@RSG: Kul om det inspirerar! Som många andra ggr vill jag verkligen förmedla att tröskeln till bra DIY är klart lägre än tidigare pga av verktyg som REW, Vcad och goda kunskapsförmedlare som dr I-or.
@Glebbe: Håller med JohanE men det är också en fråga om prioriteringar. Oavsett vägval så är Rävolution alltid bra i Hifi-sammanhang.
@ejulio: Ja, så kan man säga. Just nu slår prototypen nästan allt jag känner till avseende linjäritet i frekvensgång och spridning (och förhoppningsvis även distorsion som dock ej är mätt ännu).
Edit, så här ser linjäriteten ut över 300-20000 Hz för data jag hade sparat sen tidigare:

Räv-L till vänster och Rävelator till höger:

En baksida är relativt låg känslighet om ca 86 dB. En dB ökning i känslighet minskar förstärkarbehovet med 20% så denna del ska inte underskattas men är också svår att få till med sb26 i vågledare. Enklast hade varit att gå till BliesMa T34A men då drar det iväg i kostnad, vilket också är en parameter som jag vill optimera mot. Hade jag struntat i kostnaden hade T34, ev T74 och Purifi PTT8 varit självklara val, men frånsett högre känslighet kommer inte vinsten att vara stor jämfört mot denna variant. Däremot hade den blivit många ggr dyrare (ca 40 KKR istället för ca 10 KKR för elementen).
Totalkostnad just är ca:
Diskanter: 2*500:-
Mellan: 2*800:-
Bas, Wo24p; 2*2500 alt sb23NRXS för 2*1500:-
Filter; ca 2*1500 - 2*2000:-.
Totalt, ca 8 600-11 600:- för element och filter för två högtalare. Låda + terminaler + utskrift vågledare tillkommer och här handlar kostnaden om finish och hur väl byggd låda man vill ha. Säg allt mellan 1500:- upp till säg ca 7000:-.
Dvs totalt ca 10 000 - 20 000:-.
MEN: Lådan behöver ett varv till. Som fristående högtalare (ca 80-100 cm från väggar) är designen hyfsat klar (se de första prototyperna i tråden med senaste filter och vågledare) men den väggnära placering ger en påverkan där basen behöver dämpas. Det fina med alla iterationer (som egentligen beror på test med olika vågledare) är att jag nu se ett tydligare mönster. Se t ex nedan och titta extra på registret 10-600 Hz (det däröver beror mer på olika filter och vågledare):
I VARDAGSRUM MOT VÄGG 2025-12-20:Kraftig bashöjning vilket får tillskrivas rätt stor dämping av mellanregister och låg känslighet i WG+diskant men också väggnära placering som förstärker under ett par hundra hertz.
I VARDAGSRUM MOT VÄGG 2025-10-05:Mindre säkning av mellanregister pga feldimensionerat filter men också pga WG6.2 ger mer nivå.
I GARAGE FRITT PLACERAD 2025-12-14:Ej väggstöd och minimal SBIR:
I GARAGE FRITT PLACERAD 2025-10-26:Ej väggstöd och minimal SBIR:
UTANFÖR GARAGE FRITT PLACERAD på marken 2025-01-26:Stöd från marken och visst SBIR från marken runt 200-300 Hz.

Jag hinner glömma mellan varven men nu när toppdelen är satt är det dags att gå tillbaka och kontemplera basdelen och kaninhålet interaktionen med rummet, ffa SBIR. T ex det I-or skrev här:
viewtopic.php?f=3&t=75023&start=150#p2346269 Även beakta de tankar Kraniet, Froggy, Neuhasen m.fl. skrev vid denna tid. Om det finns andra idéer, skriv gärna här i tråden.
Gott nytt år förresten!