The Rävelator

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
exmag

Re: The Rävelator

Inläggav exmag » 2025-12-15 22:19

Morello skrev:Högtalare handlar inte om åsikter - det handlar om fysik. Min uppfattning är att du har mycket att lära av Isidor med flera.

Trycket minskar förvisso med tilltagande avstånd från elementet, men å andra sidan ökar omkretsen.

Min undermening var att hålla med I-or om den aktuella högtalarlådan, jag avsåg inte en diskutera mig.
Vem "Isidor" är och hur det namnet kommer in i sammanhanget förstår jag inte.

Det mänskliga örat, ögat och hjärnan tolkar inte alltid det som teori och laboratoriemätningar säger. Därför är det rimligt att diskutera högtalare både i tekniska och subjektiva termer som jag i detta fall gjorde om min egen anläggning. Om man inte också får diskutera subjektivt blir det inte mycket till diskussion.
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
...dessutom är akademisk arrogans vedervärdigt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-12-18 13:20

exmag skrev:Min undermening var att hålla med I-or om den aktuella högtalarlådan, jag avsåg inte en diskutera mig.
Vem "Isidor" är och hur det namnet kommer in i sammanhanget förstår jag inte.

Isidor och I-or är samma person. Jag vet heller vem han är.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-12-18 14:23

OK!
Det kände jag inte till. Man skall nog använda det nuvarande nicket.
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
...dessutom är akademisk arrogans vedervärdigt!

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2025-12-20 14:33

Förmiddagens skörd. Jag hade en vag förhoppning om att kunna stänga ganska många saker och till viss del blev det så.

Allt nedan mätt i ganska stort vardagsrum med frekvensupplösning om 200 Hz och i något fall 150 Hz.
Referensaxeln är här vald i höjd med diskanten. För Räv-L valde jag mittemellan elementen, vilket har fördelen att vinkeln är oberoende av lyssningsavstånd. Om man väljer i höjd med diskanten minskar risken för att loben pekar en aning nedåt, vilket då försämrar för högt sittande eller stående lyssnare.

Först det bra, som får anses vara klart nu:

Frekvensgång
Referensaxeln är inom ca +-1,35 dB.

Vertikal spridning
Som jag skrivit tidigare är den stora utmaningen att få till vertikal spridning. Bättre än så här klarar jag inte av att få till det, - det blev så bra som jag hoppats på (men som det inte alltid blir):

Bild

Specifikt referensaxel (VER 0), stående VER +10 och takreflex (VER +40 och + 50):

Bild

Horisontell spridning

Integrationen mellan elementen är så bra den kan vara (inga dippar etc), vilket beror på väl avvägd spridning i vågledare och god delning. Notera spridningen HOR 80 i nedan bild, dvs nästan 90 grader ut mot sidan!

Bild

Spinorama
OBS: Skalan börjar från 200 Hz då reflexer i rummet påverkar under denna frekvens.
Titta vilken bra spridning!

Bild

Förbättringar
Jag hade en oro kring vågledarens känslighet i översta diskanten och att jag var tvungen att sänka känsligheten i mellanregister och nedre diskant alltför mycket. Och mycket riktigt har högtalaren en tendens att vara bastung. Även delningen vid ca 350 Hz behöver ses över lite till.

Bild

Konjugatlänken i basen är inte införd i detta filter, vilken syftar till att ta ner toppen 80-100 Hz, som syns i en mätning ovan. Denna kan man förstås ekvalisera bort och slipper då kostnaden för dessa komponenter.

Som tur är verkar känsligheten trots allt vara ca 2 dB bättre än Räv-L (som ligger på ca 84 dB) men ändå inte lika högt som utan vågledare:

Bild

Filter

Bild

Återstående åtgärder
1: Se om det är möjligt att få upp nivån 1-2 dB till i vågledaren (Johan och Neuhausen har redan skissat på lösning). Här behövs endast minimal anpassning i filter.
2: Fundera över konjugatlänk i basen.
3: Mät var basporten bör mynna
4: Skriv ut slitsport och justera vid behov.
sb17nbac till alla!

rigi

Inläggav rigi » 2025-12-20 15:06

Vilket imponerande jobb ni gör och helt otroligt tålamod ni har.

Går det att få tag i denna vågledare? Hur ser infästningen ut på baksidan av denna?

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-12-20 16:06

Rigi du får ge dig till tåls tills vi är färdiga.

Frågan är om spridning och frekvensgång blir sämre om vi får till bättre känslighet i översta oktaven?

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2025-12-20 16:34

Ja, rimligen tappar man nivå i spridning om man lyckas höja nivån i referensaxeln. Men vi får se om I-or har något klokt att säga här.

rigi skrev:Vilket imponerande jobb ni gör och helt otroligt tålamod ni har.

Går det att få tag i denna vågledare? Hur ser infästningen ut på baksidan av denna?

Tror att Neuhausen kan lägga upp någon bild om han vill.

Tålamod måste man ha men så länge man lär sig något så är sidospåren inte så farliga.

Så här blir det om man lägger in en konjugatlänk, kolla respons runt 80 Hz:

Konjugatlänk.gif
Konjugatlänk.gif (778.99 KiB) Visad 2696 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-12-20 16:44

Imponerande resultat efter nogsamt och väl utfört arbete!
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-12-20 17:30

Jaa verkligen imponerande.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-12-20 17:34

Instämmer i kören :)
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
doppler

Inläggav doppler » 2025-12-21 13:42

Fantastiskt imponerande! Blir otroligt intressant att se vars detta bär hän.
#faktiskt.se på Quakenet.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-12-21 14:08

rigi skrev:Vilket imponerande jobb ni gör och helt otroligt tålamod ni har.

Vågledaren som används för prov går inte att sätta fast på ett vettigt sätt. Den har inga skruvhål varken framifrån eller bakifrån. Det enklaste sättet att anpassa den är att göra en fläns på baksidan för att skruva diskanten inifrån lådan, som här, men med skruvhål. Den här metoden fungerar också om man använder en extra baffel som fästs eller snäpps fast framifrån.
Screenshot from 2025-12-21 12-01-20.png
Screenshot from 2025-12-21 12-01-20.png (380.85 KiB) Visad 2587 gånger

Jag har en plan för den färdiga vågledaren, men vi har backat från den tills proven är klara. En adapter som skruvas i diskantens fästhål och även bildar de första millimeterna av vågledaren , en lös mittplupp och sedan själva vågledaren, som jag vill ha fräst direkt i högtalarens baffel.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2025-12-21 14:16

Tackar Doppler, Blomman, Samuel, JohanT och Rigi! :)

Som sagt, lite återstående saker att titta på (främst basen) men det bökigaste är passerat.

Nedan är en jämförelse mellan denna och Räv-L mellan 200-20000 Hz. Räv-L är mätt under bättre förutsättningar (utomhus på 3 m höjd över marken) och baffeln är mer jämnt avrundad, varför den uppvisar mindre oroligheter. Men totalt sett mäter denna nya trevägare rakare (+-1,35 dB vs +-1,8 dB och har jämnare spridning. (Räv-L mäter jämförelsevis mycket bra men ett projekt som detta ska förstås höja ribban något till).

Jmf SPIN Rävelator vs Räv-L

Basfiltret ska som sagt ses över.

Bild

Neuhausen uttryckte oro för filterkostnad och den har jag velat hålla nere med relativt hög delning (där också sb17 mår bra av hög delning). Nu när basen ändå är överdimensionerad, går det att köra luftlindade spolar. Här är ett lite förenklat filter där konjugatlänken är ersatt av en parallell resistor, som också kan användas för att höja eller sänka basnivå, genom att denna kan varieras mellan säg 10-15 ohm. Denna behöver förstås tåla en del effekt. Filtret behöver provas ut, vilket sker en annan dag.

Bild

Impedansen är som lägst 4,1 ohm.
OBS: Omvänd polaritet på basen.

Filterkostnad för ovan ligger runt 2200:- per högtalare med luftlindade spolar och foliekondensatorer.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2025-12-22 22:54

Ni är verkligen en inspirationskälla av rang!
Starkt jobbat.

