Moderator: Redaktörer
exmag skrev:Ja, det kan vara så att det är det rostfria stålet som är problemet. Kanske hade för högt varvtal. Men jag har borrat i det tidigare med skruvdragare utan problem. Nå, nu är det i vart fall klar så jag slipper borra mer i det. Nya borr måste jag dock köpa!
exmag skrev:Jag har använt samma borr sedan 30-40 år tillbaka. Slipade dem aldrig men de fungerade förtjänstfullt hela tiden. Men nu har jag slängt dem och köpte nytt. Jag borrade med 3st av dem för första gången i de rostfria fyrkantsrören till väggsågen. De tog slut direkt! Gick inte borra hål med dem helt enkelt. Det var inga problem med de gamla borren även om de började bli lite slitna med åren. Med dem har jag borrat i mycket plåt och stål utan problem. De nya tog slut innan jag kom igenom första ytan. Jag hade alltså inget borr nu som kunde göra jobbet. Är nyare borr sämre än de man köpte för 30-40 år sedan? Båda omgångarna var köpt på Biltema.
Jag löste det på ett originellt sätt. Jag fortsatte att borra (med pelarborr) med det nya helt utslitna borret. Det började glöda och snart blev det vitt. Strax efter kom jag igenom. Jag smälte helt enkelt metallen tills borret kunde tryckas igenom. Eller borr, det ser nu mer ut som en metallstång utan skär. Borrade 8 hål på samma sätt.
Imperial-Blomman skrev:Ja slipar mina borrar t rätt skärvinkel/släppning för respektive material.
En borr för kakel skulle ja slipat t ca 2grader släpp.
E skäret 90grader mot hålets centrum så funkar de bra så.
De e dock bra å bryta eggen m diamantfil innan borrning.
Calleberg skrev:exmag skrev:Jag har använt samma borr sedan 30-40 år tillbaka. Slipade dem aldrig men de fungerade förtjänstfullt hela tiden. Men nu har jag slängt dem och köpte nytt. Jag borrade med 3st av dem för första gången i de rostfria fyrkantsrören till väggsågen. De tog slut direkt! Gick inte borra hål med dem helt enkelt. Det var inga problem med de gamla borren även om de började bli lite slitna med åren. Med dem har jag borrat i mycket plåt och stål utan problem. De nya tog slut innan jag kom igenom första ytan. Jag hade alltså inget borr nu som kunde göra jobbet. Är nyare borr sämre än de man köpte för 30-40 år sedan? Båda omgångarna var köpt på Biltema.
Jag löste det på ett originellt sätt. Jag fortsatte att borra (med pelarborr) med det nya helt utslitna borret. Det började glöda och snart blev det vitt. Strax efter kom jag igenom. Jag smälte helt enkelt metallen tills borret kunde tryckas igenom. Eller borr, det ser nu mer ut som en metallstång utan skär. Borrade 8 hål på samma sätt.
Biltema-borr har varit kass så länge jag kan minnas, men det är nog över 20 år sedan jag köpte några sådana så kvaliteten är säkert annorlunda nu, men inte till det bättre verkar det.
Man köper Dormer helt enkelt, (Så mycket bättre att min dotter nog skulle kallat det för "Lifehack" om det i hennes liv ingick att borra i lite ditt&datt) och från 5mm och uppåt slipar man dem när de inte biter längre. För hand. Behövs inga Drilldoctors, slipjiggar, Tormekar eller sånt trams. Krävs bara lite övning.
Jag har kvar några Biltema-borr från förr. De är nämligen härdade hela vägen och slirar därför så underbart lätt i chucken hur hårt man än drar åtMen det innebär ochså att man kan kapa bort spiralen och göra svarvskär av skaftet om man behöver nåt udda
Borrar man i Rostfritt så behövs det bara nåt varv som borret inte biter för att ytan skall bli stenhård. Då får man slipa upp borret igen och se till att trycka igenom den hårda ytan, skärolja hjälper mycket. CRC supercut är dyr men bra till Rostfritt och lätt för privatpersoner att få tag på. Vanlig motorolja som skärolja kan ibland, (rätt ofta faktiskt) göra mer skada än nytta har jag märkt. Så det kan man hoppa över.
exmag skrev:Hittade ett test på borr:
"ROSTFRITT KNÄCKER DE FLESTA"
https://verktoysboden.no/pub_docs/files ... rrsats.pdf
Clas i sjön var inte dåligt (samma märke som min skruvdragare) inte heller en av Biltemas satser var dålig. Många dyrare visade sig vara rent skräp bla Bahco.
Användare som besöker denna kategori: Froggy, Google [Bot] och 495 gäster