Moderator: Redaktörer
genstruktur skrev:Är inte det en rätt krånglig lösning med en extra förstärkare innan Denonen med tanke på att det är via hdmi och med alla ljudformat? Har inte någon extra förstärkare heller så blir att införskaffa i så fall.
Känner väl att min kunskapsnivå inte räcker till här och spela in signalen vet jag inte heller hur man gör.
Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:Är inte det en rätt krånglig lösning med en extra förstärkare innan Denonen med tanke på att det är via hdmi och med alla ljudformat? Har inte någon extra förstärkare heller så blir att införskaffa i så fall.
Känner väl att min kunskapsnivå inte räcker till här och spela in signalen vet jag inte heller hur man gör.
Extra försteget ska ju vara EFTER hembioförstärkaren. Läs vad jag skrev.
Sänk nivån på nivåinställningen före volymkontrollen en smula, kanske runt 10 dB. Anslut sedan en vanlig förförstärkare som har tillräcklig spänningsnivå på dess utgång.
RogerGustavsson skrev:Det är väl mellan Denon och externt slutsteg den extra förstärkningen ska sitta? Om det är så, borde ett enkelt linjesteg lösa det. Behövs inte ett komplett försteg i så fall.
Möjligen kan det göras i Morello PEQ:n?
RogerGustavsson skrev:Möjligen kan det göras i Morello PEQ:n?
genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:Är inte det en rätt krånglig lösning med en extra förstärkare innan Denonen med tanke på att det är via hdmi och med alla ljudformat? Har inte någon extra förstärkare heller så blir att införskaffa i så fall.
Extra försteget ska ju vara EFTER hembioförstärkaren. Läs vad jag skrev.
Okej, det var jag som missförstod.Sänk nivån på nivåinställningen före volymkontrollen en smula, kanske runt 10 dB. Anslut sedan en vanlig förförstärkare som har tillräcklig spänningsnivå på dess utgång.
Var skall jag sänka nivån menar du? I Nvidia, i Denon på frontarnas nivå?
Neuhausen skrev:RogerGustavsson skrev:Möjligen kan det göras i Morello PEQ:n?
Om det finns en sådan i systemet så bör det vara lätt att lägga till en förstärkare där, om det inte finns något lämpligt i den redan!
nijo skrev:Du kan få låna ett ljudkort av mig som nog borde klara 4 v (focusrite 2i2). Då kan du mäta distorsionen i rew pss som när du mäter högtalare.
Men behöver du ens peq nu när du har en modern AVR? Kan du inte ställa in peq där?
Johan_Lindroos skrev:Genstruktur, varför inte bara lösa problemet? Då slipper du fundera så mycket.
- Sänk nivån på nivåinställningen före volymkontrollen en smula, kanske runt 10 dB. Anslut sedan en vanlig förförstärkare som har tillräcklig spänningsnivå på dess utgång. Här vrider du upp volymratten ganska högt, då kan du ha lite lägre på hembioförstärkaren. Det kan vara bra att ha en förförstärkare som har sisådär minst +/-15 volt i sin spänningsmatning internt. Kalibrera sedan nivåerna genom hela kedjan på vanligt sätt. Vid normal användning ska volymratten på den extra förförstärkaren vara fast och du använder istället volymratten på hembioförstärkaren som vanligt.
Om du har en förförstärkare som du inte vet hur mycket den kan lämna på utgången så frågar du bara så får du hjälp av oss på forumet. Jag tror de flesta helanaloga förförstärkare kommer att räcka till för behovet.
Neuhausen skrev:Musik tycker jag att du bör spela med källorna inkopplade direkt i MiniDSP flex, då slipper du mycket som kan degradera ljudet.
För film så är det vettigt att dra ner nivån för framkanalerna i Denon förstärkaren då det råder lite tvivel om dess förmåga att ge tillräcklig spänning till slutsteget. Nackdelen kan vara att det blir lite högt om du glömmer ställa flex på rätt volym för musiklyssning efter att ha använt den som ren signalprocessor för film.