F5

/Johan

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-12-31 08:37

Det ser ut som "endgame" - högtalare för ett DIY-projekt måste jag säga. Vilken blir den beräknade byggkostnaden inklusive allt?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2025-12-31 12:47

Är bra sugen på att bygga tre stycken fast utan basen men med br-lösning avstämd mot mellanregistret till runt 60 Hz så de passar som toppar till aktiv baslösning. Antar detta blir en ny Rävelatoravart, rävelution på gång helt enkelt! :mrgreen:

Avser ni göra waveguideritning tillgänglig för oss sämre vetande men med högtravande ambitioner? :roll:

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-12-31 13:03

Glebster skrev:Är bra sugen på att bygga tre stycken fast utan basen men med br-lösning avstämd mot mellanregistret till runt 60 Hz så de passar som toppar till aktiv baslösning. Antar detta blir en ny Rävelatoravart, rävelution på gång helt enkelt! :mrgreen:

Avser ni göra waveguideritning tillgänglig för oss sämre vetande men med högtravande ambitioner? :roll:
Det är nog bättre att bygga tre trevägstoppsystem om du vill maximera prestanda och hålla distorsionen låg. Wo24p är rejält mycket bättre än sb17 under några hundra Hz.

Vad gäller waveguide är vi inte i mål än så svårt att svara i dagsläget. Jag har några nya varianter utskrivna och väntar på en lucka i schemat för en ny omgång mätningar.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2025-12-31 14:33

@RSG: Kul om det inspirerar! Som många andra ggr vill jag verkligen förmedla att tröskeln till bra DIY är klart lägre än tidigare pga av verktyg som REW, Vcad och goda kunskapsförmedlare som dr I-or.

@Glebbe: Håller med JohanE men det är också en fråga om prioriteringar. Oavsett vägval så är Rävolution alltid bra i Hifi-sammanhang. :mrgreen:

@ejulio: Ja, så kan man säga. Just nu slår prototypen nästan allt jag känner till avseende linjäritet i frekvensgång och spridning (och förhoppningsvis även distorsion som dock ej är mätt ännu).
Edit, så här ser linjäriteten ut över 300-20000 Hz för data jag hade sparat sen tidigare:

Bild

Räv-L till vänster och Rävelator till höger:
Bild

En baksida är relativt låg känslighet om ca 86 dB. En dB ökning i känslighet minskar förstärkarbehovet med 20% så denna del ska inte underskattas men är också svår att få till med sb26 i vågledare. Enklast hade varit att gå till BliesMa T34A men då drar det iväg i kostnad, vilket också är en parameter som jag vill optimera mot. Hade jag struntat i kostnaden hade T34, ev T74 och Purifi PTT8 varit självklara val, men frånsett högre känslighet kommer inte vinsten att vara stor jämfört mot denna variant. Däremot hade den blivit många ggr dyrare (ca 40 KKR istället för ca 10 KKR för elementen).

Totalkostnad just är ca:
Diskanter: 2*500:-
Mellan: 2*800:-
Bas, Wo24p; 2*2500 alt sb23NRXS för 2*1500:-
Filter; ca 2*1500 - 2*2000:-.

Totalt, ca 8 600-11 600:- för element och filter för två högtalare. Låda + terminaler + utskrift vågledare tillkommer och här handlar kostnaden om finish och hur väl byggd låda man vill ha. Säg allt mellan 1500:- upp till säg ca 7000:-.
Dvs totalt ca 10 000 - 20 000:-.

MEN: Lådan behöver ett varv till. Som fristående högtalare (ca 80-100 cm från väggar) är designen hyfsat klar (se de första prototyperna i tråden med senaste filter och vågledare) men den väggnära placering ger en påverkan där basen behöver dämpas. Det fina med alla iterationer (som egentligen beror på test med olika vågledare) är att jag nu se ett tydligare mönster. Se t ex nedan och titta extra på registret 10-600 Hz (det däröver beror mer på olika filter och vågledare):

I VARDAGSRUM MOT VÄGG 2025-12-20:
Kraftig bashöjning vilket får tillskrivas rätt stor dämping av mellanregister och låg känslighet i WG+diskant men också väggnära placering som förstärker under ett par hundra hertz.
Bild

I VARDAGSRUM MOT VÄGG 2025-10-05:
Mindre säkning av mellanregister pga feldimensionerat filter men också pga WG6.2 ger mer nivå.
Bild

I GARAGE FRITT PLACERAD 2025-12-14:
Ej väggstöd och minimal SBIR:
Bild

I GARAGE FRITT PLACERAD 2025-10-26:
Ej väggstöd och minimal SBIR:
Bild

UTANFÖR GARAGE FRITT PLACERAD på marken 2025-01-26:
Stöd från marken och visst SBIR från marken runt 200-300 Hz.
Bild

Jag hinner glömma mellan varven men nu när toppdelen är satt är det dags att gå tillbaka och kontemplera basdelen och kaninhålet interaktionen med rummet, ffa SBIR. T ex det I-or skrev här: viewtopic.php?f=3&t=75023&start=150#p2346269

Även beakta de tankar Kraniet, Froggy, Neuhasen m.fl. skrev vid denna tid. Om det finns andra idéer, skriv gärna här i tråden.

Gott nytt år förresten!
sb17nbac till alla!

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-12-31 17:32

Glebster skrev:Är bra sugen på att bygga tre stycken fast utan basen men med br-lösning avstämd mot mellanregistret till runt 60 Hz så de passar som toppar till aktiv baslösning. Antar detta blir en ny Rävelatoravart, rävelution på gång helt enkelt! :mrgreen:

Min röst ligger i alla fall på att göra vågledarritningen tillgänglig och att även kunna göra ett gruppköp på bafflar frästa i Valchromat med integrerad vågledare.

Vi har ett par frågetecken med mätningarna då vågledaren har en egenhet när man mäter den norr om polcirkeln. Känsligheten hos diskanten vill vi också förbättra så det sker ganska extrema ändringar just nu.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2026-01-01 22:34

Ni är så inspirerande att nu går mina tankar mot ett trevägs toppsystem, igen...
Förtränger jag min svaghet för hög känslighet så ligger Seas ER18RNX, SB15NBAC och er vågledare bra till i matchen. Inte fullt så fläskigt som 8" 6" men det lär räcka gott för mig.

Men å andra sidan låter det på Neuhausen att det kan vara bra att "sitta lugn i båten" en stund till och se vad ni hittar på härnäst!

God fortsättning/Johan

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-02 11:14

Neuhausen skrev:

Min röst ligger i alla fall på att göra vågledarritningen tillgänglig och att även kunna göra ett gruppköp på bafflar frästa i Valchromat med integrerad vågledare.

Vi har ett par frågetecken med mätningarna då vågledaren har en egenhet när man mäter den norr om polcirkeln. Känsligheten hos diskanten vill vi också förbättra så det sker ganska extrema ändringar just nu.

Hur ligger ni till i tid tror du? Jag är själv sugen på en sluten variant a la Rigi delad vid 170Hz, dvs. den delning jag har idag. Gruppköp på baffel låter ju klart intressant, då jag själv ser baffeln som det svåraste momentet när det gäller själva lådan.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2026-01-02 11:21

Spännande :D Jag har följt diverse trådar kring "reevarna" ( jag är en nollåtta...) men skjutit upp det hela pga osäkerhet kring att "fila baffel".

Gruppköp på baffel låter ju klart intressant, då jag själv ser baffeln som det svåraste momentet när det gäller själva lådan.

Ser med tillförsikt fram emot fortsättningen!
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2026-01-02 18:22

eljulio skrev:Hur ligger ni till i tid tror du? Jag är själv sugen på en sluten variant a la Rigi delad vid 170Hz, dvs. den delning jag har idag. Gruppköp på baffel låter ju klart intressant, då jag själv ser baffeln som det svåraste momentet när det gäller själva lådan.

Allt hänger på vågledaren, jag har inte gjort några prov själv och har bara gjort modeller baserat på det som skall provas. Men jag satte en provvågledare på utskrift nu för att ha möjlighet att prova själv. Men främst så var det för att börja göra infästningen mot diskanten lite bättre än det som vi haft hittils. Där vi behållit samma infästning som Somasonus hittills.

