Det skall bli kul att se hur den nya vågledaren fungerar.
Högtalaren är nu 1m hög, lite plattare och är nu anpassad för att stå på golvet istället för på höga fötter eller hängas på väggen. Det är förberett för urtag för golvlist längst ner, men bara genom att den bakre skivan inte går hela vägen ner och att det ligger en skiva längst ner som sitter 16mm in. Så det finns utrymme att anpassa till sin egen golvlist.
Lådan har nu solida trälister i kanterna som kan matchas till faneren på den plywood man använder eller vara av en annan träsort. Det blir även ritningar för att tillverka utan de här listerna. Stagen i lådan kommer att fungera för båda sätten att bygga så det blir inte så stora skillnader.
Slitsporten sitter nu mot sidan längst ner, det går även anpassa så att den sitter mot den smala sidan, men det är en så enkel anpassning och så osannolikt att jag inte gör ritningar för det.
Det kommer också bli en låda för diskanten så att man inte behöver tänka på ett tätt montage med waveguiden.
Bakstycket i lådan kommer att bli demonterbar, det är inte med på bilderna ännu, men det behövs bara en tunn ram att skruva i, utöver att skruva i alla stagen i lådan. Det blir många skruvar.
Baffeln är nu tvådelad, där elementen skruvas i den inre baffeln och den yttre formade delen med försänkningar, radier med mera fästs efter att elementen är fastskruvade. Den yttre delen har vi diskuterat metoder för att sätta fast. Jag tror att den sitter bra med stift och magneter eller med kardborreband av den dyra sorten där båda sidorna är likadana. Men då lådans baksida blir demonterbar delvis av den här anledningen så går det också att skruva fast den yttre baffeln från lådans insida.
Den yttre formade baffeln sänks in mellan listerna i lådans kanter. Den är avsedd att kläs med högtalartyg.
Det har kommit till lite mer lösa stag i lådan som kläms in mellan stödramarna i lådan så att det inte behöver bli Jenga när man sätter ihop allt. När jag byggde mina datorrävar så hade jag glömt hur bedrövligt det att klamma fast många separata stöd samtidigt och varför jag började bygga med fasta ramar för trettio år sedan.

- Rävelator med smalare baffel.png (186.68 KiB) Visad 57 gånger