Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Magnepan har donat med dämpning baktill av mellanregistren i olika perioder. Andra tillverkare av planarelement har valt att lägga in dämpningen direkt bakom själva membranen, inte bakom som Magnepan. Intern dämpning reducerar antagligen reflektioner från magneterna och det är kanske av godo. Dämpning baktill på plåten som håller magneterna är mer till för att reducera bakåtstrålningen. Jag har experimenterat med dämpning mellan planarelementen för mellan- och diskantregister och den bakomvarande väggen på mina gamla Tympani. Det reducerade simmigheten.
LeifB skrev:Nackdelarna är nog mest att de är simmiga.
Har ett par Magnepan. Dom simmar i poolen.
Jag föredra vanliga lådhögtalare.
Panelguy skrev:Är syftet med dämpmaterialet bakom mellan/diskant att det ska vara mindre kritiskt med placering nära väggen bakom eller att högtalaren blir mindre känslig för valet av förstärkare?
”X model has an undamped driver so it is more faithful to input signal but that also means more rear out of phase midrange. The X has none of the “we do this so it sound better out of the box” Or the “we do this so it sounds less harsh on a shitty amp”
I-or skrev:Panelguy skrev:Är syftet med dämpmaterialet bakom mellan/diskant att det ska vara mindre kritiskt med placering nära väggen bakom eller att högtalaren blir mindre känslig för valet av förstärkare?
”X model has an undamped driver so it is more faithful to input signal but that also means more rear out of phase midrange. The X has none of the “we do this so it sound better out of the box” Or the “we do this so it sounds less harsh on a shitty amp”
Skälen brukar både innefatta dämpning av membranresonanser och dämpning av bakåtstrålningen. Valet av förstärkare har ingenting med detta att göra.
I-or skrev:RogerGustavsson skrev:Magnepan har donat med dämpning baktill av mellanregistren i olika perioder. Andra tillverkare av planarelement har valt att lägga in dämpningen direkt bakom själva membranen, inte bakom som Magnepan. Intern dämpning reducerar antagligen reflektioner från magneterna och det är kanske av godo. Dämpning baktill på plåten som håller magneterna är mer till för att reducera bakåtstrålningen. Jag har experimenterat med dämpning mellan planarelementen för mellan- och diskantregister och den bakomvarande väggen på mina gamla Tympani. Det reducerade simmigheten.
Varför jag avråder från sådana övningar är som följer:
1. Dämpning på baksidan av planar-/bandelement leder till påverkan på frekvensgången (på framsidan av högtalaren) eftersom membranen har mycket låg akustisk impedans och därför ofta är ganska känsliga för en extra akustisk resistans
2. Den dipolkarakteristik som var anledningen till att man valde dessa högtalare blir förvanskad
3. En minskning av simmigheten hanteras bäst via absorption vid högtalarväggen
RogerGustavsson skrev:I-or skrev:RogerGustavsson skrev:Magnepan har donat med dämpning baktill av mellanregistren i olika perioder. Andra tillverkare av planarelement har valt att lägga in dämpningen direkt bakom själva membranen, inte bakom som Magnepan. Intern dämpning reducerar antagligen reflektioner från magneterna och det är kanske av godo. Dämpning baktill på plåten som håller magneterna är mer till för att reducera bakåtstrålningen. Jag har experimenterat med dämpning mellan planarelementen för mellan- och diskantregister och den bakomvarande väggen på mina gamla Tympani. Det reducerade simmigheten.
Varför jag avråder från sådana övningar är som följer:
1. Dämpning på baksidan av planar-/bandelement leder till påverkan på frekvensgången (på framsidan av högtalaren) eftersom membranen har mycket låg akustisk impedans och därför ofta är ganska känsliga för en extra akustisk resistans
2. Den dipolkarakteristik som var anledningen till att man valde dessa högtalare blir förvanskad
3. En minskning av simmigheten hanteras bäst via absorption vid högtalarväggen
Förtydligande, jag satte inte dämpning baktill på Tympani utan mellan högtalarna och väggen bakom dem. På så vis reducerades reflektionen från väggen.
RogerGustavsson skrev:Diffus ljudbild är nog en bättre beskrivning. Hur mycket panelerna ska ut från vägg är beroende på flera faktorer.
Strmbrg skrev:
Jag har egentligen ett väldigt enkelt sätt att utvärdera en anläggning i ett rum:
1 Vill jag lyssna mycket och länge?
2 Får jag en god illusion av realism när jag lyssnar på fina inspelningar av "klassisk musik?
Så, för min del så har uppenbarligen de här dipolerna varit en stort bidragande orsak till att jag besvarar båda frågorna med Ja.
I-or skrev:För ca 35 år sedan utförde jag en ganska omfattande studie av panelhögtalares egenskaper för ett flertal uppställningar i ett par olika lyssningsrum. Överlägset bäst resultat erhölls i ett femkantigt rum som av flera skäl ledde till psykoakustiskt optimala reflektioner för bakåtstrålningen. I det fallet blev aldrig torra studioproduktioner alltför simmiga utan försågs bara med ett oerhört imponerande ljudsceneri och en luftighet som fortfarande med förkrossande marginal är det bästa som jag överhuvudtaget har hört när det gäller tvåkanalssystem. Mer naturtrogna inspelningar av akustisk musik producerade ibland ett närmast skrämmande trovärdigt ljudsceneri (för den främre halvsfären, multikanalssystemens närmast helsfäriska ljudfält är en annan sak). Riktigt "sant" var förstås detta inte eftersom det inte var vad som hördes i kontrollrummet vid inspelningen, men upplevelsen fick åtminstone alla besökande audiofilvänner att bli helt omtumlade.
I-or skrev:Ja, i optimala uppställningar i likaledes optimala rum kan de bästa panelhögtalarna prestera mycket väl, men det krävdes alltså ett femkantigt rum (dessutom med en lagom stor öppning bakom högtalarna) för att det skulle bli spektakulärt bra. Den akustiska signalprocessorverkan som erhölls var i det fallet extremt trevlig oavsett genre.
Problemet är dock att man i praktiken oftast får leva med mer ordinära uppställningar/rum i kombination med ganska påfallande dynamiska brister för kommersiellt tillgängliga panelhögtalare. Ekvalisering blir dessutom oftast ännu viktigare än för konventionella högtalare, åtminstone för höga frekvenser.
Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:Diffus ljudbild är nog en bättre beskrivning. Hur mycket panelerna ska ut från vägg är beroende på flera faktorer.
Ljudbilden är snarare stor och mer lika hur det låter i verkligheten skulle jag säga. Är man van vid lådor kanske man tycker den är alltför stor. Lyssnade nyligen på ett par SF och tyckte sångarna lät som om de var en meter höga.
I-or skrev:Mja, jag anser att det råder viss skillnad mellan begreppen och definierar simmighet som ett överskott av reflekterad energi (speciellt tidigt anländande sådan) som ger otydligheter både ljudscenerimässigt och genom att tidigare ljudhändelser maskerar senare dito. Rummets tidiga reflektioner dominerar helt enkelt alltför mycket med en generell otydlighet som följd.
Det hela har stora likheter med lyssning på konventionella högtalare i ett mycket odämpat rum.
sprudel skrev:
Nu blir man nyfiken. Kan du beskriva uppställningen lite mer ingående, kanske bild också?
I-or skrev:sprudel skrev:
Nu blir man nyfiken. Kan du beskriva uppställningen lite mer ingående, kanske bild också?
Den optimala uppställningen placerade det extra hörnet bakom högtalarna med en öppning längs en av sidoväggarna, också bakom högtalarna. Detta gav upphov till ett optimalt reflektionsmönster eftersom:
1. Vänster högtalares bakåtstrålningsreflektioner anlände från höger och tvärtom (det är väl belagt att hörseln har svårt att skilja ut reflektioner som faller in från ungefär samma riktning som direktljudet)
2. Löpvägen blev kraftigt förlängd, vilket försenade bakåtstrålningsreflektionerna
3. En lagom andel av bakåtstrålningen försvann ut ur rummet via öppningen
Detta medförde sammantaget att det blev betydligt lättare för hörseln att skilja ut bakåtstrålningsreflektionerna från direktljudet med ett mer imponerande (alternativt i förekommande fall realistiskt) ljudsceneri, en högre grad av insvepning och framförallt betydligt lägre simmighet än i mer normala rum. Det bör även noteras att ingenting av detta framstod som överdrivet eller gimmickaktigt utan bara betydligt "bättre" relativt konventionella högtalare.
Kameran var tyvärr knappt uppfunnen när det begav sig.

RogerGustavsson skrev:Du kan väl göra en skiss?
Panelguy skrev:Möjligt att det krävs ett par Alsyvox Michelangelo i ett femkantigt rum i Versailles för att få till en optimal återgivning men de flesta får nog nöja sig med något mer modest.
Visst är mina Magnepan 3.7x jämförelsevis begränsade vad gäller dynamik och djupbas men jag kan klara mig utan den där magsmockan. På många parametrar, exempelvis återgivning av ståbas, tycker jag de är klart bättre än de flesta lådor som kan låta kompakta och bumliga.
Dipoler må vara lite bökiga att få till men det gäller i allra högsta grad även lådhögtalare.
Användare som besöker denna kategori: eljulio och 28 gäster