Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Det är inte mellan förstärkare och högtalare man brukar dämpa. Det är mellan signalkällan (CD-spelare, radio, bandspelare etc.) och förstärkaren man dämpar. Detta sker vanligen med en potentiometer. Antingen sitter den i försteget eller på ingången av slutsteget.
Kaffekoppen skrev:Låter inte alls som en bra idé...
Varför skulle man vilja detta?
Kaffekoppen skrev:Fullösning: säkring på högtalarsladden.... bara bestäm hur högt det får gå att spela...
RogerGustavsson skrev:En sådan begränsare kan man lika gärna lägga på linjenivå. Vad är det förstärkare? Integrerad? Separat för- och slutsteg? I min egna anläggning slussas som mest 0.4 V vidare till slutstegen. En vanlig CD-spelare ger 2 V vid full utstyrning. Jag har alltså en överkapacitet på 14 dB och skulle kunna lägga in en dämpning på 14 dB och ändå ha tillgång till fullt drag.
phloam skrev:Almen skrev:Jag trodde det var F/E-lyssning på gång...
Det vet jag inte ens vad det är![]()
Kaffekoppen skrev:
Varför skulle man vilja detta?
Jooooon skrev:Varför inte göra en enkel volymkontroll med hjälp av en potentiometer som man kopplar till ut respektive in på tape-loopen? (om sådan finnes)
Tapeloopen av: Stereon fungrerar som vanligt.
Tapeloopen på: Maxvolym går att justera med den externa volymkontrollen. (Som ligger gömd)
Jon.
Almen skrev:
Det är ett sätt att lyssna på hur mycket en specifik komponent förändrar ljudet. Om man vill testa ett slutsteg på det sättet så tar man utsignalen via en konstlast och sedan måste man dämpa signalen (liknande det du vill göra) för att kunna köra in den på ett annat slutsteg och sedan lyssna på det ljudet i högtalare.
Fattar du?
perstromgren skrev:Jooooon skrev:Varför inte göra en enkel volymkontroll med hjälp av en potentiometer som man kopplar till ut respektive in på tape-loopen? (om sådan finnes)
Tapeloopen av: Stereon fungrerar som vanligt.
Tapeloopen på: Maxvolym går att justera med den externa volymkontrollen. (Som ligger gömd)
Jon.
Jovisst, men de knappglada barna hittar tape-monitorknappen på nolltid, och kan lyssna på Mamma Mu vid full nivå i alla fall!
Sätt potentiometern på ingången i stället. Om du har flera ingångar aktiva får du ha flera pottar.
Om det bara gäller barnens avspelning av CD kan du också skaffa en billig portabel CD-spelare och koppla förstärkaren till volymkontrollen, som du låser mekaniskt. Det blir inte heller hi-fi, men avsevärt bättre en potentiometer mellan förstärakre och högtalare.
phloam skrev:Almen skrev:Fattar du?
GlasklartTack för infon
manw skrev:Sant, finns knapparna tillgängliga så trycks det! Det är "out of sight, out of mind" som gäller
Ställa apparaterna ovanpå bokhyllan kanske? Ingen intressant teknisk lösning, men det funkar
silvervarg skrev:Prova vilken volym du vill ha som max och sätt dit ett stift i chassit och en skruv i volympotten (parallellt med chassit). Dvs skruven kommer mekaniskt att stoppa volymen från att passera stiftet i chassit.
Annars är placering av HiFi-apparaterna högt upp (utom räckhåll) det klassiska tricket.
Dämpning av insignalen är hyfsat, och det måste inte vara via en pot. Fasta motstånd går också bra. Nackdelen är att du sänker nivån på signalen mycket så att du måste förstärka mycket mer, det gör att du även kommer att förstärka brus mycket mer än normalt, så du kanske inte får så perfekt ljud. Men du kan bygga in en bypass eller om du satt dämpningen på signalkabeln byta kabel.
Jag tror inte på att låta småbarn få möjlighet att pilla på den stora HiFi-anläggningen, så om det gäller en liten billig anläggning i barnens rum som inte är dyr så skulle jag inte dra mig för åtgärder som gör permanent åverkan på förstärkaren.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], genstruktur och 12 gäster