Baffeln jag tänker på ser ut så här och har en separat ram som anpassar den mot lådan och som även kan vara en tygfront. Min ide för tygfront var mer komplicerad. Mårten fick den här iden som underlättar mycket. Inne i trevägaren så får det byggas om en hel del för att det skall passa. På en tvåvägare där man slipper en inre låda är det okomplicerat.

Screenshot from 2026-01-02 16-52-51.png
Screenshot from 2026-01-02 16-52-51.png (267.35 KiB) Visad 1757 gånger

Screenshot from 2026-01-02 16-55-27.png
Screenshot from 2026-01-02 16-55-27.png (52.11 KiB) Visad 1757 gånger

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2026-01-02 21:20

@RSG: Det är en bra och intressant uppsättning element! Kan bli hur bra som helst!

@RSG, ejulio, oa51: Svårt att sia om tidplan men för egen del önskar jag få ihop slutgiltig version under våren. Ingen stress, saker behöver mogna fram ibland, men samtidigt bra att inte dra ut på det då det bara tar onödig tid med stopp och omstarter. Vi får se hur det går med testerna och ritningar av JohanE och Neuhausen, det behövs antagligen ett par iterationer till och när de kan göras beror när tiden finnes.

(Om man accepterar den lite lägre känsligheten är WG redan klar och det är då justering basens respons som återstår).

OBS: Pga vågledarens fina respons behövs inga komplicerade anpassningar av baffelns form, så denna variant är enklare att bygga än Räv-L. Den senare kan även utrustas med denna WG och då ha en vanlig plan baffel men givetvis med kraftig kantrundning.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-03 07:02

Mycket spännande och vilket intressant och bra jobb ni gör. Ingen brådska för min del, var nyfiken på hur läget ser ut. :)

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2026-01-03 11:25

Snyggt jobbat alla inblandade, jag sitter på läktaren och följer det hela.
Själv har jag inte plats för fler högtalare i rummet just nu :D

Ni som 3d-printat, har ni provat med en resin-skrivare?
Det blir väldigt fin ytan med resin.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2026-01-03 13:04

Resin (engelskt ord) = harts, till exempel epoxiharts.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2026-01-03 13:19

Hjalmar_Branting skrev:Ni som 3d-printat, har ni provat med en resin-skrivare?
Det blir väldigt fin ytan med resin.

Fokus vad gäller utskrifterna har bara varit kring funktion med hög lagerhöjd och annat som inte bidrar till fina utskrifter. Jag tror att waveguide utskriven i petg med lite efterbehandling i form av slipning, spackel och lackering räcker väldigt långt.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2026-01-03 21:07

Var mer nyfiken på om någon testat.
Bra inrattad plastspruta ger helt ok resultat, tom så bra att efterbearbetning inte behövs.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2026-01-04 02:25

För att underlätta mitt halvhjärtade prov av vågledare så har jag börjat rita en variant som skruvas i diskantens originalhål och har exakt styrning mot diskanten. Skruvhålen går bra att täcka med tejp för att eliminera någon inverkan från dem vid prov. Jag är också nyfiken på hur mycket skillnad det blir med och utan hål. Mittpluppen är förenklad för att inte behöva något stöd vid utskriften.

Sedan utskriften så har lite saker ändrats, som lite passning mellan diskanten och vågledaren, ett bortglömt uttag för diskantens anslutningar, hur hålen och mittpluppen är roterade i förhållande till varandra.

Just den här vågledarformen är oprövad, vågledaren ligger över diskantens upphängning för att få en smalare hals. Det ger inte plats för ringen som varit på de sista mittplupparna. Mårten har föreslagit stora ändringar för att se om det går att hitta ett par dB extra i toppen.

Det här är tänkt för prov, men då den är så mycket enklare att montera så är den slutgiltiga versionen kanske intressant för en högtalare där det inte är så noga med dolda skruvar och där fyra täcklappar kan täcka hålen i vågledaren.
WG för prov.png
WG för prov.png (661.33 KiB) Visad 1386 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum