vad jag läst så handlar det om att jutera mV upp eller ner och inte V. Jag med min minimala kunskap och ingen erfarenhet skulle vilja påstå att 1.8V är inget som bias har med att göra utan där gör man väl bara mindre justeringar? Om värdet har krupit iväg till 1.8V så måste ju något annat vara fel. Eller tänker/gissar jag helt galet?

nijo

Inläggav nijo » 2025-08-23 11:14

DC spänningen på utgången och bias är olika saker. Har du läst service manualen på någon av de tidigare modellerna? Men ja, om det är 1,8 V DC på utgången så kommer konen ligga förskjuten.

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2025-08-23 11:22

Ja, mellan 0 till +-50mV är vad man kan förväntas vara normalt, detta är alltså DC offset som du mäter på högtalarutgången, har inget att göra med bias/tomgångsström som du mäter över slutstegstrissorna.

Du kommer att se att basen hoppar ut/in när du slår på steget, ja.

Vissa slutsteg kan man sätta DC offseten men tror nog att i detta fall är något fel på det iom bruset, om det är samma på båda kanaler så kan man börja med att mäta upp spänningar.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-08-23 11:43

Båda kanalerna har detta problem men det är aningens mer påtagligt i vänster kanal.

När jag har beskrivit hur bruset låter så kan man säga att det är som white noise som svänger en liten liten aning i frekvens upp och ner. Samtidigt hör man ett svagt knaster och lite svaga pop-ljud. Detta har jag fått höra från två elektriker jag känner som har en del erfarenhet av ljudsystem att det är nästan helt säkert dålig kondning. Det är så en läckande kondning låter och just det knaster/sprak och lite pop-ljud tyder just på kondning. Men så länge man faktiskt inte mäter något så är detta rena spekulationer och gissningar, möjligtvis kvalificerade gissningar men ändå gissningar.

Det jag försöker utröna först och främst är om detta har med bias att göra eller inte. Är det bias så är det förmodligen ganska lätt att åtgärda, men är det kondning eller något annat så är det en helt annan resa man får göra.
Men som sagt så är min uppfattnig av bias-justering att man justerar lite smått i mV-området och inte i Volt-området. Jag är rädd att börja skruva på bias och testa den vägen utan att veta säkert då det kan vara trixigt att få till inställningen som den ska vara igen. Som jag har förstått det så är det bästa om man har ett oscilloskop för denna justering men det går väl att få till det ganska bra med en multimeter också verkar det som. Men jag vill inte börja skruva i halvt i blindo i förhoppning om att det är bias men att istället för att rätta till felet skapa mer problem.

Men problemet börjar ganska mycket luta åt att detta inte är ett biasproblem utan kondning och/eller annat. Ju fler jag frågar ju mer tyder det inte på att det är bias...

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-08-23 18:56

Nu flip-floppar jag lite här...

Jag fick en skum magkänsla av att det kanske kan vara så att förra ägaren, eller vem det nu är har varit och donat med försteget också som är ett RC-1590MKII. Så jag öppnade det för inspektion och hittade något som jag inte riktigt kommer till rätsida med. Det saknas en komponent på ett ställe som är märkt med L500 (alltså på kretskortet, inte på komponenten), men jag vet inte vad denna typen av komponent är och om den kanske plockades bort i senare revisioner. Jag ser att det finns lite fingeravtryck på insidan och några skrapmärken på bottenplåten som jag rent gissar att så skulle inte Rotel lämna ifrån sig saker.

Jag har googlat på bilder från insidan av RC-1590MKII och har hittat att det verkar finnas 2-3 olika varianter av samma maskin, förmodligen för olika marknader.
Vet någon av er vad denna komponent är? Ursäkta den dåliga bilden men jag fick ta den bästa jag kunde hitta på nätet då min maskin saknar komponenten. Komponenten är märkt med röd pil.
bild1.png
bild1.png (1.5 MiB) Visad 61 gånger

Såhär ser det ut i min:
bild2_.png
bild2_.png (522.96 KiB) Visad 61 gånger

All hjälp uppskattas!

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-08-23 19:21

Efter lite mer inspektion så inser jag att det är inte bara denna okända komponent som saknas utan flera andra runt om.

Det ser ut såhär:
bild2(1).jpg
bild2(1).jpg (1.87 MiB) Visad 60 gånger

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-08-24 13:11

Den större komponenten som saknas har jag identifierat som en spole på ferritkärna, vad de övriga komponenterna är för något är omöjligt att avgöra med den lågupplösta bilden. Har mailat till Septon för att kolla läget gällande detta.
Det kan ju vara så att referensbilden jag har hittat är Rev. A och min är Rev. B så då kan man ha gjort om något och manuellt plockat bort komponenterna. Vi får se vad dom svarar...

Jag har märkt att försteget surrar lite när man slår på strömmen. Jag försökte lyssna var surret kom ifrån och råkade komma åt toppen av försteget med min öronsnibb/lob som började vibrera. Samma fenomen uppstår även om strömmen till försteget är avslagen men att kabeln sitter i. Fenomenet uppstår så fort strömkabeln är kopplad till försteget. Detta gjorde mig såklart lite fundersam... Jag märkte även att om jag lägger handen på så kan jag känna att enheten vibrerar och vibrationerna pulserar lite smått i frekvens.

Tog då en annan integrerad stärkare jag har ståendes och gjorde samma test med öronsnibben och precis som på Rotelförsteget så vibrerar min öronsnibb/lob... Märkligt.
Jag tog då och stoppade in Rotelsteget i ett ensamt vägguttag och mätte från jorden i uttaget till en skruv på chassit och mätte då upp 200V. Jag gjorde samma test med den integrerade stärkaren jag har ståendes och den mäter 70V mellan väggens jord och chassiskruv. Varken Roteln eller den integrerade Yamahan har jord, så det innebär väl då att jag har ström påslaget på min jord, annars borde det mätt kanske någon mV eller helst gärna noll och ingenting.
Har jag elfel här hemma? Är det detta som spökar tro?

Återgå till Teknikforum