Dämpa utnivå från först/slutsteg?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Dämpa utnivå från först/slutsteg?

Inläggav phloam » 2006-05-09 20:00

Jag funderade på hur man skulle kunna dämpa/reglera mellan högtalare och förstärkare utan att det påverkar ljudåtergivningen eller orsakar skador på nåt sätt.

I min okunskap tänker jag på ett par vanliga potentiometrar typ (som i en volymkontroll?) men vad säger ni elektronikkunniga?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-05-09 20:10

Det är inte mellan förstärkare och högtalare man brukar dämpa. Det är mellan signalkällan (CD-spelare, radio, bandspelare etc.) och förstärkaren man dämpar. Detta sker vanligen med en potentiometer. Antingen sitter den i försteget eller på ingången av slutsteget.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-09 20:55

En vanlig pot tål inte särskilt mycket ström, så det säger nog pfjutt om du kopplar dit en sån. Det finns trådlindade potar som tål mer och de kommer att göra att ljudnivån ändras när du vrider på ratten. Dessvärre kommer tonkurvan också att göra det. För icke-hifi kan det vara ok, men är det seriöst så ska volymkontrollen sitta före slutsteget.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-09 21:23

RogerGustavsson skrev:Det är inte mellan förstärkare och högtalare man brukar dämpa. Det är mellan signalkällan (CD-spelare, radio, bandspelare etc.) och förstärkaren man dämpar. Detta sker vanligen med en potentiometer. Antingen sitter den i försteget eller på ingången av slutsteget.

Jo, men nu tänker jag mig en specialare :) Låt oss säga rent teoretiskt, hur skulle man kunna göra för att få en extra, oberoende volymkontroll som inte sitter där den brukar?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-05-09 21:43

En specialare? Förklara gärna. Blir förstås att elda effekt om du ska ha den mellan effektsteget och högtalarna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-09 21:53

Hmm, trafo med variabel omsättning?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-09 23:16

Låter inte alls som en bra idé...

Varför skulle man vilja detta?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-10 00:02

Kaffekoppen skrev:Låter inte alls som en bra idé...

Fick tanken då det i en miljö med små barn i olika åldrar skulle vara bra att slippa låsa in / dra ur sladden eller vaka som en hök över volymratten (som ju är extra stor och lockande med lysdiod och allt...) Det är lätt hänt att nån liten vrider upp volymen på max och blir rädd eller spelar sönder högtalare.

Det hade varit kul om barnen kunnat ha en anläggning på rummet att spela med (eller att man själv hade kunnat ha musik på mer obevakat) om man bara kunnat begränsa volymen på nåt sätt...!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-10 00:21

Fullösning: säkring på högtalarsladden.... bara bestäm hur högt det får gå att spela...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-10 00:29

Kaffekoppen skrev:Fullösning: säkring på högtalarsladden.... bara bestäm hur högt det får gå att spela...

Aha, vad för slags säkring..? hur montera i så fall..? Tack för tips! Får se om det blir aktuellt, men blev nyfiken på hur man skulle kunna göra :)

Tänk om förstärkare kunde ha nån dold "AVLS"(automatic volume limit system)-knapp på baksidan, som hos bärbara spelare... eller en låsbar volumratt helt enkelt :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-10 00:33

hifikit kan hjälpa till... jag är på tok för trött :-)

De har tom säkringshållare...bara att räkna ut...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-05-10 07:52

En sådan begränsare kan man lika gärna lägga på linjenivå. Vad är det förstärkare? Integrerad? Separat för- och slutsteg? I min egna anläggning slussas som mest 0.4 V vidare till slutstegen. En vanlig CD-spelare ger 2 V vid full utstyrning. Jag har alltså en överkapacitet på 14 dB och skulle kunna lägga in en dämpning på 14 dB och ändå ha tillgång till fullt drag.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-05-10 08:35

Jag trodde det var F/E-lyssning på gång... ;)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-10 09:32

RogerGustavsson skrev:En sådan begränsare kan man lika gärna lägga på linjenivå. Vad är det förstärkare? Integrerad? Separat för- och slutsteg? I min egna anläggning slussas som mest 0.4 V vidare till slutstegen. En vanlig CD-spelare ger 2 V vid full utstyrning. Jag har alltså en överkapacitet på 14 dB och skulle kunna lägga in en dämpning på 14 dB och ändå ha tillgång till fullt drag.

I nuläget vanliga integrerade förstärkare (vore kanske i detta fall bra med separata eller delbara för/slutsteg?). Lättare att reglera mellan för- och slutsteg?