Det finns tydligen möjlighet att ställa relativ volym mellan de olika ingångarna i MiniDSP flex, om det inte finns så behöver mjukvaran uppgraderas, det gör att man kan undvika att det blir riktigt hög volym om man gör fel.
genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:Genstruktur, varför inte bara lösa problemet? Då slipper du fundera så mycket.
- Sänk nivån på nivåinställningen före volymkontrollen en smula, kanske runt 10 dB. Anslut sedan en vanlig förförstärkare som har tillräcklig spänningsnivå på dess utgång. Här vrider du upp volymratten ganska högt, då kan du ha lite lägre på hembioförstärkaren. Det kan vara bra att ha en förförstärkare som har sisådär minst +/-15 volt i sin spänningsmatning internt. Kalibrera sedan nivåerna genom hela kedjan på vanligt sätt. Vid normal användning ska volymratten på den extra förförstärkaren vara fast och du använder istället volymratten på hembioförstärkaren som vanligt.
Om du har en förförstärkare som du inte vet hur mycket den kan lämna på utgången så frågar du bara så får du hjälp av oss på forumet. Jag tror de flesta helanaloga förförstärkare kommer att räcka till för behovet.
Jag har nu införskaffat en Mindsp flex. Inte för detta ändamålet egentligen. Efter lite initialt strul tycker jag nu att det låter bättre med den i kedjan. Förstår inte hur, är det Denons pre out voltage som spökar? Eller är min Ino Audio Bcx trasig kanske? Den har ju varit med om en flytt bl.a.
Borde jag tjäna ljudkvalitetsmässigt på att sänka frontarna i Denons setup meny och istället höja i Minidsp med lika mycket?
Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:Genstruktur, varför inte bara lösa problemet? Då slipper du fundera så mycket.
Jag har nu införskaffat en Mindsp flex. Inte för detta ändamålet egentligen. Efter lite initialt strul tycker jag nu att det låter bättre med den i kedjan. Förstår inte hur, är det Denons pre out voltage som spökar? Eller är min Ino Audio Bcx trasig kanske? Den har ju varit med om en flytt bl.a.
Borde jag tjäna ljudkvalitetsmässigt på att sänka frontarna i Denons setup meny och istället höja i Minidsp med lika mycket?
Minidsp Flex ger bara högst 2 Vrms ut så det är fortfarande en begränsning. Om du har gränssnittet till datorn upp så kommer du där kunna monitorera hyggligt nivåerna in och ut. Att du upplever det låter ”bättre” kan vara att så fort du börjar skruva så blir ljudet annorlunda, inte nödvändigtvis bättre, men det kan totalt sett definitivt bli bättre.
genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:
Minidsp Flex ger bara högst 2 Vrms ut så det är fortfarande en begränsning. Om du har gränssnittet till datorn upp så kommer du där kunna monitorera hyggligt nivåerna in och ut. Att du upplever det låter ”bättre” kan vara att så fort du börjar skruva så blir ljudet annorlunda, inte nödvändigtvis bättre, men det kan totalt sett definitivt bli bättre.
Jag har egentligen inte skruvat några peq filter än utan kör den just nu på Unity gain, men visst annorlunda kan ju upplevas bättre även om det kanske egentligen inte är det
Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:
Jag har egentligen inte skruvat några peq filter än utan kör den just nu på Unity gain, men visst annorlunda kan ju upplevas bättre även om det kanske egentligen inte är det
I så fall är det meningslöst att ha burken där. Du måste ju skruva på den!
genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:
Jo har inte kommit dit än bara. Jag ville först utvärdera om den degraderade ljudet genom att bara passera signalen genom den. Hade först problem med att det inte lät bra när jag placerade den direkt efter receivern och innan bcx. Men bytte till så att Minidsp sitter mellan bcx och slusteg nu. Nu låter det mycket bättre.
Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:
Jo har inte kommit dit än bara. Jag ville först utvärdera om den degraderade ljudet genom att bara passera signalen genom den. Hade först problem med att det inte lät bra när jag placerade den direkt efter receivern och innan bcx. Men bytte till så att Minidsp sitter mellan bcx och slusteg nu. Nu låter det mycket bättre.
Det kan tänkas ha berott på att du måste ställa in bcX beroende på mottagande inimpedans. Men om ratten står på max borde det inte spela någon roll på apparatordningen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster