Bygga trevägare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-28 22:04

jo dom verkar som sagt intressanta dom där discovery. Synd bara att 6,5" basarna inte riktigt kan mäta sig med seas för samma pris.
Det skär sig ju med det visuella att inte ha samma elementutseende på basen.. :)
Undra hur Monacors kolfiberbasar står sig. De borde ju passa utseendemässigt om inte annat.

edit: den nya från peerless borde ju också se någotsånär lik ut http://www.tymphany.com/830990
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-29 21:58

undra hur wavecors element skulle vara. Ganska användbara T/S plus att de har kortslutningsringar och generös ventilering av magnetsystemet. Men lite lite xmax på 6,5" bara. Men för delning vid 80hz borde det ju fungera.

http://www.wavecor.com/html/wf168wa01_02.html
http://www.wavecor.com/html/wf160wa02.html
http://www.wavecor.com/html/wf118wa01_02.html
http://www.wavecor.com/html/wf110wa02.html
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-30 10:18

en annan till trevägare är att göra en mindre variant av Meridian dsp8000

Bild

om man siktar på en höjd på 1m och djup runt 30cm. 5 tums mellanreg och dubbla åttor i basen. I det fallet bör basen delas rätt lågt 100hz ungefär.

Har funderat på visaton (överdelen blir då liknande 9laeh) men andra element finns det ju också. pK kunde ju vara en bra utgångspunkt också. Nu verkar det tveksamt att ekonomin kommer tillåta pK så de elementen är nog att utesluta för min del isf..

edit: annars tycker jag det är en trevlig design på en trevägare det där.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-30 10:37

Jag siktar på att göra 3-vägaren konverterabar mellan delad system med delning 80hz och "ihopsatt" med delning runt 300hz.

Basdelen blir troligen Bremen 10"-are (slutna och aktivt kompenserade i vardera 25L slutna lådor). Problemet är som sagt att baffelbredden på toppen blir större än önskat, åtminstonde om man vill dela vid 300hz eftersom det "tvingar" fram att baselementen måste riktas framåt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-30 11:29

ja stora baselement gör ju att baffelbredden blir lite väl stor. En pyramidlåda är ju ett sätt att få ner bredden för mellanregistret.
Sen finnsdet ju andra alternativ. Tex kan man ju runda hörnen på den övre delen kraftigt. en tia är väl cirka 25cm bred. om baffeln görs ca 26-27 och man kör med 50mm radie på kanten på den övre delen så får ju mellanregget en baffel på ca 17 cm. Plus att du borde få närmast noll diffraktion.
De förra Revelhögtalarna är ju ett exempel på den designen.

Idén om att ha en högtalare som är delad i bas och topplåda tycker jag också är tilltalande. Men ska dom alltid stå på varandra så är det kanske lite meningslöst att dela på dom.

Sen kommer ju frågan om vågfrontsanpassning och fas in i bilden också om man ska vara noga.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-30 11:47

Kraniet skrev:ja stora baselement gör ju att baffelbredden blir lite väl stor. En pyramidlåda är ju ett sätt att få ner bredden för mellanregistret.
Sen finnsdet ju andra alternativ. Tex kan man ju runda hörnen på den övre delen kraftigt. en tia är väl cirka 25cm bred. om baffeln görs ca 26-27 och man kör med 50mm radie på kanten på den övre delen så får ju mellanregget en baffel på ca 17 cm. Plus att du borde få närmast noll diffraktion.
De förra Revelhögtalarna är ju ett exempel på den designen.

Idén om att ha en högtalare som är delad i bas och topplåda tycker jag också är tilltalande. Men ska dom alltid stå på varandra så är det kanske lite meningslöst att dela på dom.
Ja, jag har gjort en sådan högtalare, 1999 med Vifaelement, D27TG45, P17WJ och 830127 med så rundad baffel på toppdelen. Då hade jag aldrig tanken på att köra toppdel för sig och botten för sig, utan vile bara akustiskt avkoppla toppen från den luftpumpande basen :D

Tanken är ju att man skall kunna välja :)

Det var ett hästjobb att få till 50mm avrundning 8O Jag körde med 50mm MDF baffel som var urfräst inuti :lol: :lol: Begreppet stabilt och overkill fick en ny innebörd :roll:

Kraniet skrev:Sen kommer ju frågan om vågfrontsanpassning och fas in i bilden också om man ska vara noga.
Elektronisk delning och sånt planeras in. Filter "is in the process". Baffelstegskompensation kommer tom finnas i det elektroniska filtret :)
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-30 11:51

Wilson audio hade en modell för länge sen med en 6,5" emllan och 12" bas i en lite lägre låda. Hittar inga bilder på den (kommer inte ihåg modellnamnet) men det designen är också rätt snygg. Wilson har ju ett lite mer "brutalare" utseende.

Annars gillar jag nya revel studio 2 också.

Bild

Men som sagt jag håller med om att det känns bättre på nåt sätt att ha valmöjligheten att använda toppdelen separat.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-30 15:40

jag hittade den. Wilson Audio WITT

Bild

ganska fet 8)
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-07 10:01

Ah nu kommer det 8tums discoverybasar också. http://www.scan-speak.dk/woofer.htm (scrolla ner).

5" 4ohm mellanbas med den mindre talspolen och 8" 4ohms bas ger en möjlig känslighet om 90db (om man antar väggnära placering så basstödet är där)
Alternativt cirka 87-88 om man kör 8ohm.

Det knepigaste är att om jag ska lyssna på flickvännen så bör fronthögtalarna spela all bas. Dvs inga separata baslådor. Då blir det genast lite klurigare att lösa. Visserligen säger hon att hon hellre har ett par större högtalare och inga baslådor men jag vet inte. Har nog lite smäckrare lådor personligen.

Har kopplat in den ena sls 10an nu i systemet och det är nästan mycket bas bara från en. Så två stycken är nog tillräckligt. Två tior borde mostsvara 4 8or så det kanske är det man borde sikta in sig på. Iofs har jag ingen EQ (LT) inkopplat så jag vet inte hur mycket nivå som försvinner där..
Har tidigare varit inne just på meridian-varianten av låda. Men skulle det räcka med två åttor i varje låda om man ska eq så man får ner dom till 20hz (med rum/väggstöd)? Beror kanske på elementen förstås.

Är det för stort steg att gå från 4" till 8"? Passar det ihop spridningsmässigt menar jag. Märker man sånt? Vi säger om man antar delning <800hz
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-07 11:26

Räkna med 10-12db LT på SLS10 så inser man att det behövs några stycken..

De där 8" basarna såg trevliga ut, skönt med ordentlig skillnad mellan Xmax och Xmech. Kräver som du nämner en låda i pi60 storlek dock.

8" till 4" är inga problem alls om man delar nere vid 400hz och relativt brant, 18db/oktav. Då kommer 8" elementet inte att göra sig särdeles påmind ens vid 1000hz i mitt tycke och där bör spridningen se likvärdig ut. Över 300hz krävs väl inte så mycket luftpumpningkapacitet att 4" rammlar ihop heller utan där är det mer en fråga om termiskt beteende och effekttålighet. Piotr leta´r som tusan efter en 5"-are som klarar av effekt utan att effektkomprimera alls (hur lätt det nu är) vid hög inneffekt, men utan att spridningen blir begränsad. Det är ju svårt eftersom ju större talspolen är ju bättre beteende termiskt - men sämre spridning. Alla dessa kompromisser.

Där har ju IÖ lyckats bra med sina element men frågan är hur starkt man praktiskt spelar. Jag börjar tro att jag mer är ute efter att kunna spela rent och fullregister snarare än disco för kvarteret och då kanske man borde fundera på om man siktar mot månen men bara tänker ta sig upp i Eifelltornet...

Funderar på följande 3-vägare också (dags att göra något med allt som skräpar):
8"
SEAS MP14RCY
SEAS H989 (specialdiskant som egentligen inte finns)

Lådan blir 70 liter utvändigt.
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-07 12:16

ja jag satt och simulerade lite i lspcad och ser att det behövs en del element. Fast med 40liter volym till sls10 så behövs "bara" 8db boost vid 20hz ungefär (-3db 20hz). Men det behövs åtminstone 3 basar för att kunna få till 100db i lyssningsposition (med rumslyft).
4 discovery åttor just så pass tillräckligt i det fallet. Men utan headroom då. Dvs dom maxar ut sin linjära slaglängd vid det läget. Sls har halva slaglängden kvar. Så man behöver egentligen dubbla antalet åttor utav den sorten.