Enklaste vore kanske att köpa högtalare som är totalt omöjliga att spela sönder :) Fast då återstår problemet med ljudnivån...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-10 09:33

Almen skrev:Jag trodde det var F/E-lyssning på gång... ;)

Det vet jag inte ens vad det är :D :oops:

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2006-05-10 09:58

Varför inte göra en enkel volymkontroll med hjälp av en potentiometer som man kopplar till ut respektive in på tape-loopen? (om sådan finnes)

Tapeloopen av: Stereon fungrerar som vanligt.

Tapeloopen på: Maxvolym går att justera med den externa volymkontrollen. (Som ligger gömd)

Jon.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-05-10 10:15

phloam skrev:
Almen skrev:Jag trodde det var F/E-lyssning på gång... ;)

Det vet jag inte ens vad det är :D :oops:

Det är ett sätt att lyssna på hur mycket en specifik komponent förändrar ljudet. Om man vill testa ett slutsteg på det sättet så tar man utsignalen via en konstlast och sedan måste man dämpa signalen (liknande det du vill göra) för att kunna köra in den på ett annat slutsteg och sedan lyssna på det ljudet i högtalare.

Fattar du? ;)

Finns mer att läsa på LTS om du är intresserad.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-05-10 12:39

Svaret på ürspruingsfrågan är: det går inte, utan att tillgripa vansinniga lösningar som antingen är kassa(pot) eller kopiöst dyra(trafo)! :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-10 13:00

Kaffekoppen skrev:

Tja, om man har några små kökshögtalare kopplade till förstärkaren i vardagsrummet till exempel. Det går bra att reglera med pot, förutsatt att poten tål det hela. Dom här från HFK tål en hel del, kostar 55 -175:-

Om det blir hifi? Näe, kanske inte, men det blir bättre än köksradion iaf.

Bild

Fast inkopplingen ser ju skum ut, blir kortslutning vid 0 volym ... 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-05-10 13:21

Jooooon skrev:Varför inte göra en enkel volymkontroll med hjälp av en potentiometer som man kopplar till ut respektive in på tape-loopen? (om sådan finnes)

Tapeloopen på: Maxvolym går att justera med den externa volymkontrollen. (Som ligger gömd)

Jon.

Jovisst, men de knappglada barna hittar tape-monitorknappen på nolltid, och kan lyssna på Mamma Mu vid full nivå i alla fall! :D

Sätt potentiometern på ingången i stället. Om du har flera ingångar aktiva får du ha flera pottar.

Om det bara gäller barnens avspelning av CD kan du också skaffa en billig portabel CD-spelare och koppla förstärkaren till volymkontrollen, som du låser mekaniskt. Det blir inte heller hi-fi, men avsevärt bättre en potentiometer mellan förstärakre och högtalare.
... tycker jag!

Per

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2006-05-10 21:17

Per, du har säkert rätt! :D

Hade ju dock varit trevligt att ha någon typ av "bypass".

Jon.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-12 02:31

Almen skrev:
Det är ett sätt att lyssna på hur mycket en specifik komponent förändrar ljudet. Om man vill testa ett slutsteg på det sättet så tar man utsignalen via en konstlast och sedan måste man dämpa signalen (liknande det du vill göra) för att kunna köra in den på ett annat slutsteg och sedan lyssna på det ljudet i högtalare.

Fattar du? ;)

Glasklart 8) Tack för infon :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-12 07:25

perstromgren skrev:
Jooooon skrev:Varför inte göra en enkel volymkontroll med hjälp av en potentiometer som man kopplar till ut respektive in på tape-loopen? (om sådan finnes)

Jon.

Jovisst, men de knappglada barna hittar tape-monitorknappen på nolltid, och kan lyssna på Mamma Mu vid full nivå i alla fall! :D

Sätt potentiometern på ingången i stället. Om du har flera ingångar aktiva får du ha flera pottar.

Om det bara gäller barnens avspelning av CD kan du också skaffa en billig portabel CD-spelare och koppla förstärkaren till volymkontrollen, som du låser mekaniskt. Det blir inte heller hi-fi, men avsevärt bättre en potentiometer mellan förstärakre och högtalare.

