Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Högtalaren kommer enligt vad exmag har varit inne på ovan inte att placeras dikt an mot vägg, varför baffelstegets inverkan blir tydligt om än inte helt typiskt när man inkluderar högtalarväggens inverkan.
Prozac skrev:Fina printade trekantsgaller men är det inte bättre med bara ett tunt tyg?
exmag skrev:Högtalaren är formad på ett sätt som minimerar baffelsteg. För mig skall den placeras en bit ut men den är byggd för att placeras mot vägg. Jag har dock försökt designa den så att den skall fungera bra också några cm från vägg.
En baffel fungerar som en ljudriktare, dvs den riktar ljudets energi i ett smalt stråk rakt fram. Stora bafflar blir således som att lyssna med hörlursprincipen.
Om man bygger ut lådan från en baffel en bit och snedställer elementen bryts denna effekt upp. Hur mycket skall bli intressant att mäta senare.
Så här i inledningsskedet är jag inte så noggrann med att mätningar skall bli exakta. Jag betraktar det mer som mätövningar i mitt lilla arbetsrum. Bättre mätningar kommer när de står på plats i vardagsrummets 30m2 utrymme. Jag sprang ut när jag fick en lucka i jobbandet och byggde en släpbar mätvagn, med hjul, som allt som behövs är placerat på och som jag kan dra med mig dit jag vill mäta:
En oändlig baffel gör att ingen ljudutstrålning sker bakom baffeln. Det avstrålade ljudet kommer inte plötsligt att bli "som en stråle rakt fram", ljudet kommer fortfarande att följa naturlagarna. Det blir inte "som att lyssna på hörlurar".
Neuhausen skrev:Jag tycker mycket om designen, men inte att den ser ut så och står en bit från väggen. Jag trodde länge att den var tänkt att sitta på sidoväggarna i ett smalt rum. Den är lite knepig att bygga, annars skulle jag funderat på en lite mindre version att ha som surroundhögtalare.
smile skrev:Jag tycker de är snygga, rentav stilrena kanske?
Jag trodde som föregående skribent att de skulle stå dikt an mot väggen, men det var tydligen fel.
Du har ju lätt att testa/mäta hur det påverkar att skruva bort pinnen och flytta dem närmare vägg eller ha dem längre ut.
Kul bygge!
Imperial-Blomman skrev:Ja tycker dom ser bra ut![]()
VintageHiFi skrev:Herregud vilket tempo du har
VintageHiFi skrev:Herregud vilket tempo du har
Neuhausen skrev:VintageHiFi skrev:Herregud vilket tempo du har
Ja, helt vansinnigt!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster