ja det är som en process detta.. Jag har nu efter att ha rådfrågat min flickvän kommit fram till hur jag ska bygga.
Jag har ritat flera olika varianter, några med konstiga vinklar ala Wilson audio, andra med runda former som Revel, smala lådor ala NHT osv.. Men min flickvän tycker bäst om rätt okomplicerade former. Ja ni vet, dom där icke-WAF formerna som alla försöker undvika.
Då jag alltid varit tilltalad av Linn Keltik sedan jag först såg den Inte bara utseendet i sig utan även det faktum att den är aktiv.
Men då jag redan sitter med ett par tiotummare så kikade jag lite på uppslag hur en sådan låda skulle kunna se ut. Jag hittade ATCs Scm50 och gillar den starkt. Då väen flickvännen gillar designen och det faktum att det faktiskt är en rätt bra låddesign ur ett tekniskt perspektiv så får det nog bli så. Det blir dock en baffellösning mer lik Keltik ovan.
Lådan bli i så fall cirka 27x35x97cm
Diskanten, mellanregister och bas blir som ovan. Dvs 9700, linn kaberbas, sls10. Dock ger den cirka 50 liter stora lådan att det antingen behövs LT för sluten drift eller en isobariklösning för basreflex. Bäst vore nog att köra isobarik även för sluten LT. Har även kollat på en ensam sls10 i basreflex med avstämning kring 26hz med EQ. Det är också en lösning men ger lite stora konutslag vid låga frekvenser.