Sant, finns knapparna tillgängliga så trycks det! Det är "out of sight, out of mind" som gäller :)

Hmm, det där med volym(hörlurs?)utgång kan vara nåt... Om man nu inte vill låsa på själva spelaren, kanske man kan använda en sån där hörlurssladd med volymkontroll på? (göra om till signalkabel som går till förstärkaren då) Fråga: en sådan funkar väl inte på "line out"-signal eller hur är det med det?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-05-12 07:31

phloam skrev:
Almen skrev:Fattar du? ;)

Glasklart 8) Tack för infon :)

Varsågod. Glömde påpeka också att man alltså switchar mellan att lyssna på enbart "annat slutsteg" och "testat slutsteg+dämpad signal in i annat slutsteg". På så sätt får man alltså en tydlig bild av vad det testade steget tillför till ljudet. Sägs det. :)

Slut på F/E-offtopic...

manw

Inläggav manw » 2006-05-12 12:12

Sant, finns knapparna tillgängliga så trycks det! Det är "out of sight, out of mind" som gäller

Ställa apparaterna ovanpå bokhyllan kanske? Ingen intressant teknisk lösning, men det funkar :wink:

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-05-12 13:04

Prova vilken volym du vill ha som max och sätt dit ett stift i chassit och en skruv i volympotten (parallellt med chassit). Dvs skruven kommer mekaniskt att stoppa volymen från att passera stiftet i chassit.

Annars är placering av HiFi-apparaterna högt upp (utom räckhåll) det klassiska tricket.
Dämpning av insignalen är hyfsat, och det måste inte vara via en pot. Fasta motstånd går också bra. Nackdelen är att du sänker nivån på signalen mycket så att du måste förstärka mycket mer, det gör att du även kommer att förstärka brus mycket mer än normalt, så du kanske inte får så perfekt ljud. Men du kan bygga in en bypass eller om du satt dämpningen på signalkabeln byta kabel.

Jag tror inte på att låta småbarn få möjlighet att pilla på den stora HiFi-anläggningen, så om det gäller en liten billig anläggning i barnens rum som inte är dyr så skulle jag inte dra mig för åtgärder som gör permanent åverkan på förstärkaren.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-12 14:27

manw skrev:
Sant, finns knapparna tillgängliga så trycks det! Det är "out of sight, out of mind" som gäller

Ställa apparaterna ovanpå bokhyllan kanske? Ingen intressant teknisk lösning, men det funkar :wink:

Jo! Det är klart! (Såvida de inte klättrar i bokhyllan då :) ) Men då frångår vi originalfrågeställningen, om det finns nåt enkelt sätt som tillåter att stereon står framme normalt och t.o.m. kan användas av barn utan att nåt händer. Det är egentligen bara volymen som ställer till störst problem...!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-12 14:36

silvervarg skrev:Prova vilken volym du vill ha som max och sätt dit ett stift i chassit och en skruv i volympotten (parallellt med chassit). Dvs skruven kommer mekaniskt att stoppa volymen från att passera stiftet i chassit.

Annars är placering av HiFi-apparaterna högt upp (utom räckhåll) det klassiska tricket.
Dämpning av insignalen är hyfsat, och det måste inte vara via en pot. Fasta motstånd går också bra. Nackdelen är att du sänker nivån på signalen mycket så att du måste förstärka mycket mer, det gör att du även kommer att förstärka brus mycket mer än normalt, så du kanske inte får så perfekt ljud. Men du kan bygga in en bypass eller om du satt dämpningen på signalkabeln byta kabel.

Jag tror inte på att låta småbarn få möjlighet att pilla på den stora HiFi-anläggningen, så om det gäller en liten billig anläggning i barnens rum som inte är dyr så skulle jag inte dra mig för åtgärder som gör permanent åverkan på förstärkaren.

Hmm, tack för tips, kanske man kan få till något snyggt mekaniskt skydd..! Vi talar inte high-end här direkt :) då hade de inte fått leka så... men ändå nåt som kan göra de minsta skotträdda om de får på full volym. De större måste också få kunna spela utan att de minsta sabbar.

Drar mig dock för fysisk åverkan som är irreversibel... Men nåt självhäftande kanske skulle räcka för att hindra de minsta? *funderar*

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-05-12 14:57

Ännu en idé: Om det är ett begränsat antal CD ungdomarna ska lyssna på, finns ju alltid möjligheten att göra en kopia med nivån sänkt 10-15dB, eller så. Detta under förutsättning att ingen annan källa är inkopplad som kan ställa till skador.

Nackdelen är givetvis att du måste göra en extra kopia för varje skiva.

Det kanske inte var någon bra ídé, men ska ju som bekant inte hämma sig när man hittar på!

Varför finns det inga RCA-kablar med inbyggd dämpsats, förresten? Jag har ofta velat ha en, och och en sådan skulle ju lösa det aktuella problemet rätt galant.
... tycker jag!

Per

Återgå till Teknikforum