Frågan är ju hur det blir med disten. Jag menar lådvolymen till en trevägare är ju mer eller mindre fixerad även om man antar fler element.

Men vad det bottnar i är ju trots allt hur högt man spelar. Jag tycker mig kunna spela mer än nog högt nu med ett par eps-1 och en sls10 i hörnet. Nästan så att det blir för mycket ibland (ja speciellt om man ska fråga de andra i hushållet). Har ingen spl-mätare men jag undrar om det ens är 95db i lyssningspos.

Antar man 95db i lyssningspos så verkar 4 åttor räcka mer än väl. Ja tom 100db verkar klaras med nästan halva slaglängden kvar.
Två åttor per låda med cirka 40 liter fungerar bra. 8 db eq vid 20hz q0.7 och -4db vid 65 q1 så har man nästan linjärt till 20hz. klarar 95db i lyssnings pos med ungefär halva slaglängden kvar ungefär. Som sagt.
Vet dock inte hur bra lspcads rumskurva stämmer med verkligheten. Så det är ju mellan tummen och pekfingret. Men som en fingervisning..

Ja jag har ju egentligen alla element till en trevägare med SS 9700, linn kaber 5" bas/mid och sls 10. Men jag vet inte om det går att få till nåt roligt. Jag har ju mina väggnära lådor som jag fortfarande inte gjort nåt med. De passar nämnligen inte så bra in i rummet de lådorna..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-07 12:50

Alla dessa val 8O
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-07 13:23

Mmmm, många olika val finns det.... :roll:

val
Senast redigerad av DVD-ai 2009-10-07 13:32, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-07 13:29

Och Valar finns det en hel hög med också...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-10-18 23:17

phon skrev:
avr7000 skrev:
Jag har kollat och det var en Dynaudio Esotec D260 (som glappar lite ibland).

Du kan ju kolla om det är samma motorsystem, den har samma kåpa bak i alla fall som D28/2.

Mvh

Stefan

Det blir ännu bättre, det är det motorsystemet jag ville ha. :)

Kanske Koppen (lr nån) kan ta med den upp nångång när han är i närheten?

Magnus har fått den nu så du kan hämta den hos honom...

Mvh
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-19 01:26

Ja...hmm...nu är den bara 20 mil från Sthm....kommer upp nästa helg. Ser helt oanvänd ut 8O
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-10-19 03:00

3 vagare ar trevliga. Det blir en oanstrangdhet i basen som ar mycket tilltalande. Och trekvarts diskantpluttar ger mindre energi i 3-4 khz omradet eftersom man delar dar. Da slipper man bumpen vid diskantens egen fs.
Harda material kan arbeta pistoniskt over ett storre omrade en mjuka men kraver mer av filtret.
Aluminium:
Jag har funderat pa aluminium som det perfekta mellanregistermaterialet. Jag gillar Jordan, andra har lovordat Visaton men alu verkar hursomhelst vara i ropet.
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... 100-a.html
Titan:
Visaton har sitt Ti 100. En fyratummare med x-max pa 4mm p-p. Tangband har ett titanelement W4 1337.
Titan har lag kanslighet runt 84 db men ett mycket kontrollerat forlopp inom sitt arbetsomrade.
Om man tar med lp och hp sa blir det dock ganska mycket extra boost i ett mellanreg.
Titan bryter upp kraftigt vid 8-10 khz sa detta maste hanteras.

Ti 100 och Seas 19ff skulle kunna bilda ett radarpar om ti 100 delas ganska skarpt vid 3khz. Dom skulle kunna sitta i en egen portad eller sluten lada pa 5-6 liter. Troligtvis later delning vid 300 hz och slutet battre. Om hogtalaren ar 1m hog och 3 dm djup har vi 25-30 liter kvar till en bra 6,5:a.
Peerless nya Hds 6 ppb har K+T testat och den har lag dist. Hogt fs 52 hz men pp konen tal att belastas. :)
Let forever be

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-19 11:58

jag tycker nog att allt under ca 87 db är för låg känslighet. Jag tror det finns mycket i att vinna med hög känslighet. Inom gränser då förstås. Men jag förstår verkligen inte denna trend i låg känslighet. Allt för att man ska försöka lura ut mer bas ur element som är alldeles för små för att spela bas alls.
Riktiga mellanregister är sällsynt idag verkar det som. Väldigt tråkigt tycker jag.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-19 12:16

Medhåll! Allt under 89db på mellanregistret är verkligen skit...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-10-19 12:20

avr7000 skrev:
Magnus har fått den nu så du kan hämta den hos honom...

Mvh

Tjusigt! :D Tack!

MagnusÖstberg skrev:[Ja...hmm...nu är den bara 20 mil från Sthm....kommer upp nästa helg. Ser helt oanvänd ut

Vi får höras, ingen ko på isen... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-10-19 12:21

Om man använder sig av Visaton 130m som mellanregister då?
Som ett plus skulle man kunna ta hjälp av skrutten då :)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-10-19 12:56

Kraniet skrev:Ah nu kommer det 8tums discoverybasar också. http://www.scan-speak.dk/woofer.htm (scrolla ner).

5" 4ohm mellanbas med den mindre talspolen och 8" 4ohms bas ger en möjlig känslighet om 90db (om man antar väggnära placering så basstödet är där)
Alternativt cirka 87-88 om man kör 8ohm.

Det knepigaste är att om jag ska lyssna på flickvännen så bör fronthögtalarna spela all bas. Dvs inga separata baslådor. Då blir det genast lite klurigare att lösa. Visserligen säger hon att hon hellre har ett par större högtalare och inga baslådor men jag vet inte. Har nog lite smäckrare lådor personligen.

Har kopplat in den ena sls 10an nu i systemet och det är nästan mycket bas bara från en. Så två stycken är nog tillräckligt. Två tior borde mostsvara 4 8or så det kanske är det man borde sikta in sig på. Iofs har jag ingen EQ (LT) inkopplat så jag vet inte hur mycket nivå som försvinner där..
Har tidigare varit inne just på meridian-varianten av låda. Men skulle det räcka med två åttor i varje låda om man ska eq så man får ner dom till 20hz (med rum/väggstöd)? Beror kanske på elementen förstås.

Är det för stort steg att gå från 4" till 8"? Passar det ihop spridningsmässigt menar jag. Märker man sånt? Vi säger om man antar delning <800hz

Jakligt intressanta element fran SS!
11010000

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-22 16:28

Ska jag gå på det som jag har tillgängligt hemma (vilket jag kanske borde) så skulle det bli 9700, linn kaber 5tummare och sls10. Jag har ju redan byggt mina väggnära högtalare för just den elementkombon. Men jag vet som sagt inte om jag ska fortsätta den linjen av möbleringsskäl.
En mer konventionell fyrkantig låda med sidomonterad bas kanske är bättre då. Jag har kikat på lite mer exotiska lösningar med flertalet vinklar och annat men flickvännen verkar föredra mer fyrkantiga lådor. Vilket förstås gör det enklare om än lite tråkigare.. :)
Jag tänkte mig också isåfall att man skulle köra dubbla sls i varje låda. Sittandes rygg i rygg så man får mindre vibrationer i lådan. Hade man kunna sätta den ena ut och in så hade man tjänat lite harmonisk dist också men det kanske kvittar i sammanhanget då man har totalt fyra tior som spelar. 25x35x100cm låda ger att man får cirka 45-50liter till basarna vilket är lagom för LT.
Frågan är bara om femtummaren hänger med basarna eller om det blir en potentiell flaskhals. LTn sätter å andra sidan ner systemkänsligheten lite..

Linn kaber är, för de som inte vet, en femtummare som är väldigt lik vifas p13. Jag är dock osäker på om det är en variant av p13 eller om den är tillverkad för linn av japanska tonegen.. Den har iaf polykon, rätt kraftig kantupphängning och en stor magnet på 10cm. Slaglängden vet jag inte då jag inte ser talspolen men frontplattan på magneten är 5mm och det är 18mm upp till spiderns infästning mot talspolen. Så det borde finnas utrymme för en del slaglängd. Elementet är vidare moddat med en ny dammkåpa. Den förra var en mjukare typ i tyg, numer en hård pvc-variant som jag fick från Nagref.

Delning skulle då bli runt 150-200hz och 2000.

Så det är nog det jag kommer utgå ifrån till att börja med.

I förlängningen skulle jag nog se en WG (med annan diskant kanske) och kanske annat mellanreg.

Tankar?
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-11-12 15:42

ja det är som en process detta.. Jag har nu efter att ha rådfrågat min flickvän kommit fram till hur jag ska bygga.
Jag har ritat flera olika varianter, några med konstiga vinklar ala Wilson audio, andra med runda former som Revel, smala lådor ala NHT osv.. Men min flickvän tycker bäst om rätt okomplicerade former. Ja ni vet, dom där icke-WAF formerna som alla försöker undvika.
Då jag alltid varit tilltalad av Linn Keltik sedan jag först såg den Inte bara utseendet i sig utan även det faktum att den är aktiv.

Bild

Men då jag redan sitter med ett par tiotummare så kikade jag lite på uppslag hur en sådan låda skulle kunna se ut. Jag hittade ATCs Scm50 och gillar den starkt. Då väen flickvännen gillar designen och det faktum att det faktiskt är en rätt bra låddesign ur ett tekniskt perspektiv så får det nog bli så. Det blir dock en baffellösning mer lik Keltik ovan.

Bild

Lådan bli i så fall cirka 27x35x97cm
Diskanten, mellanregister och bas blir som ovan. Dvs 9700, linn kaberbas, sls10. Dock ger den cirka 50 liter stora lådan att det antingen behövs LT för sluten drift eller en isobariklösning för basreflex. Bäst vore nog att köra isobarik även för sluten LT. Har även kollat på en ensam sls10 i basreflex med avstämning kring 26hz med EQ. Det är också en lösning men ger lite stora konutslag vid låga frekvenser.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-11-12 15:50

kan förresten tipsa om lite baselement som verkar fungera bra i mindre lådor.

Dayton RSS265HF-4
Bild

SB Acoustics SB29NRX75-6
Bild

Båda ger nästan perfekt kurva i basreflex med cirka 50liter och avstämning kring 25hz, enligt LspCAD. Sbacoustics ger dessutom nästan exakt samma kurva som den omtalade bremenbasen. De har även väldigt bra slaglängd och ett hyffsat pris.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: Bygga trevägare

Inläggav Calleberg » 2025-09-01 10:37

Jahaja, vad kan man tänkas göra med fyra sånna hära kvasibredbandare dårå? :D
Jag har faktiskt ingen plan, men är svag för småttingar med bra prestanda och 278 kronor styck är ju skapligt, och dessutom, TG9FD som nog är bättre på det mesta har jag några redan...

WTF.png
WTF.png (65.96 KiB) Visad 301 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-09-01 12:55

Trevligt.
Det är Bremen-element som användes i SMS vad jag förstår. Peter kanske har mer info om elementen.

Kanske känsligheten som kan va ett lite bekymmer till en trevägare.
Däremot tål det säkert mer effekt än TG9 så det är ju positivt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-09-01 13:11

Kraniet skrev:Trevligt.
Kanske känsligheten som kan va ett lite bekymmer till en trevägare.

Det är ju fyrpack och 8-ohmare. Så upplagt för MMT, (dvs plus 6dB) Men spridningen är ju sisådär så behöver för hemmabruk lite hjälp uppåt.... av nått pyttelitet i waveguide kanske?
...eller så ekvaliserar man lite kanske, och aktar sig för att lyssna i direktrikningen...?

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-09-01 19:19

Aha, vargen kommer! :D

MMT eller två element vinklade 45 grader (+-22,5 grader) kanske, á la Bosse, f'låt Bose.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-09-01 21:14

Maarten skrev:...eller två element vinklade 45 grader (+-22,5 grader) kanske, á la Bosse, f'låt Bose.

Inte så dumt det heller, faktiskt.

Föregående

Återgå till DIY-forum