Exmag bygger nytt högtalarsystem, diskussionstråd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Exmag bygger nytt högtalarsystem

Inläggav petersteindl » 2025-09-26 06:26

Väger den inte mer?! Då orkar du ju lyfta den själv. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-09-26 18:52

Ja, jag tog den bakfickan och bar in den.
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-09-27 10:03

I väntan på att bygga sidosystemet håller jag nu på med en släpbar mätstation:
20250926_140805.jpg
20250926_140805.jpg (62.67 KiB) Visad 1318 gånger

Tanken är att jag skall kunna ta med mig mätgrejerna vart jag vill utan att behöva ta med mig del för del och koppla allt varje gång.
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-09-27 11:18

Jag inser att du älskar att bygga (gärna stort :mrgreen: ), men mätutrustning som enheterna nedan kräver definitivt ett minimum av kopplande och är dessutom portabel i kombination med en laptop (även en med datormått nästan antik sådan räcker och blir över).

USB-prylar.jpg
USB-prylar.jpg (93.05 KiB) Visad 1306 gånger

Livet för mätingenjören är bekvämt numer.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-09-27 18:17

Jo, mitt system ser nästan likadant ut men det behövs en dator också och det är mest den jag tänker på. laptop tycker jag direkt illa om att jobba med så jag använder en desktop, som jag byggt själv.

Min mätmanick:
20250202_111400.jpg
20250202_111400.jpg (49.89 KiB) Visad 1251 gånger

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-09-27 18:23

Håller nu på med mätstationen och börjat med att modifiera sågen.

Mätstation:
20250927_152219.jpg
20250927_152219.jpg (53.91 KiB) Visad 1249 gånger

Sågen. Det jag gjort till nu är att jag bytt gejderna från trä till rostfritt stål (släden hänger löst):
20250927_152202.jpg
20250927_152202.jpg (55.44 KiB) Visad 1249 gånger

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-09-27 18:38

Jag har använt samma borr sedan 30-40 år tillbaka. Slipade dem aldrig men de fungerade förtjänstfullt hela tiden. Men nu har jag slängt dem och köpte nytt. Jag borrade med 3st av dem för första gången i de rostfria fyrkantsrören till väggsågen. De tog slut direkt! Gick inte borra hål med dem helt enkelt. Det var inga problem med de gamla borren även om de började bli lite slitna med åren. Med dem har jag borrat i mycket plåt och stål utan problem. De nya tog slut innan jag kom igenom första ytan. Jag hade alltså inget borr nu som kunde göra jobbet. Är nyare borr sämre än de man köpte för 30-40 år sedan? Båda omgångarna var köpt på Biltema.

Jag löste det på ett originellt sätt. Jag fortsatte att borra (med pelarborr) med det nya helt utslitna borret. Det började glöda och snart blev det vitt. Strax efter kom jag igenom. Jag smälte helt enkelt metallen tills borret kunde tryckas igenom. Eller borr, det ser nu mer ut som en metallstång utan skär. Borrade 8 hål på samma sätt.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2025-09-27 19:45

Rostfritt stål är ju inte det mest lättbearbetade materialet så bra verktyg och rätt skärhastighet är viktigt.
The World's Mine Oyster

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-09-27 20:26

För 30-40 år sedan så behöve man oftast inte tänka sig för när man köpte borr. Det behöver man göra nu, det finns många dåliga att köpa.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2025-09-27 21:59

Borra rostfritt.
Lågt varvtal och mycket högt tryck.
Högt varvtal och lågt tryck =härdsmälta...

/Johan

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-09-27 22:24

Ja, det kan vara så att det är det rostfria stålet som är problemet. Kanske hade för högt varvtal. Men jag har borrat i det tidigare med skruvdragare utan problem. Nå, nu är det i vart fall klar så jag slipper borra mer i det. Nya borr måste jag dock köpa!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-09-27 22:54

exmag skrev:Ja, det kan vara så att det är det rostfria stålet som är problemet. Kanske hade för högt varvtal. Men jag har borrat i det tidigare med skruvdragare utan problem. Nå, nu är det i vart fall klar så jag slipper borra mer i det. Nya borr måste jag dock köpa!

Precis. Skruvdragare brukar sällan ha högt varvtal och då fungerade det. Precis som när man borrar i kakel/klinker eller glas/spegel, då kör man med diamantborr (sådan som man använder till slagborrmaskiner) och kör långsamt i en skruvdragare. Fungerar perfekt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-09-27 23:04

Min skruvdragare har mycket högre varvtal än pelarborren. Men med skruvdragaren har jag bara borrat med 3mm borr i rostfritt.
Jag borrar alltid i kakel med en vanlig borr för stål. Har fungerat för mig.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-09-27 23:18

Ja slipar mina borrar t rätt skärvinkel/släppning för respektive material.
En borr för kakel skulle ja slipat t ca 2grader släpp.
E skäret 90grader mot hålets centrum så funkar de bra så.
De e dock bra å bryta eggen m diamantfil innan borrning.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-09-28 08:33

exmag skrev:Jag har använt samma borr sedan 30-40 år tillbaka. Slipade dem aldrig men de fungerade förtjänstfullt hela tiden. Men nu har jag slängt dem och köpte nytt. Jag borrade med 3st av dem för första gången i de rostfria fyrkantsrören till väggsågen. De tog slut direkt! Gick inte borra hål med dem helt enkelt. Det var inga problem med de gamla borren även om de började bli lite slitna med åren. Med dem har jag borrat i mycket plåt och stål utan problem. De nya tog slut innan jag kom igenom första ytan. Jag hade alltså inget borr nu som kunde göra jobbet. Är nyare borr sämre än de man köpte för 30-40 år sedan? Båda omgångarna var köpt på Biltema.

Jag löste det på ett originellt sätt. Jag fortsatte att borra (med pelarborr) med det nya helt utslitna borret. Det började glöda och snart blev det vitt. Strax efter kom jag igenom. Jag smälte helt enkelt metallen tills borret kunde tryckas igenom. Eller borr, det ser nu mer ut som en metallstång utan skär. Borrade 8 hål på samma sätt.

Biltema-borr har varit kass så länge jag kan minnas, men det är nog över 20 år sedan jag köpte några sådana så kvaliteten är säkert annorlunda nu, men inte till det bättre verkar det.
Man köper Dormer helt enkelt, (Så mycket bättre att min dotter nog skulle kallat det för "Lifehack" om det i hennes liv ingick att borra i lite ditt&datt) och från 5mm och uppåt slipar man dem när de inte biter längre. För hand. Behövs inga Drilldoctors, slipjiggar, Tormekar eller sånt trams. Krävs bara lite övning.

Jag har kvar några Biltema-borr från förr. De är nämligen härdade hela vägen och slirar därför så underbart lätt i chucken hur hårt man än drar åt :evil: Men det innebär ochså att man kan kapa bort spiralen och göra svarvskär av skaftet om man behöver nåt udda :D

Borrar man i Rostfritt så behövs det bara nåt varv som borret inte biter för att ytan skall bli stenhård. Då får man slipa upp borret igen och se till att trycka igenom den hårda ytan, skärolja hjälper mycket. CRC supercut är dyr men bra till Rostfritt och lätt för privatpersoner att få tag på. Vanlig motorolja som skärolja kan ibland, (rätt ofta faktiskt) göra mer skada än nytta har jag märkt. Så det kan man hoppa över.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-09-28 10:17

Imperial-Blomman skrev:Ja slipar mina borrar t rätt skärvinkel/släppning för respektive material.
En borr för kakel skulle ja slipat t ca 2grader släpp.
E skäret 90grader mot hålets centrum så funkar de bra så.
De e dock bra å bryta eggen m diamantfil innan borrning.

Bra tips!
Måste köpa en borrfilare.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-09-28 10:19

Calleberg skrev:
exmag skrev:Jag har använt samma borr sedan 30-40 år tillbaka. Slipade dem aldrig men de fungerade förtjänstfullt hela tiden. Men nu har jag slängt dem och köpte nytt. Jag borrade med 3st av dem för första gången i de rostfria fyrkantsrören till väggsågen. De tog slut direkt! Gick inte borra hål med dem helt enkelt. Det var inga problem med de gamla borren även om de började bli lite slitna med åren. Med dem har jag borrat i mycket plåt och stål utan problem. De nya tog slut innan jag kom igenom första ytan. Jag hade alltså inget borr nu som kunde göra jobbet. Är nyare borr sämre än de man köpte för 30-40 år sedan? Båda omgångarna var köpt på Biltema.

Biltema-borr har varit kass så länge jag kan minnas, men det är nog över 20 år sedan jag köpte några sådana så kvaliteten är säkert annorlunda nu, men inte till det bättre verkar det.
Man köper Dormer helt enkelt, (Så mycket bättre att min dotter nog skulle kallat det för "Lifehack" om det i hennes liv ingick att borra i lite ditt&datt) och från 5mm och uppåt slipar man dem när de inte biter längre. För hand. Behövs inga Drilldoctors, slipjiggar, Tormekar eller sånt trams. Krävs bara lite övning.

Jag har kvar några Biltema-borr från förr. De är nämligen härdade hela vägen och slirar därför så underbart lätt i chucken hur hårt man än drar åt :evil: Men det innebär ochså att man kan kapa bort spiralen och göra svarvskär av skaftet om man behöver nåt udda :D

Borrar man i Rostfritt så behövs det bara nåt varv som borret inte biter för att ytan skall bli stenhård. Då får man slipa upp borret igen och se till att trycka igenom den hårda ytan, skärolja hjälper mycket. CRC supercut är dyr men bra till Rostfritt och lätt för privatpersoner att få tag på. Vanlig motorolja som skärolja kan ibland, (rätt ofta faktiskt) göra mer skada än nytta har jag märkt. Så det kan man hoppa över.

Ytterligare bra tips!
Mina gamla Biltemaborr slirade i chucken ibland också.
Dormer skall jag titta på.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-09-28 10:24

Jag har nu satt in elementet i i hornet men inte skruvat fast den ännu. Väntar på skruv för både den och täcklocket:

20250928_100137.jpg
20250928_100137.jpg (41.73 KiB) Visad 1148 gånger

20250928_100131.jpg
20250928_100131.jpg (30.62 KiB) Visad 1148 gånger

20250928_100127.jpg
20250928_100127.jpg (43.77 KiB) Visad 1148 gånger

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-09-28 10:25

På avstånd med locket på plats:

20250928_100303.jpg
20250928_100303.jpg (26.73 KiB) Visad 1149 gånger

20250928_100353.jpg
20250928_100353.jpg (50.22 KiB) Visad 1149 gånger

Jag fick göra hålen i baffeln större än skruvarna för det var annars omöjligt att få dem på plats.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-09-28 10:28

Hornet är ritat för ett 15 tums-element men detta är 15,5 tums så det är på håret att den går att få in.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-09-28 10:55

Hittade ett test på borr:
"ROSTFRITT KNÄCKER DE FLESTA"
https://verktoysboden.no/pub_docs/files ... rrsats.pdf
Clas i sjön var inte dåligt (samma märke som min skruvdragare) inte heller en av Biltemas satser var dålig. Många dyrare visade sig vara rent skräp bla Bahco.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2025-09-28 11:41

exmag skrev:Hittade ett test på borr:
"ROSTFRITT KNÄCKER DE FLESTA"
https://verktoysboden.no/pub_docs/files ... rrsats.pdf
Clas i sjön var inte dåligt (samma märke som min skruvdragare) inte heller en av Biltemas satser var dålig. Många dyrare visade sig vara rent skräp bla Bahco.

