Johan_Lindroos skrev:eljulio skrev:Johan_Lindroos skrev:
"Inom 1,5 %", vad då?
Frekvensgångsavvikelsen om jag inte såg fel.
Du menade decibel alltså.
Ja, precis
Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:eljulio skrev:Johan_Lindroos skrev:
"Inom 1,5 %", vad då?
Frekvensgångsavvikelsen om jag inte såg fel.
Du menade decibel alltså.
ChristianAndersson skrev:Mycket mätgodis, borde kunna fylla en egen tråd
https://www.spinorama.org/speakers/Audio%20First%20Design%20Fidelia/ErinsAudioCorner/index_eac.html
Varför är känsligheten så låg?
I-or skrev:Det blir förstås matematisk rappakalja av att räkna procentsatser på nivåer i dB, vilka baseras på tiologaritmen av en kvot.
(+/- 1 dB för ljudtrycksnivån motsvarar +12 % / -11 % för ljudtrycket, +/- 3 dB motsvarar +41 % / -29 % och +/- 6 dB motsvarar +100 % / -50 %.)
amerikanen skrev:1.5%
svensken skrev:1,5 %
Morello skrev:Jag förstår inte varför du avslutar ett påstående med frågetecken.
ChristianAndersson skrev:Jag tolkade det som att dess verkningsgradområde /envelop hölls sig inom 1.5% / över 1.5% men det var en vältolkning
Funderade också på om känsligheten eventuellt blivit lidande av filtrets ingripande för att få ett så pass jämn frekvensgång, över säg 50 Hz.
En annan tanke är huruvida frekvensgången mer eller mindre automatiskt blir jämn,
i de fall högtalarelementens koppling till luften är förutom jämn även liten (låg akustisk verkningsgrad),Spoiler:Visa
Nattlorden skrev:Därför ?![]()
LeifB skrev:SB Acoustics är faktiskt bra över lag.
Från de billigare till de dyrare högtalarenheterna.
Har själv ett antal av dom.
CAC har jag inte prövat än men SB12PFCR25-4, SB12PACR25-4, SB16PFCR25-8 och SB17nbac35-4 har gett mersmak.
LeifB skrev:Ingen som har testat Bromo?
Verkar vara nära en Räv. Något mindre låda dock.
Delningsfiltret avviker också.
https://sbacoustics.com/product/bromo/
eljulio skrev:Den här verkar ju vara en "budgetbomb" sett till prestandan som är ännu bättre än Revel i det här fallet. Om man är beredd att göra lite jobb själv. Länk: https://audiofirstdesigns.uk/fidelia
Är väl ungefär lika bra som Räv-L (nästan?). Dock kan Räv-L väl byggas till nästan halva priset, vilket är löjligt bra för pengarna.
E skrev:Nattlorden skrev:Därför ?![]()
Nästa gång blir det '?!' som får avsluta dylikt.
Helgardering?!
Mvh E*
eljulio skrev:Det jag gillar med Fidelia är ju den fina baffeln som verkar vara fint optimerad a la Räv. Har någon provat att 3D-printa en sådan baffel och i så fall, finns det ritning på det?
Hjalmar_Branting skrev:eljulio skrev:Det jag gillar med Fidelia är ju den fina baffeln som verkar vara fint optimerad a la Räv. Har någon provat att 3D-printa en sådan baffel och i så fall, finns det ritning på det?
Fidelias baffel är 3D-printad, säkert slipad och lackad för finare yta.
Om man råkar ha en 3D-scanner (Jag råkar ha en Revopoint Miraco) så kan man råka scanna av en modell av valfritt objekt
LeifB skrev:Fasad kant på 45 grader ska fungera rätt så bra.
Ett låda som ett klot ska vara optimalt.
Maarten skrev:LeifB skrev:Fasad kant på 45 grader ska fungera rätt så bra.
Ett låda som ett klot ska vara optimalt.
Fasade kanter funkar inte alls bra, - det är nästan lika dåligt som skarpa hörn: viewtopic.php?f=3&t=72656&start=300#p2230217
[ Bild ]
Jag rättar mig själv något:
Fidelia har något jämnare DI i nedre diskanten, ca 1-1,5 dB (ej 1,5-2 dB) lägre känslighet, ca 3 (ej 4) dB lägre luftpumpningskapacitet och kanske en aning högre distorsion?
Tillägg, de går inte riktigt lika djupt i basen, ca 8 Hz högre.
LeifB skrev:Klotformad är bättre.
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Klotformad är bättre.
Inte om elementet sitter centrerat väl?
LeifB skrev:RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Klotformad är bättre.
Klotformad låda ger bäst frekvenskurva enligt dom som vet.
Förstår inte riktigt din fråga?
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:RogerGustavsson skrev:
Klotformad låda ger bäst frekvenskurva enligt dom som vet.
Förstår inte riktigt din fråga?
Nu är det oftast fler element och då blir det väl annat?
Användare som besöker denna kategori: eljulio och 17 gäster