petersteindl skrev:En sak jag upptäckt är att där jag bor så är kranvattnet det bästa dricksvatten jag stött på av alla kranvatten jag druckit. Det är också det kallaste kranvatten jag stött på. Nästan i paritet med vattnet i Österrikiska Alperna.
Mvh Peter
För 10-20 år sedan hade Härnösand problem med dålig smak på vattnet - vi hade vattenmaskiner på jobbet som påstods skulle rena vattnet. För några år sedan driftsattes en ny vattenrening och det är kanske det som förbättrat smaken. (Själv har jag borrad brunn med väldigt fina värden på vattnet )
Har du förresten byggt om bilen så du kan köra på vägnätet där uppe?
Mvh E*
I musik och även gällande ljud, gillar jag Expression och Impact. Liv och rörelse.
Sålde bilen för drygt 2 veckor sedan. Det regnade sedan en del häruppe. Tror det var lördag eller söndag som det öste ner från ovan. Nu är det blåsigt.
Han lirade tidigare i NYC subway.
Kul med tjejen på Wagnertuba. Alla verkar duktiga musiker. Trumpetaren och trombonisten. Expression var ordet. Expressionism inom jazz.
MvH Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.
petersteindl skrev:En av mina favoritkompositörer. Även han med väldigt stark expression.
MvH Peter
Peter,
Jag läser din tråd med behållning men noterar ofta språkförvirrining. Även jag intresserar mig för Pärt. Avses här engelskans "stark expression", svenskans "starkt uttryck" eller något annat?
petersteindl skrev:En av mina favoritkompositörer. Även han med väldigt stark expression.
MvH Peter
Peter,
Jag läser din tråd med behållning men noterar ofta språkförvirrining. Även jag intresserar mig för Pärt. Avses här engelskans "stark expression", svenskans "starkt uttryck" eller något annat?
Med vänlig hälsning
Pekka
Stark expression från engelskan blir starkt uttryck. Sedan undrar jag vad du menar med språkförvirrining? Felstavning?
Fantastisk musik. Filmisk, episk. Det är som man stannar till och undrar vad som händer och vad som bygger upp musiken. Är det tonerna eller hur man glider på tonerna. Det är både differens och timing.
I Pärts musik finns expression i varje ton, eller snarast från ton till ton, hur man glider mellan tonerna. Uttrycket (the expression) ligger möjligtvis i differensen från ton till ton. Det blir en spänning eller tension i musiken. Jag föredrar det engelska ordet expression och även tension. Det är både mer målande ord med exaktare betydelse. Det finns skillnad på expression och articulation och även på ordet expressive, i alla fall som jag ser det. Tror Paavo Järvi också använder uttrycket expression. Det finns en djupgående mening som skall uttryckas. Det är inte lätt att få in episka drag i till synes enkla toner.
MvH Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.
Absolut, det här med att köpa nybörjargrejor inom vilken sport som helst gör att inget kommer bli kul. Bättre då att köpa beggat men näst intill proffskvalité och anpassat till ens fysiska storlek. Minns när jag köpte ett Hasse Alser Mark V, blev kung direkt. Gick inte att ta emot skruvarna så enkelt längre. Och mycket roligare när man själv inte behövde hämta bollarna.
Nu var det säkert 25 år sedan jag spelade pingis men när man ser ett sådant racket som Truls jubileum - och dessutom är lite av en prylbög - så känns det billigt att komma över en sådan för typ 2700:-. Det är mycket dyrare inom hifi, bara en ny låda till LP12:an kostar 125 tusen...
/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.