Tyvärr är mycket av Bahco sortiment skräp idag. :(
När jag handlade Bahco för några år sedan kunde man köpa deras fogsvans modeller
utan att bli besviken, dom var då fortfarande tillverkade i Sverige och av god kvalité
så då köpte jag på mig några stycken. Hur det är idag vet jag inte.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-09-28 15:47

Jag köpte för något år sedan en fogsvans av det märket. Köpte också från Byggmax deras slit och slängsåg för under en femti-lapp när jag inte hittade min dyra såg. De var lika bra att såga med bägge. Idag har jag sågat ganska mycket med dem. När jag började bygga hornet använde jag först Byggmax-sågen men det tog för lång tid tyckte jag så jag letade fram Bahco'n och det var skillnad måste jag säga nu när de använts ett tag. Så Bahco'n är nog bättre men stor skillnad är det inte. För kostnaden av en Bahco-såg kan jag få 6-7 Byggmaxsågar som kan räcka i kanske 10 år. Så frågan är om det lönar sig att köpa dyrsågar.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-09-28 15:50

Bacho har vara några enstaka produkter som jag gärna använder, tex deras Ergo skruvmejslar och skruvmejslar. Men i övrigt så utgår jag från att det är budgetsaker de importerar från Kina och att produktutvecklarna har en föraktfull inställning mot de som köper något ut deras budgetsortiment. Så verkar det i alla fall med kvaliten då företag som bara säljer kinesiskt brukar klara det bättre.

Jag har två kassetter med bra borr och en kassett från Biltema som inte gått att stänga på många år på grund av att den blivit kompletterad med säkert ett femtiotal billiga kinesiska borr. Jag provar med de billiga först, duger inte det så använder jag de bra borren. Funderar på att köpa en större låda att ha som borrsortiment.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-09-30 10:12

Det är en tråkig utveckling men kanske nödvändig att tillverkningen inte alltid sker i ursprungslandet. Det som är riktigt dåligt är när man inte sätter upp egna fabriker med egna krav på produkten utan man köper in noname-grejer med sin logga på. Det finns naturligtvis olika varianter på temat som Stiga och Husqvarnas trädgårdsmaskiner. Båda gick över till att sätta sitt namn på noname-maskiner men med tiden har de byggt upp egna produkter igen möjligen tillverkat i Kina eller något annat billig-arbetskraftsl-land.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-10-06 23:40

Jag har nu några kvällar titta på videos om olika 6,5" bas/mellan högtalarelement. Men jag ger nu upp det.
Problemet med att titta på videos är att 99% av alla element de beskriver eller testar är till bilar. Man får hugga sig fram med machete genom bilhögtalare innan man framåt småtimmarna hittar EN video med hifihögtalarelement och då är det nästan alltid från Indien eller något annat asiatiskt land.

Jag får börja med att läsa motsvarande istället men även det verkar väldigt knappt.

Jag skulle verkligen uppskatta tips på bra 6,5 tums element.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-10-07 01:45

Det används väldigt mycket SB17 i många varianter här på forumet. Tex SB17NBAC-4, SB17NRX2 med flera. 171mm så mycket närmare 6.5" kommer man inte.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-10-07 02:32

De har jag noterat i min lista.
När jag fått ihop ett antal i listan skall jag läsa på om vart och ett av dem för att sedan välja ut vilken jag skall använda. Därefter tar jag tag i diskanten på samma sätt.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-10-07 18:18

Det har skrivits tips i olika trådar, här är en faktabaserad sådan:
viewtopic.php?f=3&t=71806&p=2167398&#p2167398
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-10-07 18:40

TACK!
Fantastiskt bra!!
Här skall läsas och noteras!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum