Idol 2025 drar igång på lördag

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Idol 2025 drar igång på lördag

Inläggav hifikg » 2025-08-20 00:12

Får vi se vinnaren redan då? Vem blir först att peka ut årets vinnare!? Blir det tuffaste säsongen någonsin? Kommer programledarna att brista ut i sång? Tvingas man kasta ut någon påstridig deltagare? Vem prankar vem!? Ja, frågorna är många och spänningen oliiiidlig. Nedräkningen har börjat.
Bilagor
Skärmavbild 2025-08-20 kl. 00.11.34.png
Skärmavbild 2025-08-20 kl. 00.11.34.png (556.44 KiB) Visad 1089 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Idol 2025 drar igång på lördag

Inläggav hifikg » 2025-08-24 12:57

Var det kanske så att vi såg vinnaren redan i första programmet? Kanske första artisten? Love... Men den sista figuren kan vara värd att hålla öronen på. Kan det bli killarnas år i år? Nåja Tuva hänger nog med ett tag hon med.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-08-25 11:05

Ett år såg vi vinnaren som första sökande, Kläfford, andra år har man smugit lite med favoriterna, så dom inte märkts förrän i slutaudition, så det är ju omöjligt att gissa efter första programmet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-08-26 13:06

Svårt åtminstone, men jag vet såna som har lyckats :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-08-30 00:51

Här en Idol-vinnare som visar hur Roxette borde låta!
https://www.youtube.com/watch?v=pczp1BE ... Gm27E634Vk
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-08-30 21:18

O så finns det de som säger att Idol inte levererar...
Vad tror ni om platinabiljettvinnaren?
När hon började sjunga kändes det darrigt, men gosh vad hon tog sig.
Alma heter hon, men jag är inte säker på att hon är en vinnare.
Bilagor
almaidol.png
almaidol.png (1.71 MiB) Visad 945 gånger

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-09-12 16:48

Vad tror ni om Ingrid?

(2 min)

Visst vill ni ha den närmickad och hårt komprimerad? :wink:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-09-14 19:53

Ingrid verkar ha mest talang och vara bäst musikalisk skolad av alla årets sökande.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-09-14 22:34

Det är för många som bara flimrat förbi med guldbiljetter i handen, så jag väntar med att utse vinnaren tills vi har fått se dem, men jag tror jag vet vem som vinner.

Spoiler:
Visa
Ingrid som fick platinabiljetten 13 september

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-10-04 18:30

Årets Idol kommer väl helt enkelt gå ut på att hitta en finalmotståndare till Ingrid?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-10-04 21:56

Men idag fick vi inte höra Ingrid, bara se henne i bild i två sekunder.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-10-05 00:58

Love, sonen, gjorde en habil insats och Tuva föll inte på någon...
Det kommer att bli ett bra år. Igen.
Stackars Alma fick inte säga/sjunga en ton enligt läkarråd.
Hur ska hon ta sig vidare?
Nora kommer hänga med till topp fem.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-10-11 21:59

Så var topp sexton utvalda och nästa vecka börjar direktsändningarna.
Flera av mina utpekade toppar är kvar än.
Noterade i förbifarten att Angela Hustler, sjöjungfrutösen, är utslagen i något moment, faktiskt direkt. Hörde henne sjunga live i torsdags. Helt a capella o nog håller hon en ren ton utan apparater. För övrigt vet jag inte så mycket om henne, förekommer i olika klipp på tuben

Fast på TV använde hon namnet Hassler
Bilagor
Skärmavbild 2025-10-11 kl. 21.59.04.png
Skärmavbild 2025-10-11 kl. 21.59.04.png (783.87 KiB) Visad 712 gånger

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2025-11-23 01:35

Inte många kommentarer om Idol 2025. Själv tycker jag inte att årets Idol håller så hög klass även om juryn tjatar om att nivån är högre än någonsin..

Visst är Ingrid bra men de seanaste veckorna tycker jag att det är Tuva som har blivit min favorit. Ikväll sjöng hon bl.a. Abba och gjorde det riktigt bra. Det Tuva har är känsla och musikalitet:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-11-23 10:03

Jag håller inte alls med om Tuva!

Ja, jag kan tycka att hon demonstrerade sin röstkapacitet - men hon gjorde absolut inget positivt för låtens skull. Den ende som framförde ABBA på ett sätt som gjorde låten någon rättvisa var Love.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2025-11-23 12:02

Nattlorden skrev:Jag håller inte alls med om Tuva!

Ja, jag kan tycka att hon demonstrerade sin röstkapacitet - men hon gjorde absolut inget positivt för låtens skull. Den ende som framförde ABBA på ett sätt som gjorde låten någon rättvisa var Love.

Och jag håller inte alls med om Love. Märkligt hur olika man kan tycka.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-11-23 17:12

paa skrev:Årets Idol kommer väl helt enkelt gå ut på att hitta en finalmotståndare till Ingrid?

Jag har hållit Love S som troligast motståndare till Ingrid i finalen, men Tuva seglade nog om i går?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-11-24 00:44

Pga födelsedagsfirande o annat skoj såg jag inte slutet förrän nyss. Och kanske gissade jag rätt på vinnaren för fler månader sen, men Tuva...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-11-24 10:43

Lassej skrev:

Helt ok. Vill förtydliga: ABBA är notoriskt svårt att göra covers på - stora artister faller i parti och minut när de provar, så bra var/är Agnetha/Frida. Försöker man göra det som ABBA går det åt pipan... Det Tuva gjorde - att försöka göra det till eget är rätt - precis som Love - DÄREMOT förstod hon inte sig på låten. Väljer man en tolkning som inte har det minsta att göra med det emotionella budskapet så blir det lika ointressant som nationalsången framförd på kazoo. Loves version var emotionellt i samklang med sången.

Den enda som lyckats bra att ligga nära originalet på senaste tiden är Molly Sandén: https://open.spotify.com/track/27LAUdMw4o2B3nezlmwu3l?si=91b2eec56a874870

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2025-11-28 00:43

Nattlorden skrev:
Lassej skrev:

Helt ok. Vill förtydliga: ABBA är notoriskt svårt att göra covers på - stora artister faller i parti och minut när de provar, så bra var/är Agnetha/Frida. Försöker man göra det som ABBA går det åt pipan... Det Tuva gjorde - att försöka göra det till eget är rätt - precis som Love - DÄREMOT förstod hon inte sig på låten. Väljer man en tolkning som inte har det minsta att göra med det emotionella budskapet så blir det lika ointressant som nationalsången framförd på kazoo. Loves version var emotionellt i samklang med sången.

Den enda som lyckats bra att ligga nära originalet på senaste tiden är Molly Sandén: https://open.spotify.com/track/27LAUdMw4o2B3nezlmwu3l?si=91b2eec56a874870

Är precis hemkommen efter att varit på konferens i Istanbul av alla ställen så jag ligger lite efter här.
Tack för förtydligande och jag håller i alla fall med dig fullt ut om att Abba är svårt. Att behöva utstå att jämföras med Agnetha och Frida’s fantastiska sångröster borde kunna ge vem som helst skrämselhicka! Men, ang Tuva så håller jag som sagt inte med men låt oss konstatera att ”we agree to disagree” i frågan. BTW: jag kan även tycka att husbandet borde få lite cred men de nämns direkt inget om dem. Inte lätt att på relativt kort reptid att framföra så många olika musikstilar varje kväll. Alla arr är inte klockrena men de är skickliga musiker.

Molly ja, hon är en av de bästa artisterna vi har i Sverige idag. Med ”Gimme Gimme Gimme” så sopade hon banan med de övriga tolkningarna den kvällen på Cirkus.

Tillbaka till idol. Nu börjar det verkligen att hetta till. Inte mycket kvar av tävlingen. Ingrid har ju varit stor favorit enda från början med sin platinabiljett. Visst är hon bra men alla, inkl henne själv, har höga krav och jag tycker att hon har tappat de senaste lördagarna och att hon inte har utvecklats samtidigt som andra har vuxit och har utvecklats. Framförallt då just Tuva och Love. Nico har hängt löst i flera veckor och även hon har utvecklats men når inte ända fram. Hon kommer att få lämna nu på lördag. Arvid har jag inte trott på och han åkte även ut senast. Country-Jonas har jag svårt för. Är något med hans röst som inte tilltalar mig och jag tycker inte att han har utvecklat sig men tittarna verkar dock uppenbart gilla honom då han har suttit säkert vecka efter vecka.

Jag tror nog ändå att de kommer att stå mellan Love eller Tuva när det väl drar ihop sig. De två har utvecklats mest, och bäst, de senaste veckorna men de måste fortsätta att hålla den höga nivå de har haft de senaste veckorna. Tuva gjorde två fantastiska framträdanden sist. Love gjorde absolut Abba bra men jag höll med juryn om att i ”I See Fire” så var första halvan lysande bra men att han tappade lite på slutet men fortfarande var det ändå bra. Love har även något som de andra inte har lika mycket av och det är charm, inlevelse och känsla. Man riktigt ser hur kul han tycker att detta är. Han måste ju även ha finfina gener den pojken med tanke på de föräldrarna.

Hur som helst, det kommer att bli tight nu. Vilka har vi kvar sent på lördagskvällen? Kom igen nu, kom med era gissningar! Vem står där med segern när dammet har lagt sig?

Och, är Tuva och Love ett par som det ryktas om? :D

kasser

Inläggav kasser » 2025-12-07 12:33

hifikg skrev:Får vi se vinnaren redan då? Vem blir först att peka ut årets vinnare!? Blir det tuffaste säsongen någonsin? Kommer programledarna att brista ut i sång? Tvingas man kasta ut någon påstridig deltagare? Vem prankar vem!? Ja, frågorna är många och spänningen oliiiidlig. Nedräkningen har börjat.

Det känns verkligen som att årets säsong laddar upp för att bli den mest oförutsägbara hittills. Om vi får se vinnaren tidigt återstår att se, men jag tvivlar — produktionen brukar hålla spänningen vid liv in i det sista. Att någon pekar ut en favorit direkt lär hända, men det slår ofta tillbaka. Drama, sångutbrott, pranks och kanske till och med någon som måste kastas ut? Ja, allt är möjligt. Det är ju precis den där kaotiska energin som gör nedräkningen så rolig.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-12-08 12:18

På grund av lågt intresse har jag knappt sett programmet i år. Men finalen tog jag del av mellan tupplurarna. Tuva stod ut rätt tydligt tycker jag. Fin ton/klang i rösten, tonsäker och med ett hyfsat eget uttryck i tolkningarna. Hon borde kunna skapa sig ett namn även efteråt om hon får rätt förutsättningar med rätt material och uppbackning. Sen måste man ju ändå säga att det är rätt imponerande klass på ungdomarna. 16, 18 och åldermannen var hela 19 år! 8O

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-12-08 14:19

Tittade också på finalen.
Tyckte dom var riktigt bra alla tre.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-12-08 22:37

kasser skrev:
hifikg skrev:Får vi se vinnaren redan då? Vem blir först att peka ut årets vinnare!? Blir det tuffaste säsongen någonsin? Kommer programledarna att brista ut i sång? Tvingas man kasta ut någon påstridig deltagare? Vem prankar vem!? Ja, frågorna är många och spänningen oliiiidlig. Nedräkningen har börjat.
För den som blir inspirerad av all spänning och faktiskt funderar på ett riktigt livsäventyr utomlands, kan det vara värt att kika på Fastigheter till salu i Spanien Marknaden är dynamisk och full av möjligheter — men precis som i tv-programmen gäller det att välja rätt.

Det känns verkligen som att årets säsong laddar upp för att bli den mest oförutsägbara hittills. Om vi får se vinnaren tidigt återstår att se, men jag tvivlar — produktionen brukar hålla spänningen vid liv in i det sista. Att någon pekar ut en favorit direkt lär hända, men det slår ofta tillbaka. Drama, sångutbrott, pranks och kanske till och med någon som måste kastas ut? Ja, allt är möjligt. Det är ju precis den där kaotiska energin som gör nedräkningen så rolig.

AI med smygreklam?? Dagen efter finalen...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-12-09 10:14

Högst besviken... sången på alla tre var generellt mycket sämre än tidigare prestationer... och med få undantag dåliga låtval. Intro-numret var rent ut sagt bedrövligt.

Rätt vinnare i alla fall... men säkert en vinstlott för de andra två att "slippa" och är friare att spela in vad de vill...

...Jag väntar dock mest på Arvids platta....

Återgå till Musikstugan