Slutsteg som klipper?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Neuhausen

Re: Slutsteg som klipper?

Inläggav Neuhausen » 2025-09-13 21:40

Det har varit klart hela tiden att du troligtvis behöver en extra förförstärkare mellan din Denon och slutsteget. Johans förslag löser det.

Skulle det inte lösa problemet så behöver det mätas ordentligt och då kommer inte enkla mätningar räcka.

Jag skulle bortse från mätningen och vidare möjligheter att få ut något vettigt ur den mätaren.

Att spela in vad som kommer ut från utgången, antingen med datorn direkt med de problem som kan uppkomma då med för stark signalnivå, eller med ett externt ljudinterface, är nog det bästa för att att få veta.

En dyrare multimeter för bara med sig sina egna problem då de är TrueRMS, så de mäter det effektiva värdet istället för att gissa på RMS värdet. Ett oscilloskop kan avgöra vid vilken nivå det klipper, men är inte lika bra för att se vad som händer när du spelar upp LFE innehåll och kan inte mäta distortion som du kan med datorn.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-14 12:43

Är inte det en rätt krånglig lösning med en extra förstärkare innan Denonen med tanke på att det är via hdmi och med alla ljudformat? Har inte någon extra förstärkare heller så blir att införskaffa i så fall.

Känner väl att min kunskapsnivå inte räcker till här och spela in signalen vet jag inte heller hur man gör.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-09-14 13:18

Det är väl mellan Denon och externt slutsteg den extra förstärkningen ska sitta? Om det är så, borde ett enkelt linjesteg lösa det. Behövs inte ett komplett försteg i så fall.

Möjligen kan det göras i Morello PEQ:n?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-09-14 13:26

genstruktur skrev:Är inte det en rätt krånglig lösning med en extra förstärkare innan Denonen med tanke på att det är via hdmi och med alla ljudformat? Har inte någon extra förstärkare heller så blir att införskaffa i så fall.

Känner väl att min kunskapsnivå inte räcker till här och spela in signalen vet jag inte heller hur man gör.

Extra försteget ska ju vara EFTER hembioförstärkaren. Läs vad jag skrev.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-14 13:39

Johan_Lindroos skrev:
genstruktur skrev:Är inte det en rätt krånglig lösning med en extra förstärkare innan Denonen med tanke på att det är via hdmi och med alla ljudformat? Har inte någon extra förstärkare heller så blir att införskaffa i så fall.

Okej, det var jag som missförstod.

Sänk nivån på nivåinställningen före volymkontrollen en smula, kanske runt 10 dB. Anslut sedan en vanlig förförstärkare som har tillräcklig spänningsnivå på dess utgång.

Var skall jag sänka nivån menar du? I Nvidia, i Denon på frontarnas nivå?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-14 13:41

RogerGustavsson skrev:Det är väl mellan Denon och externt slutsteg den extra förstärkningen ska sitta? Om det är så, borde ett enkelt linjesteg lösa det. Behövs inte ett komplett försteg i så fall.

Möjligen kan det göras i Morello PEQ:n?

Gör det? Du har ju byggt min och borde veta :)

Hur gör jag det?

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-09-14 13:45

RogerGustavsson skrev:Möjligen kan det göras i Morello PEQ:n?

Om det finns en sådan i systemet så bör det vara lätt att lägga till en förstärkare där, om det inte finns något lämpligt i den redan!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-09-14 14:16

genstruktur skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Okej, det var jag som missförstod.

Sänk nivån på nivåinställningen före volymkontrollen en smula, kanske runt 10 dB. Anslut sedan en vanlig förförstärkare som har tillräcklig spänningsnivå på dess utgång.

Var skall jag sänka nivån menar du? I Nvidia, i Denon på frontarnas nivå?

I Denon på frontarnas nivå.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-14 14:41

Uppfattat! :)
Senast redigerad av genstruktur 2025-09-14 14:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-09-14 15:32

Neuhausen skrev:
RogerGustavsson skrev:Möjligen kan det göras i Morello PEQ:n?

Om det finns en sådan i systemet så bör det vara lätt att lägga till en förstärkare där, om det inte finns något lämpligt i den redan!

Går väl att höja förstärkningen i Morello PEQ:n. Morello kanske kan kommentera?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-09-14 17:52

Ett enkelt förstärkarsteg kan väl se ut så här? För stereo använder man en dubbel-IC. Strömförsörjning finns i Morello PEQ:n.

enkelt linjesteg.jpg
enkelt linjesteg.jpg (25.46 KiB) Visad 146 gånger

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-14 18:46

Jag uppskattar att du försöker hjälpa mig Roger men det är rena grekiskan för mig. Att jag skulle ge mig in och löda om i peq, som du byggt åt mig, känns vanskligt.

nijo

Inläggav nijo » 2025-09-14 22:10

Du kan få låna ett ljudkort av mig som nog borde klara 4 v (focusrite 2i2). Då kan du mäta distorsionen i rew pss som när du mäter högtalare.

Men behöver du ens peq nu när du har en modern AVR? Kan du inte ställa in peq där?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-14 22:31

nijo skrev:Du kan få låna ett ljudkort av mig som nog borde klara 4 v (focusrite 2i2). Då kan du mäta distorsionen i rew pss som när du mäter högtalare.

Men behöver du ens peq nu när du har en modern AVR? Kan du inte ställa in peq där?

Ah snällt!

Det finns ju audyssey, Dirac (om man köper) och eq. Men eq är bara fasta frekvenser, 63Hz var den lägsta man kunde justera.

Men jag har inte använt peq heller i det sista faktiskt. :) Men lite sugen på att ge det ett nytt försök.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino